Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Mitkä tekijät asettavat rajoitukset lentokorkeudelle ja sen sertifioinnille? Toisin sanoen kyselen tässä otsikon mukaisesti tyhmiä, eli miksei koneilla lennellä vaikka FL510:ssä? Onko kyseessä joku fyysinen seikka (aerodynamiikka, moottoreiden tehot, hapen osapaine, moottoreiden suoritusrvot tms) vai onko kyseessä joku kustannusjuttu ettei korkeammalle haluta nousta?

 

Ville

 

Täällä myös on asiaa aika kattavasti selostettu. 

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97623.0.html

 

Eli pääsyy on kyllä aerodynamiikka, jonka lait johtavat siihen, että vaikka teknisesti ehkä voitaisiin sellainen matkustajakone tehdä, joka pystyisi ylempänä lentämään, se ei ole  taloudelliseti enää järkevää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös myös suihkumoottorin paras hyötysuhde saavuteta tropopaussiin tultaessa, jonka jälkeen ilma ei enää kylmene. Tropopaussin raja on 11 km standardi-ilmakehän mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone on siirtolennolla ilman matkustajia, eli kone on kevyt ja voidaan lentää korkeammalla säästäen polttoainetta. Eli korkeustieto pitää siis paikkansa.  :) Kuten Jaakko jo totesikin, FL430 on 767n maksimikorkeus. 737NG:llä maksimi on 41000ft.

 

Näyttää myös bussit pääsevän kohtuukorkealle. Finnairin A343 OH-LQB menee parhaillaan Antalyaan FL410.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua ainakin harmittaa lentäjän työtä tehdessä, kun liikennekonen optimipinta on päälle 400. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että maksavia matkustajia tai maksavaa rahtia on vähän. Tulee kylmät väreet miettiessä, että kukahan tältäkin legiltä palkkarahat maksaa.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tässä mieleen kun koneissa polttoaineen määrä ilmoitetaan painona ohjaamoon, niin miten kone saa tiedon polltoaineenpainosta? Tuleeko jonkin koneen kautta joka laskee litroina tai gallooneina määrän ja kertoo sen painolla vai miten sen saa tietoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tässä mieleen kun koneissa polttoaineen määrä ilmoitetaan painona ohjaamoon, niin miten kone saa tiedon polltoaineenpainosta? Tuleeko jonkin koneen kautta joka laskee litroina tai gallooneina määrän ja kertoo sen painolla vai miten sen saa tietoon?

 

Tankkaaja mittaa polttoaineen ominaispainon ja ilmoittaa lentäjille PA-massan, jonka tankkeihin on valuttanut/työntänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankkaaja mittaa polttoaineen ominaispainon ja ilmoittaa lentäjille PA-massan, jonka tankkeihin on valuttanut/työntänyt.

Niin konehan ei saa sitä tietoa polttoaineen massasta tankkarilta, vaan ihan omasta kapasitiivisesta polttoainemittausjärjestelmästään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankkaaja mittaa polttoaineen ominaispainon ja ilmoittaa lentäjille PA-massan, jonka tankkeihin on valuttanut/työntänyt.

 

Tankkaaja antaa kuitin, jossa lukee tankatut litrat. Lentäjän tehtävänä on konvertoida esim. litrat kiloiksi kuitissa löytyvän tiheysluvun mukaisesti. On mielestäni tärkeää, että lentäjä tekee tämän konvertoinnin ja tarkastaa saadun tuloksen summaamalla sen edellisen lennon jälkeiseen polttoainemäärään. Tämä saatu tulos tulisi vastata pa-mittareitten lukemaa tankkauksen jälkeen. Ei olisi kiva joutua Gimli-glider -tilanteeseen..  ;)

 

-Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan 2014 loppuun mennessä.

Luin jostain lehdestä että syyskuussa lähtisi pois ensimmäinen kone ja samaisessa jutussa luki että osa koneista menisi aer lingukselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi taivas oli ennen syvänsininen? Nyt on aika vaaleansininen.

Ennen lentokoneet  tekivät kunnon vanoja. Ne menivät yli taivaankannen ja  vanat kestivät todella kauan. Äänikin kuului ennen koneesta alas asti, mutta ääni tuli myöhässä.

 

Nykykoneet ovat pilanneet kaiken  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin jostain lehdestä että syyskuussa lähtisi pois ensimmäinen kone ja samaisessa jutussa luki että osa koneista menisi aer lingukselle.

 

B757 kalusto poistuu Finnairilta kuluvan vuoden aikana, kaksi konetta syyskuusssa, ja loput kaksi vuodenvaihteessa.

 

Ja älkää udelko mistä tieto tulee. Se tulee luotettavista lähteistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten autometareita tekevät laitteet lentoasemilla havainnoivat CB/TCU-pilviä? Perustuuko se johonkin dataan säätutkista vai johonkin aivan muuhun? Lentosääpalvelua koskeva GEN3.5 kertoo, että

Automaattinen säähavaintojärjestelmä ilmoittaa CB-pilvistä ainoastaan Jyväskylän (EFJY), Kuopion (EFKU), Rovaniemen (EFRO) ja Tampere-Pirkkalan (EFTP) lentoasemilla joh- tuen teknisistä rajoituksista.
Ilmeisesti siis näillä kentillä on jotain spesiaalimpaa tekniikkaa, joilla ceebeitä voidaan havaita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei tänne suoranaisesti kuulu, mutta laitetaan tänne silti.

 

Kelailin päässäni että mitkä kaksi lahnaa EFHK:lla odottelee lähtöä yöllä Honkkariin ja Singaporeen. LQA on tulossa Singaporesta, joten se ei ainakaa ole. LQB siellä on, se on yksi niistä kai. LQC on huollossa joten se ei voi olla. LQD lähti Japaniin joten sekää ei voi olla. LQE:kin lähti Japaniin. LQF lähti Kiinaan ja LQG on tulossa Honkkarista Suomeen joten sekää se ei voi olla. Mun pääni perusteella EFHK:lla on tällä hetkellä vain yksi A340, vaikka pitäs olla kaksi.

 

Unohdinko nyt jotain? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330 Singaporeen? Eikö tuo ole aika harvinaista? Olen aina kuvitellut, että niissä ei range riitä sinne asti. :-[

 

Ihmettelin kanssa samaa, mutta uskon Mannikaisen tietävän paremmin. :D

En nyt jaksa etsiä muutakaan/sopivampaa ketjua mutta huomenna perjantaina 31.5.2013 on historiallinen tilanne kun AY81 Singaporeen on suunnitellusti ja tarkoituksellisesti A333.

 

Ja se on ensimmäinen kerta kun AY81 on joku muu kuin A340.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, tuo Ilkan viesti oli mennyt minulta kokonaan ohi. On kyllä tosiaan historiallinen tilanne! Mikäs kone sinne lähtee? LTN taitaa ainakin olla vapaana tällä hetkellä, olisko se?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä aiheutti tälläisen järjestelyn? Kiinnostaa kovasti. :)

 

333 siirtyy huollon puolelle ja vapauttaa LQC:n takaisin hommiin eli LQC:n pitäisi palata huomenna riviin.

 

Ja se Aasiaan katoava A333 palautuu Hong Kongin kautta kiertoon eli 333 ei lennä Singaporesta Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mul ois kymysys: mikä aiheuttaa lenoonlähdön kiihdytysvaiheessa sen kun maailma olisi vinossa?

 

Kaikella kunnioituksella Axu, mutta keksiksä noi kysymykset ite vai kirjottaako ne joku sulle?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään