Mika Jääskeläinen

Keskustelua medikaaleista ja uusinnan sykleistä

30 viestiä aiheessa

Itselläni on tilanne, että käyn uusimassa kahden vuoden välein 2. tason medikaalin kun olen 46 vuotias nuori herrasmies ;)

 

Puhun nyt omasta kokemuksesta: Minusta se tuntuu kovin ylimitoitetulta varotoimenpiteeltä yhteiskunnan suunnasta kun en ole ammattilentäjä ja kuljettaisin jatkuvasti isoa joukkoa ihmisiä kyydissäni, että laitetaan jatkuvasti 46 vuotias urheilullinen nuorukainen (+ 2 ihanan lapsenlapsen pappa) labroihin ja ilmailulääkärin syyniin, lopputuloksena todeten taas kerran että hyvin menee ja että ei muutakuin kovasti lentoja eteen. Tässä aiheutetaan turhaa tekemistä ja turhia kuluja lentäjille. Minä käyttäisin nuokin rahat vaikka laskukierrosharjoitteluun kauden alussa, niin saavutettaisiin oikeasti turvallisuudessa isompaa tasoa.

 

Ymmärrän sen, että jollakin tapaa sairastuneet/estyneet ihmiset, mitkä estävät täysipainoista lentämistä seulotaan pois vaikka he eivät itse tunnustaisikaan olevan lentokelvottomia. Mutta kovin on raskas tämä nykymekanismi ylläpitää ihan terveen ihmisen ja lentäjän medikaalia kaikkien näiden muiden pakollisten vaatimusten lisäksi.

 

Mietin että olisiko mahdollista harkita, että näitä uusintasyklejä pidennettäisiin ja lisättäisiin lentäjän omaa vastuuta ilmoittaa, rajoitaa tai ihan maadoittaa omaa lentämistä oman harkinnan mukaan? Tiedän että tämä malli toimii hyvin ihan fiksujen ihmisten kanssa, ongelma on se että porukassa on joskus se vilunkiville, joita säännöt ei kiinosta ja jotka väärinkäyttävät systeemiä ja siksi välttämättä tällaista luottamusmallia ei suostuta toteuttamaan. No heillä vilkunkivilleillä tuskin muutenkaan olisi medikaalia ja he lentelevät luvatta muutenkin. Eli tällaisella normaalilentäjille suunnatulla kevyemmällä medikaalimallilla olisi hyvät mahdollisuudet. Eihän kukaan järkevä ihminen lennä jos ei fysikaalisesti ole siinä kunnossa että täysin kykenee siihen. Minä ainakin varjenen omaa ainukaistani henkiriepua kaikin mahdollisin tavoin enkä lentäisi jos en kokisi, että eväät onnistumiseen olisivat hyvät.

 

Onko tieteellistä ja tilastollista faktaa, että olisi yhtään onnettomuutta aiheutettu terveydellisen syyn takia Suomessa nyt nykyaikana? Silloin sotien jälkeen putosi matkustajakoneita ja muita koneita kun kuskit olivat räkäkännissä lentäessään...

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tilanne, että käyn uusimassa kahden vuoden välein 2. tason medikaalin kun olen 46 vuotias nuori herrasmies ;)

...

Onko tieteellistä ja tilastollista faktaa, että olisi yhtään onnettomuutta aiheutettu terveydellisen syyn takia Suomessa?

 

Moi sinä nuori herrasmies !

 

Sellaisiakin tapauksia löytyy että esim harrasteilmailussa on saatu sydäninfarkti lennolla.  Luin joskus sen aika karmaisevan tutkintakertomuksen.  Lentäjä oli kuollut ennenkuin Piper törmäsi maahan.  Herralla oli ollut aiempi infarkti jota ei ollut kertonut psykossa.

 

Mieleeni tulee myös eräs todennäköinen epileptikko joka oli salannut sairautensa vuosien ajan.  Hän eteni urallaan ensin MIG21 -pilotiksi, siinä sivussa vanhemaksi ansiolentäjäksi, lennonopettajaksi ja tarkastuslentäjäksi ja kun lopulta käry kävi, sai Ilmailuhallinnosta hyvän eläkeviran - josta on jo nyt eläkkeellä.  Olen tykönäni miettinyt kuinka tämä sankari lensi ainoana ohjaajana tilauslentoja matkustajat kyydissä, tietoisena sairaudestaan - ja mitä olisi saattanut tapahtua.

 

Toisaalta näissä määräaikaisissa tarkastuksissa tehtyjen havaintojen suhde lennoilla tapahtuneisiin inkapasitaatiotilanteisiin osoittaa että ennustettavuus on hyvin huono. Ts henkilö voi hyvinläpäistä lukuisat mnedikaalitestit ilman mitään poikkeavaa ja silti inkapasitaatio saattaalennolla iskeä.

 

Kokonaan oma lukunsa ovat ne sankarit jotka sairastavat vaivoija jotka olisivat este lupakirjan saannille, mutta tietoisesti salaavat sairautensa tarkastuksissa.  Näistäkin olemme lukeneet viimeaikaisista tutkintakertomuksista.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikö nyt jos koskaan olisi aika käydä keskustelua tuosta "lentämisen kelpaamisesta". Se on kovin eri asia kuin taskussa medikaali, lupakirjat tai intomieli lentää ainoastaan vain sunnuntaisin hiljaa ja matalalla tornin kiinniollessa (tämä on yksi medikaalin erittäin halpa muoto).

Ei me lentäjäkuntakaan olla enää ihan samanlaista porukkaa, kuin mitä ne aikoinaan lentäjät ovat olleet minkä perusteella nämä medikaalin kriteerit ovat aikoinaan luotu ja nyt valvotaan.

Nykyään monet esim. ihan tavis 60-vuotias ihmiset saattavat olla elämänsä kunnossa ja fyysisyydeltään ja elintavoiltaan olevan ihan esimerkillisiä ihmisiä.

 

Pointti siis oli se, että onko mielekästä pitää näin raskasta "lentokunnonvalvonnanmekanismia" kuin mitä nyt on esimerkiksi tason 2. lentomedikaalin suhteen harrastelentäjillä. Voisiko olla esim. joku taso 3. medikaali mikä ei vaatisi kuin kevyen ilmoituksen pilotilta omasta kunnosta ja ilmailuviranomaiselle luvan hakea tiedot potilastietojärjestelmistä vahvistaa päätös medikaalista.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tilanne, että käyn uusimassa kahden vuoden välein 2. tason medikaalin kun olen 46 vuotias nuori herrasmies ;)

 

 

Älä välitä, kohta helpottaa! Kun käyt 48 ja 50 vuotiaana lääkärissä, niin sen jälkeen saat käydä joka vuosi. Voi sitä autuutta.

 

Minä, nuori, ensi viikolla 71 täyttävä, LAPL Medical Certificaten haltijana saan huilata aina 2 vuotta lekurissä käyntien välillä. Tosin luokka 4. lupa oli voimassa 3 vuotta.

 

Tämä uusi medikaali on täysin englanninkielinen (kirjoitusvirheineen), entisessä oli suomeakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä välitä, kohta helpottaa! Kun käyt 48 ja 50 vuotiaana lääkärissä, niin sen jälkeen saat käydä joka vuosi. Voi sitä autuutta.

 

Minä, nuori, ensi viikolla 71 täyttävä, LAPL Medical Certificaten haltijana saan huilata aina 2 vuotta lekurissä käyntien välillä. Tosin luokka 4. lupa oli voimassa 3 vuotta.

 

Tämä uusi medikaali on täysin englanninkielinen (kirjoitusvirheineen), entisessä oli suomeakin.

 

Siis hyvin olen tietoinen tästä medikaalihelvetistä kaikissa ikäluokissa. Tahdonkin herättää keskustelua mikä olisi järkevä taso valvoa lentäjien fyysistä kuntoa kussakin ikäluokassa ( ja lentolajissakin jos tarvis on eritellä). Minusta tuo valvonnan taso on vedetty perverssintiukaksi lentäjän kannalta ja lopputulema on että lentoturvallisuus huononee tuosta yliholhoamisesta kun pitää tuhlata nämä vähät lentorahat aina ilmailulääkärin palkkioon, labraan, trafin printtimaksuun ja matkustamisen kustannuksiin lääkärille.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haasteena on se että, se kuuliainen joukko tekee kaiken pilkulleen mitä vaaditan ja maksaa isoja maksuja asian tilanteen pitämiseksi vakaana ja ovat valveutuneita ja hyvin tietoisia lentäjiä. On se pari pellehermannia keitä ei säädökset voisi vähempää kiinnostaa.

 

Mitä luulette, tiukentamalla valvontaa ja perimällä siitä helvetillisiä hallintomaksuja kaikilta-paraneeko lentoturvallisuus, saadaanko nuo pellehermannit kiinni?

 

Ei saada....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Britanniassa ilmailun turvallisuus on kuulemma hyvällä tasolla. Tehdään kuten siellä?  ::)

 

Aiempi nelosmedikaali 50€ ja 3 v, nyt vastaava LAPL 100€ ja 2 v...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se on meikäläiselläkin medikaali vanhana. Kaikki muut paperit on kyllä voimassa. Tarttis varmaan käydä lääkärissä, että voisi käydä lain puitteissa tekemässä ilmailullisia suoritteita. Nykyään olen vähän tarkempi paperien kanssa kuin ennen vanhaan. A2 pääsi lipsahtamaan vanhaksi 90 luvulla, enkä muistanut koko asiaa ja ajelin koko kesän vähän niinkuin puolivaloilla kun ei ollut kirjassa virtaa. Isäpappa kysyi kerran että millos sulla menee pahvi vanhaksi - no minä siihen että katotaas. No olihan se mennyt joo... :-[ Siitä samantien soitto Mariston Jussille ja tarkkari varaukseen  :)

 

Pikkasen täytyy peesata PT:n kommenttia, koska nuo astetta vakavammat sairaudet joista oli puhetta ovat piilevänäkin ( tietoisesti tai tiedostamatta ) riski. Infarkti nyt on sellainen, että sen merkit on hyvin usein luettavissa EKG:stä, sokeritaudin voi salata lääkkeillä, samoin verenpaineen. Epilepsia ei näy jos ei siitä mainitse. Plus kaikki muut, jotka voi tietoisesti jättää ruksaamatta kaavakkeessa. Kyllähän tervekin ihminen voi sairastua sen parin vuoden aikana johonkin sellaiseen, joka voi olla este kelpoisuustodistuksen saamiselle. Sikäli en pidä tarkastusväliä liian tiuhana. Sen sijaan en ymmärrä eri lupakirjaluokkien välisiä eroja tarkastusajoissa, koska ihan samalla lailla onnettomuus voi tapahtua lääketieteellisen syyn vuoksi lupakirjaluokasta riippumatta. Onnettomuus on aina onnettomuus, oli se sitten aiheutunut millä välineellä tahansa.

 

Kustannuksista olen Mikan kanssa samaa mieltä. Ne ovat menneet viime vuosina yli ymmärryksen monessa muussakin asiassa, kuin vain medikaalissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pikkasen täytyy peesata PT:n kommenttia, koska nuo astetta vakavammat sairaudet joista oli puhetta ovat piilevänäkin ( tietoisesti tai tiedostamatta ) riski. Infarkti nyt on sellainen, että sen merkit on hyvin usein luettavissa EKG:stä, sokeritaudin voi salata lääkkeillä, samoin verenpaineen. Epilepsia ei näy jos ei siitä mainitse. Plus kaikki muut, jotka voi tietoisesti jättää ruksaamatta kaavakkeessa. Kyllähän tervekin ihminen voi sairastua sen parin vuoden aikana johonkin sellaiseen, joka voi olla este kelpoisuustodistuksen saamiselle.

Niin,käsittääkseni verenpaineessa ei ole mitään salaamista.Eikös ilmailulääkärikin voi määrätä verenpainelääkkeet,jos arvot ovat liikaa koholla,sitten kun lukemat taas on lääkkeillä saatu kuntoon,medikaali on niitten puolesta ok.(lääkitystä sitten yleensä jatketaan hamaan hautaan saakka).Varsinainen farssi on tuo kysymysrypäs: "onko sukulaisillasi tai suvussasi esiintynyt sitä ja sitä ja tätä" jossa kaikki mahdolliset vaivat on lueteltu,joten siitä vaan käsi sydämellä ruksaamaan,lähes joka kohta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,käsittääkseni verenpaineessa ei ole mitään salaamista.Eikös ilmailulääkärikin voi määrätä verenpainelääkkeet,jos arvot ovat liikaa koholla,sitten kun lukemat taas on lääkkeillä saatu kuntoon,medikaali on niitten puolesta ok.(lääkitystä sitten yleensä jatketaan hamaan hautaan saakka).Varsinainen farssi on tuo kysymysrypäs: "onko sukulaisillasi tai suvussasi esiintynyt sitä ja sitä ja tätä" jossa kaikki mahdolliset vaivat on lueteltu,joten siitä vaan käsi sydämellä ruksaamaan,lähes joka kohta  ;D

 

Miten se verenpainehomma on "korkeammissa" lupakirjaluokissa? Onko siinä eroa eri luokkien välillä? Joo se sukulaiskysymys on hyvä, monikohan suku on sellainen, jossa ei ole mitään perinnöllisiä rasitteita mistään yleisistä "kansantaudeista". Olisi kiva kuulla jonkun ilmailulääkärin kommentti tähän ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kroppaan kohdistuu äärivoimia jos lentäisi taitolentoa. Nykyinen PPL-laput sitä ei millään tavalla estä. Voisin vetää sellaista kippuraa mitä uskallan, että koneen siipisalot kestää.

Eikö oikeampi suunta medikaaleihin voisi olla että on ne matkalentolentäjät ja sitten ne hyväkuntoiset nykytyyliin testatut taitolentotahtoiset lentäjät. Onhan koneillakin selkeä raja mitä saa ja mitä ei saa tehdä kippuralentoa koneella.

Sama homma  piloteille.

 

Siis pointtina olisi se että normaali lentotoiminta on yhtä rankkaa fysiikalle kuin postin haku tienvarren postilootasta. Fysiikka joutuu koville sitten kun aletaan liikehtimään sillä lentolaitteella taitolentosuoritteita ja se vaatii kyydissäolijoilta kropalta kovasti paljon enemmän kestokykyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo se sukulaiskysymys on hyvä, monikohan suku on sellainen, jossa ei ole mitään perinnöllisiä rasitteita mistään yleisistä "kansantaudeista". Olisi kiva kuulla jonkun ilmailulääkärin kommentti tähän ;D

Uskallan väittää että EI yhdelläkään lupakirjanhaltijalla ole niin "viatonta" sukukuntaa,etteikö aina muutamia noista kysytyistä vaivoista sieltä löytyisi! Ja mitä sitten,mitäs jos jostain löytyykin niin umpitunnollinen ilmailija,että lähtee oikein selvittämään noita tautihistorioita?    Niin muuten...missä se arvoisa ilmailulääkäri nyt piileksii? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakemuslomakkeessa kysytään :Onko lähisukulaisillanne esiintynyt

-Sydäntauteja

-Korkeaa verenpainetta

-Korkeaa kolesteroliarvoa

-Epilepsiaa

-Mielisairautta

-Diabetes

-Tuberkuloosi

-Allergi/Astma/Ihottuma

-Perytyviä sairauksia

-Glaukooma(viherkaihi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakemuslomakkeessa kysytään :Onko lähisukulaisillanne esiintynyt

-Sydäntauteja

-Korkeaa verenpainetta

-Korkeaa kolesteroliarvoa

-Epilepsiaa

-Mielisairautta

-Diabetes

-Tuberkuloosi

-Allergi/Astma/Ihottuma

-Perytyviä sairauksia

-Glaukooma(viherkaihi)

 

Jos erehtyy laittamaan ruksin ruutuun, että on suvussa taipumusta ilmailuun, niin sitten pitää tapaus käsitellä vaikeana ja ongelmatapauksena :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti nyt siis tässä alkuperäisessä viestissä on se, että oletteko ihan oikeasti tyytyväisiä harrastelentäjänä tuon medikaalin ylläpitämisen syklistä ja toimintatavoista (ja kustannuksista).

 

Palveleeko se nyt ihan oikeasti lentoturvallisuuden tarkoitusta tuossa muodossa?

 

Miten voisi tilannetta parantaa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti nyt siis tässä alkuperäisessä viestissä on se, että oletteko ihan oikeasti tyytyväisiä harrastelentäjänä tuon medikaalin ylläpitämisen syklistä ja toimintatavoista (ja kustannuksista).

 

Palveleeko se nyt ihan oikeasti lentoturvallisuuden tarkoitusta tuossa muodossa?

 

Miten voisi tilannetta parantaa?

Onko siinä parannettavaa,muuta kuin tietenkin tuo kustannuspuoli vähintäinkin puolittaa! Ei nuo nyt niin vaikeita ole tavallisen terveydentilan omaavalle ilmailijalle. Iän myötä seula tihentyy,mikä on ihan hyvä asia,niin pitää ollakin! Joskus vähän ajatteluttaa ilmailulääkäreiden kovin erilaiset painotukset ja tutkimusmetodit,jotka saattavat poiketa paljonkin toisistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pikkasen täytyy peesata PT:n kommenttia, koska nuo astetta vakavammat sairaudet joista oli puhetta ovat piilevänäkin ( tietoisesti tai tiedostamatta ) riski. Infarkti nyt on sellainen, että sen merkit on hyvin usein luettavissa EKG:stä, sokeritaudin voi salata lääkkeillä, samoin verenpaineen. Epilepsia ei näy jos ei siitä mainitse. Plus kaikki muut, jotka voi tietoisesti jättää ruksaamatta kaavakkeessa. Kyllähän tervekin ihminen voi sairastua sen parin vuoden aikana johonkin sellaiseen, joka voi olla este kelpoisuustodistuksen saamiselle. Sikäli en pidä tarkastusväliä liian tiuhana. Sen sijaan en ymmärrä eri lupakirjaluokkien välisiä eroja tarkastusajoissa, koska ihan samalla lailla onnettomuus voi tapahtua lääketieteellisen syyn vuoksi lupakirjaluokasta riippumatta. Onnettomuus on aina onnettomuus, oli se sitten aiheutunut millä välineellä tahansa.

 

 

Vähän on itselleni jäänyt hämäräksi, että miksi sen PPL:n haltijan sydänkohtaus on merkittävästi tärkeämpi kuin yhdistelmä- tai linja-autonkuljettajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on itselleni jäänyt hämäräksi, että miksi sen PPL:n haltijan sydänkohtaus on merkittävästi tärkeämpi kuin yhdistelmä- tai linja-autonkuljettajan.

 

Tuota itsekin olen miettinyt ja tuntuu kovin ylimitoitetulta koko ilmailumedikaali.

 

Minusta koko medikaali pitäisi poistaa harrastelentäjiltä pysyvästi, liikennelentäjillä saisi olla joku tarkistelu kuin nykyäänkin kun he vastaa sadoista elä(i)mistä per lento...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ulkoa muista kuuluuko EKG-tutkimus 2-luokan medicaliin jostain ikävuodesta alkaen. Yhtä kaikki, ilman sitä sydänvaivat ovat pelkästään medicalin hakijan tuntemusten ja oman ilmoituksen varassa. Nämä eivät ole amatöörille ihan yksiselitteisiä juttuja. Kuinka luotettavasti medical sitten karsii sydänsairaita taivaalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ole missään tapauksessa samaa mieltä. On hyvä, että terveyttä tarkastellaan ja tutkitaan, hinta on toki kova. Medikaaleja ei pitäisi missään tapauksessa poistaa. Jos haluat lentää ilman medikaaleja, on syytä häipyä Ameriikkaan.

 

Ja tiedän mistä puhun. Mulla se oli vielä pykälää kovempi hinta, kun olin rehellinen. Migreeni esti koko lentämisen (Vaikka oli neurologin lausunto ettei aiheuta inkapasitatiota) ja pitkän vitutuksen jälkeen alan ymmärtää, että siinä on pointtinsa.

 

Vai miltä kuulostaa tilanne, että aurinko pääsee häikäisemään silmiin (mikä on hyvin todennäköistä ilmassa) ja se laukaisee migreenikohtauksen. Ei välttämättä järkyttävää särkyä nanosekunnissa vaan osittaisen näönmenetyksen. Mulla on tasan kerran käynyt niin. Ei nähnyt mitään siinä, mihin yritti kohdistaa katsetta. Ympärille näki, mutta seuraappa siinä sitten mittareita kun katsetta ei pysty kohdistamaan.... Yleensähän mun migreeni tulee hiipien, on varsinainen pirulainen, lähinnä vituttaa kolme päivää mutta ei vie toimintakykyä. Eikä siihen tehoa mikään valtakunnan lääke.

 

Ei tuo välttämättä toistu koskaan, mutta mitä jos....

 

Niinkuin joku tuolla totesi, monta asiaa voidaan löytää aikaisilla kontrolleilla. Lähestyvä infarkti, alkava diabetes.... Mitä väärää siinä on? Eikä sillä, onko kyseessä matkalentäjä vai taitolentäjä ole sikäli eroa, molemmille voi tapahtua, taitolennossa pitää vaan tietää omat rajansa, minkä elimistö kestää. Ja silti, voi käydä väärin täysin varoittamatta vaikka olisi kuinka urheilullinen nuorimies....

 

Se, millä voitaisiin asian vaikuttaa, ettei se ottaisi niin kupoliin, olisi hinnanalennus. Onhan tuo kallista, niin lääkärissä käynti kuin trafin paperien kirjoittelu....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on itselleni jäänyt hämäräksi, että miksi sen PPL:n haltijan sydänkohtaus on merkittävästi tärkeämpi kuin yhdistelmä- tai linja-autonkuljettajan.

 

Ei varmasti olekaan. Asiahan on varmasti päinvastoin jos vertaa pelkästään em. lupien haltijoiden määrää toisiinsa. Sääntöjen kanssa eletään, mutta omaa terveydentilaa koskevat asiat kiinnostavat minua nykyään huomattavasti enemmän, kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten, vaikken voi vielä sanoa olevani vanha - pikemminkin keski-iässä  :) Nuorempana ei paljoa kiinnostanut käydä lääkäreillä jos ei ollut ihan pakko. Nykyisin sitä käy mielellään pikku tsekkauksessa noin vuosittain, vaikka ilmailulääkäri onkin harvemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ulkoa muista kuuluuko EKG-tutkimus 2-luokan medicaliin jostain ikävuodesta alkaen. Yhtä kaikki, ilman sitä sydänvaivat ovat pelkästään medicalin hakijan tuntemusten ja oman ilmoituksen varassa. Nämä eivät ole amatöörille ihan yksiselitteisiä juttuja. Kuinka luotettavasti medical sitten karsii sydänsairaita taivaalta?

 

Minulle on otettu EKG ja labranäyte verestä joka kerta kun olen käynyt uusimassa medikaalin. Jotain hirmuisen viisasta ne varmaan osaa niistä päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän on itselleni jäänyt hämäräksi, että miksi sen PPL:n haltijan sydänkohtaus on merkittävästi tärkeämpi kuin yhdistelmä- tai linja-autonkuljettajan.

 

On niissä se ero, että usein sydänkohtaus alkaa kiputuntemuksilla, joiden aikana sen auton voi pysäyttä tienreunaan hätävilkku päällä ja soittaa ambulanssin paikalle. (Kaksi onnellisesti pallolaajennukseen päätynyttä infarktia lähipiirissä viime viikolla!)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on otettu EKG ja labranäyte verestä joka kerta kun olen käynyt uusimassa medikaalin. Jotain hirmuisen viisasta ne varmaan osaa niistä päätellä.

Jos EKG poistettaisiin lentolupakirjan medikaalista,olisihan se jotain perin outoa,enkä usko koskaan niin käyvänkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on huolestuttu medikaalien aiheuttamista turhista kustannuksista sekä turhasta hoitoresurssien käytöstä.  Olen päässyt siihen ikään, jossa PPL-medikaali kirjoitetaan vuodeksi kerrallaan ja LAPL-medikaali, joka kelpaa myös ultralentäjälle kahdeksi vuodeksi. Lisäksi joudun hankkimaan autoilua varten medikaalin joka toinen vuosi, koska halusin pitää voimassa oikeuden ajaa myös kuorma-autoa ja rekkaa.  Kysyin Trafista olisiko mahdollista, että koska he valvovat molempia liikennemuotoja ja heillä on tiedot molemmista medikaaleistani, että riittäisi jos pitäisin vaativamman medikaalin voimassa.  Minulle vastattiin, että se ei ole mahdollista, koska tieodt ovat ERILAISELLA LOMAKKEELLA, jonka vuoksi minun on toimitettava sinne, tai oikeammin tarkastava lääkäri toimittaa puoletani molemmat lomakkeet. Sanoivat kyllä olevan myötätuntoisia tämän aiheuttamasta korkeammasta kustannuksesta sekä lääkärityövoiman tarpeettomasta käyttämisestä, mutta asialle ei ole TARKOITUS tehdä mitään.

 

Onneksi ilmailulääkärini voi samalla tarkastuskerralla suorittaa vaativamman näistä tarkistukseista ja sen jälkeen hän täyttää, lisäkorvausta vastaan tietenkin, myös toisen lomakkeen. Käsittääkseni ensin katsotaan lentokelpoisuus ja sen jälkeen sen tietojen perusteella arvioidaan autoilukelpoisuuus ja täytetään sitä vastaava lomake.  Aikaa tässä ei menen kovin paljon, kun molemmat voi tehdä samalla kertaa, vain joka toinen vuosi täytyy täytättää kaksi lomaketta, mutta olisi sitä voinut kuvitella, että nykyisen ihmeellisen tietotekniikan aikana medikaalitiedot voitaiisiin kerätä yhteen paikkaan, josta niitä voitaisiin käyttää kaikkiin tarvittaviin tarkoituksiin.

 

Tuossa aikaisemmin oli puhetta myös taitolennosta ja sen aiheuttamista vaatimuksista terveydelle. Minulle kerrottiin joku aika sitten, että EASA olisi ollut määrittämässä taitolentokelpuutuksen, jonka piti tulla voimaan tämän vuoden alusta, mutta koska koko EASA:n lupakirjaprosessi on viivästynyt, niin se on siirtynyt kolmella vuodella eteenpäin, siis vuoteen 2018, kuten uusien ATO koulutusmääräyksien yms. toimeenpano. Herää vain kysymys, että saammeko myös uuden medikaaliluokan, jos joskus haluaa kaartaa yli 60 asteen kaarrosta?

 

Siitä huolimatta, että auto, jopa rekka tai linja-auto voidaan rintakivun yllättäessä pysäyttää tien varteen, niin kyllä liikenteessäkin on tullut äkillisen sairauskohtauksen vuoksi onnettomuuksia ja koska meistä useampi viettää suuremman osan ajasta auton ratissa kuin lentokoneen ohjaimissa, niin riski sairauskohtaukseen autoillessa ylittää varmasti sairauskohtauksen riskin lentäessä.  Uskon myös useimpien lentäjien tarkkailevan enemmän kuntooaan ennen lentoonlähtöä  kuin ennen ajamaan lähtöä, aivan samoin kun harva lentäjä jättää aamutarkastuksen koneelleen tekemättä, mutta melkein kaikki lähtevät ajamaan jos vain moottori käynnistyy, ilman sen kummempia ihmettelyjä.

 

- Lauri Tarkkonen

 

PS: Ehkä lisätarkennuksena voisi todeta, että jos Trafi suostuisi muuttamaan kahden lomakkeen käytäntöään, siten että ilmailun medikaali olisi riittävä myös autoiluun, niin se säästäisi sekä vaivaa että rahaa, heikentämättä turvallisuutat kummassakaan liikennemuodossa. Tämä korjaus on vain Trafin palveluhalusta kiinni.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään