Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Ja ATR:n liittyvää kyssäriä

 

Viime kesänä oltii tyttären kanssa kuusamossa lomailemassa ja kattelin ku ATO tuli meitä kotiin hakeemaan, huomasin ku rullas siihen potilaiden vaihtoon ni pohjasta puski ulos aikalailla jotain? nestettä (keskeltä konetta apaut renkaiden välistä),  vuotaminen loppu heti kun sammutti moottorit. Onko jollain tietoa mitä se sylki pihalle ja onko normaalia toimintaa vai joku vuoto jopa

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ATR:n liittyvää kyssäriä

 

Viime kesänä oltii tyttären kanssa kuusamossa lomailemassa ja kattelin ku ATO tuli meitä kotiin hakeemaan, huomasin ku rullas siihen potilaiden vaihtoon ni pohjasta puski ulos aikalailla jotain? nestettä (keskeltä konetta apaut renkaiden välistä),  vuotaminen loppu heti kun sammutti moottorit. Onko jollain tietoa mitä se sylki pihalle ja onko normaalia toimintaa vai joku vuoto jopa

 

Marko

 

Ensimmäisenä tulisi mieleen ilmastoinnin packit (acm) ja kondenssivesi, ne ovat ATR:ssä päätelineiden muotosuojien sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli vastaan vähän erikoinen tilanne kun istuin matkustajana A380:ssä. Noin kolmisen varttia ennen laskeutumista annettiin ohjaamosta normaali kuulutus kohteen säästä yms. Kuulutusta ehti vierähtää muutama sekunti, jonka jälkeen taustalla alkoi selkeästi kilkattamaan master warning-varoitusääni (ding ding ding ding....). Kuulutus keskeytyi arvatenkin. Minuutin sisään kuului kabiinissa kolme kerta "ding dong", jonka jälkeen kabiinimiehistöllä tuli kiire asemilleen (Alert Call tms?). Lento jatkui kuitenkin tämän jälkeen kabiinista havaiten normaalisti ja ehkä viiden minuutin kuluttua alkuperäinen kuulutus jatkui normaalisti eikä siinä mainittu mitään poikkeavaa. Lasku tapahtui normaalisti eikä vastassa ollut pelastusajoneuvoja. Mistäköhän on ollut kyse? Eikö master warning ole kuitenkin tarkoita aina jotain vakavampaa, esim. tulipaloa?

Ja pienellä tutkimustyöllä löysin mahdollisesti vastauksen... Overspeed?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Overspeedi voi olla hyvä arvaus - tosin kabiinilla ei siinä tapauksessa kiire ole, toinen tilanne voisi olla esim lavatory smoke mikä yleensä purkautuu nopeasti. Lavatory smokeen tarvitaan yleensä liikaa hiuslakkaa, rööki vessassa tai väärä hälytys mutta harvemmin kehkeytyy isommaksi tilanne kun yleensä käryttelijätkin tumppailevat röökinsä pönttöön eikä roskikseen =)

 

Ja pienellä tutkimustyöllä löysin mahdollisesti vastauksen... Overspeed?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjoo, kyllähän tuo on oikeastaan parempi arvaus. Smartcockpitista löytyi tällaista A320-sarjalaisten fire detectionin osalta, eli tosiaan myös ohjaamossa pitäisi alkaa kilke (CRC = Continuous Repetitive Chime) lav smoken tapauksessa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait ihan tyhmä kysymys, mutta koitetaan.

 

Silloin kun Concorde lensi, niin kuinka paljon kalliimpaa sillä oli lentää kuin "normi" lentokoneilla? Siis kuinka paljon kalliimmat liput olivat Concordelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yahoo.comista löytyi seuraava esimerkki:

"A round trip ticket on the Concorde cost 5 times as much as a ticket on a regular subsonic airliner like the 747.

When you could buy a round trip ticket from N.Y. to Paris for $2000.00 the same trip on the Concorde was $10,000.00 "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yahoo.comista löytyi seuraava esimerkki:

"A round trip ticket on the Concorde cost 5 times as much as a ticket on a regular subsonic airliner like the 747.

When you could buy a round trip ticket from N.Y. to Paris for $2000.00 the same trip on the Concorde was $10,000.00 "

 

Kiitos tiedon löytämisestä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olemme lukeneet uutisia reittikoneiden ja venäläisten sotilaskoneiden läheltä piti -tilanteista niin yksi tyhmä kysymys: Onko sotilaskoneissa sellainen tutka että ne näkevät sillä edessä olevassa ilmatilassa olevat matkustajakoneet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olemme lukeneet uutisia reittikoneiden ja venäläisten sotilaskoneiden läheltä piti -tilanteista niin yksi tyhmä kysymys: Onko sotilaskoneissa sellainen tutka että ne näkevät sillä edessä olevassa ilmatilassa olevat matkustajakoneet?

 

Riippuu täysin koneesta. Esim Hornetissa on, Hawkissa ei. Tietääkseni normaalisti ei tosin lennetä oman tutkan varassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu täysin koneesta. Esim Hornetissa on, Hawkissa ei. Tietääkseni normaalisti ei tosin lennetä oman tutkan varassa.

 

Niin, mutta mites nuo venäläisten härvelit?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta mites nuo venäläisten härvelit?  ???

 

 

Itänaapureilla on niin runsaasti härveleitä, että vaikea niitä on kaikkia käydä läpi. Ilmataisteluun suunnitelluissa hävittäjissä tutka lähtökohtaisesti on, rynnäkkö/pommikoneissa saattaa olla ja erinäisissä tukikoneissa pääsääntöisesti ei ole muuta kuin säätutka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta mites nuo venäläisten härvelit?  ???

 

Asiasta mitään tietämättä luulisin, että ilmatilanne välitetään hävittäjään jonkinlaisesta AWACSista jonkinlaisella datalinkillä. Hävittäjän oma tutka pidetään hiljaisena niin ettei se suotta lavertele sijaintia. Hävittäjä siis luultavasti näkee edessä olevat maalit, mutta ei omalla tutkalla.

 

Jos tutka olisi päällä niin ihan hyvin voisi pitää transponderiakin.

 

Tämä luultavasti oli tyhmä vastaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaiset jäänestojärjestelmät löytyvät "nykypäivän" hävittäjistä? Onko normaalit vuodatusilmalla lämmitettävät johtoreunat ja muut liikennekoneista tutut systeemit mukana myös sotilaspuolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Goa vaihtanut sijaintiaan? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014122018944805_uu.shtml

 

Iltalehden toimittajan mukaan lento Helsingistä Goalle kestää tavallisesti 15-20 tuntia ja lennon aikana on tavallisesti kaksi välilaskua.

Miten minä luulin, että Goalle pääsee noin kymmenessä tunnissa.

 

HEL-DWC 6h05min ja DWC-GOI 3h15min

 

Välissä tunnin tauko ja tosiaan yhdellä välilaskulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaiset jäänestojärjestelmät löytyvät "nykypäivän" hävittäjistä? Onko normaalit vuodatusilmalla lämmitettävät johtoreunat ja muut liikennekoneista tutut systeemit mukana myös sotilaspuolella?

 

Hornetissa ei ole kuin kuuman ilman puhallus tuulilasille (ja moottorissa muistaakseni ahtimen napakupille). Osaltaan kuuman polttoaineen paluu moottorilta siipisäiliöihin lämmittää siipiä, mutta jään poisto/esto ei liene ollut alunperin ideana.

 

Eipä siinä muuta tarvitakkaan kun on tarpeeksi tehoa  ;D

 

 

- T -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornetissa ei ole kuin kuuman ilman puhallus tuulilasille (ja moottorissa muistaakseni ahtimen napakupille). Osaltaan kuuman polttoaineen paluu moottorilta siipisäiliöihin lämmittää siipiä, mutta jään poisto/esto ei liene ollut alunperin ideana.

 

Eipä siinä muuta tarvitakkaan kun on tarpeeksi tehoa  ;D

 

 

- T -

Taitaapa olla niin että hydrauliöljyllä lämmitetään polttoainetta mutta se ei liity mitenkään siipien jäänestoon  :) Saatanpa olla vääräski  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEL-DWC 6h05min ja DWC-GOI 3h15min

 

Välissä tunnin tauko ja tosiaan yhdellä välilaskulla.

 

Kestäähän se 20 tuntia jos siihen lasketaan 10 tunnin myöhästymiset mukaan.....  ;D

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkusen voi mennä aiheen vierestä mutta kokeillaan. Tietääkö joku mikä on nopeusrajoitus Helsinki-Vantaan lentokentän aitojen sisäpuolella? Nelosen Lentokenttä-ohjelmasta muistelen että se olisi 25, 30 tai 35km/h mutta en ole ihan varma mikä näistä. Ja vielä parempi jos joku osaa vastata että päteekö sama rajoitus kaikkien Suomen kenttien aitojen sisäpuolella Hangosta Ivaloon. Tai ainakin isommilla kentillä?

 

Ja ihan en ole omaa uteliaisuuttani liikkeellä vaan töissä tarvitsisin tätä tietoa. Toki sitä voisi kilauttaa johonkin sopivaan toimistoon asiasta, mutta meneehän se näinkin ;)

 

Edit: Ennen kuin kukaan ehtii viisastella niin meinaan nopeusrajoitusta kun ajellaan jossain muualla kuin kiitotiellä. Eli kun ne "tavalliset" autot siellä kulkee terminaalin ympärillä yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkusen voi mennä aiheen vierestä mutta kokeillaan. Tietääkö joku mikä on nopeusrajoitus Helsinki-Vantaan lentokentän aitojen sisäpuolella? Nelosen Lentokenttä-ohjelmasta muistelen että se olisi 25, 30 tai 35km/h mutta en ole ihan varma mikä näistä.

 

Kenttäalueen porttien vieressä olevissa kylteissä, joissa on kerrottu pääkohdat kenttäalueen liikennesäännöistä, on 30 km/h aluenopeusrajoituskyltti. Joillakin huoltoteillä on erikseen liikennemerkeillä osoitettu 60 km/h nopeusrajoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenttäalueen porttien vieressä olevissa kylteissä, joissa on kerrottu pääkohdat kenttäalueen liikennesäännöistä, on 30 km/h aluenopeusrajoituskyltti. Joillakin huoltoteillä on erikseen liikennemerkeillä osoitettu 60 km/h nopeusrajoitus.

 

Lisätään vielä että huonon näkyvyyden toimintamenetelmien ollessa käytössä, nopeusrajoitus asematasolla on 20 km/h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään