Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Tämä ei ole tyhmä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenkin täällä: OH-LGC muuttui joskus 1995-96 maissa muumi- ja joulupukkikoneeksi, mutta kumpi noista kuoseista tulikaan ensin?

 

Tarkoitatko että kumpi kuosi tuli nimenomaan LGC:n pintaan ensin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muumisoppari on tehty 1995 jolloin kympin kylkeen Osakan reitin avaamiseksi laitettiin muumit.

 

Kaukoidän liikenteen matkustajamää-

rä kasvoi kaikista liikennealueista eniten

eli peräti 20%. Tähän vaikutti osaltaan

uuden suoran kahdesti viikossa

lennettävän Osakan reitin avaaminen

19. huhtikuuta 1995. Reitin markkinoimiseksi

yhden yhtiön DC10-koneen

kylkiin kiinnitettiin monimetriset muumihahmot,

jotka ovatkin olleet varsinainen

pr-menestys ja tulleet suosituiksi ja tutuiksi

myös muilla lentoasemilla, mm.

tilauslentokohteissa.

 

http://web.lib.hse.fi/FI/yrityspalvelin/pdf/1995/ffinnair.pdf

 

LGC on tullut 1993 alussa Finnairille joten väittäisin, että joulupukki oli ensin joko jouluna 1993 tai 1994 ja 1995 jo todistetusti Mika B Virolaisen kuvaamana:

http://www.airliners.net/photo/Finnair/McDonnell-Douglas-MD-11/1031847/L/&sid=a2c4297d8dfcb66f039462fff453aad3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyse nimenomaan LGC:stä. Mun taas tekisi mieli sanoa, että ennen vuotta 1995 se ei saanut mitään erikoistarroja, koska rungossa on ollut ainakin vielä 1995 kesällä tuo sininen raita.

 

http://www.fap.fi/view_photo.php?id=4328

 

Tokihan se on voitu maalata uudestaan kesäkaudeksi, mutta ainakin muumi-joulupukki-kausivärityksen tullessa käyttöön (95-96) näin ei tehty.

 

edit: Väärä linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on postikortti, jossa muumit LGC:ssä, viitteenä 10/97.

DC-10-kortissa muumit; rekkari ei näy, kortin merkki leimattu 12/1996.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin että kun kesällä 1995 aloitin duunit Vantaalla, oli LGC:ssa vielä sininen raita kyljessään. OH-LHB oli ensimmäinen muumikone, mutta se oli jo tekemässä lähtöä Air Libertelle kun minä aloitin ja muumit oli teipattu N345HC:n kylkeen. Otin asian tiimoilta yhteyttä muihin tuolloin töissä olleisiin aikalaisiin ja muistikuvat tukevat sitä, että talvi 95/96 oli sitten ensimmäinen talvi jolloin LGC kantoi pukkeja kyljissään. Kesällä 96 LGC:n kyljissä olivatkin muumit ja N345HC maalattu Air Liberten väreihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikku kysymys näöntarkkuudesta:

LAPL-medikaalia haettaessa näkö testattiin ja "arvoksi" tuli oikea ja vasen 1.75 ja molemmat 2.75 (tai 2.25 en ole varma kumpi...)

En muista mikä taulu oli kyseessä, mutta miten nämä arvot ovat suhteessa esimerkiksi hävittäjälentäjiltä vaadittavaan 1.25 C-taululla?

Onko näkö siis riittävä hävittäjälentäjäksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teneriffalta palannut lomalento meni Kuopioon laskuun.Syynä Seinäjoen kiitotien huonot kitkat.Kun kyydissäkin oli ainoastaan pohjalaisia(?),niin miksi huruteltiin Kuopioon saakka? Vaasa olisi ollut vartin matkan päässä,tai miksei EFJY , EFKK ?  Pohjalainen: http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/olipahan-reissu-jota-ei-hevilla-unohda-1.1763369

 

Minusta vähän turhaa yrittää jatkaa lentokentälle joka on kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta vähän turhaa yrittää jatkaa lentokentälle joka on kiinni.

Ei kai noista lähikentistä mikään ollut kiinni? Klo.7-8 aikaan tiistai aamuna tämä tilanne ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai noista lähikentistä mikään ollut kiinni? Klo.7-8 aikaan tiistai aamuna tämä tilanne ollut.

 

Keli ei välttämättä niin loistava ole esimerkiksi siellä vaasassakaan ollut, ja ilmeisesti kuopio oli lentosuunnitelman mukainen varakenttä, jolla sää oli huomattavasti parempi. Jos polttoainetta ei ole paljoa ylimääräistä, kovin montaa ylösvetoa ei kannata lähteä tekemään ennen varakentälle lähtemistä. Sitäkin on täältä vaikea spekuloida, olisiko esimerkiksi Vaasasta tai Jyväskylästä löytynyt koneelle maahuolintaa (olemassaolevaa sopimusta) ja muuta teknistä tukea.

 

METAR EFVA 270550Z AUTO 22004KT 180V250 1200 R16/P2000 BR VV003 00/00 Q1003 R16/39//95=

METAR EFKU 270550Z AUTO 18010KT 4300 -SN OVC012 M02/M03 Q1005=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai noista lähikentistä mikään ollut kiinni? Klo.7-8 aikaan tiistai aamuna tämä tilanne ollut.

Jospa se lomalentojen seuraava porukka oli sitten lähdössä kuopiosta,ehkä odottelivat konetta jo siellä. Jo teneriffalla primeran kone oli teknisen vikaantumisen vuoksi vaihtunut ACMI yhtiön koneeseen. En kylläkään löytänyt ACMIn sivuilta 737-800 tyyppiä,joka sanomalehti Ilkan mukaan oli ao.konetyyppi.

https://www.dat.dk/en/passenger-fleet/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa se lomalentojen seuraava porukka oli sitten lähdössä kuopiosta,ehkä odottelivat konetta jo siellä. Jo teneriffalla primeran kone oli teknisen vikaantumisen vuoksi vaihtunut ACMI yhtiön koneeseen.

Ei ollut Kuopiosta lentoa. Jyväskylästä oli ja sinne saatiin Primeran oma kone. Ja miten tämä dat.dk liittyy mihinkään? Kone oli Euro Atlanticin B738. Maanantain menolennon puolestaan lensi Smartwings Kuopiosta.

Miksi ei maahuolintaa olisi VAA, JYV?! Primera vaki asiakas näillä, oli kone mistä vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkan jutun mukaan korvaava kone oli ACMIn kone,jota googlettamalla päästään noille linkittämilleni sivuille. Vaasan maahenkilöstön kanssa tuossa juttelin ja kuulemma ei ilmeisesti estettä saapuville olisi sielläkään ollut. Itsellä lähtökohtaisesti tämän jutun tonkiminen lähinnä kiinnostaa siksi,että on vain aiheettomasti huonoa peeärrää EFSI:lle,kunnossapito on siellä varmaan tehnyt parhaansa,mutta minkäs näille voit :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi ei maahuolintaa olisi VAA, JYV?! Primera vaki asiakas näillä, oli kone mistä vain.

 

No oliko siellä miehet käsi lipassa odottamassa 738:ia tuohon aikaan vai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No oliko siellä miehet käsi lipassa odottamassa 738:ia tuohon aikaan vai ei?

Aikataulunmukaista liikennettä oli kaikilla näillä mainituilla kentillä tuona ajankohtana. Ei sitä Kuopiossakaan ole osattu odottaa, kuin missään muuallakaan. Tutkalta playbackista selviää, että Seinäjoelle aloitti laskeutumisen, kunnes hieman ennen kääntyi kohti Kuopiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävitetäänkö ja torjutaanko lentokoneiden penkeistä suunnitelmallisesti ja säännöllisesti luteita yms?

 

Vanhaan hyvään aikaan, kun Finnairin tekniikka teki vieraille perushuoltoja, tai D-checkejä, erilaiset ötökät kerättiin koneesta pois spriiliuospurkkiin. Niitä löytyi esim. Syrian Arab Air Linesin Caravelleista. Kun kone sitten luovutettiin huollon jälkeen operaattorilleen, samalla luovutettiin tuo purkillinen ötököitä. Vaan mikäpä niitä estäisi pesiytymästä koneen rakenteisiin vuosien saatossa.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään