Risto Partanen

Tyhmiä kysymyksiä ilmailusta

6 927 viestiä aiheessa

En tiedä onko tämä vähän aiheesta poikkeava kysymys mutta onko porukalla kokemusta scannerin kuuntelusta lennon aikana? Siis siten että ollaan lentoyhtiöllä matkustajana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko tämä vähän aiheesta poikkeava kysymys mutta onko porukalla kokemusta scannerin kuuntelusta lennon aikana? Siis siten että ollaan lentoyhtiöllä matkustajana.

Itse olen kysynyt ainakin Finnairilla ja Lufthansalla lennettäessä, eivätkä ole antaneet käyttää. Sanoivat, että häiritsee radioliikennettä. Kuitenkin lennonjohtotornissa sanottiin, että skannerit hhäiritsevät vain silloin, jos vastaanotto on poikkeuksellisen voimakas. Normaalit käsiskannerit eivät kuulemma pääsisi näihin voimakkuuksiin. Näin minua on informoitu  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kysynyt ainakin Finnairilla ja Lufthansalla lennettäessä, eivätkä ole antaneet käyttää. Sanoivat, että häiritsee radioliikennettä. Kuitenkin lennonjohtotornissa sanottiin, että skannerit hhäiritsevät vain silloin, jos vastaanotto on poikkeuksellisen voimakas. Normaalit käsiskannerit eivät kuulemma pääsisi näihin voimakkuuksiin. Näin minua on informoitu  :)

Ihan tyhmänä kysymyksenä (niinkuin ketjussa kuuluukin), kysyitkö matkustamohenkilökunnalta vai ohjaamon pojilta (tai tytsyiltä)?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan tyhmänä kysymyksenä (niinkuin ketjussa kuuluukin), kysyitkö matkustamohenkilökunnalta vai ohjaamon pojilta (tai tytsyiltä)?  :)

Kysyin aluksi pääsisikö ohjaamoon, muttei ole päässyt, joten olen pyytänyt lentoemoja kysymään miehistöltä. Münchenistä lähtiessämme kysyin koneeseen tullessa ja ainakin tuolloin näin niiden kysyvän pilooteilta asiaa. Tietystihän jos itse pääsisi juttusille piloottien kanssa, voisi suhtautuminen muuttua. Mene ja tiedä  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonko B738 täydellä matkustajamäärällä kuluttaa polttoainetta 25 minuutin aikana odotuskuviossa lentopinnalla 100 ennen lähestymistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonko B738 täydellä matkustajamäärällä kuluttaa polttoainetta 25 minuutin aikana odotuskuviossa lentopinnalla 100 ennen lähestymistä?

2600-3000kg/hr, eli ~ 1100-1250kg.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosin etkai tosissasi ajattele, että matkustamohenkilökunta haluaa tehdä ko. arvion vastaanoton voimakkuudesta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Voimakas vastaanotto häiritsee" ???. Tuntuu, että tässä on tullut joku väärinkäsitys tai -ymmärrys jossain välissä! Yleensä vastaanottimet vuotaa lokaalitaajuutta (suoramuunninvastaanotin ikävästi vastaanotettavalla taajuudella) ja kaikenlaisia kellopörinöitä digitaalipuolelta. Voi tietysti ajatella, että jos vastaanotettava signaali on hyvin voimakas, syntyy enemmän IM-tuloksia, mutta vähän epäilen, voisiko niistä olla häiriöksi ulkopuolisille. Mutta mikä on sellainen "poikkeuksellisen voimakas vastaanotto", johon käsiskannerit eivät pääse ja josta aiheutuu häiriöitä, se menee täysin yli hilseen ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, siis lennonjohtaja sanoi minulle seuraavaa. En tiedä, oliko vastauksessa mitään järkeä, mutta näin minulle vastattiin. Ja tuohon matkustamohenkilökunta -juttuun: enhän nyt mitenkään oleta (kuten ei varmaan kukaan muukaan vähänkään järkeä omaava) matkustamohenkilökunnan tietävän radiosignaalioppia ja sitä, miten vastaanottimet vaikuttavat koneen radioliikeenteeseen. Pyysin kuitenkin kysymään lentäjiltä asiaa ja lupaa käyttää skanneria, mutta kielteinen vastaus tuli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko mitään nettisivustoa jossa näkisi haluamalla aikavälillä lennettyjen IFR-lentojen reitit? Esimerkiksi kaikki lennetyt atlantin ylittävät IFR-reitit viimeisen vuorokauden aikana. Poislukien tietysti militaarit, VFR-koneet yms epämääräiset tapaukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko mitään nettisivustoa jossa näkisi haluamalla aikavälillä lennettyjen IFR-lentojen reitit? Esimerkiksi kaikki lennetyt atlantin ylittävät IFR-reitit viimeisen vuorokauden aikana. Poislukien tietysti militaarit, VFR-koneet yms epämääräiset tapaukset.

Ei vastaa täysin kysymykseesi mutta osoitteessa http://www.flightaware.com näet ainakin aikaisempien ja tämänhetkisten jenkkien sisäisten lentojen reittejä. Toimii ainakin suoralla haulla. En tiedä tarkemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko MD-80/3/7 koneet (moottorit ja siivet "takana") jotenkin haastavampia kuormattavia kuin Airbus 319/20/21 ja Boeing 737 -tyyppiset koneet, joissa moottorit siivissä ja siipi suht. keskellllä (pituussuunnassa) runkoa? Muistelisin, että MD -aikakaudella hyvin useasti siirreltiin matkustajia tasapainon takia, mutta nyt viime vuosilta ei ole sellaista tapahtunut.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys! Tuli tuossa eilen kuvattua ensimmäistä kertaa näitä ilmavoimien Learjet 35:sta ja Pilatus PC-12 Oulun lentoasemalla. Tähän asti olen kuvannut vain matkustajakoneita joten nyt ihan varalta kysäsen täältä että miten laki suhtautuu siihen että ilmavoimien koneista otetaan kuvia ja laitetaan ne sitten yleiseen levitykseen?

Ei vara venettä kaada.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys! Tuli tuossa eilen kuvattua ensimmäistä kertaa näitä ilmavoimien Learjet 35:sta ja Pilatus PC-12 Oulun lentoasemalla. Tähän asti olen kuvannut vain matkustajakoneita joten nyt ihan varalta kysäsen täältä että miten laki suhtautuu siihen että ilmavoimien koneista otetaan kuvia ja laitetaan ne sitten yleiseen levitykseen?

Ei vara venettä kaada.

Saa kuvata siviililentoasemalla rajoituksetta.

Ja tietyin rajoituksin myös tukikohdissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tietyin rajoituksin myös tukikohdissa.

Ja rajoituksetkaan eivät kosketa niitä koneita. Julkisilta paikoilta voit periaatteessa kuvata kaikkea, mitä sieltä näet. Mutta jos olet itse luvanvaraisella alueella, tulee sinulla olla lupa kaikkeen kuvaustoimintaan, koskien myös koneiden kuvausta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin tietää halpoja lentohintoja HEL-POS välille 2 viikon reissulle. Matkustusajankohta olisi ensi talvena/keväänä. Onko mitään sivustoa, joka suorittaisi halvimpien hintojen haun automaattisesti? Ebookers ei ole tähän oikein sopiva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haluaisin tietää halpoja lentohintoja HEL-POS välille 2 viikon reissulle. Matkustusajankohta olisi ensi talvena/keväänä. Onko mitään sivustoa, joka suorittaisi halvimpien hintojen haun automaattisesti? Ebookers ei ole tähän oikein sopiva.

Momondo?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Skyscanner saattaa toimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään