Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

Sen verran täsmennystä, että "tärvimet" on käännös spoilereille, ei slateille, ja V2 ei ole nopeus, jolla ilma-alus voi lentää, vaan on "take-off safety speed", eli nopeus, jollla voidaan turvallisesti nousta yksi moottori sammutettuna.

 

Tosi on, spoilereita tarkoitin, vaan slatit tulivat kirjoitettua. Slatit = solakset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä hiukan olisin kuitenkin huolissani, enkä tahallani menisi sammuttamaan...:). Ja tässäpä syy, miksi yksimoottorisilla koneilla ei ole V1 ja V2-nopeuksia. Vr:stä en tiedä, kun ei ole SEP voimassa...

 

No niin, taas päästiin asiassa eteenpäin. Kiitos vastauksista  :)

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi se kiva kehittää tuolle rotate-termille jokin suomenkielinen järkevä nimike. Ilmailuväki tietää ja se puoli sikseen, mutta kun on näitä TV- ja elokuvakääntäjiäkin. Foxilla pyörinyt Lentoturmatutkinta oli sinänsä opettavaista katseltavaa, mutta siihen settiin oltiin löydetty kääntäjä (kääntäjiä), jotka olivat mahdollismman pihalla ilmailuterminologiasta yleensäkään.

 

Lennonopettajani aikoinaan käytti termiä "kevitä" mutta ei sekään oikein hyvältä kuulosta. Entä "vedä ylös"? "Ylösveto"? "Vetonopeus"?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin, että suomen kielessä on jo rotaatiopainokone. Ehkäpä rotaatio kelpaisi sellaisenaan ja Vr olisi rotaationopeus.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun ollaan laskussa niin on tuo flare. Onkos se leijumista.

 

Kovin on tietokoneen näppäimistökin englanninkielinen. Mökin mummonkin on hallittava Caps lock, End, ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonopettajani aikoinaan käytti termiä "kevitä" mutta ei sekään oikein hyvältä kuulosta. Entä "vedä ylös"? "Ylösveto"? "Vetonopeus"?

 

 

Ylösveto on kai suomenkielessäkin yksiselitteinen lähestymisen keskeyttäminen (=Pulling up). TAWS käskee myös terävällä äänellä PULL UP  PULL UP!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä hiukan olisin kuitenkin huolissani, enkä tahallani menisi sammuttamaan...:). Ja tässäpä syy, miksi yksimoottorisilla koneilla ei ole V1 ja V2-nopeuksia. Vr:stä en tiedä, kun ei ole SEP voimassa...

 

Niin, eikös monimoottorikoneen päällikkö voi 'huoletta' sammuttaa yhden moottorin milloin tahansa: ennen V1:stä lentoonlähtö keskeytetään ja kone pysäytetään kiitotielle, V1:n jälkeen lentoa jatketaan (koska kiitotielle pysäyttäminenkään ei enää ole mahdollista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotaatiohan on sinänsä oivallinen termi ja käytössä muuallakin. Ongelma on, että imperatiivi "rotatoi" kuulostaa hiukan hölmöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko PPL:ssä rajoitusta sille miten raskasta konetta saa lentää?

 

Edit: ilmeisesti MTOW on 5700 kg?

 

Ei ole, mutta vaatimuksia esimerkiksi ME/IR:n olemassaolosta on ennen tyyppikelpuutusten saamista, ja HPA-konetyypit edellyttävät ATPL-teorioiden tai HPA-kurssin käymistä. Airbussia voi lentää PPL:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikös monimoottorikoneen päällikkö voi 'huoletta' sammuttaa yhden moottorin milloin tahansa: ennen V1:stä lentoonlähtö keskeytetään ja kone pysäytetään kiitotielle, V1:n jälkeen lentoa jatketaan (koska kiitotielle pysäyttäminenkään ei enää ole mahdollista).

 

Riippuu täysin siitä, mistä monimoottorikoneesta on kyse, millä menetelmillä sitä lennetään ja mitkä ovat vallitsevat sääolosuhteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonopettajani aikoinaan käytti termiä "kevitä" mutta ei sekään oikein hyvältä kuulosta. Entä "vedä ylös"? "Ylösveto"? "Vetonopeus"?

 

Monella pienellä ilma-aluksella voidaan suorittaa lentoonlähtö niin, että mitään rotaatiota ei varsinaisesti tehdä, ja esimerkiksi C152:lla lyhyen kentän menetelmä käsikirjan mukaan toimii juuri niin. Siinä ei ole rotaationopeutta, eikä rotaatiota.

 

Sitten kun ollaan laskussa niin on tuo flare. Onkos se leijumista.

 

Loppuveto

 

Ylösveto on kai suomenkielessäkin yksiselitteinen lähestymisen keskeyttäminen (=Pulling up).

 

Ylösveto / lähestymisen keskeyttäminen on going around, ei pulling up.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole, mutta vaatimuksia esimerkiksi ME/IR:n olemassaolosta on ennen tyyppikelpuutusten saamista, ja HPA-konetyypit edellyttävät ATPL-teorioiden tai HPA-kurssin käymistä. Airbussia voi lentää PPL:llä.

 

Ok, kiittäen. Tuo 5700 kg tieto alkoi tulemaan monessa ei-virallisessa yhteydessä vastaan, mutta ei yhdessäkään virallisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monella pienellä ilma-aluksella voidaan suorittaa lentoonlähtö niin, että mitään rotaatiota ei varsinaisesti tehdä, ja esimerkiksi C152:lla lyhyen kentän menetelmä käsikirjan mukaan toimii juuri niin. Siinä ei ole rotaationopeutta, eikä rotaatiota.

 

Loppuveto

 

Ylösveto / lähestymisen keskeyttäminen on going around, ei pulling up.

 

Sitten se on muuttunut. Olin ohjaamossa kymmeniä kertoja, kun tehtiin kokeita, ja kapteeni keskeyttäessään lähestymisen sanoi aina perämiehelle "Pulling Up".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu täysin siitä, mistä monimoottorikoneesta on kyse, millä menetelmillä sitä lennetään ja mitkä ovat vallitsevat sääolosuhteet.

 

Tatua täydentäen: liikenneluokan koneilla pitää pystyä nousemaan yksi moottori V1:n jälkeen sammuneena. Pienillä 2-moottorisilla (vanhan Part 23:n mukaan tyyppihyväksytyt, mikäköhän se nykyään on?) ei ole nousukykyvaatimusta, ja ei myöskään V1, Vr ja V2-nopeuksia määritelty. Vmc on nopeusmittarin punainen viiva ja Vxse sininen, vissiin maksimipainolla muistaakseni. Nousee jos on kevyt ja ilman tiheys riittävä. Painava, lämmin ilma ja korkealla, niin yhdellä moottorilla pääsee onnettomuuspaikalle ensimmäisenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekö isommalla koneella lähtö yksinkertaistettuna siis näin:

 

-Vauhtia kiihdytetään samalla kun kone pidetään pienemmän ilmanvastuksen asennossa. Koneen nopeusvektori on samansuuntainen koneen rungon kanssa

-Kun nopeutta on tarpeeksi, kone/siipi käännetään rotaatiossa asentoon, jossa se alkaa tuottaa nostovoimaa; koneen nopeusvektori osoittaa vielä hetken vaakasuoraan.

-Kone nousee irti kiitotiestä, jolloin nopeusvektori alkaa kääntyä osoittamaan ylöspäin joskaan ei ilmeisesti ainakaan heti aivan sinne, mihin nokkakin osoittaa?

 

Kysymyksiä:

-Vedetäänkö sauvasta vielä lisää rotaation jälkeen vai käännetäänkö kone jo rotaatiossa samaan kulmaan, jolla nousu alkaa ja jatkuu?

-Siiven kohtauskulma ilman virtaukseen nähden ilmeisesti pienenee pikkuhiljaa nousun aikana samalla, kun vauhti kiihtyy?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten se on muuttunut. Olin ohjaamossa kymmeniä kertoja, kun tehtiin kokeita, ja kapteeni keskeyttäessään lähestymisen sanoi aina perämiehelle "Pulling Up".

 

Joo ainakin Finnairilla muutettiin joskus ehkä 15 vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi. Saattaa olla että näissä uusissa kympeissä on mahdollista että runko ottaa kiinni ennen siipeä.

Vanhemmissa kun nostaa nokkaa 18 astetta niin siivenkärjet ovat maassa. Runko ei vielä. Kuka näin tekee on sitten eri juttu. Sivutuulilaskussa sai olla tarkkana.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Luukku vie sinut koneen irtotavararuumaan (bulk compartment). Löytyy kaikista laajarunkokoneista. Sinne kuormataan yleisemmin esim. miehistölaukkuja, yhtiö- tai muuta postia jota ei haluta/voida kuljettaa normaaleissa konteissa.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo bulkkiruuma on monissa koneissa erotettu edessäolevasta takaruumasta vain verholla tai verkolla, eli se on käytännössä samaa (ilma)tilaa. Näin ollen, jos takaruuman lämpötilaa voidaan säätää, niin kyllä ne mustit ja mirrit seilläkin voivat matkata.

 

p

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekö sitten lemmikkieläimetkin sinne?

Menee. Yleensä viimesenä tulevat laukut, rahti/postipaperit, (yhtiöstä riippuen) miehistölaukut ja muut tavarat jotka ei jostain syystä konttiin mene, kulkee tuolla (cpt5).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään