Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Renkaiden telineessä on paineanturi joka mittaa sitä onko kone maassa vai ei. Kun anturissa on tarpeeksi painetta, eli kone on maassa niin se estää renkaita tulemasta sisään. Huollossa kone nostetaan ilmaan jotta antureilla ei ole painetta jolloin renkaat tulevat sisään. Tämä vähän pelkistetysti, joku selittää tarkemmin.  :)

 

No kai sitä WOW-kytkintä voi paineanturiksikin kutsua. WOW-kytkimen ohjaamana laskutelinevipua ei voi edes mekaanisesti nostaa ylös. Näin ainakin NG-putessa ja B757:ssa. WOW-kytkimen lisäksi koneen ollessa maassa käytetään maavarmistuspinnoja estämään vielä täysin mekaanisesti. Itse WOW-kytkimestä voisi kirjoittaa "muutaman" sivun tekstiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kai sitä WOW-kytkintä voi paineanturiksikin kutsua. WOW-kytkimen ohjaamana laskutelinevipua ei voi edes mekaanisesti nostaa ylös. Näin ainakin NG-putessa ja B757:ssa. WOW-kytkimen lisäksi koneen ollessa maassa käytetään maavarmistuspinnoja estämään vielä täysin mekaanisesti. Itse WOW-kytkimestä voisi kirjoittaa "muutaman" sivun tekstiä.

WOW eli Weight on Wheels. Jos pelkkää wowia alkaa Googleen änkemään, niin helposti hairahtuu Blizzardin tuotokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän vaiheessa lämmitetty lentokoneruoka siirretään tarjottimelle? Lentokoneruoka-annokset tulevat kai maakeittiöstä kylminä, ja ne lämmitetään koneen keittiössä (=galley). Uuni on kai sisältä ahdas ja sinne viedään itse ruoka-annokset pinotelineessä. Koko tarjottimellista ei voi laittaa uuniin, tarjottimella on yleensä myös mm. jälkiruoka ja ruokailuvälineet

A) Pistetäänkö tuo lämmin ruoka-annos pinoteline  erilliseen tarjoiluvaunuun ja viedään erikseen jo aiemmin tarjottimet ja muut annoksen osat saaneille matkustajille, jotka odottavat vesi kielellä itse ruoan saapumista "vajaa" tarjotin edessään.

 

B)Vai laitetaanko lämmin ruoka omaan osastoonsa tarjoiluvaunussa ja asiakkaalle ojennetaan tarjotin, johon otetaan "lennosta" ruoka-annos erillisestä tarjoiluvaunun osastosta.

 

C) Vai ladotaanko jo koneen keittiössä lämpimät uunista otetut annokset tarjottimille valmiiksi.

 

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän vaiheessa lämmitetty lentokoneruoka siirretään tarjottimelle? Lentokoneruoka-annokset tulevat kai maakeittiöstä kylminä, ja ne lämmitetään koneen keittiössä (=galley). Uuni on kai sisältä ahdas ja sinne viedään itse ruoka-annokset pinotelineessä. Koko tarjottimellista ei voi laittaa uuniin, tarjottimella on yleensä myös mm. jälkiruoka ja ruokailuvälineet

A) Pistetäänkö tuo lämmin ruoka-annos pinoteline  erilliseen tarjoiluvaunuun ja viedään erikseen jo aiemmin tarjottimet ja muut annoksen osat saaneille matkustajille, jotka odottavat vesi kielellä itse ruoan saapumista "vajaa" tarjotin edessään.

 

B)Vai laitetaanko lämmin ruoka omaan osastoonsa tarjoiluvaunussa ja asiakkaalle ojennetaan tarjotin, johon otetaan "lennosta" ruoka-annos erillisestä tarjoiluvaunun osastosta.

 

C) Vai ladotaanko jo koneen keittiössä lämpimät uunista otetut annokset tarjottimille valmiiksi.

 

 

     

 

B) ja C) ovat käytössä vaihtelevasti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teenpäs tyhmän kysymyksen, johon varmaankin Googlella saisi vastauksen, mutta täältä ehkä sen saa nopeammin?

 

Eli eilen EFHK:lla kävi, kuvan mukainen SE-LTT rekisteriä kantava Piper PA-31-325 turbo Navajo C/R

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyseessä on siis C/R versio, eli rusetit koneessa pyörivät vastakkaisiin suuntiin, mitä hyötyä tällä saavutetaan?

 

Eli onko kyse ohjattavuuteen, polttoainetalouteen, tai toimintamatkaan kenties liittyvistä syistä?

 

Josko joku tietävä viitsisisi tietämätöntä valistaa asiassa.

 

Kiitos,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on siis C/R versio, eli rusetit koneessa pyörivät vastakkaisiin suuntiin, mitä hyötyä tällä saavutetaan?

 

Eli onko kyse ohjattavuuteen, polttoainetalouteen, tai toimintamatkaan kenties liittyvistä syistä?

 

Vastakkaisiin suuntiin pyörivät potkurit kumoavat potkureiden pyörimisen aiheuttaman "kiertopyrkimyksen". Potkureiden pyöriminen siis pyrkii ikäänkuin pyörittämään myös koko konetta ja kun nuo potkurit sitten pyörivät vastakkaisiin suuntiin, nämä konetta pöyrimään pyrkivät voimat kumoavat toinen toisensa...

 

Vastakysymys. Tiedätkö muuten minkä takia kaksimoottorikoneissa on se toinen moottori?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastakkaisiin suuntiin pyörivät potkurit kumoavat potkureiden pyörimisen aiheuttaman "kiertopyrkimyksen". Potkureiden pyöriminen siis pyrkii ikäänkuin pyörittämään myös koko konetta ja kun nuo potkurit sitten pyörivät vastakkaisiin suuntiin, nämä konetta pöyrimään pyrkivät voimat kumoavat toinen toisensa...

 

Vastakysymys. Tiedätkö muuten minkä takia kaksimoottorikoneissa on se toinen moottori?

 

Mikon vastaukseen lisäyksenä vielä, että potkurin laskevan lavan AOA on suurempi kuin nousevan lavan ja tästä syystä myös työntövoima jakautuu epätasaisesti. Moottorihäiriön tapauksessa toimivan moottorin aiheuttama kampeaminen saadaan pienemmäksi jos isompi osa työntövoimaa on lähempänä pituusakselia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus nämä viimeiset kotimaiset lähtivät jotain 00.xx eikä ollut yksi tai kaksi kertaa kun lentokentällä matkustaja pyydettyään illan viimeistä lentoa totesi kentälle tultuiaan että lippu oli n 23 tuntia sitten lähteneelle lennolle. Itsellenikin käynyt, onneksi huomasin jo saatuani liput kouraani.

 

Tähän on pakko takertua.

 

Jos lentolipussa lukee, että lento lähtee 10.2.2014 klo 00:10, niin ei kai kukaan tule kentälle 10.2.2014 klo 23? Eikö tässä ole nyt ihan matkustajan omasta tyhmyydestä kyse?

 

Edit: Ajatusvirhe, en ajatellut, että illan viimeistä lento tässä tapauksessa juurikin lähti edellisenä yönä  :-[ Mutta siltikin täytyisi matkustajan tarkistaa lennon pvm ja kellonaika lipusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastakysymys. Tiedätkö muuten minkä takia kaksimoottorikoneissa on se toinen moottori?

 

Yhden moottorin sammuminen ei pakota pakkolaskuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä 2-mottisella ehtii nopeammin (omalle) onnettomuuspaikalle, kun moottori pysähtyy. :P

 

Joo, tosiaan se toinen moottori on siinä kuljettamassa koneen perille onnettomuuspaikalle toisen moottorin sammuessa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus käyttäjältä: Pentti Köylijärvi - 18.02.14, 09:54

Joskus nämä viimeiset kotimaiset lähtivät jotain 00.xx eikä ollut yksi tai kaksi kertaa kun lentokentällä matkustaja pyydettyään illan viimeistä lentoa totesi kentälle tultuiaan että lippu oli n 23 tuntia sitten lähteneelle lennolle. Itsellenikin käynyt, onneksi huomasin jo saatuani liput kouraani.

Tähän on pakko takertua.

 

Jos lentolipussa lukee, että lento lähtee 10.2.2014 klo 00:10, niin ei kai kukaan tule kentälle 10.2.2014 klo 23? Eikö tässä ole nyt ihan matkustajan omasta tyhmyydestä kyse?

 

Edit: Ajatusvirhe, en ajatellut, että illan viimeistä lento tässä tapauksessa juurikin lähti edellisenä yönä  :-[ Mutta siltikin täytyisi matkustajan tarkistaa lennon pvm ja kellonaika lipusta.

 

Jos se ajatusvirhe oli tullut jo lippuja tilatessa, niin helposti myös niitä tarkastaessa. Tähänhän liittyy se elämän eriskummallisuus, että teknisesti päivä vaihtuu klo 24.00, mutta ihmisen päässä joskus aamuyöstä. Jos jotain tapahtuu vaikka 00.10, niin sehän on tämän päivän jatkumoa, siis ennen nukkumaanmenoa. Mutta jos 05.10 niin heräämisen jälkeen (useimmiten). Joten tuo päivämmäärillä sekoaminen on aika luonnollista eikä vain lentomatkustamisessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys propelleista. Kun vastakkain pyörivistä potkureista on etua, niin miksi ne joissain useampimoottorissa koneissa sitten pyörivät samaan suuntaan? Ainoa selitys joka äkkiseltään insinöörijärjellä keksin on, että joissain moottorityypeissä on kiertosuunnan suhteen rajoituksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys propelleista. Kun vastakkain pyörivistä potkureista on etua, niin miksi ne joissain useampimoottorissa koneissa sitten pyörivät samaan suuntaan? Ainoa selitys joka äkkiseltään insinöörijärjellä keksin on, että joissain moottorityypeissä on kiertosuunnan suhteen rajoituksia.

 

No esimerkiksi potkuriturbinikoneiden turbiinimottorit vaatisivat melkoisia muutoksia, että ne saisi pyörimään vastakkaisiin suuntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys propelleista. Kun vastakkain pyörivistä potkureista on etua, niin miksi ne joissain useampimoottorissa koneissa sitten pyörivät samaan suuntaan? Ainoa selitys joka äkkiseltään insinöörijärjellä keksin on, että joissain moottorityypeissä on kiertosuunnan suhteen rajoituksia.

 

Se vasenkierteinen potkuri ja moottori (oikealla puolella) ovat kalliimpia harvinaisuutensa takia.

 

Jos molemmat moottorit pyörivät yleisen käytännön mukaisesti takaa katsottuna myötäpäivään, kone on yksimoottoritilanteessa hankalampi lentää oikealla kuin vasemmalla moottorilla. Samaa ilmiötä ei ole vastakkain pyörivien moottorien tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ajatusvirhe oli tullut jo lippuja tilatessa, niin helposti myös niitä tarkastaessa. Tähänhän liittyy se elämän eriskummallisuus, että teknisesti päivä vaihtuu klo 24.00, mutta ihmisen päässä joskus aamuyöstä. Jos jotain tapahtuu vaikka 00.10, niin sehän on tämän päivän jatkumoa, siis ennen nukkumaanmenoa. Mutta jos 05.10 niin heräämisen jälkeen (useimmiten). Joten tuo päivämmäärillä sekoaminen on aika luonnollista eikä vain lentomatkustamisessa.

 

 

 

Se virhe varmaan tulee siinä vaiheessa, kun tilaat sen lipun esim tiskiltä jostain paikasta joltain henkilöltä. Tällöin saattaisi ehkä käydä niin, että valitaan se viimeinen lento eikä tarkasteta päivämäärää. Jos taas ajatellaan, että netissä tilaat ja saat vaikka listan lähdöistä aikavälillä 22:00-01:00 niin jos sulla on 10.2.2014 valittuna niin luulisi järjestelmän automaattisesti muuttavan siihen 13.2.2014, jos klikkaat 00:10 lähtevän lennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se virhe varmaan tulee siinä vaiheessa, kun tilaat sen lipun esim tiskiltä jostain paikasta joltain henkilöltä. Tällöin saattaisi ehkä käydä niin, että valitaan se viimeinen lento eikä tarkasteta päivämäärää. Jos taas ajatellaan, että netissä tilaat ja saat vaikka listan lähdöistä aikavälillä 22:00-01:00 niin jos sulla on 10.2.2014 valittuna niin luulisi järjestelmän automaattisesti muuttavan siihen 13.2.2014, jos klikkaat 00:10 lähtevän lennon.

 

Viestissäni totesin, että joskus. Siis nuo HEL:n puolenyön jälkeen lähtevät lennot ovat ajalta ennen nettivaraus- ym. kehittyneempiä järjestelmiä. Ei edes matkatoimistojen virkailijoilla ollut aina kovin smartteja hakuja käytössä. Silloin jopa varauskoneet menivät noista puolenyön lähdöistä sekaisin. Oliko niin, että ei suostunut kirjoittamaan jatkolentoa samalle lipulle, kun eri lähtöpäivä kuin saapumispäivä tjsp. Niin ainakin matkatoimiston täti kertoi. Ja kun nuo lennot jäivät HEL:n osalta historiaan muistaakseni jo 90 -luvulla ja tilalle tulivat nuo 23.59 lennot, niin case closed.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vastakysymys. Tiedätkö muuten minkä takia kaksimoottorikoneissa on se toinen moottori?

 

Se tuulettaa lentäjiä.

?

Jos se sammuu, alkavat lentäjät hikoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastakysymys. Tiedätkö muuten minkä takia kaksimoottorikoneissa on se toinen moottori?

 

Heh, varsinkin ahtamattomien moottorien kanssa kesällä tuo on ihan totta.

Kaverini lensi viime kesänä Arizonassa ME kelpparin, ja tarkkarille lähdettäessä laskivat sitten, mikä on climb rate kentän tiheyskorkeudella ja käytössä olleella lentoonlähtöpainolla.

Vastaus oli jotain tyyliin -150fpm, eli moottorihäiriö alkunousussa = pakkolasku etusektoriin. Tarkkari kysyi että lähtisitkö lentoon tällä? Kaverini on supliikkimies ja totesi että tottakai. 172 Cessnalla vastaava arvo olisi -600fpm, eli torppaan tullaan joka tapauksessa mutta nyt on vähän enemmän valinnanvaraa!

 

Tarkkari meni läpi :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla videolla Christopher Zahn lentää Jämi Fly In:ssä 2010.

Tunnustan tyhmyyteni musiikin suhteen. Kappale on tuttu, mutta en muista mistä, puhumattakaan sen nimestä.

Foorumilta löytynee vastaus?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla videolla Christopher Zahn lentää Jämi Fly In:ssä 2010.

Tunnustan tyhmyyteni musiikin suhteen. Kappale on tuttu, mutta en muista mistä, puhumattakaan sen nimestä.

Foorumilta löytynee vastaus?

 

 

 

 

Kokeiltuani tuota ehkä maailman hienoimmalla älypuhelinsovelluksella (Shazam) sain vastaukseksi kappaleen: Edward Simoni - Pan-Träume.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten rahtikoneiden lentäjät pukeutuu? Onko ne normi uniformuissa vai mennäänkö siellä piereskelyverkkareissa ja hupparissa...?

 

Kun noita TNT:n pilotteja olen Tullimiehentieltä hotellille kuskannut niin kavereilla samanlaiset vaatteet kuin muillakin ammatti lentäjillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään