Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Minua ainakin harmittaa lentäjän työtä tehdessä, kun liikennekonen optimipinta on päälle 400. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että maksavia matkustajia tai maksavaa rahtia on vähän. Tulee kylmät väreet miettiessä, että kukahan tältäkin legiltä palkkarahat maksaa.

 

Seppo

 

Yleisesti on näin juuri kuten Seppo kirjoitti, mutta poikkeuksiakin on: Esim B737-700, lomalentoversiossa Y148 ja täydellä matkustajamäärällä, täydellä MTOW:llä n. 70.000kg menee suoraan optimipinnalle FL380 ja jo muutaman tunnin päästä optimi- ja maksimipinnalle FL410. Tuo FL410 saavutetaan yleensä noin 3h ennen TOD:ä. Eli 3h tai lyhyemmällä lennolla B737-700 menee suoraan optimi- ja maksimipinnalle FL410 "täydellä talolla", jos siihen on tarvetta.

 

Vastaavasti taas B737-800 jää aluksi noin FL340 ja ei koskaan saavuta FL410 vaan jää noin FL380/FL390 ennen TOD:ä, kun lentoonlähtö on tehty MTOW:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Tänään klo: 11.55 ,punavalkoinen Hawk matkasi n.3-400 f korkeudessa Kauhajoella kohti pohjoista. Liittyy tietenkin Jämi fly-inniin,muutta voisko joku tarkentaa uteliaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Tänään klo: 11.55 ,punavalkoinen Hawk matkasi n.3-400 f korkeudessa Kauhajoella kohti pohjoista. Liittyy tietenkin Jämi fly-inniin,muutta voisko joku tarkentaa uteliaalle?

 

Miten niin liittyy Jämi Fly-Iniin? Lentosotakoululla on tällä viikolla Pirkka 2013 -harjoitus Pirkkalassa.

 

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194823580569/artikkeli/hawk-koneita+taivaalla+iltayhdeksaan+saakka.html

 

Koneet lentävät matalalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Tänään klo: 11.55 ,punavalkoinen Hawk matkasi n.3-400 f korkeudessa Kauhajoella kohti pohjoista. Liittyy tietenkin Jämi fly-inniin,muutta voisko joku tarkentaa uteliaalle?

 

En tiedä, oletko tietoinen, mutta suomi osti muutama vuosi sitten 18 hawkia sveitsistä, joiden väritys on tuo punavalkoinen. Väritys lienee siis aivan normaali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, oletko tietoinen, mutta suomi osti muutama vuosi sitten 18 hawkia sveitsistä, joiden väritys on tuo punavalkoinen. Väritys lienee siis aivan normaali.

Aina viisastuu :P Kysymykseni tuli ihan oikealle osastolle! Tuota väritystä ihmettelinkin. Kiitos Tatu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista mistä kuulin, mutta tälläinen kantautui korviini, että Helsinki-Vantaalla 15/33 olisi kiinni iltapäivisin joiden töiden takia, mutta onko näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa, uutena ja täysin tietämättömänä löysin tämän threadin, joka ehkä parhaiten minulle sopii.

 

Tuolla rapakon takana kun tuo tripla tuli mahalleen alas, niin ILS oli pois juuri tuolta 28L-radalta.

 

Onko tämä normaalia käytäntöä kun hyvä ilma, vai voiko olla laitevika kyseessä? Onko ILS:illä

laskeutuminen kokeneiden pilottien keskuudessa "huijaamista"? Maallikon silmissä kun vaikuttaa

samalta kuin että laitettaisiin Mannerheimintien risteyksistä liikennevalot pois päältä, ja luotettaisiin

pelkästään kuskeihin ja heidän harkintakykyynsä.

 

 

Edit: Turhat rivinvaihdot lopusta pois / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi. Tervetuloa foorumiin.

Ilman että enemmän selitän , piloteilla on monta tapaa lähestyä eri kenttiä erilaisissa olosuhteissa. Malta hetki ja odota mitä tutkijaporukka löytää.

Näin alkumetreillä mahdollisuuksia on niin monia.

Armeijassa opetettiin, älä koskaan juokse koneelle. Se oppi oli varmaan opittu sodan aikana.

 

Heikki 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa, uutena ja täysin tietämättömänä löysin tämän threadin, joka ehkä parhaiten minulle sopii.

 

Tuolla rapakon takana kun tuo tripla tuli mahalleen alas, niin ILS oli pois juuri tuolta 28L-radalta.

 

Onko tämä normaalia käytäntöä kun hyvä ilma, vai voiko olla laitevika kyseessä? Onko ILS:illä

laskeutuminen kokeneiden pilottien keskuudessa "huijaamista"? Maallikon silmissä kun vaikuttaa

samalta kuin että laitettaisiin Mannerheimintien risteyksistä liikennevalot pois päältä, ja luotettaisiin

pelkästään kuskeihin ja heidän harkintakykyynsä.

 

 

 

Euroopan kentillä ILS on käytönnössä aina päällä ja sitä myös yleensä silloin käytetään. Erittäinkin kokeneet pilotit lentävät esim. visuaalilähestymisiä ILS viritettynä tueksi ja referenssiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malta hetki ja odota mitä tutkijaporukka löytää.

Näin alkumetreillä mahdollisuuksia on niin monia.

Armeijassa opetettiin, älä koskaan juokse koneelle. Se oppi oli varmaan opittu sodan aikana.

 

Heikki 

 

Juu, NTSB:lle suotakoon tutkintarauha. Lähinnä vaan tuota ILS:in puuttumista ihmettelin, että onko

tällainen toiminta normaalia. Ville tuossa jo hieman vastasi kysymykseen - kiitoksia siitä.

 

Uutisetkin kertovat jo että ILS poissa ihan oikeasta syystä, eli rakennustöistä johtuen

 

US officials confirmed that a navigation system helping pilots make safe descents was turned off for maintenance at San Francisco airport.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, NTSB:lle suotakoon tutkintarauha. Lähinnä vaan tuota ILS:in puuttumista ihmettelin, että onko

tällainen toiminta normaalia.

Uutisetkin kertovat jo että ILS poissa ihan oikeasta syystä, eli rakennustöistä johtuen

 

Eihän se ILS:n puuttuminen lähestymistä/laskeutumista mitenkään estä VFR eli visuaaliolosuhteissa ja onhan tuolla kiitotielläkin mittaa varmaan 2,5 - 3 km. Tyynni ottivat Korean pojat paanan käyttöön,mielenkiintoista kuulla aikanaan miksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertookaapa viisaat lentäjät että paljon tuollainen tavallinen matkustajakone kuluttaa sadalla kilometrillä polttoainetta litroina? ja mikä on ero nousussa versus matkalento?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertookaapa viisaat lentäjät että paljon tuollainen tavallinen matkustajakone kuluttaa sadalla kilometrillä polttoainetta litroina? ja mikä on ero nousussa versus matkalento?

 

Riippuu konetyypistä, painosta, profiilista, cost indexistä ja myös (poikkeavista) sääoloista. Yksiselitteistä vastausta on vaikea antaa.

 

Nousussa toki kuluu enemmän huttua kuin vaakalennossa, laskusta puhumattakaan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienellä googlettamisella löytyi tällainen sivusto, jonka mukaan operaattori olisi Fugro Malta Ltd. Tiedä sitten kuinka paikkansa pitävä tuo tieto on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaan vaikka 757 täynnä turisteja lomalennolla Turkkiin, Tankkeihin mahtuu kai noin 45 000 litraa?

 

Pitää nyt muistaa, että 757 on varsin pitkän toimintasäteen omaava kone, ei Turkkiin ainakaan tuollaisa määriä tankata! (B737 NG't kuluttaa n. 2000..2300 kg/h eli suuruusluokkaa 3000 l/h)

 

Joku palstan bojopilottihan voisi tuohon malliksi raapasta tyypillisen polttoainelaskelman vaikka Helsingistä Antalyaan ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen lasku mitä ottaisin simupuolella 757:lla kyytiin elikkä 18 700kg jossa on noin 70min lisäpolttoaine. Se mitä sitten taas putella ottaisin samoilla lisäpolttoaineilla olisi 11 300kg.

Lisäpolttoaine siis sisältää sen 45min minimi reservin sekä 25min hold-fuelin. Näissä ei ole otettu tuuliolosuhteita mitenkään huomioon joten ne myös vaikuttaa +/-.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse vara- ja lisäpolttoainetta laskea vastatakseen kysymykseen. TRIP jaettuna GNM ja siitä saadaan kuutus kg/nm. Harmi kun mullakaan ei ole ihan hollillla yhtään vanhaa plaania mostä voisin luvut luntata.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen lasku mitä ottaisin simupuolella 757:lla kyytiin elikkä 18 700kg jossa on noin 70min lisäpolttoaine. Se mitä sitten taas putella ottaisin samoilla lisäpolttoaineilla olisi 11 300kg.

Lisäpolttoaine siis sisältää sen 45min minimi reservin sekä 25min hold-fuelin. Näissä ei ole otettu tuuliolosuhteita mitenkään huomioon joten ne myös vaikuttaa +/-.

Kerrotko vielä mistä tulee 45min reservi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tuossa mieleen kun noita A340:iä menee tästä yli että pysyykö tuollainen leija 1:llä moottorilla ilmassa?

tietty menee varmaan aikasen nopeesti laskuun mut pysyiskö yhdellä moottorilla taivaalla ylipäätänsä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään