Mika Jääskeläinen

Keskustelua medikaaleista ja uusinnan sykleistä

30 viestiä aiheessa

Itse ihmettelen sitä, että meillä jo hetken oli kevyt ja toimiva sekä halpa järjestelmä ilmailun terveystarkastuksissa. 90-luvulla tarkastuksen saattoi tehdä kuka tahansa yleislääkäri. Kevytilmailijalle, joiksi luen kaikki lupakirjat A2-luokkaan asti, terveyskeskuskäynti olisi aivan riittävä. Olemme vain joutuneet "rikkaina lentäjinä" lypsylehmiksi (1500€/kk netto tällä rikkaalla lentäjällä). Säästin paljon rahaa lentämiseen, kun emännän läkäriveli teki kesämökillä tarkastuksen tai kun kaverin lääkäriveli teki tarkastuksen ja vein hänet palkkioksi lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mahdollinen keino, joka säästäisi medikaalikustannuksissa, saattaisi olla PPL(A)-lupakirjan "down-grading" LAPL(A)-lupakirjaksi. Silloin riittäisi LAPL-medikaali.

 

Jos lentäjälle riittää LAPL-lupakirjan oikeudet, tämä olisi kenties harkinnan arvoinen vaihtoehto (max 4 henkilöä koneessa, max 2000 kg painoinen lentokone, voimassa Euroopan alueella, IFR-kelpuutus ei mahdollinen). En ole itse tarkemmin tutkinut, miten helposti tällainen lupakirjan vaihto kävisi päinsä, mutta ehkä yksi vaihtoehto? 

 

Tiedän, että Euroopan tasolla Europe Air Sports-kattojärjestö on lobannut kevyempien medikaalivaatimuksien puolesta harrastelentäjille periaatteella riskiperusteisuus eli "mitä vähemmän tuhoja voit aiheuttaa, sitä kevyemmät vaatimukset". Tähän mennessä tuo LAPL-medikaali on saatu aikaan, mutta työ jatkuu yhä. Tuo FAA:n Sport Pilot-medikaali ("LSA") on hyvä tavoite ainakin enintään kaksipaikkaisiin koneisiin.

 

Kansallisesti valvottujen ilmailulajien osalta myös useat Euroopan ultrakevytlentäjäjärjestöt ovat työskennelleet kevyempien vaatimusten puolesta esim. niin että yksipaikkaisissa ultrakevytkoneissa ei vaadita medikaalia, tai ajokortin tasoinen medikaali riittää. Tilanne vaihtelee maittain.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harkitsin  PPL:n sijaan LAPL:ia, mutta sen suorittaminen ei Malagassa tällä hetkellä näyttäisi onnistuvan.  IFR:n lisäksi LAPL:ista taitaa puuttua myös vesilentokelpuutus, ellei sitä ole sinne lisätty viime aikoina. 

- Lauri Tarkkonen

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IFR:n lisäksi LAPL:ista taitaa puuttua myös vesilentokelpuutus, ellei sitä ole sinne lisätty viime aikoina. 

- Lauri Tarkkonen

 

 

Vesilentokelpuutuksen lisäys on Europe Air Sportsin työlistalla ja jos viimeksi kuulemani tieto pitää paikkansa, jopa EASA on suhtautunut siihen suopeasti. Aikataulusta ei ole kuitenkaan tietoa, joten parasta ettei nuolla ennen kuin tipahtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään