Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kaltereiden takaa tarjoiltaisiin vain turvatarkastettuja aterioita?

 

-T

 

No siksi juuri kysyin asiasta tässä ketjussa, kun en tiedä mitä kaikkea asiaan liittyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain (ulkolaisesta ilmailualan) lehdestä luin, että jollain pienellä kentällä tällainen yhteinen baari oli, nyt en kyllä yhtään muista missä. Mutta eiköhän Suomessa sellaiset proopuskat keksitä, että ei millään tällainen onnistuisi :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mielestäni Ivalossa noin homma toimii.

 

Ei pääse enää ravintolan puolelle muuta kuin matkustajat. Näin on ollut muistaakseni jo useamman vuoden ajan. Aikaisemmin kyllä pääsi ihan vapaasti ravintolan puolelle ja katselemaan terminaalin ikkunasta saapuvaa ja lähtevää konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pääse enää ravintolan puolelle muuta kuin matkustajat. Näin on ollut muistaakseni jo useamman vuoden ajan. Aikaisemmin kyllä pääsi ihan vapaasti ravintolan puolelle ja katselemaan terminaalin ikkunasta saapuvaa ja lähtevää konetta.

 

Eikun olet muuten oikeassa. Turvan läpihän sinne mennäänkin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein käydä kaikki 270 sivua läpi, ettei näitä olisi jo kysytty:

 

 

1) Jos kone tekee hätälaskun kentälle jolta ei pääse pois - millä se kuskataan sieltä pois (ja onko tällaista tapahtunut?)

 

2) Onko jotain hyvää tapaa selvittää tulevan reitin säätilaa turbulenssin kannalta jos vaikka joku matkaseurueesta

on huolissaan turbulenssista?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) Jos kone tekee hätälaskun kentälle jolta ei pääse pois - millä se kuskataan sieltä pois (ja onko tällaista tapahtunut?)

 

Jos kone on liian iso, se pilkotaan vaikka kilon kappaleiksi siirtoa varten, tärkeintä on se onnistunut laskeutuminen.

Viimevuonna ainakin yksi tapaus meni suohon (kopteri) eikä päässyt omin neuvoin enää liikkeelle, joten valittavasti noita silloin tällöin sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

2) Onko jotain hyvää tapaa selvittää tulevan reitin säätilaa turbulenssin kannalta jos vaikka joku matkaseurueesta

on huolissaan turbulenssista?

 

 

Googleen kun lyö esim ''Europe turbulence prediction'' niin heti löytyy karttaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein käydä kaikki 270 sivua läpi, ettei näitä olisi jo kysytty:

 

 

1) Jos kone tekee hätälaskun kentälle jolta ei pääse pois - millä se kuskataan sieltä pois (ja onko tällaista tapahtunut?)

 

Mielenkiintoista.Olen itse joskus poistanut yleisilmailukoneesta siivet (C-172) ja kiinnittänyt ne sitten takaisin.Ei aivan pikku projekti,ainakaan ensikertalaiselle! Eli olisiko mahdollista siirtää kone purkamatta lähimmälle kentälle helikopterilla? Kustannus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista.Olen itse joskus poistanut yleisilmailukoneesta siivet (C-172) ja kiinnittänyt ne sitten takaisin.Ei aivan pikku projekti,ainakaan ensikertalaiselle! Eli olisiko mahdollista siirtää kone purkamatta lähimmälle kentälle helikopterilla? Kustannus?

 

Onhan se mahdollista, mutta melko riskialtis operaatio. Muistelisin joskus 80-luvulla siirrettäneen pakkolaskun tehnyt kone Mi Mil-8:silla, tosin kone taisi tuhoutua lopullisesti sillä reissulla(?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se mahdollista, mutta melko riskialtis operaatio. Muistelisin joskus 80-luvulla siirrettäneen pakkolaskun tehnyt kone Mi Mil-8:silla, tosin kone taisi tuhoutua lopullisesti sillä reissulla(?)

Eihän lasti voi tuhoutua jos asiansa osaavat kaverit ovat puikoissa ;) Kerrohan tarkemmin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän lasti voi tuhoutua jos asiansa osaavat kaverit ovat puikoissa ;) Kerrohan tarkemmin!

Luin vuosi-pari sitten ihan mielenkiintoisen kirjan (Lentoupseeri, kustantaja: Suomen Mies, kirjailija: Jari Mielo Kustaa Rinne, ISBN: 9789529872589) ja muistelen, että siinä kerrottiin kyseisestä lentokoneen siirrosta jotenkin että kone oli alkanut lentää siirtonopeuden kasvaessa ja se oli pitänyt laukaista irti kopterista, jotteivät molemmat mene tonttiin. Näin muistelen, mutta jos kirja on jollain hyllyssään, voinee siitä ystävällisesti tarkistaa miten se menikään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän lasti voi tuhoutua jos asiansa osaavat kaverit ovat puikoissa ;) Kerrohan tarkemmin!

Nyt täytyy valitettavasti todeta, että on vähän hämärät muistikuvat tästä kirjoituksesta, missä tästä kerrottiin kyseisestä tapauksesta. Mutta on Suomessa siirretty ihan onnistuneestikin lentokone helikopterilla meinaan Ilmailumuseon tonen Vampire kentältä(?) Tietotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin vuosi-pari sitten ihan mielenkiintoisen kirjan (Lentoupseeri, kustantaja: Suomen Mies, kirjailija: Jari Mielo Kustaa Rinne, ISBN: 9789529872589) ja muistelen, että siinä kerrottiin kyseisestä lentokoneen siirrosta jotenkin että kone oli alkanut lentää siirtonopeuden kasvaessa ja se oli pitänyt laukaista irti kopterista, jotteivät molemmat mene tonttiin. Näin muistelen, mutta jos kirja on jollain hyllyssään, voinee siitä ystävällisesti tarkistaa miten se menikään.

 

No johan oli melkoisia tolloja laitettu asiaa hoitamaan.Ei kai se kenttä milloinkaan niin kaukana ole,etteikö hölkkävauhdilla ehtisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli PA-1:n pakkolaskua seurannut härdelli. Kone oli muistini mukaan tehnyt pakkolaskun Vesilahdelle, josta sitä lähdettiin siirtämään Pirkkalaan. Kone alkoi lentää kuten edellä on kerrottu ja oli jo nousta Mi-8:n roottoritason korkeudelle, jolloin lasti piti laukaista pois. Tästä on yhdessä tapauksen OH-CAR kanssa puhuttu ainoina ilmavoimien sotien jälkeen tehtyinä pudotuksina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään mitään manuaalia tjsp, miten medikaali diverttaus ilmoitetaan lennonjohtoon? Löysin Googlen avulla tuollaisen perinteisen oppaan, missä toki on myös emergency calls, eli mayday ja panpan, mutta noita ei kai käytetä muuten kuin teknikaalissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään mitään manuaalia tjsp, miten medikaali diverttaus ilmoitetaan lennonjohtoon? Löysin Googlen avulla tuollaisen perinteisen oppaan, missä toki on myös emergency calls, eli mayday ja panpan, mutta noita ei kai käytetä muuten kuin teknikaalissa?

 

pan pan ::facepalm

 

Vaikeaa, niin vaikeaa. Ensimmäinen googlehitti: http://www.pprune.org/forums/showthread.php?threadid=51549=50291

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselle tulisi mieleen ensimmäiseksi, että kerrotaan lennonjohdolle ihan normaalilla selkokielellä tarpeesta mennä jollekin vaihtoehtoiselle kentälle. Kentälle, jossa on sairaala lähellä, koneelle soveltuvat kentän fasiliteetit käytössä (polttoainejakelu, handling, mielellään kuittauskelpoinen mekaanikko, työntöaisa ja -traktori). Tietysti nopeuttaa, jos on yhtiön luottokortti tai yhtiö on tehnyt sopimukset kentän palveluntarjoajien kanssa. Mahdollinen hotellimajoitus on myös hyvä olla mikäli työajat menevät pitkiksi. Sitten vain pyydetään lennonjohdolta selvitys valitulle kentälle ja mahdollinen prioriteetti sekä pyydetään tuloaikaan ambulanssia ja ehkä passipoliisia paikalle.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselle tulisi mieleen ensimmäiseksi, että kerrotaan lennonjohdolle ihan normaalilla selkokielellä tarpeesta mennä jollekin vaihtoehtoiselle kentälle.

 

Tannoin olin yövuorossa ja hallitsin koko Suomea isseksein. Moskovasta Kanadaan matkalla ollut GV ilmoitti pian Helsingin ohituksen jälkeen "Request lower". Asia ei ihan kylmiltään auennut, joten kysymyksen jälkeen kone pyysi "Request lower level". Selvitin pinnalle 200 ja olin hieman kysymysmerkkinä. Tämän jälkeen kone pyysi diverttausta jollekin läheiselle kentälle. Tarjosin melkein nokan edessä auki ollutta Turkua - ei käynyt, Hesaan halusivat. Kone sai kaartaa oikean kautta ohjaussuunnalle 100 (hihasta vedetty heading). Ja sitten kohti Helsingin VORria tutkavektorointia odotettavissa.

 

Lopulta selvisi, että koneeseen oli tullut paineistusvika ja että 200 oli aivan liian paljon, YT-sopparin mukaisesti kone oli selvitettävä pinnalle 100. Nopea muutos järjestelmän plaanitietoihin ja koordinaatipuhelu Hesaan.

 

Aika paljon mutkattomammin olis mennyt, jos kone olis heti alkuun heittänyt fraasin "Request descent to FL 100", eikä tuota jenkkischeissea, josta pitää ryhtyä arvailemaan, että mikäs nyt.

No ei maailma tästä parane mihinkään, mutta aika hankalaa on asettua toisen asemaan ja näkemään mikä on oleellista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tannoin olin yövuorossa ja hallitsin koko Suomea isseksein.

 

Tuo on kyllä hyvä saavutus.  :thmbup:  Mitäs muuten tapahtuu jos J Laukkasella jumittaa Merkkari kurkkuun kesken tuon itsevaltiuden eikä puhe enää kulje ja mies vajoaa lattialle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä hyvä saavutus.  :thmbup:  Mitäs muuten tapahtuu jos J Laukkasella jumittaa Merkkari kurkkuun kesken tuon itsevaltiuden eikä puhe enää kulje ja mies vajoaa lattialle?

 

Yövuorossa samoin oleva lennonvarmistusvirkailija huomaa ennenpitkää mitä on tapahtunut ja hälyttää vuoronesimiehen paikalle. Elvytystä tuskin kukaan enää yrittää näin vanhaan.

 

Uups, eikun... nehän juuri ulkoistetaankin Viroon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään