Timo Kantola

Airbus 321 neo 97t käyttökelpoisuus

17 viestiä aiheessa

http://www.lentoposti.fi/uutiset/entista_kauemmas_a321neo_97t_avaa_paasyn_kaukoliikennemarkkinoille

 

Olisiko Finnairilla käyttöä tälle mallille?

 

Vanhimmat A319-321 -koneet täyttävät tänä vuonna jo 17 vuotta eli tulee vielä aika, kun ne pitää korvata uusilla.

 

4000 mailin katama mahdollistaisi koneen käyttämisen esim. Delhin ja Goa reiteillä. Tämä voisi olla myös oikea kokoluokka, jos Intian (Esim. Bombay tms.) reittivalikoimaa yritetään laajentaa.

 

Delhin reitillä nykyistä (A330/A340) pienempi kone ehtisi tehdä 24 h sisällä myös yhden Euroopan reissun nopeamman kääntöajan ansiosta. Pienempi kone olisi myös helpompi myydä täyteen.

 

Peking ja Xi'an Kiinassa olisivat tämän koneen kantaman päässä. Ehkä muutama muu pienempi Kiinan kaupunki.

 

Olisiko tälle konetyypille muita hyviä käyttökohteita?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo vaikuta ihan sopivalta B757:n korvaajalta - ai'niin, ne Finnairin 757:t ehdittiin jo korvata jollain vähemmän sopivalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tässä nyt lähtee armchair-CEO:ta leikkimään, niin pikaisesti mututuntumalta arvioituna tämänkaltainen konetyyppi voisi tarjota Finnairille uniikin mahdollisuuden avata uusia reittejä sellaisiin pienempiin Aasian kaupunkeihin, joihin suoria yhteyksiä Euroopasta ei vielä ole, tai tarjonta on minimaalista. Kun yhteydet eri eurooppalaisiin kaupunkeihin Helsingistä pidetään kattavina, voisi kuvitella A321:n verran kysyntää löytyvän kokoluokkansa puolesta vaikkapa sellaisista paikoista kuin Urumqi, Ulan Bator, Lanzhou, Shijiazhuang, Shenyang, Changchun ja Harbin, maailmanpoliittisen tilanteen parantuessa miksei myös vaikkapa Venäjältä Irkutsk tai Krasnojarsk. Keski-Aasiaan, Intiaan ja Pakistaniin päin mentäessä Helsingin maantieteellinen etu ei ole enää niin vahva, mutta kenties sieltäkin voisi kohteita löytyä. Toki voisi kokeilla toiseenkin suuntaan, esim Boston tai Philadelphia.

 

Vaikka olisin arveluissani lähellekään oikeassa, en silti valitettavasti usko että Finnairista löytyisi tällä hetkellä rohkeutta ja riskinottokykyä lähteä tällaista suunnitelmaa kokeilemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan jotain uuttakin voi löytyä, mutta minusta varteenotettavimmat kohteet ovat just niitä, minne 757:t lensi, mutta nykyisten pikkubussien range ei riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuottaisko tällainen välisarjan konetyyppi herkästi päänsärkyä AY.n kokoiselle firmalle?

 

Kaukoliikenteessä noissa 321-koneissakin pitäisi olla kunnolliset, kilpailijoita vastaavat bisnespenkit, ajatellen esim Intian kohteita. Mikä taas tarkoittaisi, että soveltuisivat heikosti joustavaan käyttöön Euroopan liikenteen kanssa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaukoliikenteessä noissa 321-koneissakin pitäisi olla kunnolliset, kilpailijoita vastaavat bisnespenkit, ajatellen esim Intian kohteita. Mikä taas tarkoittaisi, että soveltuisivat heikosti joustavaan käyttöön Euroopan liikenteen kanssa?

 

Tämä on tietenkin melko oleellinen kysymys, varsinkin, kun B757:n operaatioista merkittävä osa oli tilausliikennettä.

 

Aikanaan Finnairin B757:t lensi lomalentoja maakuntakentiltä, ainakin Oulusta, esim. Kanarialle, mites ne nykyään hoidetaan, välilaskuilla, vai lahjoitettu kilpailijoille? ;)

Laajarungot lienee liian isoja tuollaisille reiteille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä talvikautena Finnairilla ei näy olevan lentoja maakunnista lomakohteisiin, Aurinkomatkat tarjoaa Norwegianin (B738) lentoja Oulusta Las Palmasiin.

 

Finnair on muuttanut monien entisten lomalentojen statuksen reittilennoiksi, näin myös Kanarialle. Viime vuoden puolella tuli lennettyä reittilennot HEL-LPA-HEL (A32B) ja yhdensuuntainen Krabilta Helsinkiin (A343), eipä suuria muutoksia matkustajan kannalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin oli kun niitä myydään edelleen?

 

Mitä myydään? .... Moneltako maakuntakentältä Finnair kuljettaa turisteja charttereilla minnekään tänä talvena ?

 

Toisaalta Finnairilla ei taida myöskään olla yhtään chartteria Kanarialle tai Teneriffalle tänä talvena kun nekin on muutettu päivittäisiksi reiteiksi?

 

- "kustannussäästö" -

 

Menee ohi otsikon, mutta neot on varmaan hyviä 757:n korvaajia välipitkille matkoille jonne nykybussi *&%¤*-letteineen ei pääse mutta jonne 757 pääsi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä myydään? .... Moneltako maakuntakentältä Finnair kuljettaa turisteja charttereilla minnekään tänä talvena ?

 

Toisaalta Finnairilla ei taida myöskään olla yhtään chartteria Kanarialle tai Teneriffalle tänä talvena kun nekin on muutettu päivittäisiksi reiteiksi?

 

Tuomaksen lauseessa ei eritelty maakuntakenttiä mitenkään erikseen vaan oli kyse myynnistä matkatoimistoille.

 

Fuerteventuraan lennetään edelleen charteria AY1541/1542.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin Thomas Cook taitaa lentää Oulusta Kanarialle 321:llä, joten ei se kalustosta ole kiinni. Ja kuten mainittua, niin Norwegian tekee sitä 738:lla.

 

Saattaahan tuo onnistuakin, luvut näköjään vähän vaihtelee: Oulusta Las Palmasiin isoympyräreittiä on n. 5000 km ja Finnairin koneiden yteydessä on puhuttu "yli 5000 km" kantamasta, mutta Airbussin sivulla näkyy olevan 5950 km (3200 nm). Chris Bradyn B737 sivu http://www.b737.org.uk/techspecsdetailed.htm puolestaan ilmoittaa B737-800:lle "Range with max payload (nm) 4000", joten jos tuo pitää paikkansa, Norskilla ei ole mitään ongelmaa lentää Oulusta 738:lla Kanarialle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä talvikautena Finnairilla ei näy olevan lentoja maakunnista lomakohteisiin, Aurinkomatkat tarjoaa Norwegianin (B738) lentoja Oulusta Las Palmasiin.

Ei ole vuosikausiin enää ollut Finnairin maakunta lähtöjä, kun yhä enemmän lennetään kaikki lennot matkatoimistojen omilla yhtiöllä tai muilla lomalentofirmoilla. Aurinkomatkat karsi vähätkin loput mitä oli Finnairilla esim. Oulusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole vuosikausiin enää ollut Finnairin maakunta lähtöjä, kun yhä enemmän lennetään kaikki lennot matkatoimistojen omilla yhtiöllä tai muilla lomalentofirmoilla. Aurinkomatkat karsi vähätkin loput mitä oli Finnairilla esim. Oulusta.

 

Aurinkomatkojen kohdallahan on käynyt kyllä päinvastoin, sikäli kun mainitussa tapauksessa Finnair-konserni on ulkoistanut esimerkiksi oulun kanarian lennot lennettäväksi Norwegianille.

 

Ehkä Finnairin kulurakenteella lentojen myyminen matkatoimistoille oli liian haastavaa.

 

Finnair-konsernin sisäisen myynnin kannalta on kyllä aikalailla se ja sama, lentääkö kone kohteeseen charterina (jolloin irtoliput pitää ostaa Aurinkomatkojen tiskiltä) vai reittilentona, jonka paikoista Aurinkomatkat ostaa suurimman osan. Jälkimmäinen sopii ainakin itselleni siinä mielessä paremmin, että näille lennoille saa ostettua lippuja myös suoraa Finnairilta, aurinkomatkat myi äärimmäisen nihkeästi lippuja esimerkiksi Thaimaahan yli 4 viikon matkoille (netistä ei saanut kai koskaan ostettua, tiskiltä sai pienen säätämisen jälkeen).

 

Lisäksi plussaa on osaltaan se, että palvelutaso reittilentona lennettävällä lennolla on korkeampi, kuin mitä se aurinkomatkojen ostamana charterina on ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi plussaa on osaltaan se, että palvelutaso reittilentona lennettävällä lennolla on korkeampi, kuin mitä se aurinkomatkojen ostamana charterina on ollut.

 

En kyllä palvelussa mitään oleellista eroa huomannut. Las Palmasin reittilennoista irtosi vähemmän pisteitä nyt reittilentoina kuin chartereista pari vuotta sitten.

 

Krabin ja Phuketin reiteillä muutos reittilennoiksi tuonut varmasti lisää asiakkaita, joulukuussa Krabi-Hki pätkällä näkyi olevan ainakin ruotsalaisia. Muutos hinnoittelussa oli mukava yllätys, one way lippuja tarjolla ja maksoi peräti 260e.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä palvelussa mitään oleellista eroa huomannut. Las Palmasin reittilennoista irtosi vähemmän pisteitä nyt reittilentoina kuin chartereista pari vuotta sitten.

 

Krabin ja Phuketin reiteillä muutos reittilennoiksi tuonut varmasti lisää asiakkaita, joulukuussa Krabi-Hki pätkällä näkyi olevan ainakin ruotsalaisia. Muutos hinnoittelussa oli mukava yllätys, one way lippuja tarjolla ja maksoi peräti 260e.

 

Ruuan kanssa saa turistissakin kaljan ja vesi on koko lennon ilmaista, toisin kuin lomalennoilla.. niin, ja jos tykkää peitosta ja tyynystä, niin ne taitaa myös irrota ns. talon puolesta käyttöön kun kyseessä on reittilento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu tosiaan Krabista palatessa huomasi nuo seikat. HEL-LPA lenolla ilmoitettiin että reittilennosta huolimatta noudetaan lomalentohinnastoa, paluulennolta en muista. Ehkä oli joku ylimenovaihe vielä marraskuun lopussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään