Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Voi ja saa. Sitten se riippuu siitä kuka vetää porukkaa. Jossain pelattiin korttia ja juotiin viinaa. Jos joi niin ei saanut polttaa. Jos poltti ei saanut viinaa.

Totta kai jotkut olivat savuttomia ja raittiuslinjalla.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi ja saa. Sitten se riippuu siitä kuka vetää porukkaa. Jossain pelattiin korttia ja juotiin viinaa. Jos joi niin ei saanut polttaa. Jos poltti ei saanut viinaa.

Totta kai jotkut olivat savuttomia ja raittiuslinjalla.

Heikki

Vielä tänäkin päivänäkö saa polttaa :o Entä jos joku porukasta ei siedä tupakansavua?  Ja jos MINÄ olisin ostamassa businessjettiä ;D,paiskaisin oven kiinni samantien,jos siellä tupakinkatku löyhkäisi vastaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, aika pitkälti mennään sen mukaan mitä koneen omistaja tai lennon maksaja päättää. Jos et polta etkä siedä tupakansavua etkä ole lennon maksaja, kannattanee yrittää hankkia istumapaikka siitä osasta konetta jossa ei pahemmin polteta. Ilmanvaihto yleensä pitää huolen siitä että matkustamosta löytyy savuvapaakin sektori, yleensä koneen etuosasta, ja siitä ettei savu jää matkustamoon eikä paljon haise enää lennon jälkeen.

Oletteko koskaan muuten ihmetelleet mm. Finskin turvakuulutuksissa sitä tupakoimattomuuskohtaa? Siinähän on ensin maininta siitä että lennot ovat savuttomia, ja sitten erikseen siitä että vessassa tupakointi on laissa kielletty. Tästä voi saada sen käsityksen että laki koskisi koko lentokonetta, ja niin kai se tahallisesti muotoillaankin. Kuitenkin laki kieltää tupakoinnin vain koneen vessassa, muut koneen alueet ovat lentoyhtiön päätettävissä, ainakin charter-lennoilla. Joku tuttavani sanoikin aikanaan että jos on pakko polttaa, polta omalla istumapaikallasi - sanktiot ovat pienemmät kuin vessakessuttelusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi monivuotisesta tupakointikiellosta huolimatta kaikissa matkustajalentokoneissa on vessassa tuhkakuppi? Olen ihmetellyt asiaa jo vuosien ajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi monivuotisesta tupakointikiellosta huolimatta kaikissa matkustajalentokoneissa on vessassa tuhkakuppi? Olen ihmetellyt asiaa jo vuosien ajan.

Määräykset vaatii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on samaa sarjaa kuin Suomenlahden ja Itämeren autolauttojen hyttien vessojen seinässä on edelleen korkinavaaja, vaikka en ole enää moniin vuosiin löytänyt ko. laivoilta mitään juotavaa pulloissa, joissa olisi ns. kruunukorkki. Lähes kaikki on tölkeissä ja loput pullot ovat muovia. Tällainen avaaja löytyy myös suhteellisen uudesta Viking XPRS:stä  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on samaa sarjaa kuin Suomenlahden ja Itämeren autolauttojen hyttien vessojen seinässä on edelleen korkinavaaja, vaikka en ole enää moniin vuosiin löytänyt ko. laivoilta mitään juotavaa pulloissa, joissa olisi ns. kruunukorkki.

Vedä laivalla ens kerralla vaikka pullollinen Bacardi Breezeriä ja kato ekaks korkki. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon "jos" minulla olisi.

Sanoisin että JOS minulla olisi lentokoneita jettejä sun muita pistäisin pitkänmatkan konesiin tupakkaosaston HETI kaikkiin, jos ei tykkää jättää lentämättä sitten mutta ehdottomasti pakollinen olisi oltava jokaisessa pidemmän kuin 1-2 tuninin lennoilla.

Nimim,Satoja kertoja hel-bkk matkanneena oppinut inhoamaan koko lentoa jo syvästi.

Joku 55min domestic lento vielä menettelee jos ensin saa käydä röökillä eikä tarvi rynniä koko hallia läpi löytääkseen tupakkapaikan,

Ennen sentään oli Tupakkapaikatkin lähellä,Nyt saa juosta ties minne hevon kuuseen ennen lähtöä ja heti laskeutumisen jälkeen.

Paska sydeemi sano lapamatokin suolessa. :D

Karkeesti sanoen joka ukko joka polttaa ampuis moisen säännön keksijän siihen paikkaan itse jonon ensimmäisenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon "jos" minulla olisi.

Sanoisin että JOS minulla olisi lentokoneita jettejä sun muita pistäisin pitkänmatkan konesiin tupakkaosaston HETI kaikkiin, jos ei tykkää jättää lentämättä sitten mutta ehdottomasti pakollinen olisi oltava jokaisessa pidemmän kuin 1-2 tuninin lennoilla.

BKK ja kanarian saaret ym vielä käymättä tuon ääliömäisen säännön takia. Joka ongelmaan on ratkaisu. Voishan siellä olla vaikka tupakkikoppi ilmanputsarilla.

Ja vois kentilläkin olla niitä tupakkikoppeja. Nykyään kaikilla ei enää turvan jälkeen ole.

Kyllä tuollainen muutaman tunnin lento menee vielä kevyesti chekc-innien ja baggage droppienkin kanssa, mutta noi pidemmät olisi varmaan tuskaa. Ja miksi sitä kiusamaan niinkin mukavaa miestä kuin itteänsä.

Ja siihen jonkun muun laittamaan kommenttiin bussiness jetistä jossa tupakoitu. Äkkiäkös sen ionisaattorilla saa raikastettua. Eiköhän jeteillekin löydy fixareita, kuten käytetyille autoille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan se käymättä jättäminen jostain ihan muusta kiinni, kuin tuosta säännöstä.. ::)

No oikeastaan toi Kanaria on jäänyt senkin takia ettei noi kaikista pahimmat turistirysät kiinnosta, joissa ei kauheasti muuta nähtävää kuin hiekkarannat.

Thaikkulassa kyllä vois piipahtaa ja toinen suunta jota olen katsellut on Antarktis. Sinnekin vain inhottavan pitkät lennot.

Rahtilaivallakaan ei uskalla lähteä, kun mun tuurilla osuu kuitenkin öljytankkeri, jossa ei saa sitten polttaa viikkoihin  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Karkeesti sanoen joka ukko joka polttaa ampuis moisen säännön keksijän siihen paikkaan itse jonon ensimmäisenä.

No,onneks Teitä on enää niin ihanan vähän ;D (Mutta jokainen liikaa kuitenkin)

nimim: 32 v. sitten hoksannut,eikä päivääkään katunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pärjään vaikka vuorokauden ilman tupakkia mutta oman mukavuuden takia polttelen, aloitin -60 luvulla enkä lopeta ennen haikun loppumista, näin tuo vain menee. Ei sitä viherpiipertäjät ja Puskat lopeta.Tiedän että lopetan hengittämisen jossain vaiheessa, ennemmin tai sitten.....

Mukavaa tuo on ja makoisaa, suosittelen kaikille nuorille että älkää edes ajatelkoo tuota tupakkia, tiedän mahdolliset haitat mutta maalla asuessani ja tupakoivana samat ongelmat ovat piekaapuntissa asuvilla tupakoimattomilla, ehkä vielä isommatkin.

No jätetään tuo Metropoli ja sen haaveet lyhkäsille miehille joiden tarvitsee päteä.Suoraan tappava purutupakki tai nuuska vaihtoehtona tietty :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon S-mutkaan...

Aikoinaan, kun suunnistukseen käytettiin VOR:ia, majakan vaihto aiheutti suunnan muutoksen.

Hallin/Jämsän taivaalla S-kurvi oli tuttu näky, kun ANTONI vaihtui pohjoisen Suomen vekottimille.

Eli eri VORit eivät olleet yhtämieltä asioista.

GPS:ien ja ns. virtuaalimajakoiden jälkeen tilanne lienee muutunut.

Kuopion seudulla lienee jokin virtuaalimajakka, koska usein pohjoisesta etelään lentävät reittikoneet näyttävät menevän kohti Viipuria, mutta jonkia aikaa EFRAn ylityksen jälkeen saavatkin uudet ohjeet ja muutta suunnan EFHKlle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän hyvin nikotiiniriippuvaisille toimisi lentokoneessa korvaushoito purkalla, suihkeilla ja laastareilla?

Yölennoilla pössyttelee sähkötupakkaa peiton alla ja pitää höyryt sisällä niin selviää hyvin. Tai sitten käy vessassa pössyttelemässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yölennoilla pössyttelee sähkötupakkaa peiton alla ja pitää höyryt sisällä niin selviää hyvin. Tai sitten käy vessassa pössyttelemässä.

....että on elämän realiteetit pahasti pöpelikössä.Kantsisko hakea apua jostain päin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

....että on elämän realiteetit pahasti pöpelikössä.Kantsisko hakea apua jostain päin...

Että mitä? Avaatko nyt hieman ajatusmaailmaasi..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Rahtilaivallakaan ei uskalla lähteä, kun mun tuurilla osuu kuitenkin öljytankkeri, jossa ei saa sitten polttaa viikkoihin  :(

Mutta toihan vois olla hyväkin juttu koska silloin siitä moskasta pääsisi kätevästi eroon :thmbup:. Jos olet hypoteettisesti rahtilaivassa 3 viikkoa, jolloin et saa polttaa yhtään tupakkaa, voin melkeinpä vannoa ettet vetäisi kessua enää rannassa! Se tunne kun kehkot avautuvat ja hengitys alkaa kulkemaan ihan eri tavalla, ovat niin voimaannuttavia ettei tupakkaan halua sen kokemuksen jälkeen koskea. Ja ne kokemukset alkavat 1-2 päivän jälkeen ja kestävät juurikin 3-4 viikkoa.

nimim. 2 vuotta ilman tupakkaa ja suosittelen!

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän mahtoi olla meno kun pienkone lenteli tänään noin iltakuuden maissa mm. Espoon Tapiolan ja Helsingin Itä-keskuksen suunnassa melko matalalla? Kone oli yksimoottorinen, hassun paksun näköinen, kiinteällä laskutelineellä ja tuplasivuperäsimellä. Taisi olla ylätaso.

Kiinnostaisi mikä oli syy melko matalalla lentämiseen, ja mikä olisikaan ollut konetyyppi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän mahtoi olla meno kun pienkone lenteli tänään noin iltakuuden maissa mm. Espoon Tapiolan ja Helsingin Itä-keskuksen suunnassa melko matalalla? Kone oli yksimoottorinen, hassun paksun näköinen, kiinteällä laskutelineellä ja tuplasivuperäsimellä. Taisi olla ylätaso.

Kiinnostaisi mikä oli syy melko matalalla lentämiseen, ja mikä olisikaan ollut konetyyppi.

Syytä en tiedä, mutta kuvaukseen sopii VAIN Shorts Skyvan. OH-SBA.  :thmbup: 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syytä en tiedä, mutta kuvaukseen sopii VAIN Shorts Skyvan. OH-SBA.  :thmbup: 

Se ei kylläkään ole yksimoottorinen!

[ attachment removed / expired ]

Kuva: J-P Kärnä, Wikimedia Commons

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään