Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jos sotilashävittäjä esim. Suomen ilmavoimien Hornet lentää normaalissa vaakalennossa ja ohjaaja päättää kesken lennon poistua paikalta heittoistuimella (eli häipyy ehjästä koneesta). Jääkö hornetti lentämään itsestään samaan suuntaan kunnes polttoaine loppuu, menevätkö kaikki "pelit seis" kun jakkara laukaistaan ja kone tulee melkein heti alas vai mitä tapahtuu?

 

Tämä kyssäri kuuluu kategoriaan: Ilman tätä tietoa en tule kunnolla toimeen :thmbup:

Ei katkaise toimintoja. Suomessa kerran törmäsi kaksi hornettia, toinen palasi Pirkkalaan toisella moottorilla ja toinen hyppäsi, jonka jälkeen hornetti jatkoi yli 100km lentämistä tyhjänä. Samalla kun Hornetista hypätään, lähtee sivuvakaajien välistä musta laatikko panoksien avulla huis helvettiin. Yleensä heittoistuin on itsenäinen laite joka ei liity muihin toimintoihin.

Hawkissa esim penkki lähtee ja kuomu pirstaloituu mutta muuta ei tapahtu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän Boeing-loota mahtaa olla kyseessä? Onko lennonaikaiseen viihdyttämiseen vaiko ihan hyötykäyttöön?

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen katselin fr24:stä kun Gulfstream 5 tuli Suomen yli koillisesta lounaaseen lentopinnalla 470.

Ja nyt menee samanmoinen Pieksämäen biimissä samaan suuntaan ja sama pinta ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän Boeing-loota mahtaa olla kyseessä? Onko lennonaikaiseen viihdyttämiseen vaiko ihan hyötykäyttöön?

 

Minä luulin ensinäkemältä, että kyseessä on Mädäritehtaan uurna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sijaitseeko Helsinki-Vantaan lentoasema kokonaan Vantaalla vai onko siitä osa Tuusulaa?

 

nimim. pientä kinastelua yhden henkilön kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota harmillista Hawk turmaa katsellessa osui Iltalehden kasaama listaus tyypin onnettomuuksista Suomessa. Näyttäisi, että vuoteen 2006 saakka noita on pudonnut tahdilla jokatoinen vuosi yksi ja nyt vasta 2013 seuraava, eli onkohan lentokoulutusohjelmistoa helpotettu vai vaan lennetty vähemmän.

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111317718992_uu.shtml

 

Todennäköisemmin kyse on vain sattumasta, onnettomuustiheydessä on ollut huomattavaa vaihtelua aiemminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko joskus kysytty jo, mutta mistä mahtais saada noita matkustajakoneiden turvavöitä? Kaverilla on haalareiden vyönä Chevy Capricen turvavyö ja mää mietin vähä erikoisempaa, oisha niissä portaaton säätökin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko joskus kysytty jo, mutta mistä mahtais saada noita matkustajakoneiden turvavöitä? Kaverilla on haalareiden vyönä Chevy Capricen turvavyö ja mää mietin vähä erikoisempaa, oisha niissä portaaton säätökin. :P

 

Www.friebe.aero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tänään Vantaan liikenteessä jotain poikkeuksellista kun iltapäivän tulevat koneet veteli tästä Mäntsälän kupeessa sijaitsevan ranchin yli poikkeuksellisen matalalla, ja vieläpä jonkinmoisella kaarrolla ajoivat?

Reitti menee suoraan tästä meidän yli mutta yleensä vikasimulaattorit menevät selvästi korkeammalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tänään Vantaan liikenteessä jotain poikkeuksellista kun iltapäivän tulevat koneet veteli tästä Mäntsälän kupeessa sijaitsevan ranchin yli poikkeuksellisen matalalla, ja vieläpä jonkinmoisella kaarrolla ajoivat?

Reitti menee suoraan tästä meidän yli mutta yleensä vikasimulaattorit menevät selvästi korkeammalla.

 

EFHK:n lähestymismenetelmät uudistuivat 14.11.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,107992.0.html

 

Finavia uudistaa osaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutuvien lentokoneiden lähestymismenetelmistä 14. marraskuuta 2013 alkaen. Idän suunnasta laskeutuvat koneet lähestyvät lentoasemaa aiempaa korkeammalla, mikä vähentää melua Keravalla ja Sipoossa.

 

Uudistuksessa lännensuuntaisten kiitoteiden 22 vasen ja 22 oikea välilähestymiskorkeudet muuttuvat 14. marraskuuta. Muutoksella riippumattomien rinnakkaisten lähestymisten korkea ja matala puoli vaihtuvat toisinpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin Malmiin liittyvässä jutussa huomiota kiinnitti tämä lause:

"Hänen mukaansa rajavartiolaitos ei voi siirtyä Helsinki-Vantaalle nykykalustolla. Parin vuoden päästä se voisi onnistua."

 

Mikä nykykalustossa estää toiminnan EFHK:lta? Onko raja saamassa uutta kalustoa vai onko nykyisiin tulossa muutoksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin Malmiin liittyvässä jutussa huomiota kiinnitti tämä lause:

"Hänen mukaansa rajavartiolaitos ei voi siirtyä Helsinki-Vantaalle nykykalustolla. Parin vuoden päästä se voisi onnistua."

 

Mikä nykykalustossa estää toiminnan EFHK:lta? Onko raja saamassa uutta kalustoa vai onko nykyisiin tulossa muutoksia?

 

AB412:set korvataan Super Pumilla, mutta mikä este AB412:lla on niin ei mitään hajua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin käydä testaamassa flydubain pyörähtämällä jonkun naapurimaan lentokentällä, kuten Muscat, Doha, Bahrain... En kuitenkaan tällä kertaa viitsi käydä tutustumassa kohteeseen sen tarkemmin. Onko mahdollista tehdä Dubaissa check-in meno- ja paluulennolla ja pysytellä vain kansainvälisellä puolella kohteessa, jotta välttyisi viisumi- tai maahantulomaksuilta? Kellään kokemuksia tai ajatuksia tähän liittyen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomalaiset voivat edelleen matkustaa Arabiemiraatteihin ilman viisumia, vaikka uusista maksullisista ja lyhennetyistä viisumien voimassaoloajoista on annettu ennakkotieto. Lentokentällä annettava leima oikeuttaa matkailijan oleskelemaan maassa 30 päivää, ja viisumia voi ilmeisesti jatkaa toiset 30 päivää maksua vastaan."

 

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=68679&contentlan=1&culture=fi-FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaikuttaako tämä lainkaan itään päin 04:ille tehtäviin lähestymisiin?

Mielestäni tässä viimeaikoina olen ollut huomaavinani että on tultu tavallista matalammalla yli siitä missä asun.

 

Ei vaikuta. Välilähestymiskorkeudet pysyivät samoina 04 -radoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaikuta. Välilähestymiskorkeudet pysyivät samoina 04 -radoille.

 

Mitkä nuo korkeudet ovat? Mistä syystä niitä vaihdellaan?

Olen ollut katsovinani, että tästä ylitsemme (Espoo, Kivenlahti) 04:ille lähestyvien koneiden korkeudet vaihtelee huomattavasti tässä kohdalla. Välillä mennään 1500m korkeudella ja välillä alle 900m korkeudella. En ole huomannut että säätilalla olisi merkitystä, joten mikä tuon ratkaisee?

 

Välillä tuo kääntöpistekkin idästä tuleville koneille tuntuu olevan jossain Porkkalan/Kirkonummen päällä, välillä oikaistaan jo puolestavälistä Espoota kohti kenttää. Onko näihin joku syy?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään