Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Vertailun vuoksi, paljonkohan Hornetilta menee virtojen päällelaitosta rullausvalmiuteen?

 

Olen joskus kuullut, että sellainen karkea 7 minuuttia suattaapi olla suht lähellä. Tai suattaapi olla olemattahii...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Heatrowilla jotain yöliikenne rajoituksia? Tuli mieleen kun MU551 menee Hangon korkeuksilla vasta sinne ja laskeutuminen on arviolta 2224. Joten paluun MU 552 lähtö menee puoliin öihin. Onko sielllä kenties poikkeuksiakin myöhästymisistä johtuen jos rajoituksia on? Muistelen lukeneeni yölento kiellosta Heatrowilla. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Heatrowilla jotain yöliikenne rajoituksia? Tuli mieleen kun MU551 menee Hangon korkeuksilla vasta sinne ja laskeutuminen on arviolta 2224. Joten paluun MU 552 lähtö menee puoliin öihin. Onko sielllä kenties poikkeuksiakin myöhästymisistä johtuen jos rajoituksia on? Muistelen lukeneeni yölento kiellosta Heatrowilla. ???

 

Yölentokieltoa ei ole Heathrowlla ollut enää pitkään aikaan, mutta lentojen lukumäärää klo 23-07 välillä on rajoitettu. Wikipediasta http://en.wikipedia.org/wiki/Heathrow:

 

Night-time flights at Heathrow are subject to restrictions. Between 23:00 and 07:00, the noisiest aircraft (rated QC/8 and QC/16) cannot be scheduled for operation. In addition, during the night quota period (23:30–06:00) there are four limits:

 

- A limit on the number of flights allowed;

- A Quota Count system which limits the total amount of noise permitted, but allows operators to choose to operate fewer noisy aircraft or a greater number of quieter planes;[26]

- QC/4 aircraft cannot be scheduled for operation.

- A voluntary agreement with the airlines that no early morning arrivals will be scheduled to land before 04:30.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lentäjänurasta unelmoidessa. Millaiset ovat vaatimukset lentäjien korvien paineensietoon? Saako olla vähäisintäkään esim. lukkiutumisen tunnetta laskeutuessa?

 

Itsellä nuorempana laskeutuminen sattui niin hemmetisti korviin. Nykyään ei enää satu, mutta pientä lukkiutumisen tunnetta on vieläkin.

 

Olisiko näillä korvilla siis asiaa matkustajakoneen puikkoihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo ole mikään ongelma, kyllä ne korvat enemmän tai vähemmän naksuvat jokaisella.

 

Kiitos vastauksesta! :).

 

Eikun sitten paperit ensi vuonna sisään SIO:on!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö nykyaikaisen liikennelentokoneen kapteenin ja perämiehen pitää "turvavöitä" koko ajan päällä?

Vai onko vöitten käyttäminen lähinnä vapaaehtoista?  "Konttori" on varmasti mukava ja maisemat hienoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvavyöpolitiikassa saattaa olla lentoyhtiöittäin vaihtelua, mutta pääsääntöisesti vöiden käyttö on pakollista aina kun lentäjä istuu paikallaan. Lentoonlähdön ja laskun aikana on käytettävä myös olkavöitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkillinen turbulenssi tai tarvittava väistöliike eivät koneen ikää katso. Siis lantiovyö ainakin kiinni aina kun tuolilla.

 

Niin, ja autopilotti/autotrimmi/autothrottlekin voivat joskus keksiä jotain yllättävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelliseen löysästi liittyen, vähän pahempi ;)

 

USA:ssa on tälläinen vaatimus ohjaamomiehistön happinaamareiden käytöstä:

 

Part 121 OPERATING REQUIREMENTS: DOMESTIC, FLAG, AND SUPPLEMENTAL OPERATIONS

Subpart K--Instrument and Equipment Requirements

 

Sec. 121.333

 

Supplemental oxygen for emergency descent and for first aid; turbine engine powered airplanes with pressurized cabins.

 

 

© Use of oxygen masks by flight crewmembers.

...

...

(3) Notwithstanding paragraph ©(2) of this section, if for any reason at any time it is necessary for one pilot to leave his station at the controls of the airplane when operating at flight altitudes above flight level 250, the remaining pilot at the controls shall put on and use his oxygen mask until the other pilot has returned to his duty station. 

 

En lainaa koko pitkää "Use of oxygen masks by flight crewmembers" kappaletta, löytyy tästä linkistä:

Part 121 OPERATING REQUIREMENTS: DOMESTIC, FLAG, AND SUPPLEMENTAL OPERATIONS, Sec. 121.333

 

Ja sitten ne tyhmät kysymykset:

- Onko Euroopassa vastaava vaatimus?

- Jos on, noudatetaanko sitä? ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutispuolella olevasta jutusta saa sen käsityksen, että Dreamlinerin käynnistys ihan kylmästä lentokuntoon kestää tunteja. Kauanko kestää esimerkiksi A320 käynnistys kylmästä -> valmiiina rullaukseen. Onko noissa koneissa aina jotkut perus-sähköt päällä?

 

//edit linkki kuntoon

 

B787:n CCS (Common Core System) käynnistyminen kestää joko 3 minuuttia tai 50 sekuntia riippuen siitä onko maasähköä saatavilla vai ei (uninhibited tai inhibited mode). Jos maasähkö on kytkettynä koneessa on aina virtual ground handling bus päällä. Mikäli maasähköä ei ole, CCS käynnistyy inhibited modessa 50 sekunnissa jonka jälkeen saa APU:n tulille. Tuo puhe tunneista kuulostaa uskomattomalta, siellä on mennyt jotain muuta pieleen.

 

Edit: Niin ja ERS Alignment 7-17min vielä tuohon päälle muttei siitä siltikään tunteja vielä saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niinkään tyhmä välttämättä, mutta saanko viedä kamerarepun matkustamoon käsimatkatavaroiden lisäksi? Finnairilla on ohjeissa että pieni kameralaukku, mutta meneekö K35cm, L30cm ja S20cm pienestä kameralaukusta?

Toivoisin pikaista vastausta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se menee. Jos ei suostuta niin sitten änget sen reppuusi. Itsellä ollut mukana reppu ja kameralaukku muutamaan otteeseen kyydissä eikä kertaakaan ole sanottu mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se menee. Jos ei suostuta niin sitten änget sen reppuusi. Itsellä ollut mukana reppu ja kameralaukku muutamaan otteeseen kyydissä eikä kertaakaan ole sanottu mitään.

 

Kiitos nopeasta vastauksesta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skenaario on seuraava: Lentäjällä N.N. on PPL(A) -lupakirja voimassa olevalla SEP-kelpuutuksella, ilman IR-kelpuutusta. Koko valtakunnassa ei ole pilvenhattaraa, näkyvyyttä loputtomiin ja ennusteiden mukaan vielä paranee. Voiko N.N. jättää mittariplaanin reitille EFRO-EFTU FL100 ja toteuttaa lennon kokonaisuudessaan VMC:ssä ilman IR-kelpuutusta? Mikä ilmailumääräys estää tai sallii kyseisen toiminnan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin Helsinki-Vantaan lähteviä lentoja katsellessani että illan viimeiset lennot ovat usein klo 23.59, kuten AY361 Ouluun. Onko tälle ajalle joku järkevä selitys, sillä yleensähän lähtöajat ovat tasaviisiminuuttisia? Lähtöaika voisi siis olla ennemminkin 23.55 tai 00.00 muiden lentojen tapaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin Helsinki-Vantaan lähteviä lentoja katsellessani että illan viimeiset lennot ovat usein klo 23.59, kuten AY361 Ouluun. Onko tälle ajalle joku järkevä selitys, sillä yleensähän lähtöajat ovat tasaviisiminuuttisia? Lähtöaika voisi siis olla ennemminkin 23.55 tai 00.00 muiden lentojen tapaan.

 

Taitaa 2359 olla syynä, että saadaan se aikatauluvalikoissa näkymään "tämän" vuorokauden puolella. Jos laitetaan 00.00 on se seuraavan vuorokauden puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa 2359 olla syynä, että saadaan se aikatauluvalikoissa näkymään "tämän" vuorokauden puolella. Jos laitetaan 00.00 on se seuraavan vuorokauden puolella.

 

Ja jos se olisi 23.55, minimi vaihtoaika viimeisiin euroopasta tuleviin saattaisi alittua, eikä tietokoneet taaskaan ymmärtäisi myydä sitä jatkoyhteytenä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa 2359 olla syynä, että saadaan se aikatauluvalikoissa näkymään "tämän" vuorokauden puolella. Jos laitetaan 00.00 on se seuraavan vuorokauden puolella.

 

Jos lähtöaika olisi 00.00 = 24.00 niin osa matkustajista ostaisi lippunsa väärälle päivälle. Kun aika on 23.59, niin ei ole epäselvyyttä kummastako päivästä on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa 2359 olla syynä, että saadaan se aikatauluvalikoissa näkymään "tämän" vuorokauden puolella. Jos laitetaan 00.00 on se seuraavan vuorokauden puolella.

 

Joskus nämä viimeiset kotimaiset lähtivät jotain 00.xx eikä ollut yksi tai kaksi kertaa kun lentokentällä matkustaja pyydettyään illan viimeistä lentoa totesi kentälle tultuiaan että lippu oli n 23 tuntia sitten lähteneelle lennolle. Itsellenikin käynyt, onneksi huomasin jo saatuani liput kouraani.

 

Tuo päivämääräraja on aika merkittävä. Muinoin Finnair paluu lähti Bankokista 23.55 ja Thai Köpikseen 00.20. Silloisen IATA hinnoittelun mukaan hinta putosi puoleen - ja se oli silloisilla lipun hinnoilla paljon -  tuon 25 minuutin takia. Toki HeValla olin n 5 tuntia myöhemmin.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on estetty esim. Airbus -tyyppisen matkustajakoneen laskutelineiden sisäänotto maassa? Toisin sanoen, jos esim. rullausvaiheessa joku yrittäisi vetää telineet sisään (ohjaamon vivusta). Ja jatkokysymyksenä, miten telineiden ulosotto toimii kuitenkin huoltotilanteessa hallissa jossa kone on pukeilla ja testataan laskutelineiden toimintoja?

 

(välitän tänne tämän 11v tuttavan kysymyksen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Renkaiden telineessä on paineanturi joka mittaa sitä onko kone maassa vai ei. Kun anturissa on tarpeeksi painetta, eli kone on maassa niin se estää renkaita tulemasta sisään. Huollossa kone nostetaan ilmaan jotta antureilla ei ole painetta jolloin renkaat tulevat sisään. Tämä vähän pelkistetysti, joku selittää tarkemmin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään