Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jos lähtöselvitys on tehty jo etukäteen ja lento lähtee EFHK:n ykkösterminaalista, niin voiko porttialueelle mennä T2:n turvatarkastuksen kautta?

 

Voi :thmbup:

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Doh! Kyllä, kiitos tarkennuksesta. Luultavasti diesel-moottoreilla alastulotekniikka eroaa hieman bensa-boxereiden vastaavasta.

Anyone? Kutvonen?

H

 

Henkkoht on ollut lähes suunnaton järkytys, että uuden tekniikan osalta ohjaimet ja aeromystiikan lait toimii täysin samalla tavalla. Jopa moottorin osalta.

 

Jounin mainitsema "shock cooling" on oikeastaan kääntäen sama asia dieselissä, siis hyppykoneina käytössä olevissa SMA nokivasaroissa. Kun perinteisissä (mäntä)lekomoottoreissa varotaan (kansallisesti tai ei) liikaa jäähtymistä, täytyy diesel pannussa pitää riittävästi lämpöä alastullessa hyppykeikalta. Siis käytännöllisellä tehoasetuksella.

SMA-motissa on kaksi määräävää raja-arvoa; "MIN CHT 100 C in decent" sekä MAX alastulokulma 20" öljypumpun takia.

Sinänsä jännä havainto matkan varrella on ollut se, että SMA tulee kivasti alas (siis raja-arvoja kiusaamatta) noin 3000ft/min, kun perinteisellä moottorilla vastaavat jää noin 2000ft/min vajoamisnopeuteen.

 

-Jouni et varmaan heti arvaa mikä on alastullessa yhdistävä tekijä meidän lentämän C185 ja SMA182 ripeämpään alastulo nopeuteen?

AKu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun perinteisissä (mäntä)lekomoottoreissa varotaan (kansallisesti tai ei) liikaa jäähtymistä, täytyy diesel pannussa pitää riittävästi lämpöä alastullessa hyppykeikalta.

Vaikka viimeisistä hyppylennoistani on jo vuosia,niin sekoitan kuitenkin sen verran,että voisitko Ari kääntää selkokieleksi tuo edellinen ;)

JM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka viimeisistä hyppylennoistani on jo vuosia,niin sekoitan kuitenkin sen verran,että voisitko Ari kääntää selkokieleksi tuo edellinen ;)

JM

 

Käsikirja kertoo liusta, lähestymisestä ja laskusta seuraavaa:

Power - - REDUCE to IDLE only when sure to reach runway,especially if OAT is lower than - 5°C (23°F).

 

Yhdessä SMA testipenkissä hollanissa saatiin alkuaikoina "flame out" tilanteita kun konetta tuotiin liian pienellä teholla alaspäin. Aika pian tuli päivitys  "MIN CHT 100 C in decent". Tällä taataan palamisreaktio tulpattomassa sylinterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Jouni et varmaan heti arvaa mikä on alastullessa yhdistävä tekijä meidän lentämän C185 ja SMA182 ripeämpään alastulo nopeuteen?

AKu

 

Pahan heitit... millaisilla nopeuksilla SMA182:sta voidaan ajaa alaspäin?

 

Tuosta shock coolingista vielä. Seostetussa alumiinissa itsessään ei voi noilla käytetyillä lämpötiloilla saada aikaan rakenteessa kidetason muutoksia, suurin lämpötila jää aivan liian matalaksi ja lämpötilamuutokset ovat aivan liian pieniä, jotta sitä tapahtuisi. Suurin lämpötilan romastaminen tapahtuu kuitenkin laskukierroksessa. Moottoria ei saa kuitenkaan päästää jäähtymään hallitsemattomasti tuon mainitsemani tulpanreikäongelman (kaksi erilaisen lämpölaajenemiskertoimen materiaalia tiiviisti toisissaan kiinni), jolloin vältetään lämpölaajenemisesta aiheutuvat jännityskuormat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahan heitit... millaisilla nopeuksilla SMA182:sta voidaan ajaa alaspäin?

 

Runkohan on sama. Ei eroja. Käytännössä vihreän kaaren ylärajalla ei tule ongelmaa tuon öljypumpun rajoitteen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on "Standards Captain"? Lentoyhtiösanasto ei tunne suomenkielistä vastinetta enkä saa Googlen tuloksista mitään tolkkua :-[.

 

Esimerkki tekstistä, jota moni on varmasti viime kuukausina lukenut: "After I retired from UAL as a Standards Captain on the -400, I got a job as a simulator instructor working for Alteon (a Boeing subsidiary) at Asiana."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on "Standards Captain"? Lentoyhtiösanasto ei tunne suomenkielistä vastinetta enkä saa Googlen tuloksista mitään tolkkua :-[.

 

Esimerkki tekstistä, jota moni on varmasti viime kuukausina lukenut: "After I retired from UAL as a Standards Captain on the -400, I got a job as a simulator instructor working for Alteon (a Boeing subsidiary) at Asiana."

 

Laatupäällikkö, Laatuvastaava tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laatupäällikkö, Laatuvastaava tms.

 

Kiitos... mutta LinkedInin ja monen muun irtolinkin perusteella se vaikuttaisi minusta ihan yksiselitteiseltä tehtävänimikkeeltä, joka mahdollisesti liittyy pikemminkin tyyppikoulutukseen kuin laaduntarkkailuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan mahdollista/mitenkä on mahdollista, että nykyaikaisessa liikennekoneessa voi nykäistä laskutelineet sisään koneen ollessa maassa?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan mahdollista/mitenkä on mahdollista, että nykyaikaisessa liikennekoneessa voi nykäistä laskutelineet sisään koneen ollessa maassa?  :-\

Lienee mahdollista jos weight on wheels - järjestelmä (laskutelineiden painerajat) ei jostain syystä anna lukitusehtoa laskutelineiden sisäänottojärjestelmälle, että telineitä ei voi ottaa sisään. Tämän takiahan telineisiin laitetaan maassa gear pinit varmistamaan, ettei telineitä vahingossakaan saa sisään jos laskutelineiden maan tunnistavat rajakytkimet eivät jostain syystä toimisi (weight on wheels-tietoa ei tulisi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmempää en tänään keksi, mutta jo kaksi konetta iltapäivän aikana tehnyt tällaisen manööverin "suoraan" yläpuolella. Miksi?

 

eb7a7209b98422d05e3dd42213888b0c.jpg

 

Paikkana Porvoon saaristo, Emäsalon lähellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmempää en tänään keksi, mutta jo kaksi konetta iltapäivän aikana tehnyt tällaisen manööverin "suoraan" yläpuolella. Miksi?

 

Paikkana Porvoon saaristo, Emäsalon lähellä.

 

 

Emäsalon pohjoispäässä (Norrvik) on reittipiste ELPIR (VOR/DME PVO 112.8 MHz). Taitavat mennä sitä kautta.

 

--

 

-Tane (Emäsalosta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emäsalon pohjoispäässä (Norrvik) on reittipiste ELPIR (VOR/DME PVO 112.8 MHz). Taitavat mennä sitä kautta.

 

--

 

-Tane (Emäsalosta)

 

Eli piirun verran suunta pielessä, ja korjausliikettä kehiin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli piirun verran suunta pielessä, ja korjausliikettä kehiin?

 

Tuskin, reittikoneet lentävät ns. väyliä pitkin. Jos koneet tulevat esimerkiksi kartassa näkyvää N872:a pitkin ja ELPIRin jälkeen jatkavat itään vaikkapa T73:a pitkin kone saattaa joutua tekemään pienen mutkan ellei lennonjohto syystä tai toisesta anna selvitystä suoraan Pietarin alueen rajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmempää en tänään keksi, mutta jo kaksi konetta iltapäivän aikana tehnyt tällaisen manööverin "suoraan" yläpuolella. Miksi?

Sillai ne väylät on mennyt pitkän aikaa. Samaa  s-kurvaa on jossain ennenkin ihmetelty vuosien saatossa. Tänään näin itsekin Transaeron B747:n  UN999:n "ässän" Räyskälästä asti, jonka kone ohitti noin 13.18 SA. Oli aika komea viiru kauempaa katsottuna, niinkuin lytistettynä näkyi, näytti mutkat vielä paljon jyrkemmiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika harvinaista tuo on, yleensä koneet selvitetään paikasta kuin paikasta suoraan INLOGille tai OLEMAlle. Nykyiaikaisten koneinen navigointitarkkuus on sitä luokkaa, ettei niiden tarvitse korjailuja tehdä, pl. HSV (Highswede) jonka Jetikoiden suunnistaminen perustui tod.näk. todennäköisyyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mahdollinen selitys "ässäkurvalle" on se, että heti sen jälkeen kun kone on ottanut reittipisteen ylityksen jälkeen suunnan kohti seuraavaa reittipistettä, se saakin lennonjohdolta oikaisun jonnekin vielä kauempana olevalle reittipisteelle ja alkaa lentää sinne. Ässäkurva syntyy usein juuri valtakunnan rajalla olevilla reittipisteillä, koska oikaisua ei useinkaan voi saada ennen valtakunnan rajan ylitystä eli kone on jo ehtinyt kaartaa uudelle suunnalle. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mahdollinen selitys "ässäkurvalle" on se, että heti sen jälkeen kun kone on ottanut reittipisteen ylityksen jälkeen suunnan kohti seuraavaa reittipistettä, se saakin lennonjohdolta oikaisun jonnekin vielä kauempana olevalle reittipisteelle ja alkaa lentää sinne. Ässäkurva syntyy usein juuri valtakunnan rajalla olevilla reittipisteillä, koska oikaisua ei useinkaan voi saada ennen valtakunnan rajan ylitystä eli kone on jo ehtinyt kaartaa uudelle suunnalle.   

 

Seppo

 

Totta. Vaan edesmenneenä kesänä eräs Pietarin ACC:n lennonjohtajista soitti ja pyysi erään koneen oikaisua suoraan SPB:lle. Ja kone oli vieläpä muistaakseni länsimaisen lentoyhtiön. Miehen kohtalosta en tällä erää osaa kertoa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi se herättää kysymyksiä? ::)

 

Tiedossaolevia tapauksia ei ole muita. Kollegat pitivät aluksi aprillipilana, mutta uskoivat kun esitin puhelinkeskustelun playbackinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään