Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Joo, tosiaan se toinen moottori on siinä kuljettamassa koneen perille onnettomuuspaikalle toisen moottorin sammuessa :P

 

NTSB julkaisi aikoinaan tutkimuksen jossa todettiin että moottorihäiriötilanteissa kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtuu monimoottorikoneille enemmän kuin yksimoottorisille (piston). Siinä missä yksimoottorikone lasketaan hallitusti, hitaalla nopeudella paikkaan X niin monimottorikonetta yritetään usein lentää loppuun saakka ja tuloksena on usein hallinnan menetys. Tämä on hienosti havainnollistettu vuosi, kaksi sitten Filippiineillä tapahtuneessa

. Tavallaan mielenkiintoista tässä on myös se että monimoottoriset mäntämoottorikoneet ovat vieneet mukanaan myös monta turbiinikoneilla uransa tehnyttä liikennelentäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiltuani tuota ehkä maailman hienoimmalla älypuhelinsovelluksella (Shazam) sain vastaukseksi kappaleen: Edward Simoni - Pan-Träume.

Meekäläesen mussiikkikorvan mielestä Jussi lööti oekeen kappaleen.

Yritin etsi netistä tietoja noista Zahnin esityksistä, mutta mies taitaa elää "matalalla profiililla" - ei paha!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten rahtikoneiden lentäjät pukeutuu? Onko ne normi uniformuissa vai mennäänkö siellä piereskelyverkkareissa ja hupparissa...?

 

Kyllähän se virkapuku on melko selviö. Helpottaa kaikin puolin toimintaa. Turva- ja passitarkastukset ym. kulunvalvonnat ovat nopeampia, kun jo näyttää lentäjältä lähtökohtaisesti. Samaten eri toimistoissa ja koneen luonakin osoittaa olevansa miehistöä. Onhan siellä muillakin työkuvansa mukainen vaatetus. Lastareilla, tankkarilla, handlärillä jne. Tietysti, jos koneella olisi pari farkut ja villapaidat päällä olevaa, voisi tietysti ajatella, että nuo ovat ne pilotit koska muilla on työasu yllä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten rahtikoneiden lentäjät pukeutuu? Onko ne normi uniformuissa vai mennäänkö siellä piereskelyverkkareissa ja hupparissa...?

Mitä nyt omassa työssä on nähnyt niin kaikkien rahtifirmojen lentäjät ovat ammattimaisesti pukeutuneet. UPS:n lentäjillä on jopa upeat nahkatakit joista löytyy myös olkapoletit 8) Varmasti pidemmillä legeillä on lennon aikana mukava löysätä kravattia ja ottaa kauluspaita pois päältä, mutta aina kun astutaan koneesta ulos on asiallista olla ammattimaisesti pukeutunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko osallistua tähänkin ketjuun kysymyksellä. Miksi AY73 ja JL414 lentävät eri reittejä pitkin Tokioon? Tällä hetkellä AY73 painelee Mikkelin eteläpuolella kun JL414 on Pietarin länsipuolella Suomenlahdella..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko osallistua tähänkin ketjuun kysymyksellä. Miksi AY73 ja JL414 lentävät eri reittejä pitkin Tokioon? Tällä hetkellä AY73 painelee Mikkelin eteläpuolella kun JL414 on Pietarin länsipuolella Suomenlahdella..

 

Koska lentäjät itse päättävät mitä reittiä pitkin lentävät. Lisäksi sääolosuhteet vaikuttavat asiaan, mutta niitä nyt en ole katsonut sitä onko sillä tässä tapauksessa merkitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska lentäjät itse päättävät mitä reittiä pitkin lentävät. Lisäksi sääolosuhteet vaikuttavat asiaan, mutta niitä nyt en ole katsonut sitä onko sillä tässä tapauksessa merkitystä.

Vai sittenkin dispatcherin tietokone joka laskee optimaaliset reitit painojen ja täten lentokorkeuksien (-> tuulien) perusteella? Enpä sano varmaksi, mutta lieneisikö eri lentoyhtiöillä myös diilejä ATS-palvelumaksuista reitin varrella eri maiden aluelennonjohtojen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska lentäjät itse päättävät mitä reittiä pitkin lentävät.

 

Heh, joo-ei. Dispatch suunnittelee reitit käyttäen tietokoneohjelmaa (tai jotkut lennoista ohjelma laskee ja optimoi myös automaattisesti). Lennot tiedot (painot jne), säätila, maksut yms - kaikki (kustannus)optimoidaan.  ...ja sieltä sitten tulee piloteille lennon reitin logit ja muut tarvittavat tiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ainakin elänyt siinä käsityksessä, että pilotti kuitenkin loppujen lopuksi päättää sen reitin. Voi se myös olla että olen ollut täysin väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ainakin elänyt siinä käsityksessä, että pilotti kuitenkin loppujen lopuksi päättää sen reitin. Voi se myös olla että olen ollut täysin väärässä.

 

Dispacherimasiina valmistelee ja miehistö hyväksyy tai muokkaa reittiä tarvittaessa. Eikös se jotakuinkin noin mene?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dispacherimasiina valmistelee ja miehistö hyväksyy tai muokkaa reittiä tarvittaessa. Eikös se jotakuinkin noin mene?

 

Käytännössä noin 99,69% lennoista lennetään dispatchin/compuutterin tekemän reitin mukaisesti. Silloin tällöin reittiä voidaan muuttaa esim ctot:n välttämiseksi, mutta senkin tekee yhtiön dispatch tai vastaava elin. Pilotit eivät reittiä muokkaa, mutta käyvät sen toki läpi ennen lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään syytä siihen, miksi liikennelentokoneissa voidaan toisiotutka sulkea?

 

Tarkoittanet toisiotutkavastainta. Kyllä minä ainakin haluaisin sen sulkea, jos se syttyy palamaan tai meinaa syttyä... tai toimii muuten virheellisesti.

 

Liikennelentokoneista voidaan sulkea myös sähköt, ihan noin niinkun täydellisesti. Joissain koneissa pääsee oikein ottamaan "akkukengänkin" irti niin, ettei ihan varmasti tule sitä sähköä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän liikennekoneessa, itsellä aika monta tyyppiä mekaanikon lupakirjassa, muttei yhdessäkään niissä ole akkua ohjaamossa. Hot battery bus on aina virrallinen, siis tietenkin niin kauan kun sinne syötetään tai akussa on jäljellä virtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän liikennekoneessa, itsellä aika monta tyyppiä mekaanikon lupakirjassa, muttei yhdessäkään niissä ole akkua ohjaamossa. Hot battery bus on aina virrallinen, siis tietenkin niin kauan kun sinne syötetään tai akussa on jäljellä virtaa.

 

En kylläkään sanonut, että akku olisi ohjaamossa, mutta vastauksena kysymykseen: ATR42/72.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kylläkään sanonut, että akku olisi ohjaamossa, mutta vastauksena kysymykseen: ATR42/72.

 

Ah, myös niin mainiossa Avrossa pääsee ohjaamosta "kellariin" jossa voi halutessaan irroittaa akusta/akuista liittimen vaikka lennolla. Työkalujahan näissä ei yleensä tarvita.  :thmbup:

Yksityiskohtana semmoinenkin että sähköt tosiaan saa kokonaan pois, ihan napista. Yllämainitussa konetyypissä oli ihan toistuvana testinä sähköjärjestelmän testi joka päätyi siihen että kone on täysin virraton, vain moottorit kävivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kylläkään sanonut, että akku olisi ohjaamossa, mutta vastauksena kysymykseen: ATR42/72.

Sen verran jo aikaa ATR-tyyppikurssista ja sillä lentämisestä, etten enää muista missä nuo main battery ja emergency battery sijaitsevat oikeasti. Mutta ei ainakaan mihinkään emergencyproseduuriin lennolla kuulunut akkukenkien irrottamista. ??? Ja muuten kaikkia sähköjä ei saane pois. Jää kuitenkin emer. battery bus ja hot battery bus jännitteisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran jo aikaa ATR-tyyppikurssista ja sillä lentämisestä, etten enää muista missä nuo main battery ja emergency battery sijaitsevat oikeasti. Mutta ei ainakaan mihinkään emergencyproseduuriin lennolla kuulunut akkukenkien irrottamista. ??? Ja muuten kaikkia sähköjä ei saane pois. Jää kuitenkin emer. battery bus ja hot battery bus jännitteisiksi.

 

Eturuuman ja ohjaamon välissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään