Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Jossain löytyy jonkinlainen arvio tai tieto montako konetta samanaikaisesti on ilmassa, en nyt muista missä mutta tälläkin foorumilla tuo on ollut.100 konetta päivässä tästä yli on ehkä yläkanttiin, kerran laskin huvikseni ne mitkä näin ja muistaakseni n.70 huomioiden että söin sisällä, join kahvia ym että jokunen pääsi ilmavalvonnastani lipemään.

Päivissäkin pientä heittoa, jonain päivänä enemmän jonain vähemmän.

Jäi tuo alkuperäisen kysymyksesi idea hiukka auki, eli kysele se uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhteellisen helppohan noita ylilentoja on seurata Flightradar24:stä. Siellä kyllä lähes kaikki noita vanoja tekevät koneet näkee, poislukien sotilaskoneet. Tarkistaa vain, että korkeutta on tarpeeksi vanojen syntymiseksi (> 30 000 jalkaa...?). Varsinais-Suomi lienee aika otollinen paikka tiivistysvanojen tihentymäksi, siellä taitaa mennä yli vähän kaikenlaista liitäjää, Kaakois/Itä-Euroopasta Amerikkaan, Länsi-Euroopasta Aasiaan, HeValta Skandinaviaan ja Brittein saarille, ehkä muitakin. Ja päivastoin paitsi HeValle laskeutuvat taitavat olla jo liian alhaalla vanojen tekoon.

 

On muuten ihan mielenkiintoista katsoa Flightradar24:ltä, mikä kone, yhtiö ja millä reitillä kullakin vanalla ollaan. Jos meinaan muilta tekemisiltä sopivaa luppoa on. Tai pitää arvauskisaa kavereiden kesken ja sitten katsoa oikea vastaus FR24:ltä. Voittajalle vaikka janojuomaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten ihan mielenkiintoista katsoa Flightradar24:ltä, mikä kone, yhtiö ja millä reitillä kullakin vanalla ollaan. Jos meinaan muilta tekemisiltä sopivaa luppoa on. Tai pitää arvauskisaa kavereiden kesken ja sitten katsoa oikea vastaus FR24:ltä. Voittajalle vaikka janojuomaa.

 

Sikäli tuollaista peliä on vähän mälsä pelata, sillä flightradarista ei löytynyt eiliseltä päivältä kuin muutama sellainen ylilento, joka sopisi havaintoihini.

 

Jättövanakuvaosastolla ainakin uumoiltiin, että tuo 3+2 hävittäjän osasto olisi mennyt Hollantiin lentotoimintaharjoitukseen (esim. ilmeisesti ykköskuvassa). Itsekin tuli puolenpäivän aikoihin bongattua nuo koneet Tampereen suunnilla.

 

Tuo "kaupungin yllä" lentely jatkui n.9-18 välisen ajan. Eikö kukaan osaa sanoa mistä tuossa on kyse?

 

edit. tänään lauantaina koko päivän ulkona touhutessa, en nähnyt ainuttakaan lentokonetta. Ilmeisesti reittikoneet ja hornetit ovat viikonlopun vietossa.   :o

 

btw. noissa aiemmin postaamissani kuvissa näkyvät yläpilvet ovat nekin peräisin koneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rupeappas Sami ottamaan erilliset kuvat jokaisesta noista ylilennoista ja ota ajat talteen ja pistä sitten tänne ne kuvat aikoineen yms. Tulee joku tolkku tähän hommaan. Nyt kun tuntuu, että et itse halua kirveelläkään uskoa, mitä sinulle yritetään ehdottaa vaihtoehdoiksi, mutta toisaalta et ole mitään varsinaisia todisteitakaan heittänyt. Nuo ainoat kuvat, mitä olet tähän viskannut, jo aika selkeästi todettiin viiden Hornetin siirtolento-osastoksi...  Pistäisit kuvia näistä ympyrän lentelijöistä (tod. näk. jotain kaartotaisteluharjoittelua tms.) ja muista ylilentelijöistä niin eiköhän niille löydetä ihan oikea selitys ilman salaliittoteorioita. Muuten tämä on aika turhaa hommaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rupeappas Sami ottamaan erilliset kuvat jokaisesta noista ylilennoista ja ota ajat talteen ja pistä sitten tänne ne kuvat aikoineen yms. Tulee joku tolkku tähän hommaan. Nyt kun tuntuu, että et itse halua kirveelläkään uskoa, mitä sinulle yritetään ehdottaa vaihtoehdoiksi, mutta toisaalta et ole mitään varsinaisia todisteitakaan heittänyt. Nuo ainoat kuvat, mitä olet tähän viskannut, jo aika selkeästi todettiin viiden Hornetin siirtolento-osastoksi...  Pistäisit kuvia näistä ympyrän lentelijöistä (tod. näk. jotain kaartotaisteluharjoittelua tms.) ja muista ylilentelijöistä niin eiköhän niille löydetä ihan oikea selitys ilman salaliittoteorioita. Muuten tämä on aika turhaa hommaa...

 

Siis tarkoitatko nyt, että viiden hornetin siirtolento tarkoittaa useita ylilentoja 9-18 välisenä aikana? Minkä takia ne eivät vaan lentäisi ylitse vaan lentelisivät "ympyrää" koko päivän ajan? Ja sama ilmiö on toistunut useina eri päivinä.

 

Itse en kännykkäkameran lisäksi muuta kameraa omista, joten on hieman haastavaa saada kovin tarkkoja kuvia. Ja jos alkaisin jokaisesta lennosta ottamaan kuvia, en muuta enää ehtisi tekemäänkään (lukuunottamatta viikonloppuja ja pilvisiä päiviä).

 

Jokin muukin näemmä tehnyt saman havainnon (ja muutama havainnollistava kuva lisää): http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/23324

 

Muutaman koneen satuin tuossa aamupäivällä taivaalla näkemään, mutta näiden jättövanat katosivat muutamissa sekunneissa, vaikka sää on lähes samanlainen (ainakin maan kamaralla) kuin perjantaina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tätä keskustelua ei kannattane jatkaa. Menee pään hakkaamiseksi kiveen :)

 

Ilmeisesti ei, kovasti toivoin että täältä olisin saanut vastauksen kysymyksiini. Kyse oli siis horneteista, jotka käyvät muutaman kerran viikossa turun yllä tekemässä taistelulentoharjoituksia useamman tunnin rykäyksissä. Carl Barkskin keksii parempia juttuja.

 

ihan oikea selitys ilman salaliittoteorioita

 

Kuka mistään salaliitoista on puhunut?

 

Ps. Ursan kaverikin (ks. taivaanvahti-sivusto) näkee näkyjä kommentoidessaan: "Tänään ei jättövanat haihtuneet taivaalta ollenkaan ja iltapäivällä ne oli levinneet lähes koko taivaalle. Niiden välistä kuitenkin löytyi halomuotoja tällekin päivälle. Lentoliikenne oli kovaa tänään ja välillä laskin yli kymmenen vanaa taivaalla, jotka levisivät sitten taivaalle ja uusia tuli lisää. Kaikki valkoinen taivaalla oli mielestäni lentokoneiden aiheuttamaa."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ei, kovasti toivoin että täältä olisin saanut vastauksen kysymyksiini. Kyse oli siis horneteista, jotka käyvät muutaman kerran viikossa turun yllä tekemässä taistelulentoharjoituksia useamman tunnin rykäyksissä. Carl Barkskin keksii parempia juttuja.

 

Ympyrää pörräävät koneet on sotilasilma-aluksia, eli meillä täällä siis käytännössä Hornetteja. Voi siellä joku Hawkikin olla seassa. Yksittäiset yhdensuuntaiset vanat on reittikoneista ja tuolle viiden vanan ryppäällekin sait jo vastauksen. Hornet-osasto siirtolennolla Hollantiin. Mikä oli vielä epäselvää?

 

Pään hakkaamisella kiveen tarkoitin sitä, että et näytä kuitenkaan uskovan mitään, aivan sama mitä sinulle sanotaan. Ja niin kauan, kun et mitään todisteita (niitä kuvia ja aikoja) pysty/suostu esittämään, on ihan turha jatkaa jankkaamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ympyrää pörräävät koneet on sotilasilma-aluksia, eli meillä täällä siis käytännössä Hornetteja. Voi siellä joku Hawkikin olla seassa. Yksittäiset yhdensuuntaiset vanat on reittikoneista ja tuolle viiden vanan ryppäällekin sait jo vastauksen. Hornet-osasto siirtolennolla Hollantiin. Mikä oli vielä epäselvää?

 

Pään hakkaamisella kiveen tarkoitin sitä, että et näytä kuitenkaan uskovan mitään, aivan sama mitä sinulle sanotaan. Ja niin kauan, kun et mitään todisteita (niitä kuvia ja aikoja) pysty/suostu esittämään, on ihan turha jatkaa jankkaamista.

 

UUTISET

TAMPERE

Tampere 10.3.2014 klo 14:46 | päivitetty 10.3.2014 klo 16:06

Satakunnan Lennoston Horneteilla viimeinen harjoitus Pirkkalassa

 

Maanantaina alkanut Kyy 2014 on Satakunnan Lennoston viimeinen harjoitus, joka järjestetään ennen hävittäjälentolaivueen muuttoa.

 

Satakunnan Lennoston Hornetit lentävät viimeisiä laajamittaisia harjoituslentojaan tällä viikolla. Maanantaina alkanut Kyy 2014 on viimeinen harjoitus, joka järjestetään ennen hävittäjälentolaivueen muuttoa.

 

Koko laivue eli noin sata henkeä muuttaa pysyvästi Kuopioon ja Rovaniemelle kesä-heinäkuun vaihteessa. Horneteja Pirkkalaan jää, mutta ainoastaan tutkimus- ja kehityskäyttöön.

 

Jo nyt on haikea tunnelma, sanoo Satakunnan lennoston laivueen komentaja, majuri Tuukka Elonheimo.

 

– Omalla tavallaan tässä muutokseen valmistautumisessa on käyty läpi prosessia, eli kuinka laivueen lakkauttaminen tehdään ja mitä se tarkoittaa. On osaltaan myös haikeaa, kun sitä alkaa ajattelemaan. Meitä on laivueessa sata henkeä ja vertaistuki on varmaan parasta tukea.

 

Harjoituksessa lennetään koulutusohjelmien mukaisia lentoja maanantaista torstaihin kello 9–22. Perjantaina lentotoiminta loppuu jo iltapäivällä.

 

Harjoituksessa käytetään omasuojaheitteitä, jotka voivat näkyä taivaalla kirkkaina valoilmiöinä.

 

Lennoston mukaan toiminnasta aiheutuva ääni voi aiheuttaa häiriötä, jota pyritään välttämään suuntaamalla toiminta harvaan asutuille alueille.

 

Eli Kuopion tai Lapin lennostosta on päädytty pitämään harjoituksia turun keskustan ylle ja vielä niin ettei niistä kuulu maan kamaralle minkäänlaista ääntä (lapsuudesta muistan hävittäjien pitäneen tunnistettavan äänen, lensivät miten korkealla tahansa.) Vai olenko väärässä?

 

Suurin osa reittilennoista käsittääkseni näkyy flightradarissa ja tuolla ilmenevä perjantainen lentoliikenne ei poikkea mitenkään tavallisesta. Tuo viiden vanan rypäs on peräisin muuten yhdestä koneesta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku nelimoottorinen pistänyt APUkin käyntiin, että saadaan taivaalle hetkellisesti viides vana samasta koneesta? :o

 

Harmi tosiaan etten saanut kuvaa koneesta, mutta eiköhän tuokin aivan normaalia ole.  ;) Mitenkäs nuo hornettien viimeiset harjoitukset? Pojat päättäneet lähteä vielä vähän lentelemään, "kerta kiellon päälle"-hengellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli Kuopion tai Lapin lennostosta on päädytty pitämään harjoituksia turun keskustan ylle ja vielä niin ettei niistä kuulu maan kamaralle minkäänlaista ääntä (lapsuudesta muistan hävittäjien pitäneen tunnistettavan äänen, lensivät miten korkealla tahansa.) Vai olenko väärässä?

Mitenkäs nuo hornettien viimeiset harjoitukset? Pojat päättäneet lähteä vielä vähän lentelemään, "kerta kiellon päälle"-hengellä?

 

Kuten sanoin, sinulla tuntuu olevan jotain pienoisia vaikeuksia joko luetun ymmärtämisessä, tai sen haluamisessa. Kuten todettua, Hornetit ja Hawkit lentää koulu- ja harjoituslentoja päivittäin, vaikka ei mitään varsinaista harjoitusta olisikaan käynnissä. Ja lisäksi toissa viikolla oli Karjalan Lennoston leiri Oulussa, josta käsin lennettiin merialueella. Ei olisi mikään ihme, vaikka yltäisi Turkuun saakka...

 

Tuo viiden vanan rypäs on peräisin muuten yhdestä koneesta.

 

Höpöhöpö :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten todettua, Hornetit ja Hawkit lentää koulu- ja harjoituslentoja päivittäin, vaikka ei mitään varsinaista harjoitusta olisikaan käynnissä. Ja lisäksi toissa viikolla oli Karjalan Lennoston leiri Oulussa, josta käsin lennettiin merialueella. Ei olisi mikään ihme, vaikka yltäisi Turkuun saakka...

 

 

Hassua, että Pirkkalassa ollaan niin huolissaan koneiden aiheuttamasta metelistä, kun eihän noista mitään ääntä kuulu. Pojat varmaan pistäneet äänenvaimentimet päälle.

 

Kuten sanoin, sinulla tuntuu olevan jotain pienoisia vaikeuksia joko luetun ymmärtämisessä, tai sen haluamisessa.

 

Höpöhöpö :)

Sama vika siellä päässä  :thmbup:

 

Ilmeisesti tuon Ursa-hepun kuvat ja kommentitkin olivat harhaisen havaintoja. Mitäpä tähtitiedettä harrastava henkilö taivaalla näkyvistä poikkeuksellisista ilmiöistä tietäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hassua, että Pirkkalassa ollaan niin huolissaan koneiden aiheuttamasta metelistä, kun eihän noista mitään ääntä kuulu.

 

10+ kilometrissä lentävästä lentokoneesta ei maahan asti mitään ääntä kyllä kuulu jos maassa on vähänkään taustamelua esim. liikenteestä. Keskellä maaseutua jossa lähin naapuri on 5 kilometrin päässä voi jonkunlaisen pienen suhinan kuulla.

 

 

Ja Ilmavoimien toiminta-alue on koko maa. Ei tukikohdan välitön ympäristö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama vika siellä päässä  :thmbup:

 

:)                                                                                                                   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin osa reittilennoista käsittääkseni näkyy flightradarissa ja tuolla ilmenevä perjantainen lentoliikenne ei poikkea mitenkään tavallisesta. Tuo viiden vanan rypäs on peräisin muuten yhdestä koneesta.

En nyt ihan täysin ymmärrä, mistä tällainen vääntö :-[.  Siitä olen yhtä mieltä, että FR24 näyttää suurimman osan reittikoneista, jokunen vanhemman mallinen 767 ja 330- versio näkyy vain MLAT:in avulla, mutta näkyy kuitenkin. Mutta tuo lause, että tuo 5 vanaa on yhdestä koneesta, on kyllä täyttä tuubaa ja paksua sellaista. Pistän tuohon 3 omaa pokkariräpsyä(lähempääkin oli kuvia, mutta ei niistäkään tyyppiä erottanut, mutta kiikarilla 20x50 selvää kauraa, kuten jättövanaketjussa kerroin), joista nyt huomaa koneiden ryhmitykset ja lopputuleman. Kuvat on otettu EFOP:n itäpuolelta, joten nuo juovien kärjet ovat arviolta Pöytyän/Auran tasalta.

 

Tässä kolme ekaa, jotka hieman missasin, kun olivat päässeet ohi ne huomatessani.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten paremmin ajoitettu 2 viimeistä, poikittain jonkun Amerikkaan menneen (hiekkalaatikkoalueen yhtiön/voi olla Moskovastakin tulossa AFL tai TSO, en muista enää, tuosta niitä menee)vanan kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopuksi yhteisviivat 5 kpl.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno selvennys. Keskityin näemmä liikaa autolla ajamiseen kuin taivaalle tähystämiseen.

Sami (ja muut),

 

Luin synnyttämäsi keskustelun läpi ja ymmärrän ihmetyksesi. Olin aivan noihin samoihin aikoihin Kaarinassa, Kupittaalla, Keskustassa ja sen jälkeen Suikkilassa. Havaitsimme ystäväni kanssa nuo viisi (3+2) Hornettia. Sen lisäksi taivaalla oli myös muita jättövanoja.

 

Olin aikasemmin samana päivänä kuvannut ylilentoja aamu 10:stä asti. Huomasin ja olin siis kuvannutkin mielestäni lähes kaikki kyseiseltä aikaväliltä ja pystyin tunnistamaan, mikä oli esim. Tokio-Lontoo, mikä Tokio-Pariisi, mikä Moskova-New york ja mikä esim. Abu Dhabi-JFK lennon jättämä vana.

 

Kun näin hornetit, aloin seuraamaan niitä kunnes ne olivat häipyneet kokonaan taivaanrannan taa. Aivan kaukana Hornetit näyttivät tekevän jonkin sortin pieniä mutkia ja kääntöjä (mikä lie syynä). Katsoin koko Turun taivaankannen useaan otteeseen tuona aamupäivänä läpi, enkä nähnyt mitään normaalista poikkeavaa (Hornettien siirtolentoa lukuunottamatta).

 

Jättövanojen pysymiselle ja runsaudelle löytyy vastaus meteorologian puolelta. Liekkö suihkuvirtaukset tai/ja tropopaussin jotkin ilmiöt vaikuttaneet tuon päivän jättövanoihin?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin olisin sitä mieltä, että kysyjää on vain hämännyt poikkeukselliset sääolosuhteet joiden ansiosta vanat saattoivat jäädä taivaalle killumaan vaikka koko päiväksi. Jossain kaukana edellä mainittu yläilmatilan kosteus ja heikohkot ylätuulet saavat jättövanat jäämään taivaalle tai leviämään osaksi jo olemassa olevaa cirrus-peitettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina oli tosiaan tilanne, jossa taivaalle jäi runsaasti jättövanoja ja seassa olevat loputkin virga-tyyppiset cirrus-pilvet olivat todennäköisesti nekin aikaisemmista, reilusti levinneistä jättövanoista jäljelle jääneitä sadejuovia. Eli kaikki ihmisen tekemiä.

 

Linkattu Taivaanvahti-havainto on yksittäisen havaitsijan tekstiä ja kuka tahansa voi samanlaista havaintoonsa tuottaa. Pitää siis olla varovainen yrittäessään poimia havaintokertomuksista "Ursan kantaa". Johtopäätökset ovat joskus vääriä ja yleensä niitä oiotaan ylläpidon ja muiden asiantuntijoiden toimesta havainnon kommenteissa. Kokonaan virheelliset tulkinnat eivät yleensä pääse moderoinnista läpi ollenkaan. Nämä huomiot ovat sitten ihan yleisellä tasolla, enkä tarkoita että linkatussa Mikko Peussan havainnossa olisi mitään virhetulkintoja.

 

Taivaanvahdin ylläpitotiimissä on mukana useita tähtitieteen ja meteorologian ammattilaisia ja asiantuntijoita joiden puoleen voi kääntyä askarruttavien taivaan ilmiöiden kanssa. Lentokoneiden operointi ja niiden jättövanat eivät kuulu Taivaanvahtiin kerättäviin ilmiöihin, mutta kuten vaikka linkatussa esimerkissä haloja tuottaessaan ne kyllä sivuavat aihetta vahvasti ja saavat muutenkin osakseen huomiota. Tervetuloa vain kaikki lähettämään havaintoja.

 

Lauri Kangas

ylläpito, Taivaanvahti.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä Lauri kuitenkin ymmärsit, että ei ollut mitenkään tarkoitus kritisoida Ursaa, tai sitä "Ursan kantaa", vaan jotain ihan muuta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään