Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Eikä kone edes lentänyt mihinkään ukkospilveen.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19660305-1

 

Tiettävästi kone lensi vuoristoaallon roottoriin, joka on ehkä se kaikkein häijyin turbulenssi mitä kaupasta löytyy. Ilmiötä ei 60-luvulla tunnettu ja osattu varoa samalla tavalla kuin nykyään.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lee_wave

http://en.wikipedia.org/wiki/BOAC_Flight_911

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kauan kuin lennetään kunnossa olevalla koneella nopeusmittarin vihreällä kaarella olevalla nopeudella ilmanopeusmittarin korkeuden kasvusta johtuva näyttövirhe huomioiden, niin riski koneen hajoamiseen itsekseen ilmassa on erittäin pieni ellei käytännössä olematon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoreimpana tapauksena tulee mieleen AA587 New Yorkissa.

 

Toinen tälläinen, jossa kone ei ole ilmassa kokonaan hajonnut, mutta kuitenkin lopulta tuhoutunut, on tietysti JAL 123, 520 kuollutta, pahin yhden koneen onnettomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnguard

 

Finnguard 050 on muistaakseni päivystys Dornierin kutsu.

100 Turun Super Puma

200 Helsingin AB412

300 Rovaniemen AB412

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mahdollista tehdä laskuvarjohypyn korkeusennätys Suomessa ?

Ja tarkoitan todella korkealta. Korkeammalta kuin Felix Baumgartner hyppäsi. Vaikka 50-60 kilometrin korkeudesta.

 

Kuinka paljon Baumgartnerin hyppy maksoi rahassa ?  Kuinka korkealle hänen käyttämänsä heliumpallon on mahdollista nousta ?

 

Olisiko parempi käyttää vetyä heliumin sijasta ? Jos haetaan isoa korkeutta. Ei se vety mihinkään itsekseen räjähdä. Vedyllä taitaa olla parempi nostekkin, kuin heliumilla.

 

Kuinka korkealta on yleensä mahdollista hypätä, ennenkuin ilmakehän kitka polttaa hyppääjän ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen katselin fr24:stä kun Gulfstream 5 tuli Suomen yli koillisesta lounaaseen lentopinnalla 470.

Ovatko tuollaiset lentokorkeudet kovinkin yleisiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen katselin fr24:stä kun Gulfstream 5 tuli Suomen yli koillisesta lounaaseen lentopinnalla 470.

Ovatko tuollaiset lentokorkeudet kovinkin yleisiä?

Toki, jos kone on niin suorituskykyinen että pystyy sellaisiin korkeuksiin. Bisnisjetit painelevat tietääkseni useastikin FL400 tuolla puolen sillä niillä harvemmin matkalentokorkeutta rajoittaa paino. Lisäksi tuolla korkealla muun liikenteen yläpuolella on tarjolla parempia oikaisuja lennonjohdolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen katselin fr24:stä kun Gulfstream 5 tuli Suomen yli koillisesta lounaaseen lentopinnalla 470.

Ovatko tuollaiset lentokorkeudet kovinkin yleisiä?

 

Maksimilentokorkeus tuolla on 51,000 ft (15,545 m)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui A.netissä mielenkiintoinen kone sekä kuvateksti silmään:

 

http://www.airliners.net/photo/Boeing-777-212-ER/2091737/L/&sid=4e06b9d0823c77b40cafbf54f3057b89

 

Having had spent the night changing ownership in a tax free state.

 

Mitä tuo tarkoittaa? Siis ei tarvitse tulkata tekstiä vaan ihmetyttää mikä tämä omistajanvaihdos- ja verovapausjudanssi Oregonissa on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui A.netissä mielenkiintoinen kone sekä kuvateksti silmään:

 

http://www.airliners.net/photo/Boeing-777-212-ER/2091737/L/&sid=4e06b9d0823c77b40cafbf54f3057b89

 

Mitä tuo tarkoittaa? Siis ei tarvitse tulkata tekstiä vaan ihmetyttää mikä tämä omistajanvaihdos- ja verovapausjudanssi Oregonissa on?

 

Btw. Tässä hieman jalostetumpi versio:

 

http://www.airliners.net/photo/Boeing-777-212-ER/2332683/L/&sid=faa5900d6ad841cbd1281e3d5c4208e3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui A.netissä mielenkiintoinen kone sekä kuvateksti silmään:

 

http://www.airliners.net/photo/Boeing-777-212-ER/2091737/L/&sid=4e06b9d0823c77b40cafbf54f3057b89

 

Mitä tuo tarkoittaa? Siis ei tarvitse tulkata tekstiä vaan ihmetyttää mikä tämä omistajanvaihdos- ja verovapausjudanssi Oregonissa on?

 

Tietyissa osavaltioissa lentokonekaupoista joutuu maksamaan sales tax-tyyppisen veron.

Vahan samaa kuviota, kun edesmennyt EU/Tanska VAT-kikkailu lentokoneiden tuonnissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/McDonnell-Douglas-MD-82/2210429/L/&sid=8d8fec252d08c94e7f90f3580f701f51

 

Mikä funktio on nokkatelineessä olevalla "telineellä"? Liittyykö se vain pushback puomin kiinnittämiseen? Ja onko nokan alaosassa oleva "siipi" antenni vai joku ilmanohjain.

 

-Paavo

 

Jos tarkoitat nokkapyörässä renkaiden takana olevaa mustaa juttua, se on jonkun asteen lokasuoja (gravel deflector?). Rungossa oleva "siipi" on jonkunlainen virtauksenohjain, mikähän sen virallisempi nimike sitten onkaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sotilashävittäjä esim. Suomen ilmavoimien Hornet lentää normaalissa vaakalennossa ja ohjaaja päättää kesken lennon poistua paikalta heittoistuimella (eli häipyy ehjästä koneesta). Jääkö hornetti lentämään itsestään samaan suuntaan kunnes polttoaine loppuu, menevätkö kaikki "pelit seis" kun jakkara laukaistaan ja kone tulee melkein heti alas vai mitä tapahtuu?

 

Tämä kyssäri kuuluu kategoriaan: Ilman tätä tietoa en tule kunnolla toimeen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sotilashävittäjä esim. Suomen ilmavoimien Hornet lentää normaalissa vaakalennossa ja ohjaaja päättää kesken lennon poistua paikalta heittoistuimella (eli häipyy ehjästä koneesta). Jääkö hornetti lentämään itsestään samaan suuntaan kunnes polttoaine loppuu, menevätkö kaikki "pelit seis" kun jakkara laukaistaan ja kone tulee melkein heti alas vai mitä tapahtuu?

 

Saattaa lentää pitkällekin. Yksi tällainen tapaus sattui Suomessakin.

Ohjaaja joutui hyppäämään Karjalan lennoston MiGistä (MG-117) 5.11.1991 laskutelinevian takia yölennolla.

Kuski laskutui muistaakseni Rissalan itäpuolelle Juankosken maisemiin, mutta kone löytyi lopulta lähes 150 km:n päästä Sotkamon maisemista.

Käsittääkseni tuon tapauksen jälkeen ilmavoimissa päivitettiin hyppyohjeistusta.

 

Edit: Korjattu vuosilukuvirhe (oli 1995)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän ei Köpiksestä ole noussut lähes pariin tuntiin juuri yhtään konetta? Onhan siellä tuulta reippaasti, mutta laskuun ovat tulleet pääosin ajoissa, suurin osa 1. yritykselläkin, muutama ylösveto toki on tullut ja toisella on onnistunut. Luulisi tuon laskeutumisen olevan pahempi juttu kuin nousu :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän ei Köpiksestä ole noussut lähes pariin tuntiin juuri yhtään konetta? Onhan siellä tuulta reippaasti, mutta laskuun ovat tulleet pääosin ajoissa, suurin osa 1. yritykselläkin, muutama ylösveto toki on tullut ja toisella on onnistunut. Luulisi tuon laskeutumisen olevan pahempi juttu kuin nousu :-[.

Lasku on pakollinen, mutta lentoonlähtö valinnainen.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nettiuutisissa näytti olevan syynä se että pokaa ei ole saatu turvallisesti ulos koneista. Mitä se sitten tarkoittaakaan, joko kone tai portaat heiluu liikaa. Ainakin eräs suoraan liitukaudelta oleva takatuupparilentolaite on suorastaan rasittavan epävakaa maassa kovalla tuulella.  :P

 

http://elisa.net/uutiset/ulkomaat/k%C3%B6%C3%B6penhaminan-lentokentt%C3%A4-jouduttiin-sulkemaan

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm ihan ymmärrettävää minimoida riskit noin huonolla lentosäällä. Tilanteita on aina niin vaikea nähdä muiden silmin jollei ole itse paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään