Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Mikä helikopterin lähdön hankkimisessa kestää ja kestää? Tuossa joku päivä sitten lääkärihelikopteri laskeutui läheiselle urheilukentälle. Se oli siellä ihan hiljaa n. puoli tuntia, kunnes se alkoi valmistella lähtöä. Moottoreita huudatetaan jotain 10-15 minuuttia ja roottori pyörii. Pitääkö moottoreita lämmittää ennen liikkeellelähtöä vai mikä siinä niin tavattoman kauan kestää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tunnen 300ER-sarjaisen 767-Boeingin ja vaikka olisi millainen kiitorata, 300 paikkaisena charterversiona ei sillä kauheasti yli 12h 30min lentoja tehdä, 250 paikkaisena reittiversiona päästään noin tuntia pidemmälle.     

Tuolla sama G-OBYF puskee vastatuuleen Krabilta Vantaalle (BLX802)Mustanmeren etelärannikolla. Puolisentoista tuntia myöhässä lähtenyt, nyt arvio runsaat pari tuntia myöhässä saapuminen ja kokonaislentoaika-arvio 12h16min. Tuosta vielä vasenta koukkua Ukrainaa(osittain ainakin) väistäen ja koko ajan vastatuulta luvassa. Kutsuukohan pieni välilasku vielä, ei varmaan paljoa ole marginaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä BLX 802, KBV - HEL, on kaukana isoympyräreitistä. Sehän kiersi Kaspianmeren ja Mustanmeren eteläpuolelta. Samaan aikaan TOM 419, KBV - ARL, lentää Venäjän yllä paljon suorempaa reittiä. Veikkaan, että G-OBYF ei saa lentää Venäjän yli. Saapa nähdä joutuuko se tankkaamaan.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, joillain firmoilla on ollut ongelmia Venäjän ylilentojen kanssa ja kiertävät maan. En ole tähän sen enempiä paneutunut, mutta kuullut puhuttavan useamman kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapa nähdä joutuuko se tankkaamaan.

Nyt alkaa näyttämään siltä, että yhdellä loikalla menee tämä kerta, vaikka kokonaislentoaika nousee 12h 50min pintaan. Lähestyy jo Pärnun ja Tarton puoliväliä, vielä on FL380 ja matkaa enää 230km jäljellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä BLX 802, KBV - HEL, on kaukana isoympyräreitistä. Sehän kiersi Kaspianmeren ja Mustanmeren eteläpuolelta. Samaan aikaan TOM 419, KBV - ARL, lentää Venäjän yllä paljon suorempaa reittiä. Veikkaan, että G-OBYF ei saa lentää Venäjän yli. Saapa nähdä joutuuko se tankkaamaan.

Esa

Tuolla lähtevät/saapuvat ketjussa jo kirjoitinkin, että myös G-OMYT kiersi Venäjän. Olisiko sitten Suomi-Thaimaa lennoissa jotain, joka estää G- rekkaristen lennot, jos kerran Ruotsi-Thaimaa voi lentää Venäjän ilmatilassa englantilaisella koneella.

Niin ja näytti tuo G-OMYT käyneen Venäjällä Kööpenhamina-Phuket lennolla, mutta ei Helsingin lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurattuani äsken Flightradaria ja nähtyäni, että TOM 419, Boeing 787-8, G-TUIH, lensi samaan aikaan suoraan Venäjän kautta KBV - ARN alan epäillä, että TUI konsernilla ei ole tarpeeksi slotteja Venäjälle. Syynä lienee raha ja siksi minä ja 283 muuta istuimme pari viikkoa sitten 16 tuntia 3 minuuttia täpötäydessä vanhassa lentokoneessa. Huh vieläkin.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, perehdyin nyt tähän sitten hieman. Venäjä on tosiaan kansainvälisistä poliittisista syistä blokannut tietyt yhtiöt ja tietyt maat niin, että ylilentoja ei voi Venäjän päältä suorittaa. Blokatuissa maissa on mm. Suomi, Ruotsi ja Norja.  :thmbdn: Syynä ei ole slotit eikä raha, kuten tuossa aiemmin arveltiin. Tämä tuli todella puskista ja nyt yhtiöt tekevät kaikkensa, jotta vaikutus olisi matkustajille mahdollisimman pieni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, perehdyin nyt tähän sitten hieman. Venäjä on tosiaan kansainvälisistä poliittisista syistä blokannut tietyt yhtiöt ja tietyt maat niin, että ylilentoja ei voi Venäjän päältä suorittaa. Blokatuissa maissa on mm. Suomi, Ruotsi ja Norja.  :thmbdn: Syynä ei ole slotit eikä raha, kuten tuossa aiemmin arveltiin. Tämä tuli todella puskista ja nyt yhtiöt tekevät kaikkensa, jotta vaikutus olisi matkustajille mahdollisimman pieni.

Tuntuu silti varsin erikoiselta, että Krabista lähteneet saman yhtiön, Tuin, koneista hesalainen kiertää ja tukholma tulee suorempaan. Molemmat koneet g-rekistereissä. Hesaan tulija lähti noin 1h15min ennen kuin tuo Arlandaan menijä. Virossa reitit leikkasivat, mutta niin, että tuo hesalainen oli myöhemmin risteyksessä. Eli yli tunnin ero lentoajoissa tuohon fixiin. Jos nyt oikein katsoin tuota FR24:ää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu silti varsin erikoiselta, että Krabista lähteneet saman yhtiön, Tuin, koneista hesalainen kiertää ja tukholma tulee suorempaan. Molemmat koneet g-rekistereissä. Hesaan tulija lähti noin 1h15min ennen kuin tuo Arlandaan menijä. Virossa reitit leikkasivat, mutta niin, että tuo hesalainen oli myöhemmin risteyksessä. Eli yli tunnin ero lentoajoissa tuohon fixiin. Jos nyt oikein katsoin tuota FR24:ää.

Oikein katselit, se ARN lähti tosiaan yli tunnin myöhemmin ja arvio oli vain kymmenkunta minuuttia HEL myöhemmin, vaikka matkaakin oli jotain 350+km enemmän. Tosin 787 taitaa kulkea oletusarvoisesti 767:aa kovempaa hiukan, mutta tuo reitin suoruus varmaan sen runsaan tunnin vaikutti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atftonbladet kertoo että Phuketin matkalaisten kamat piti jättää Thaimaahan koska piti kiertää pitkää reittiä:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21964308.ab

 

Mitt under flygningen informeras resenärerna att flyget inte kan gå genom ryskt luftrum och därför tvingas åka över Svarta Havet söder om Krim. En omväg med ungefär två timmar, enligt Arlandas ankomsttabell.

Planet behövde mer bränsle för att klara den nya rutten och därför blev ytterkläder, tandborstar, skor, och allt annat i resväskorna kvar.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen seurannut tätä ketjua pidempään, ei voi välttyä ajatukselta, että operoivan yhtiön päätöksentekoportaassa on nyt iso ongelma. Ei pointti ole se kuinka lennot lennetään, vaan se, että asiakkaille pitää kertoa totuus lennoista. Nyt asiakkaalle tulee tunne, että ko. yhtiö pyrkii totuudenvastaisella informaatiolla saamaan väärin perustein kilpailuetua suhteessa niihin, jotka lentävät suoraan matkalaukut koneen ruumassa. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt asiakkaalle tulee tunne, että ko. yhtiö pyrkii totuudenvastaisella informaatiolla saamaan väärin perustein kilpailuetua suhteessa niihin, jotka lentävät suoraan matkalaukut koneen ruumassa. 

Tässä lienee yksittäistapauksesta kyse. Jan Fredriksson tuossa jo muutama viesti takana kertoi mistä johtuu. Poliittinen tilanne, mille nyt ei voi kukaan mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluukos A319:n sisämmän laipan ulomman aktuaatorin/mekanismin muotosuojan heilua kovinkin paljon kun asua on otettu ja moottori käy? Liikerata jättöreunassa oli 5 sentin luokkaa. Enpä ainakaan aiemmin ole kiinnittänyt huomiota moiseen...

 

screenshot_2015-12-21-14-51-37_1.jpg.ece89f4bde1988ee2ddb4352be83fff1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan samantapaisella "tyhmällä kysymyksellä". Onko kuvan repeämä? moottorin pelleissä Finskin entisessä B757:ssa normaalia? Ei se kyllä matkantekoa tuntunut haittaavan.

 

 

 

b757fin.jpg.8367e0a45f7ef442b8bf982b4d0f6b6e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluukos A319:n sisämmän laipan ulomman aktuaatorin/mekanismin muotosuojan heilua kovinkin paljon kun asua on otettu ja moottori käy?

 

Kyllä ne aika paljon heiluu ja huojuu joka suuntaan, ainakin kun on reilusti tehoa päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun olen seurannut tätä ketjua pidempään, ei voi välttyä ajatukselta, että operoivan yhtiön päätöksentekoportaassa on nyt iso ongelma. Ei pointti ole se kuinka lennot lennetään, vaan se, että asiakkaille pitää kertoa totuus lennoista. Nyt asiakkaalle tulee tunne, että ko. yhtiö pyrkii totuudenvastaisella informaatiolla saamaan väärin perustein kilpailuetua suhteessa niihin, jotka lentävät suoraan matkalaukut koneen ruumassa. 

 

Seppo

 

Heips,

 

Joo, kuten tässä on jo todettu, niin tämä tilanne tuli ihan puskista. Ei tässä ole matkustajia viety mitenkään harhaan, mutta nyt yritetään sitten minimoida haittavaikutukset. Prioriteettinä on, että päästään suorilla kotiin ja tämän takia painoja on sitten tiputettu erilaisilla keinoilla. Toivotaan että tilanne normalisoituisi piakkoin. On meillä hieno maa tuo itänaapuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne aika paljon heiluu ja huojuu joka suuntaan, ainakin kun on reilusti tehoa päällä.

 

Heilui tyhjäkäynnillä yhtä paljon, ja tosiaan ainut jonka liikkeen näki kabiiniin selvästi. Liike loppui samalla sekunnilla kun laippa nousi yläasentoonsa. Tyhmempi voisi kuvitella, että tuollainen ryskyttävä ripustus kuluttaisi osaa nopeasti. Täytynee jatkaa havaintojen tekemistä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, perehdyin nyt tähän sitten hieman. Venäjä on tosiaan kansainvälisistä poliittisista syistä blokannut tietyt yhtiöt ja tietyt maat niin, että ylilentoja ei voi Venäjän päältä suorittaa. Blokatuissa maissa on mm. Suomi, Ruotsi ja Norja.  :thmbdn: Syynä ei ole slotit eikä raha, kuten tuossa aiemmin arveltiin. Tämä tuli todella puskista ja nyt yhtiöt tekevät kaikkensa, jotta vaikutus olisi matkustajille mahdollisimman pieni.

 

Siis hetkinen, hetkinen. Miten niin Suomi blokattujen joukossa? Nytkin Finnairin koneita Venäjän ilmatilassa useampia tulossa Kauko-Idästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hetkinen, hetkinen. Miten niin Suomi blokattujen joukossa? Nytkin Finnairin koneita Venäjän ilmatilassa useampia tulossa Kauko-Idästä.

 

Juu, ei koske Finnairia nämä. Yllätys yllätys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei koske Finnairia nämä. Yllätys yllätys.

 

Mutta, kun katsoo Flightradaria, niin koskee nimenomaan TUIfly Nordicia, eikä juurikaan muita. Esimerkiksi 16.12. ei koskenut myöskään TOM 419:ää, G-TVIH, KBV - ARN. Miksi Venäjä rajoittaa TUIfly Nordicin lentämistä ilmatilassaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta, kun katsoo Flightradaria, niin koskee nimenomaan TUIfly Nordicia, eikä juurikaan muita. Esimerkiksi 16.12. ei koskenut myöskään TOM 419:ää, G-TVIH, KBV - ARN. Miksi Venäjä rajoittaa TUIfly Nordicin lentämistä ilmatilassaan?

Rajoitettu vain Suomesta/Suomeen lähteviä BLX lentoja. Ruotsiin painelevat samat koneet Venäjän läpi suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajoitettu vain Suomesta/Suomeen lähteviä BLX lentoja. Ruotsiin painelevat samat koneet Venäjän läpi suoraan.

 

Olisiko kysymys sittenkin lupien määrästä? Jos Arlandaan pääsee ilman tankkausvälilaskua vain Venäjän kautta lentäen, mutta Helsinkiin hyvällä tuurilla ja kunnon myötäsessä kiertäenkin, on kai ymmärrettävää, että luvat käytetään Tukholman lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjäreborg ilmoittaa Twitterissä että 28.12.15 astuu voimaan joku Venäjän kielto ja tulee Thaimaan lentoihin välilasku Köpiksessä.

 

 

Oisko oma aihe tästä asiasta mitään johon laitettaisiin kaikki viestit aiheesta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tänne tämä.

Finnair takoi edelleen marginaalista voittoa alle 57% käyttökatteella - eipä onnistuisi enää nykypäivänä…

Firman kaluston uusinta jatkui edelleen – tumppiysien lähtölaskenta oli alkanut ja ensimmäiset ATR42:t sekä MD80:t pistetty tilaukseen.

 

Miksi se on ollut 80-luvulla voitollista lentää noinkin pienellä käyttöasteella? Nykyään kuitenkin säästetään joka puolelta ja eiköhän kalustonkin huoltamiset tule nykyään halvemmaksi kuin aiemmin?

Vai onko sitten kilpailu niin suurta että asiakkaat lähtevät ellei lippujen hinnat ole juuri voitollisen puolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään