Esa Harju

Harrasteilmailun turvallisuuden kehittämisprojekti on keskeytettävä

16 viestiä aiheessa

Suomen Moottorilentäjien Liitto ry. katsoo, että yleis- ja harrasteilmailun kehittämisprojektin jatkosta on syytä keskustella ensitilassa, sillä maksujen korotukset eliminoivat projektille asetetut tavoitteet kerhojen koulutustoiminnan tyrehtyessä. Viranomaiset ovat esittäneet juhlapuheissa korulausein ilmaistuja toiveita ilmailuyhteisön osallistumisesta lentoturvallisuuden kehittämiseen mutta torpedoivat kaiken tämän perusteettomilla ja ylisuurilla viranomaismaksuilla sekä niiden kiihtyvillä korotuksilla. Näistä on maksuasetuksen liitteissä esimerkkejä yllin kyllin joka vuodelta.

 

http://www.smll.fi/?p=1107

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä ole ollut lehdissä viime aikoina, miten Trafi on kerännyt autoilijoilta aivan liian suuria maksuja suhteessa muihin liikkumismuotoihin. Eli periaatteessa autoilijat ovat subventoineet ilma-, vesi- ja rautatieliikenteen käyttäjien liian alhaisia viranomaismaksuja? Ajatushan on, että tulojen pitäisi kattaa menot, mutta ei varsinaisesti tuottaa voittoa. Ainakaan lehtitietojen perusteella näin ei ole ollut. Toki siitä voi ja pitää olla keskustelua, minkä takia viranomaismaksut ylipäätään Suomessa on niin hemmetin korkeat. Liikaa virkamiehiä, liian jäykkä/ hidas koneisto, josta seuraa korkeat maksut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä ole ollut lehdissä viime aikoina, miten Trafi on kerännyt autoilijoilta aivan liian suuria maksuja suhteessa muihin liikkumismuotoihin. Eli periaatteessa autoilijat ovat subventoineet ilma-, vesi- ja rautatieliikenteen käyttäjien liian alhaisia viranomaismaksuja? Ajatushan on, että tulojen pitäisi kattaa menot, mutta ei varsinaisesti tuottaa voittoa. Ainakaan lehtitietojen perusteella näin ei ole ollut. Toki siitä voi ja pitää olla keskustelua, minkä takia viranomaismaksut ylipäätään Suomessa on niin hemmetin korkeat. Liikaa virkamiehiä, liian jäykkä/ hidas koneisto, josta seuraa korkeat maksut?

LVM:ssä ja Trafissa on tehty tulkintavirhe kustannusvastaavuudesta. Julkisissa palveluissa kustannusvastaavuus tarkoittaa välittömien kustannusten kattamista, kuten esimerkiksi koulutusluvan kohdalla kustannuksia, jotka muodostuvat luvan myöntämisestä ja tallettamisesta tietojärjestelmään.

 

Trafin nykyisen tulkinnaln mukaan kustannusvastaavuudella pitäisi kattaa kaikki Trafin toiminnat, eli jatkettaessa koulutuslupaesimerkkiä, myös em. lupatietojärjestelmän kehittämis-, ylläpito- ja lisenssikustannukset. Tämä tulkinta on väärä, koska kyseiset kustannukset eivät ole palvelunkuluttajien aiheuttamia. Kuinka paljon enemmän työtä on ilmailukerhon koulutusluvan uusinnassa verrattaessa esimerkiksi henkilöauton ajokortin opetuslupaan?

 

Miten Trafi saadaan muuttamaan tulkintaa? Aina voi yrittää neuvotella ja sovittaa maksuja, mutta arvioin sen johtavan korkeintaan senttimääräiseen korjaukseen ja kohdistuvan palveluhinnaston rivien välisiin siirtoihin, Trafilla kun ei ole muuta mahdollisuutta nykyisessä tilanteessa. Onneksi on olemassa jo rinnasteisia tapauksia viranomaisen maksutulkintojen oikaisemisessa. Tullin tulkinta käytettyjen autojen verokohtelu muuttui, kun asia eteni oikeuteen. Sama joudutaan tekemään tässäkin tapauksessa, mutta mikä on oikea taho?

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon enemmän työtä on ilmailukerhon koulutusluvan uusinnassa verrattaessa esimerkiksi henkilöauton ajokortin opetuslupaan?

 

Ajokortin opetuslupa myönnetään asuinkunnan poliisipiirin toimipisteissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajokortin opetuslupa myönnetään asuinkunnan poliisipiirin toimipisteissä.

Minun virheeni. Kysymyksen avainkohta oli kuitenkin koulutusluvan uusinnan työmäärä.

Ajokortin opetusluvan opettajamaksut ovat noin 60 euroa. Jos oletetaan poliisipiirissä myöntäjähenkilön kustannukseksi kymmenentuhatta euroa kuukaudessa, niin opetuslupia pitäisi myöntää 166 kpl/kk, jotta lupamaksut kattavat kustannukset. Virkamiehen kuukausityöaika on non 160 tuntia, jolloin yhden opetusluvan myöntämiseen kuluva laskennallinen työaika on noin tunti, käytännössä merkittävästi vähemmän. Jos poliisipiirissä opetuslupia anotaan esimerkiksi yksi kuukaudessa, niin pitäisikö luvan hinnan olla kymmenentuhatta euroa? Entä jos lupia anotaan vain yksi vuodessa?

 

Pitäisikö ilmailun koulutusluvatkin siirtää poliisin tehtäväksi, koska pystyvät tekemään työn merkittävästi halvemmalla?

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin kuopukselle myönnettyä opetuslupaa. Itse lupa maksaa 30 euroa. Samassa yhteydessä maksettiin lyhytaikaisen ajokorttiluvan (= väliaikainen ajokortti, joka myönnetään läpäistyn ajotutkinnon jälkeen) maksu, 60 euroa. Anottaessa vaaditaan nuorison terveystodistus ja 2 passivalokuva.

 

Teoriakoe maksaa 28 eruroa ja B-luokan ajokoe 59 euroa. Kun molemmat on läpäisty, tulee ajokortti kotiin maksutta.

 

Hintaero lupakirjaan on melkoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä suomalaisilla riittää mielikuvitusta! 34 x A4-sivua maksuja. Niin, ja veronmaksajat tietysti maksavat näiden maksunkeksijöiden palkat. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Trafi saadaan muuttamaan tulkintaa? Aina voi yrittää neuvotella ja sovittaa maksuja, mutta arvioin sen johtavan korkeintaan senttimääräiseen korjaukseen ja kohdistuvan palveluhinnaston rivien välisiin siirtoihin, Trafilla kun ei ole muuta mahdollisuutta nykyisessä tilanteessa. Onneksi on olemassa jo rinnasteisia tapauksia viranomaisen maksutulkintojen oikaisemisessa. Tullin tulkinta käytettyjen autojen verokohtelu muuttui, kun asia eteni oikeuteen. Sama joudutaan tekemään tässäkin tapauksessa, mutta mikä on oikea taho?

 

Minulla on jo tieto, että senttejä oltaisi halukkaita siirtelemään. Ei muuten riitä sentit tällä kertaa, ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuliitto on ennen joulua tehnyt uudesta maksuasetuksesta huomautuksen Trafille ja pyytänyt korjausta tai oikaisua.

Trafista on vastattu, että "...uudessa maksuasetuksessa on havaittu täsmennettävää ja puutteita esittämäänne kohtaan liittyen. Selvitämme asiaa ja tiedotamme oikaisusta tai muutoksista mahdollisimman pian."

31.12. tiedustelin asian etenemistä suoraan Trafista, koska vuoden vaihde oli käsillä. Sain vastauksen, että käyvät maksuasetusta nyt läpi sillä silmällä paljonko oikaistavia kohtia on ja tekevät sen mukaan ratkaisun julkaistaanko uusi vai tehdäänkö tarvittavat pienet korjaukset muuten. Trafin on tarkoitus tehdä tästä tiedote tammikuun puolivälin jälkeen.

Jäitä hattuun.

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin sähköpostilla koulutusorganisaatioille lähettämä viesti kertoo, että:

Liikenne-ja viestintäministeriön Trafin maksullisia suoritteita koskevan asetuksen muutos (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141166) tuli voimaan vuoden 2015 alusta. Sen mukaisessa maksutaulukossa on havaittu täsmennettävää ja puutteita lentokoulutukseen liittyvien suoritteiden maksuissa. Trafi tulee esittämään ministeriölle näiden puutteiden korjaamista seuraavan asetuksen muutoksen yhteydessä. Korjausesitys tulee koskemaan seuraavia kohtia:

- ATO-(non complex) organisaation ja PPL-kouluttajan vuosimaksuja kohdissa 8.2.5.2 ja 8.3.1.1 esitetään tarkistettavaksi

- maksutaulukon kohtaan 8.3 esitetään lisättäväksi erilliset harrasteilmailun koulutuslupaa (UPL, MGPL, GPL, BPL,AGL) koskevat kohdat luvan ensimmäiselle hyväksynnälle ja vuosimaksulle

t Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään