Risto Sokka

Oranssi laatikko

10 viestiä aiheessa

Eikö olisi jo korkea aika alkaa puhumaan oikeilla termeillä, Black Box, Oranssinvärinen Black Box, Oranssi Laatikko?

Jokaisen onnettomuuden kohdalla käännetään musta valkoiseksi, tai oikeammin musta oranssiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän noita laatikoita ei ole tehty kelluviksi? Ainakin joskus ovat laatikot olleet irrallaan muusta koneenromusta ja kelluvina ne nousisivat pintaan lähettämään sijaintitietoaan. Uusissa koneissa voisi tietysti vielä kiinnityssysteemin muuttaa niin että irtoaminen muusta koneesta tapahtuisi todennäköisemmin. Joku syy tähän nykyiseen käytäntöön täytyy olla, mutta mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö olisi jo korkea aika alkaa puhumaan oikeilla termeillä, Black Box, Oranssinvärinen Black Box, Oranssi Laatikko?

Jokaisen onnettomuuden kohdalla käännetään musta valkoiseksi, tai oikeammin musta oranssiksi.

Niin no,ainakin kielenkantaan istuisi sopivasti orange box,kun taas tällä kotoisella ilmaistuna "oranssi laatikko" on kyllä kieltämättä jäykähkö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight Data Recorder: Lentoarvotallennin

Cockpit Voice Recorder: Ohjaamon äänitallennin

 

Tuo ilmailun säädösjäykkyys varmasti estää kaikkien modernien ja hyvien keksintöjen nopean käyttöönoton. Satelliitteihin perustuvat datasiirrot olisi teknisesti suhteellisen helppo toteuttaa, mutta kun ei ole hyväksyntää laitteille, niin hyi hyi. Ja hyväksyntä tietysti maksaa mansikoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimen taustalla saattaa tosin olla järjestelmäteorian 'musta laatikko' (http://en.wikipedia.org/wiki/Black_box), jolla taas ei ole mitään tekemistä ulkokuoren värin kanssa ;)

 

Mitä tulee noihin 'moderneihin ja hyviin keksintöihin', ovathan ne olleet vahvasti esillä ja varmasti jossain muodossa tulevat käyttöön. Jo aikaisemminkin esillä ollut NTSB:n seminaari: http://www.ntsb.gov/news/events/Pages/2014_Flight_Data_Locator_FRM-agenda.aspx (esitysten tekstejä on agendan liitteenä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän noita laatikoita ei ole tehty kelluviksi? Ainakin joskus ovat laatikot olleet irrallaan muusta koneenromusta ja kelluvina ne nousisivat pintaan lähettämään sijaintitietoaan. Uusissa koneissa voisi tietysti vielä kiinnityssysteemin muuttaa niin että irtoaminen muusta koneesta tapahtuisi todennäköisemmin. Joku syy tähän nykyiseen käytäntöön täytyy olla, mutta mikä?

 

Deployable Flight Recorder

 

Irtoava kelluva lentotietojen tallennin on monessa sotilasilma-aluksessa, esimerkiksi USA:n laivaston horneteissa. En tiedä, onko olemassa tallenninta, joka rääkäisisi tietopurskeen suoraan satelliittiin. 

 

http://awin.aviationweek.com/portals/awin/Interactives/AWST/adfr/adfr2.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Deployable Flight Recorder

 

Irtoava kelluva lentotietojen tallennin on monessa sotilasilma-aluksessa, esimerkiksi USA:n laivaston horneteissa. En tiedä, onko olemassa tallenninta, joka rääkäisisi tietopurskeen suoraan satelliittiin. 

 

http://awin.aviationweek.com/portals/awin/Interactives/AWST/adfr/adfr2.html

 

No nykyaikainen ELT ainakin 'rääkäisee suoraan satelliittiin', mutta kun sekään ei kellu, eikä välttämättä edes irtoa koneen syöksyessä mereen.

Kyllä nuo flight recorder ja ELT asiat minusta pitää samalla kertaa miettiä, mahdollinen reaaliaikainen seuranta on sitten vähän oma juttunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma näyttää lähteneen etenemään ihan konkreettisesti siten, että NTSB on tehnyt FAA:lle joukon turvallisuussuosituksia, joiden tavoitteena on parantaa onnettomuuskoneiden löytymistä ja kriittisten lentotietojen saamista koneista. Suositusdokumentin alkuosan 10 sivua sisältää yleistä taustatietoa ongelmasta ja lopussa esitetään parilla sivulla turvallisuussuositukset A-15-1 .. A-15-8. FAA:n siis odotetaan ryhtyvän suositusten mukaisiin toimiin, NTSB:n luonnollisesti seuratessa niiden etenemistä.

 

NTSB:n lehdistötiedote:  NTSB Calls for Better Ways to Find Aircraft Accident Sites and Retrieve Critical Flight Data

Turvallisuussuositukset:  http://www.ntsb.gov/safety/safety-recs/recletters/A-15-001-008.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa, siis NTSB:kin lukee Flightfoorumia  :thmbup:

 

Homma näyttää lähteneen etenemään ihan konkreettisesti siten, että NTSB on tehnyt FAA:lle joukon turvallisuussuosituksia, joiden tavoitteena on parantaa onnettomuuskoneiden löytymistä ja kriittisten lentotietojen saamista koneista. Suositusdokumentin alkuosan 10 sivua sisältää yleistä taustatietoa ongelmasta ja lopussa esitetään parilla sivulla turvallisuussuositukset A-15-1 .. A-15-8. FAA:n siis odotetaan ryhtyvän suositusten mukaisiin toimiin, NTSB:n luonnollisesti seuratessa niiden etenemistä.

 

NTSB:n lehdistötiedote:  NTSB Calls for Better Ways to Find Aircraft Accident Sites and Retrieve Critical Flight Data

Turvallisuussuositukset:  http://www.ntsb.gov/safety/safety-recs/recletters/A-15-001-008.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma näyttää lähteneen etenemään ihan konkreettisesti siten, että NTSB on tehnyt FAA:lle joukon turvallisuussuosituksia, joiden tavoitteena on parantaa onnettomuuskoneiden löytymistä ja kriittisten lentotietojen saamista koneista. Suositusdokumentin alkuosan 10 sivua sisältää yleistä taustatietoa ongelmasta ja lopussa esitetään parilla sivulla turvallisuussuositukset A-15-1 .. A-15-8. FAA:n siis odotetaan ryhtyvän suositusten mukaisiin toimiin, NTSB:n luonnollisesti seuratessa niiden etenemistä.

 

NTSB:n lehdistötiedote:  NTSB Calls for Better Ways to Find Aircraft Accident Sites and Retrieve Critical Flight Data

Turvallisuussuositukset:  http://www.ntsb.gov/safety/safety-recs/recletters/A-15-001-008.pdf

 

 

Tuota noin... NTSB:n A-15 suositusdokumenttia lukiessa käy nopeasti ilmi, että Ranskan BEA on jo vuosia sitten (2009-2011) tehnyt vastaavia suosituksia tallentimien löydettävyydestä (Flight Data Recovery Working Group Report), sekä kriittisten lentotietojen lähettämisestä koneesta (Triggered Transmission of Flight Data Working Group Report). Myös EASA ja ICAO ovat jo reagoineetkin näihin selvityksiin.

 

Saan tästä lähinnä sen käsityksen, että NTSB ja FAA ovat tässä kehityksessä enemmänkin peränpitäjien roolissa kuin kehitystä johtamassa, kun puhutaan viranomaisten toimista. Samantyylisiä vihjeitä on tullut QZ8501-onnettomuutta koskevasta keskustelusta. Myös kanadalaisen FLYHT:n äskettäinen ilmoitus koneidensa lentotietojen on-line uploadauksesta on ehkä herättänyt viranomaisenkin toimintaan?

 

Mutta hyvä näinkin, että Atlantin molemmin puolin alkaa syntymään yhteisymmärrys tarvittavista toimenpiteistä.

 

Edit: Uusi asia NTSB:n suosituksessa näyttäisi olevan suositus ohjaamovideokamerasta, joka tallentaa ohjaamonäkymän. Muistan että tästäkin on käyty paljon keskustelua, mutta en muista näin vahvaa viranomaissuositusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään