Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Kyselisin sellaista, että kun olen seuraillut tuota "seuraava lentomatkasi"-keskustelua, on siellä henkilöitä jotka ovat esimerkiksi lähes koko kesälomansa airbussien ja muiden kyydissä. Tämä on pistänyt mietityttämään ovatko kyseiset henkilöt miljonäärejä vai kuinka tuohon on varaa. (ilmeisesti jokin lentoyhtiöiden bonuspisteviritys?) Voisiko joku valaista täysin ummikolle miten nämä palkitsemiset toimivat ja joitain esimerkkejä pisteiden kertymisestä? Olen elänyt siinä kuvitelmassa etteivät nuo palkitsemisjärjestelmät ole kovin anteliaita.

 

Omalta osaltani voin sen verran vastata tahan, etta nyt ei ole yhtaan lentomatkaa varattuna, ja tulee ainakin kahden kuukauden paussi lentomatkoihin. Nyt keskityn ainoastaan bongailemaan Dullesilta lahtevien heavyjen pohjaniitteja.

 

Jossakin vaiheessa saatan kuitenkin joutua tekemaan joitakin kummallisia matkavirityksia pitaakseni korttistatukseni AA:lla ja UA:lla. Molemmat ohjelmat ovat osoittautuneet palkitsevammiksi kuin aiemmin kayttamani AY:n ja LH:n jasenyydet. Varsinkin AA antaa ihan hyvat bonukset jopa partnerilentoyhtioilta, toisin kuin esimerkiksi AY nykyaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselisin sellaista, että kun olen seuraillut tuota "seuraava lentomatkasi"-keskustelua, on siellä henkilöitä jotka ovat esimerkiksi lähes koko kesälomansa airbussien ja muiden kyydissä. Tämä on pistänyt mietityttämään ovatko kyseiset henkilöt miljonäärejä vai kuinka tuohon on varaa. (ilmeisesti jokin lentoyhtiöiden bonuspisteviritys?) Voisiko joku valaista täysin ummikolle miten nämä palkitsemiset toimivat ja joitain esimerkkejä pisteiden kertymisestä? Olen elänyt siinä kuvitelmassa etteivät nuo palkitsemisjärjestelmät ole kovin anteliaita.

 

Itselläni lentoja tulee työn puolesta ihan riittävästi. Lomamatkojakin joskus, mutta ei niin järisyttävästi. Itselle ei pelkkä lentojen kerääminen eri koneiden kuvaamista varten taiu korttistatuksen ylläpitämiseksi ole tarpeen. Kortti on Star Alliance Gold näillä meikäläisen lennoilla aina sellaiset 4-5 kk ennen määräaikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus noita DC-3:sen telineitä katsellessa tulee mieleen, että miten ihmeessä nuo nivelet kestävät tuollaisenkin rohjakkeen painon. Onhan siinä vaimentimet, mutta kuitenkin. Katsokaa noita ympyröityjä kohtia. En ole päässyt livenä lähelle tutkimaan telinettä, mutta näin kuvista katsottuna vaikuttaa aika rimpuloilta.

 

(Ilari R. Lehtisen alkuperäisestä DC-3 kuvasta kropattu)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus noita DC-3:sen telineitä katsellessa tulee mieleen, että miten ihmeessä nuo nivelet kestävät tuollaisenkin rohjakkeen painon. Onhan siinä vaimentimet, mutta kuitenkin. Katsokaa noita ympyröityjä kohtia. En ole päässyt livenä lähelle tutkimaan telinettä, mutta näin kuvista katsottuna vaikuttaa aika rimpuloilta.

 

DC-3 MTOW 12 700 kg

laskussa voisi alustavasti ajatella mitoitusta 3 g mukaan (varmaan yläkanttiin)

Kaksi telinettä ja tuossa voisi olla yksi nivellaakeri puolellaan.

Eli yhteensä 4 laakeria.

  12700 * 9,81  * 3  / 4 =  93 kN

 

SKF tangonpää taulukko

http://www.skf.com/binary/21-122020/6116_1-EN.pdf

sivu 172 sisältää eri kokoisia tangonpäitä

 

C on dynaaminen sallittu kuorma

C0  on saattinen sallittu kuorma

 

Alustavasti tuo sallittu kuorma todennäköisesti sisältää riittävät varmuuskertoimet. Kun noi on tekijän lupauksia kaupallisesti.

Oikeasti tarvis tietää millä kuormalla (halutulla laskujen määrällä) nivel hajoaa.

 

Tuo kuorma edellyttäisi siis 35 mm  tapin, on kuvasta katsoen samalla hehtaarilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Akille selventävästä vastauksesta.  :thmbup:

 

Toki on varmaan niin, että telineeseen vaihdetaan osia tietyin välein tai laskeutumisten jälkeen. Tai ainakin tehdään perusteellinen tarkistus, se on selvää. Ainakin kovien laskujen jälkeen, kuten muutenkin ilmailussa. Eikä tuossa aina se tapin läpimitta merkkaa, korvakkeet on lujilla myös. Myös sivuttaisväännöt tultaessa maahan toiselle telineelle.

 

Ei ole tiedossani onko noita telineitä ajan oloon pettänyt minkä verran, mutta kun on kyseessä yksi maailman historian kovimmista työjuhdista, kaipa teline on tehty kaikin puolin aika vahvaksi. Luulen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuulu tämä kysymys tännekään vaan en muuta keksinnä.

Mitä meinaa toi IMHO ???jne :o

In My Humble Opinion

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

In My Humble Opinion

Jos se löytyy  minun tekstistäni, se on In My Holy Opinion.

 

En mä vielä sitä oo käyttänyt mutta varalta tiedoksi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menikö hermo??

Katselin radar24stä finskin hongkongin koneen FIN69 lentoa. BA25 A380 hongkong 2000ft korkeammalla ja saavutti.

BA käänti kurssin 10 astetta etelään ja  sivusuunnassa loittoni finskin koneesta. Otti sitten saman lentosuunnan uudelleen.

Eli oliko luotto kateissa ja ei uskaltanut lentää 600m korkeammalla. Vaan otti sivuttaista etäisyyttä lentoväylällä että näkee toisen koneen.

Jos toinen kone on alla et tiedä mitä siellä tapahtuu, eli parempi ottaa näköyhteys sivuikkunaan??

Mitä sanoo ammattilaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenties BA halusi mennä kauempaa ilkeistä pilvistä, tai sitten lennonjohto vektoroi sitä muun, kenties FlightRadarissa näkymättömän liikenteen takia. Ei valvotussa ilmatilassa mennä reitiltä sivuun sen takia, että joku toinen kone voisi sattua olemaan suoraan alapuolella. Finski ei kuitenkaan noussut pian tämän manööverin jälkeen samalle pinnalle BA:n kanssa tai BA laskeutunut FL360?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavanlainen tyhmä kymysys on pyöriny mielessä jonkin aikaan lentosuunnitelusta ja väylistä:

 

Kun suunnitteelaan reittejä niin kuinka tarkkaan noudatetaa lentoväyliä, tarkoitan esim. jos routefinderista kattoo reitin EFTP - ENTC antaa se reitin: "SORUK P854 BDO M609 SJA" joka tekee aikamoisen koukkauksen länteen ja skyvectorista katsoin niin valmiita lentoväyliä pitkin ei paljon suorempaan saa. Kuitenkin kun seuraa koneiden reittejä, tuntuu ne olevan melkein poikkeuksetta suoria, nousua ja lähestymistä lukuunottamatta.

 

Joten hypitäänkö jo suunnittelussa ilman väyliä vain reittipisteeltä toiselle saaden suorin reitti? tuskin lennonjohtokaan antaa pitkiä matkoja directejä joka lennolle?

ja onko myös väylillä olevat suunnat ehdottomia, jos ne on väylälle määritetty vai lennetäänkö joskus ns. vastaantulijoiden kaistalla eri pinnoilla tietysti?

 

Yrittäny googlailla asiaa mut tyhjentävää vastusta ei sattunut silmään. ja suurkiitokset jos joku vaivautuu vastamaan  :)

 

Marko Mörsky

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^ Nykyään pyritään oikaisemaan reittejä mahdollisimman paljon. Jos alueella on tutkapeitto, riittävän vähän liikennettä eikä ole ilmatilarajoituksia, voidaan selvitys saada hyvinkin suoraan kohti määränpäätä.  Esimerkkitapauksessasi ei oikaisulle pitäisi olla mitään esteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän mahtaa Aeron atr 72:sissa ruuma olla, kun ei ole kuin Flyben atr 72 edessä.

 

Takana ja pieni edessä oikealla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän mahtaa Aeron atr 72:sissa ruuma olla, kun ei ole kuin Flyben atr 72 edessä.

 

Aeron ATR-koneissa ruuma oli takana. Myös nykyisissä 500- ja 600 -sarjan koneissa on etupään lisäksi cargoalue takana. Flyben käyttämässä ATR72-500 on näin ollen cargoalue etupään lisäksi myös takana ja molempia käytetään samaan tapaan. Osassa Flyben ATR-koneita on 72 paikkaa ja sen takia etuosan cargoa on jouduttu pienentämään, kun samaan aikaan 68 -paikkaisissa koneissa eturuuma on isompi.

 

edit. Arilta nopeampi ja jämäkämpi vastaus ensin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin eilen että Lufthansan busseista puuttuu rivit 13 ja 17 ja näihin löysinkin googlen avustuksella jonkinlaisen selityksen (myös rivin 17 puuttumiseen). Onko tämä yleinen käytäntö lentoyhtiöillä vai Lufthansan erikoisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisissa oli juttua Socatasta, joka lenteli tajuttomilla piloteilla.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,110051.0.html

 

Kysyinkin siellä tällaista, mutta toistan sen täällä:

 

Jos menovesi loppuu, ja moottori sammuu, sammuuko myös transponderi? Meinaan, kun viimeisissä FR:n kuvissa lentokorkeus oli (seurasin koko ajan) 25000ft ja nopeus 153, ja sitten kone vaan hävisi kartalta yhtäkkiä. Jos transponderi olisi toiminut (ja maa-asemat myös), eikö FR:ssä olisi näkynyt jotain "väliaikoja" (korkeus, nopeus) sieltä kahdeksasta kilometristä alas tulemisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos menovesi loppuu, ja moottori sammuu, sammuuko myös transponderi?

 

Tuohon ei muistaakseni RTCA DO-242A (ADB-S speksit) ota kantaa, mutta DO-160 (environmental conditions) sanoo, että jos voltit tippuvat alle tietyn rajan (suhteessa järjestelmään), niin avioniikkakomponentti tulee ajaa itsensä alas.

 

Yleensä markkinoidaan kojeessa olevan jonkinlainen "under voltage protection" tm. tauhka, mutta DO-160 mukaan tällainen feature on pakollinen, joten se ei ole mikään myyntiargumentti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas kysellään tyhmiä. Eli eräs tyyppi kertoi että henkilö jolla ei ole lupakirjaa voi lentää esim C172 (kuskin paikalla) lentäjän kanssa jolla on lupakirja ja joka kuittaa lennon. Onko tämä totta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas kysellään tyhmiä. Eli eräs tyyppi kertoi että henkilö jolla ei ole lupakirjaa voi lentää esim C172 (kuskin paikalla) lentäjän kanssa jolla on lupakirja ja joka kuittaa lennon. Onko tämä totta?

 

Tuli joskus lennettyä paljonkin C172:sta kuskin paikalta ilman lupakirjaa. Joskus vieressä oli lennonopettaja ja joskus ei ketään. Oppilasluvallahan se onnistui ihan pykälien mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään