Peter Lord

Liittokokous lähestyy

39 viestiä aiheessa

Milläs tavalla liitto muuten palvelee nimenomaan jäsenyhdistyksiä? Jäsenlaskutuksen tiedän.

Se tarjoaa sirkushuveja nettikeskusteluun  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kimmo Hytönen kirjoitti:

"Jos ei tahdo kuulua mihinkään ilmailukerhoon, miksi pitäisi sitten kuulua SIL:iin?

Toisaalta minusta olisi kiva ajatella, että kaililla kentällä ja koneiden ympärillä pyörivillä olisi ainakin SIL:n jäsenyyden kautta saatavat vakuutukset kunnossa..."

Katson tätä asiaa omalta kohdaltani.

Mitäpä saan vastineeksi jäsenmakustani

-Vakuutusturvani  on hoidettu sekä omista vakuutuksistani, sekä ilmailuliiton jäsenyyden kautta siis siihen en tarvitse liittoa.

-Ilmailu-lehden. En sitä lue eikä se minua kiinnosta. Mielläni en haluaisi sitä minulle toimitettavan ja näin voisin omalta osaltani säästää luonnonvaroja.

+ Saan ostaa kilpailulisenssin ja oikeuden osallistua lennokkien SM- ja FAI-kilpailuihin.

Siinä ne + ja - minun kohdallani. Miksi minun pitäisi lisäksi liittyä johonkin purje- moottorilentokerhoon, jolla ei ole lennokkitoimintaa. Entä pitäisikö minun vielä lisäksi antaa 20-30 € vaikkapa Jämin lennokkikerholle, joka sijaitsee 200 km:n päässä, että saisivat käyttää ääntäni kuten parhaaksi näkevät? Muuta yhteistä toimintaa meillä ei ole. Niin paljon liiton asiat eivät minua kiinnosta, että arvostaisin ääneni esim 30€n arvoiseksi.

Toiveeseen siitä, että kaikilla kentällä olevilla olisi vakuutukset kunnossa, auttaisi ihan pirusti liiton jäsenyys. Sellaisen liiton, jonka voisi tunnistaa omakseen. Myös sellaisen liiton, josta olisi kiva hihkasta sille vakuutuksettomalle kaverille. Sellaisen, meidän liiton.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL on kerhojen kattojärjestö. Sen pyörittäminen maksaa jonkin verran, mutta on katsottu tarpeelliseksi. Niin kaukan kuin kerholaisten enemmistön mielipide on, että se pysyy tällaisena, muutosta ei tule. 

Kuka tahansa voi perustaa ilmailuyhdistyksen, eikä sen tarvitse peria keneltäkään mitään jäsenmaksua. Ehkä voisit perustaa oman kerhon?

Mitä on ne asiat joihin tahtoisit vaikuttaa suoraan SIL:ssä? Äänestää suoraan hallituksen jäsenistä? Jollet kuulu mihinkään kerhoon etkä ole ilmailijoiden yhteisössä mukana, millä perusteella tekisit päätöksiäsi? Nettikeskustelunko? Nykyisessä järjestelmässä päätöksiä tehdään kerhojen johdossa, sellaisten henkilöiden toimesta jotka tekevät vapaaehtoistyötä omassa yhteisössään. Tiedäthän, että eivät ne kerhot toimi itsestään, joku niitä pyörittää. Joillekkin se on osa harrastusta, jotkut käyvät vaan vähän lentelemässä. Ja jos käyt lentokentällä harrastamassa, joku sitäkin pyörittää. Ja järjestää niitä kilpailuja joihin osallistut.

Jos tätä yhteisöllisesti toimivaa porukkaa ei ole, toiminta lakkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL on kerhojen kattojärjestö. Sen pyörittäminen maksaa jonkin verran, mutta on katsottu tarpeelliseksi. Niin kaukan kuin kerholaisten enemmistön mielipide on, että se pysyy tällaisena, muutosta ei tule. 

Mistä sinä tiedät mikä kerholaisten mielipide on? Entä kuka tai mikä viimeksi päätti asiasta?

Entä kuka tietää, miten liiton tekemät päätökset vaikuttavat nimenomaan kerhotasolla? Konkreettisia esimerkkejä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entä kuka tietää, miten liiton tekemät päätökset vaikuttavat nimenomaan kerhotasolla? Konkreettisia esimerkkejä?

Ainakin mulle liiton tekemät päätökset jalkautuu purjelentotoimikunnan kautta, mikä sekin on liiton osa.

Esimerkiksi oli kiva saada Kauhavalle purjelennon SM  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jollet kuulu mihinkään kerhoon etkä ole ilmailijoiden yhteisössä mukana, millä perusteella tekisit päätöksiäsi? Nettikeskustelunko? Nykyisessä järjestelmässä päätöksiä tehdään kerhojen johdossa, sellaisten henkilöiden toimesta jotka tekevät vapaaehtoistyötä omassa yhteisössään.

Millä tavalla sellaisilla henkilöillä, jotka tekevät vapaaehtoistyötä omassa yhteisössään, olisi paremmat valmiudet päätöksentekoon, kuin sellaisella, joka ei mainitunkaltaisiin yhteisöihin kuulu tai joka ei tee vapaaehtoistyötä? Hallitusehdokkaat esittelevät itsensä, lisäksi heiltä voi kysyä mielipiteitä vaikkapa jo ennen kokousta, sekä myös varsinaisella kokouspaikalla. Käytäntö on ollut, että normaalia sääntömääräistä liittokokousta ennen on varattu aikaa juuri tälle keskustelulle tunti tai pari.

Tällä hetkellä oma vapaaehtoistyöni liittyy käytännössä lentokoneiden huoltamiseen. En kuitenkaan katso, että huoltotodisteen kirjoittaminen tai huoltomanuaalin lukeminen antaisi minulle juuri mitään mahdollisuuksia tehdä päätöksiä liittokokouksessa.

Kuka tahansa voi perustaa ilmailuyhdistyksen, eikä sen tarvitse peria keneltäkään mitään jäsenmaksua. Ehkä voisit perustaa oman kerhon?

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Yhdistyslain säädökset yhdistyksen perustamisesta koskevat myös rekisteröimättömiä (oikeustoimikelvottomia) yhdistyksiä, eli perustajia on oltava vähintään kolme.

Se tarjoaa sirkushuveja nettikeskusteluun  :thmbup:

Kuinka moni yhdistys osaa lukea?

-Ilmailu-lehden. En sitä lue eikä se minua kiinnosta. Mielläni en haluaisi sitä minulle toimitettavan ja näin voisin omalta osaltani säästää luonnonvaroja.

Liitolle voi ilmoittaa, ettei halua lehteä. Silloin sen tuleminen loppuu, jäsenmaksuun asia ei tietenkään vaikuta. En tiedä, suostuisiko liitto lähettämään sinulle kuuluvaa lehteä vaikkapa jollekin sairaalalle tai kirjastolle tms, jos sellaista pyytäisit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin mulle liiton tekemät päätökset jalkautuu purjelentotoimikunnan kautta, mikä sekin on liiton osa.

Esimerkiksi oli kiva saada Kauhavalle purjelennon SM  :thmbup:

SM-kisojen myöntäminen. Onko muita asioita, jotka nimenomaan vaikutavat kerhotasolla, eikä yksittäisen ilmailijan tasolla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liitolle voi ilmoittaa, ettei halua lehteä. Silloin sen tuleminen loppuu, jäsenmaksuun asia ei tietenkään vaikuta. En tiedä, suostuisiko liitto lähettämään sinulle kuuluvaa lehteä vaikkapa jollekin sairaalalle tai kirjastolle tms, jos sellaista pyytäisit.

Aivan loistava idea. Kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Jos ei tahdo kuulua mihinkään ilmailukerhoon, miksi pitäisi sitten kuulua SIL:iin ?...

Ilmailulehti?

Liityn SIL:n jäseneksi 13 vuotiaana nassikkana v. 1975, koska halusin seurata, mitä ilmailussa tapahtuu ja ainoa tiedonvälityskanava oli Ilmailulehti, Silloin ei voinut tilata lehteä ilman SIL:n jäsenyyttä. Ainoa hetkeni kun kuuluin johonkin ilmailukerhoon, oli KIK:n jäsenenä 2007 -  2102, kun kokeilin ilmailuharrastuksen ilmailuosuuden aloittamista. GPL jäi SPGL -vaiheeseen.

Kun Ilmailulehti koki viimeisimmän muutoksen v. 2012, päätin lopettaa SIL:n jäsenyyden 37 vuoden jälkeen.

En halunnut maksaa tyhjästä.

ent. SIL:n jäsen 87026896

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän liitto lähetä lehden siihen osoitteeseen, johon sen haluan, jos vaikka haluan sen johonkin laitokseen, voinen sopia siellä jonkun kanssa, että vaikka lehdessä olisi nimeni, niin he eivät toimita sitä eteenpäin mihinkään muualle kuin asiakkaille ja henkilökunnalle luettavaksi, lehtiteleneeseen tai kiertoon tai mikä nyt sitten onkin laitoksen järjestelmä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SM-kisojen myöntäminen. Onko muita asioita, jotka nimenomaan vaikutavat kerhotasolla, eikä yksittäisen ilmailijan tasolla?

Varmaankin yksittäisiä esimerkkejä löytyy, mutta eikö se jäsenet muodosta kerhot, joten ne palvelut, mitä tarjotaan jäsenille tarjotaan myös kerhoille :)

En viitsi tarkistaa, mutta muistaakseni liitto on ollut laatimassa usean lajin koulutusohjelmia etc.

Mutta en edes tiedä - eikä tarvi. Siks mulle perusjäsenenä on helpompaa kun joku muu hoitaa valinnat liiton johtoon.

Ja toivon, että valinta ei osu kehenkään riitelijään, narsistiin eikä oman arvon nettipönkittäjään.

-Juha

PS tiedän että kerhoni edustaja lukee tämänkin viestin, joten olen taas saanut vaikutettua hänen mielipiteeseen :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisko yksi esimerkki päälentonäytöksen arvon myöntäminen? Tosin siitäkin saa maksaa aika suolaisen hinnan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään