Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Buffeting - onko tälle suomenkielistä termiä?

Liittyy siis aeromystiikkaan (aerodynamiikkaan  ;D )

 

EDIT: Kiitos Veli-Matti vastauksestasi. Tärinää tuo buffeting tarkoittaa. Mutta onko sille jokin oma terminsä? Vai onko se vain tärinää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkään miettinyt, mutta ikinä en ole löytänyt vastausta, että miksi lentoonlähtö suoritetaan niin, että engine PACK:t ovat kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkään miettinyt, mutta ikinä en ole löytänyt vastausta, että miksi lentoonlähtö suoritetaan niin, että engine PACK:t ovat kiinni?

Ymmärtääkseni antaa mahdollisuuden käyttää hieman pienempää lentoonlähtötehoa (= suurempaa flexiä/deratea) kun pannujen tehoja ei käytetä lentoonlähdön aikana ilmastointiin ja paineistukseen. Tämä taas lisää moottorin käyttöikää. Kaikilla konetyypeillä ja/tai firmoilla sekä tietyissä tilanteissa lentoonlähtöä ei suoriteta ilman packeja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi helikopterin päällikkö istuu oikealla puolella?

Kaikissa koptereissa päällikkö ei istu oikealla (esim. MD500) vaikkakin nämä ovatkin harvassa. Ilman sen kummempaa "faktatietoa" väittäisin päällikön istuvan oikealla koska sieltä on huomattavasti helpompi räplätä kollektiivilla toimivalla vasemmalla kädellä keskipaneelin radioita, gepsejä ynnä muita. Vasemmalla joutuisi vaihtamaan kättä sauvalla josta tietenkin aiheutuu lisäsählinkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa koptereissa päällikkö ei istu oikealla (esim. MD500) vaikkakin nämä ovatkin harvassa. Ilman sen kummempaa "faktatietoa" väittäisin päällikön istuvan oikealla koska sieltä on huomattavasti helpompi räplätä kollektiivilla toimivalla vasemmalla kädellä keskipaneelin radioita, gepsejä ynnä muita. Vasemmalla joutuisi vaihtamaan kättä sauvalla josta tietenkin aiheutuu lisäsählinkiä.

 

Esim Mi-8:ssa ja muissa venäläiskoptereissä päällikkö istuu vasemmalla puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PACK=lentokoneen ilmastointilaite.

 

Ilmastointi tarvitsee toimiakseen paineilmaa. Suihkumoottorista sitä on saatavissa kätevästi ahtimesta. Paineilmaa vuodatetaan vuodatusventtiilistä, joka voi olla joko auki tai kiinni. Vuodatettu ilma ei siis ota osaa palamiseen. Tämä palamatta jäänyt jo ahdettu ilma ei siis tuota työntövoimaa, mutta ottaa kuitenkin energiaa turbiinista. Lentoonlähdössä moottorista otetaan yleensä "kaikki" teho mitä on saatavissa. Vuodatukset siis suljetaan eli Pack valinta laitetaan pois eli OFF.

 

jk

 

PS. B787 koneen moottorissa ei ole tällaista vuodatusta ollenkaan, vaan kaikki ilma mikä menee moottoriin, myös käytetään siellä. Niiden moottoreiden sisäinen aerodynamikka on häiriöttömämpää kuin moottoreiden, joissa on vuodatusjärjestelmä. 787 moottorin apulaitevaihteisto pyörittää generaattoria ja paineilma tuotetaan sähkökäyttöisellä kompressorilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh,  3 viikkoa niitä Veikkauksen rahojakin joutuisi odottelemaan eli ei kiirettä.  :)

 

Syitä voi olla monia miksi 4 tuntia on tuo varoaika.

 

Olen ostanut EFHK:lta lipun 45min ennen lähtöaikaa (illan vika HEL-OUL), joten ei tuo 4hr kiveen hakattu ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairillahan lippu on ostettava 4 tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa muutenkin.

 

Olen ostanut EFHK:lta lipun 45min ennen lähtöaikaa (illan vika HEL-OUL), joten ei tuo 4hr kiveen hakattu ole.

 

Ilkkahan kirjoitti nimenomaan Finnairista, Mikko taas ei sanonut mitään siitä, mikä yhtiö oli kysymyksessä, lukija jää nyt vähän ihmettelemään, oliko tässä joku ristiriita vai puhuuko herrat eri asiasta ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ostanut EFHK:lta lipun 45min ennen lähtöaikaa (illan vika HEL-OUL), joten ei tuo 4hr kiveen hakattu ole.

 

Se 4h ei olekaan kovin vanha sääntö.

 

Juuri kokeilin 23:59 HEL-OUL AY361:

Varaus on tehtävä viimeistään 4 tuntia ennen lähtöä. Yritä uudelleen tai ota yhteys palvelun tarjoajaan. (5000)

 

EDIT: ja tiskiltä ostettavista en tiedä myydäänkö niitä ihan loppuun saakka. En ole tiskilippua Finnairilta ostanut ainakaan kymmeneen vuoteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri kokeilin 23:59 HEL-OUL AY361:

EDIT: ja tiskiltä ostettavista en tiedä myydäänkö niitä ihan loppuun saakka. En ole tiskilippua Finnairilta ostanut ainakaan kymmeneen vuoteen.

Tiskillä lienee eri aikaraja. Itsekin olen ostanut lipun muutaman kerran Finnairin tiskiltä n.30min ennen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuon takia uskoisin AY lippuluukun olevan auki about 30min ennen viimeisen koneen lähtöä asti. Tosiaan, netissä osto ei taida onnistua koska lippu pitää tiketöidä erikseen, mutta lippuluukulta se on aina onnistunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys, tämä on ensimmäinen viestini foorumille.

 

En nyt tiedä onko tämä tyhmä kysymys, mutta täällä saattaisi olla tietoa. Nimittäin, nyt kun olen tulevana lauantaina 12,7 miljoonaa euroa rikkaampi ja on siis viimeinkin varaa aloittaa ilmailuharrastus muutenkin kuin FS:n kautta, niin utelen  seuraavaa: Jos hankkisin Ameriikasta tuollaisen kaksipaikkaisen Spitfiren replikan, niin kuinka kauhea paperisota sen saamiseksi Suomeen ja rekisteriin yms. pitäisi käydä? Ja millä lupakirjalla moista härveliä ylipäätään saisi lentää?

 

...Ja vielä nöyrimmät anteeksipyynnöt, jos täällä on joskus aiheesta jo turinoitu, enkä vaan löydä oikeaa säiettä...

 

-janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sallittua kuvata esim. videota tai muuten ottaa kuvia, kun kone nousee/laskee( siis kun matkustaa itse sillä koneella), jossain lukee, että saa, jossain lukee ettei youtube on täynnä videoita ja myytinmurtajatkin ovat kokeilleet ja todenneet että sillä ei pitäisi olla vaikutusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sallittua kuvata esim. videota tai muuten ottaa kuvia, kun kone nousee/laskee( siis kun matkustaa itse sillä koneella), jossain lukee, että saa, jossain lukee ettei youtube on täynnä videoita ja myytinmurtajatkin ovat kokeilleet ja todenneet että sillä ei pitäisi olla vaikutusta

 

Missähän lukee että nimenomaan saa?  Kyllä mun käsityksen mukaan "all electronic devices must be switched off during takeoff and landing" koskee myös kameroita. Ellei sitten ole saanut erikseen henkilökunnalta lupaa kuvata nousua tai laskua. Ymmärtääkseni suurin osa näistä kuvista ja videoista on kuvattu salaa, joko tahallisesti tai tahattomasti. Itse pidän niiden julkaisemista mm. tällä palstalla arvelluttavana, koska toiminta kannustaa myös muita kuvaajia rikkomaan sääntöjä.

 

Kuten todettu (mm. Myytinmurtajissa), näissä säännöissä olisi löysäämisen varaa. Nämä elektroniikkasäännöt on tehty "varmuuden vuoksi", ilman todellisuuspohjaa siitä että kuluttajaelektroniikka voisi haitata koneen (navigointi-) järjestelmiä. Uskoisin että säännöt höllätäänkin muutaman vuoden kuluessa, mutta siihen asti pitää mennä sääntöjen mukaan ja kamera siis repussa nousut ja laskut ellei lupaa ole. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan myös lukeneeni, että sääntö elektroniikan käytön suhteen laskussa/nousussa perustuisi lentävän irtoromun minimoimiseen onnettomuustilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä muuten Finnairin lippuja myyvä tiski on EFHK:lla?

 

Non-schengen airsidellä siellä Almost Homen vieressä, landsidellä oli ennen siellä alakerrassa mutta se on kai muuttanut sieltä ja/tai virtaviivaistettu kokonaan olemattomiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan myös lukeneeni, että sääntö elektroniikan käytön suhteen laskussa/nousussa perustuisi lentävän irtoromun minimoimiseen onnettomuustilanteessa.

 

Tuskin, koska silloinhan pitäisi kieltää nimenomaan laitteiden käyttö sen sijaan, että käsketään sulkemaan ne. Lisäksi pitäisi kieltää kirjojen lukeminen yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin, koska silloinhan pitäisi kieltää nimenomaan laitteiden käyttö sen sijaan, että käsketään sulkemaan ne. Lisäksi pitäisi kieltää kirjojen lukeminen yms.

 

Itse olen käsittänyt, että sääntö koskee pääosin matkapuhelimia ym. laitteita, jotka lähettävät/vastaanottavat radiosignaaleja. Toki siellä ohjeissa sanotaan, että mp3-soittimet, läppärit, ym. olisi myös suljettava ja nekin siis ovat kielletyllä listalla.

 

Itse en kyllä käsitä miten esim. iPodilla olisi minkäänlaista vaikutusta lentokoneen/mittalaitteiden toimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen käsittänyt, että sääntö koskee pääosin matkapuhelimia ym. laitteita, jotka lähettävät/vastaanottavat radiosignaaleja. Toki siellä ohjeissa sanotaan, että mp3-soittimet, läppärit, ym. olisi myös suljettava ja nekin siis ovat kielletyllä listalla.

 

Itse en kyllä käsitä miten esim. iPodilla olisi minkäänlaista vaikutusta lentokoneen/mittalaitteiden toimintaan.

 

Kaikki sähköllä toimivat laitteet synnyttävät ympärilleen sähkömagneettisen kentän vaikka eivät sisältäisikään aktiivisia lähettimiä. Laadukkaissa ja hyvin suojatuissa laitteissa kenttä on varmasti mitättömän vahvuinen jo muutaman sentin päässä laitteesta, mutta maailmassa on lukematon määrä halvalla tehtyä elektroniikkaa, joka ei täytä minkäänlaisia häiriöspeksejä. Käytännössä on varmasti ollut helpompi kieltää kategorisesti kaikkien sähkölaitteiden käyttö kuin sallia pitkä lista hyväksi tunnettuja laitteita.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä on varmasti ollut helpompi kieltää kategorisesti kaikkien sähkölaitteiden käyttö kuin sallia pitkä lista hyväksi tunnettuja laitteita.

 

Jep, minäkin olen lopettanut rannekellojen käytön ;D

(no en tästä syystä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään