Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Oletat ilmeisesti, että täällä tiedetään tarkasti Puolustusvoimien kaluston liikkeet. Että kun pv:n kopteri lensi paikan X yli niin pitäisi tulla määränpää kuin apteekin hyllyltä?

 

Se, että sinä et tiedä, ei tarkoita, etteikö joku muu voisi tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi vitsi, anteeksi että kysyin tyhmien kysymysten ketjussa, oletin juu, että joku täällä vois tietää..  :-[

Ei tarvitse pyydellä anteeksi, toivottavasti saat vastauksen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipaisin tietoa ilmailupsykologiasta (eng. aviation psychology). Olisko jollain täällä informaatiota?

 

Kysyn johtuen omasta ammatillisesta mielenkiinnosta ja tavoitteesta ilmailupsykologian alalla. Olen valmistunut suorituspsykologiasta (MSc Performance Psychology) ja haluaisin mahdollisesti suunnata ilmailupsykologiaan. Yritin tehdä MSc thesistäni jo ilmailuun, mutta en silloin siihen muutamasta rajoitteesta johtuen siihen pystynyt. Tällä hetkellä minulla on ideoita jatko-opintoihin (PhD) sekä kiinnostusta uraan ilmailupsykologiassa. Tiedän EAAP internetsivut ja olen lukenut heidän käytännöistään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipaisin tietoa ilmailupsykologiasta (eng. aviation psychology). Olisko jollain täällä informaatiota?

 

Kysyn johtuen omasta ammatillisesta mielenkiinnosta ja tavoitteesta ilmailupsykologian alalla. Olen valmistunut suorituspsykologiasta (MSc Performance Psychology) ja haluaisin mahdollisesti suunnata ilmailupsykologiaan. Yritin tehdä MSc thesistäni jo ilmailuun, mutta en silloin siihen muutamasta rajoitteesta johtuen siihen pystynyt. Tällä hetkellä minulla on ideoita jatko-opintoihin (PhD) sekä kiinnostusta uraan ilmailupsykologiassa. Tiedän EAAP internetsivut ja olen lukenut heidän käytännöistään.

 

En ole alan tuntija mutta veikkaisin, että Matti Sorsa lienee Suomessa alan parhaita tähän puoleen vastaamaan.

 

http://www.pilotselect.fi/yhteystiedot.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavia vastauksia tuohon Norski – Finski -kysymykseen. Kiitos!

Vähän tosiaan näyttäisivät nuo organisaatiomallit olevan erilaisia. Esimerkiksi Wikipedian mukaan Finskillä henkilökuntaa ~5800 (2014), kun taas Norwegianilla ~4500 hlö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeillaan täältä.

 

Mikä on CRAR? X-lentokentän kartoissa lukee NADP:n kohdalla "See * CRAR".

 

* = Kyseinen maa jossa tuo lentokenttä sijaitsee.

 

Kokeilin googlailla CRAR + NADP, mutta eipä löytynyt tuloksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on CRAR? X-lentokentän kartoissa lukee NADP:n kohdalla "See * CRAR".

 

* = Kyseinen maa jossa tuo lentokenttä sijaitsee.

 

Kokeilin googlailla CRAR + NADP, mutta eipä löytynyt tuloksia...

veikkaisin, että country rules and regulations eli maakohtaiset säännökset ja määräykset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

veikkaisin, että country rules and regulations eli maakohtaiset säännökset ja määräykset

Ja mistähän tuollaiset löytyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kogalymavian tippumisen jälkeen tutkintaryhmä avasi kanteen lentosääntöjen ja valmistelujen rikkomisesta (vapaa suomennos) ("violation of rules of flights and preparations.").

 

Onko tämä verrattavissa maanläheisempään auto-onnettomuuteen, jossa liikenneturvallisuuden vaarantaminen otetaan esille ja ihan normaali käytäntö?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa näköjään lakkoilee http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,112335.0.html

 

Olisi lento ens viikolla, mutta tässä vaiheessa ei tietenkään ole edes tietoa lennetäänkö sitä vai ei. Näköjään pari päivää kerrallaan kertovat mihin lakkotoimet kohdistuvat ...  :thmbdn:

 

Mitenkäs näissä lakkotapauksissa käytännössä homma toimii? Näin kun olen suomesta lähdössä ja kentällekin on matkaa useampi sata kilometriä niin maksaako lufthansa käytännössä hotellit ja safkat jos paikalle raahautuu ja lento onkin peruttu. Ja mitenkä käytännössä homma hoituu. Aspahan on ylläripylläri täysin tukossa kun kaikki soittelevat ja kyselevät että miten toimitaan niin ajattelin jos jollakulla käytännön kokemusta. Oma lento kun "vasta" loppuviikosta niin ei hengengätää ole. Viitti vielä lähteä aspaa ruuhkauttamaan lisää kun tarkkaa tietoa omasta lennosta ole edes tiedossa :-[

 

Täällä on nuo "matkustajan oikeudet" listattuna jonka mukaan majotukset ja ruuat saa jos lento on peruttuna http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=2161511&l=en&cid=18002

Mutta koskeeko nuo nyt sitten muutakin kun vieraassa maassa jumissa olemista. Eikä tuolla tietenkään mainita mitenkä homma käytännössä hoidetaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa näköjään lakkoilee http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,112335.0.html

 

Olisi lento ens viikolla, mutta tässä vaiheessa ei tietenkään ole edes tietoa lennetäänkö sitä vai ei. Näköjään pari päivää kerrallaan kertovat mihin lakkotoimet kohdistuvat ...  :thmbdn:

 

Mitenkäs näissä lakkotapauksissa käytännössä homma toimii? Näin kun olen suomesta lähdössä ja kentällekin on matkaa useampi sata kilometriä niin maksaako lufthansa käytännössä hotellit ja safkat jos paikalle raahautuu ja lento onkin peruttu. Ja mitenkä käytännössä homma hoituu. Aspahan on ylläripylläri täysin tukossa kun kaikki soittelevat ja kyselevät että miten toimitaan niin ajattelin jos jollakulla käytännön kokemusta. Oma lento kun "vasta" loppuviikosta niin ei hengengätää ole. Viitti vielä lähteä aspaa ruuhkauttamaan lisää kun tarkkaa tietoa omasta lennosta ole edes tiedossa :-[

 

Täällä on nuo "matkustajan oikeudet" listattuna jonka mukaan majotukset ja ruuat saa jos lento on peruttuna http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=2161511&l=en&cid=18002

Mutta koskeeko nuo nyt sitten muutakin kun vieraassa maassa jumissa olemista. Eikä tuolla tietenkään mainita mitenkä homma käytännössä hoidetaan

 

Et sitten lukenut tekstiä?

 

You are not entitled to receive a compensation if the cancellation is attributed to extraordinary circumstances which could not have been avoided, even if all reasonable measures had been taken. Examples include bad weather conditions, political instability, strikes, security, risks, unexpected flight safety shortcomings.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuosta muuten olemassaolevaa oikeuskäytäntöä, joka tukisi Lufthansan käsitystä EU261 -korvauksista tilanteessa, jossa lakko tapahtuu lentoyhtiön sisällä? Ymmärrän vielä, että ylivoimainen este voisi olla vaikka lennonjohtajien lakko tietyllä kentällä, mutta firman sisäiset asiat ovat yleensä jossain määrin yrityksen itsensä kontrollissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sitten lukenut tekstiä?

 

You are not entitled to receive a compensation if the cancellation is attributed to extraordinary circumstances which could not have been avoided, even if all reasonable measures had been taken. Examples include bad weather conditions, political instability, strikes, security, risks, unexpected flight safety shortcomings.

 

Compensation kohdalla tarkoitetaan käsittääkseni sivulla yllämainittuja rahallisia lisäkorvauksia

 

The compensation shall be paid in cash, cheque or transfer or with your agreement in form of vouchers. The amount of the compensation depends on the distance of the schedule flight or the alternative flight proposed to you. Compensations amount to:

html_list

 

    250 € for flights up to 1.500 km

    400 € for flights between 1.500 km and 3.500 and intra-Community flights of more than 1.500 km,

    600 € for flights of more then 3.500 km.

 

If you are offered an alternative flight, the scheduled arrival time of which does not exceed 2 hours in respect of flights up to 1.500 km, 3 hours in respect of flights between 1.500k m and 3.500 km as well as intra-Community flights of more than 1.500 km, and 4 hours in respect of all other flights, the above, mentioned compensation amounts can be reduced by 50%, i.e.125 €, 200 € and 300 €.

 

 

Eli luitko siis itse? Ja miksi ihmeessä heti moinen hyökkäävä asenne.. En minä siis mitään ylimääräisiä korvauksia halua. Edelleenkin lähinnä kokemuksia miten hotellihommat käytännössä hoituu jos se lento nyt onkin peruttu kun pääsen kentälle

 

edit: Nojoo, rebookkasin tuon menolennon seuraavalle viikolle kun lufthansa tarjosi ilmaisen rebookkauksen kaikille lennoille jotka asettuvat tuon lakon aikaan vaikka ei olisikaan vielä virallisesti peruttu lento. Onneksi ei nyt ollut niin justiinsa tuo menopäivä. Säästää varmasti hermoja kun ei tarvitse lähteä vääntämään ja ihmettelemään koska nyt sitten korvaava lento olisikaan jos ja kun tuo olisi peruttu. Kunhan eivät nyt vain keksi jatkaa lakkoa, sitten alkaa jo ketuttamaan ...  >:(

 

Anyways, silti kiinnostais miten tuollaisissa tilanteissa käytännössä homma menee kun lento perutaan. Onko käytännössä pakko soitella sinne aspaan vai onnistuuko tyyliin kuittien toimitus majotuksesta ja liikkumisesta jos rerouttaavat vaikka seuraavalle päivälle jne.. Vai pitääkö saada lentoyhtiöltä jotku suorat ohjeistukset mihin menet odottelemaan jne.. ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Compensation kohdalla tarkoitetaan käsittääkseni sivulla yllämainittuja rahallisia lisäkorvauksia

 

Nuo ovat lakisääteiset (EU 261/2004) minimikorvaukset näin nopeasti vilkaistuna, ainakin summat ja kilometrirajat ovat kovasti samantyyliset (en lähtenyt lukemaan läpi). Edelleenkään en tiedä, onko oman henkilöstön lakko tuossa tarkoitettu "poikkeuksellinen olosuhde, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu" vai ei, mutta tässä copypastena se, mitä korvauksista on säädetty:

 

5 artikla

 

Peruuttaminen

 

1. Jos lento peruutetaan:

 

a) lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan on tarjottava matkustajalle apua 8 artiklan mukaisesti; ja

 

b) lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan on tarjottava matkustajalle apua 9 artiklan 1 kohdan a alakohdan ja 2 kohdan mukaisesti sekä uudelleenreitityksen osalta, kun uuden lennon kohtuuden mukaan odotettavissa oleva lähtöaika on vähintään peruutetulle lennolle aikataulun mukaista lähtöaikaa seuraava päivä, 9 artiklan 1 kohdan b alakohdassa ja 9 artiklan 1 kohdan c alakohdassa määritettyä apua;

 

c) matkustajalla on oikeus saada lennosta vastaavalta lentoliikenteen harjoittajalta korvaus 7 artiklan mukaisesti, paitsi jos

 

i) matkustajalle on ilmoitettu peruutuksesta vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa, tai

 

ii) matkustajalle on ilmoitettu peruutuksesta vähintään seitsemän päivää ja enintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja tarjottu uudelleenreititystä, jonka mukaan hänen olisi lähdettävä korkeintaan kaksi tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa tai hän saapuisi määräpaikkaan alle neljä tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin, tai

 

iii) matkustajalle on ilmoitettu peruutuksesta alle seitsemän päivää ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja tarjottu uudelleenreititystä, jonka mukaan hänen olisi lähdettävä korkeintaan tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa tai hän saapuisi määräpaikkaan alle kaksi tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin.

 

2. Kun matkustajalle ilmoitetaan peruutuksesta, hänelle on selvitettävä mahdolliset vaihtoehtoiset kuljetusvaihtoehdot.

 

3. Lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan ei tarvitse maksaa 7 artiklan mukaista korvausta, jos se pystyy osoittamaan, että peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu.

 

4. Näyttövelvollisuus siitä, että matkustajalle on ilmoitettu lennon peruuttamisesta ja ajankohdasta, jona ilmoitus on tehty, kuuluu lennosta vastaavalle lentoliikenteen harjoittajalle.

 

6 artikla

 

Viivästyminen

 

1. Kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja perustellusti arvioi olevan todennäköistä, että lento viivästyy aikataulun mukaisesta lähtöajastaan

 

a) vähintään kaksi tuntia lentojen osalta, joiden pituus on enintään 1500 kilometriä, tai

 

b) vähintään kolme tuntia yhteisön sisäisten lentojen osalta, joiden pituus on yli 1500 kilometriä, ja muiden lentojen osalta, joiden pituus on yli 1500 mutta alle 3500 kilometriä, tai

 

c) vähintään neljä tuntia kaikkien lentojen osalta, joihin ei voida soveltaa a tai b alakohtaa,

 

lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan on tarjottava matkustajalle

 

i) 9 artiklan 1 kohdan a alakohdassa ja 9 artiklan 2 kohdassa määriteltyä apua, ja

 

ii) kun kohtuuden mukaan odotettavissa oleva lähtöaika on vähintään aiemmin ilmoitettua lähtöaikaa seuraava päivä, 9 artiklan 1 kohdan b alakohdassa ja 9 artiklan 1 kohdan c alakohdassa määriteltyä apua, ja

 

iii) kun viivästyminen kestää vähintään viisi tuntia, 8 artiklan 1 kohdan a alakohdassa määriteltyä apua.

 

2. Apua on joka tapauksessa tarjottava yllä matkan pituuden mukaisesti vahvistetun ajan kuluessa.

 

7 artikla

 

Oikeus korvaukseen

 

1. Jos tähän artiklaan viitataan, matkustajan on saatava seuraavan suuruinen korvaus:

 

a) 250 euroa lentojen osalta, joiden pituus on enintään 1500 kilometriä;

 

b) 400 euroa yhteisön sisäisten lentojen osalta, joiden pituus on yli 1500 kilometriä, ja muiden lentojen osalta, joiden pituus on yli 1500 mutta alle 3500 kilometriä;

 

c) 600 euroa lentojen osalta, joihin ei voida soveltaa a tai b alakohtaa.

 

Lennon pituutta määriteltäessä on perusteena käytettävä viimeistä määräpaikkaa, johon matkustaja saapuu myöhässä aikataulun mukaisesta saapumisajasta siksi, että lennolle pääsy on evätty tai lento on peruutettu.

 

2. Jos matkustajalle tarjotaan matkan uudelleenreititystä 8 artiklan mukaisesti siten, että hän pääsee lopulliseen määräpaikkaansa vaihtoehtoisella lennolla, jonka saapumisaika verrattuna alun perin varatun lennon aikataulun mukaiseen saapumisaikaan ei ylitä

 

a) enintään 1500 kilometrin pituisten lentojen osalta kahta tuntia, tai

 

b) yhteisön sisäisten lentojen osalta, joiden pituus on yli 1500 kilometriä, ja muiden lentojen osalta, joiden pituus on yli 1500 mutta alle 3500 kilometriä, kolmea tuntia, tai

 

c) lentojen osalta, joihin ei voida soveltaa a tai b alakohtaa, neljää tuntia,

 

lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja voi alentaa 1 kohdassa säädettyä korvausta 50 prosentilla.

 

3. Edellä 1 kohdassa tarkoitettu korvaus on maksettava käteisenä, sähköisenä pankkisiirtona, pankkisiirtona, sekillä tai, matkustajan allekirjoitetulla suostumuksella, matkakuponkeina ja/tai muina palveluina.

 

4. Edellä 1 ja 2 kohdassa mainitut etäisyydet mitataan isoympyräratamenetelmällä.

 

8 artikla

 

Oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen

 

1. Jos tähän artiklaan viitataan, matkustajalle on annettava mahdollisuus valita jokin seuraavista vaihtoehdoista:

 

a) - lipusta maksetun hinnan palauttaminen kokonaisuudessaan seitsemän päivän kuluessa 7 artiklan 3 kohdassa esitetyllä tavalla kultakin matkan osalta, joka jää tekemättä, sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkustajan alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä, sekä tarvittaessa:

 

- paluulento, joka lähtee mahdollisimman pian ensimmäiseen lähtöpaikkaan;

 

b) matkan uudelleenreititys siten, että matkustaja pääsee vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian lopulliseen määräpaikkaansa; tai

 

c) matkan uudelleenreititys siten, että matkustaja pääsee vastaavilla kuljetusehdoilla lopulliseen määräpaikkaansa hänelle sopivana myöhempänä ajankohtana edellyttäen, että paikkoja on saatavilla.

 

2. Edellä 1 kohdan a alakohtaa sovelletaan myös matkustajaan, jonka lento on osa valmismatkaa, lukuun ottamatta oikeutta saada lennon hinta palautetuksi, jos matkustajalla on tämä oikeus direktiivin 90/314/ETY nojalla.

 

3. Jos kaupunkia tai aluetta palvelevat useat lentoasemat ja lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja tarjoaa matkustajalle lentoa toiselle lentoasemalle kuin sille, jota varaus koskee, lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan on vastattava kustannuksista, joita aiheutuu matkustajan siirtymisestä tältä toiselta lentoasemalta joko sille lentoasemalle, jota varaus koskee, tai muuhun lähellä sijaitsevaan määräpaikkaan, josta on sovittu matkustajan kanssa.

 

9 artikla

 

Oikeus huolenpitoon

 

1. Jos tähän artiklaan viitataan, matkustajalle on tarjottava ilmaiseksi:

 

a) aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;

 

b) hotellimajoitus,

 

- jos ylimääräinen majoittautuminen yhdeksi tai useammaksi yöksi on välttämätöntä, tai

 

- jos matkustajan aikomaa pitempi oleskelu osoittautuu välttämättömäksi;

 

c) lentoaseman ja majoituspaikan (hotelli tai muu) välinen kuljetus.

 

2. Lisäksi matkustajille on tarjottava ilmaiseksi kaksi puhelua, teleksiä tai telekopioviestiä tai sähköpostiviestiä.

 

3. Tätä artiklaa soveltaessaan on lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan kiinnitettävä erityistä huomiota liikuntarajoitteisten henkilöiden tarpeisiin ja mahdollisiin saattajiin sekä ilman saattajaa matkustavien lasten tarpeisiin.

- http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=EN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anyways, silti kiinnostais miten tuollaisissa tilanteissa käytännössä homma menee kun lento perutaan. Onko käytännössä pakko soitella sinne aspaan vai onnistuuko tyyliin kuittien toimitus majotuksesta ja liikkumisesta jos rerouttaavat vaikka seuraavalle päivälle jne.. Vai pitääkö saada lentoyhtiöltä jotku suorat ohjeistukset mihin menet odottelemaan jne.. ?

 

Tuossa on (toisesta ketjusta lainattu) linkki vähän käytännönläheisempään ohjeeseen:

 

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/lennon-viivastyminen/

 

Eikös lentoyhtiön pidä itse huolehtia tuosta huolenpidosta kokonaisuudessaan, siis tilanteesta riippuen hotelli, kuljetukset, ateriat, virvokkeet, jne., eli ei siitä asiakkaalle tule kuluja eikä kuitteja? ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkien lentokoneiden lentokäsikirjoissa on määritelty koneen käytön rajat, lentonopeudet kuormaukset sekä tuulikomponentit, jotka vaihtelevat eri konetyypeillä varsin paljon.  Sivutuulikomponentti on se mistä yleensä puhutaan, ja se on kohtisuoraan sivusta tuleva tuulen nopeus.  Sen tarkka laskeminen edellyttää tuulen kulman ja kiitotien välisen kulman tuntemista ja tuulen voiman tuntemista,  Kerrotaan sin(a)*tuulen nopeus.  Tämän laskemiseen on sitten tietenkin erilaisia nyrkkisääntöjä riittävän tarkan likiarvon saamisekksi.  Ultrakeveiden lentokoneitten sivutuulikomponentti on yleensä siinä 7 - 14 solmun välillä.  Vastatuulikomponentti saattaa olla luokkaa 20 solmua ja perätuuli on usein tasan nolla, mikä tarkoittaa, että myötätuuleen laskeutumista on syytä välttää.  Kun laskeudutaan valvotulle kentälle lennonjohto yleensä ilmoittaa tuulennopeuden ja suunnan, jolloin lentäjä voi arvioida kuinka suuri on sivutuulikomponentti.  Korpikentillä on yleensä tuulisukka, josta tuulen suunta ja voima voidaan arvioida. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkien lentokoneiden lentokäsikirjoissa on määritelty koneen käytön rajat, lentonopeudet kuormaukset sekä tuulikomponentit, jotka vaihtelevat eri konetyypeillä varsin paljon.  Sivutuulikomponentti on se mistä yleensä puhutaan, ja se on kohtisuoraan sivusta tuleva tuulen nopeus.  Sen tarkka laskeminen edellyttää tuulen kulman ja kiitotien välisen kulman tuntemista ja tuulen voiman tuntemista,  Kerrotaan sin(a)*tuulen nopeus.  Tämän laskemiseen on sitten tietenkin erilaisia nyrkkisääntöjä riittävän tarkan likiarvon saamisekksi.  Ultrakeveiden lentokoneitten sivutuulikomponentti on yleensä siinä 7 - 14 solmun välillä.  Vastatuulikomponentti saattaa olla luokkaa 20 solmua ja perätuuli on usein tasan nolla, mikä tarkoittaa, että myötätuuleen laskeutumista on syytä välttää.  Kun laskeudutaan valvotulle kentälle lennonjohto yleensä ilmoittaa tuulennopeuden ja suunnan, jolloin lentäjä voi arvioida kuinka suuri on sivutuulikomponentti.  Korpikentillä on yleensä tuulisukka, josta tuulen suunta ja voima voidaan arvioida. 

Oliko edellä kysymys, johon vastasit? Ei näy enää. Se koski varmaan tuulikomponentteja? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös lentoyhtiön pidä itse huolehtia tuosta huolenpidosta kokonaisuudessaan, siis tilanteesta riippuen hotelli, kuljetukset, ateriat, virvokkeet, jne., eli ei siitä asiakkaalle tule kuluja eikä kuitteja? ???

 

 

Näin voisi kuvitella, mutta mikälie on sitten se oikea käytäntö. Tuolta lufthansaltakin on varmaan mielenkiintoista saada jotakuta kiinni neuvomaan asiasta. Taisi tänään lakko vaikuttaa yli 900 lentoon ja yli 100 000 matkustajaan. Mahtaa olla linjat tukossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ite tän esitänkin, en silti pitäis tätä tyhmänä kysymyksenä mutta laitetaampa tänne kun täällä näitä sekalaisia ilmeisesti saa esitellä.

 

Yritän tässä kehittää työpöytälentäjän uraani X-Planen vakioCessnasta (172) seuraavaan pykälään ja vastaan on tullut vakionopeuspotkuri tai mikä nyt suomeksi onkaan. 'Vähän' on reenit vielä kesken sen kanssa mutta uskoisin siitä selviäväni, mutta sen mukanaan tuoma imusarjapaine ja sen tarkkailu minua hämmästyttää.

 

Autotekniikan pohjalta käsitykseni on että vaparimoottorissa kaasuläppää ennen on suht 'vakio' ilmanpaine ja kaasuläpän jälkeen esiintyy sitten alipaine. Mutta mikä on ja mistä kehittyy tämä imusarjapaine vaparikoneessa ja mitä se rikkoo sitten kun rikkoo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se mennyt niin, että niissä on vaan eri asteikko: autoissa verrataan painetta ulkoilman paineeseen (ali- tai ylipaine), mutta lentävissä koneissa mittari näyttää absoluuttista painetta eli jos absoluuttinen paine on nolla, se on suunnilleen 1 barin alipaine :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se mennyt niin, että niissä on vaan eri asteikko: autoissa verrataan painetta ulkoilman paineeseen (ali- tai ylipaine), mutta lentävissä koneissa mittari näyttää absoluuttista painetta eli jos absoluuttinen paine on nolla, se on suunnilleen 1 barin alipaine :)

 

Juuri näin. Sekä vapaasti hengittävissä että ahdetuissa lentokonemoottoriasennuksissa lentäjälle näytetään "ahtopaine" absoluuttisena paineena, eli moottorin ollessa sammutettu ahtopainemittari näyttää n. 30 elohopeatuumaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän pitää nyt omaakin vastausta tarkentaa eli onhan niissä mittareissa myös toimintaperiaatteessa ero siinä, otetaanko vertailupaine ulkoilmasta vai tyhjiöstä. Tämä ero näkyy käytännössä siinä, että jos lentokoneen moottori on sammutettu korkealla ilmassa, ahtopainemittari näyttääkin vähemmän kuin n. 30 elohopeatuumaa. Auton mittari näyttäisi edelleen nollaa. Mikä merkitys tällä sitten on käytännön lentämisessä, ehkä Tatu osaa kertoa.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään