Ilkka Majantie

Liitokone

7 viestiä aiheessa

Hei !

Olen kauan yrittänyt löytää isäni ja hänen sisarustensa albumissa olevan liitokoneen kuvauspaikan ja vuoden. Kuva on albumeissa 1915-1920 kuvien joukossa ilman mitään merkintää. Onkohan jollakin kuvaa samanlaisesta liitokoneesta ? Kuvia on kaksi, toinen on lentoon valmistautumisesta toinen lähdöstä. Liitän tähän, jos osaan yhden kuvan.

Olen juuri rekisteröitynyt, joten en ehkä osaa käyttää tätä.

Terveisin Ilkka

liitokone_1_copy.jpg.46b81e4aa0debb6e0304e82cf2fc6312.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kuva.

K, W. Janarmo "Varhaisilmailumme 1793-1919" Otava 1963 kirjassa sivuilla 57-58 kerrotaan Wrede-veljesten riippuliitolennoista Turun saaristossa kesällä 1911. "Biplaanin tasot oli suorakaiteen muotoiset ja pyrtötaso vinoneliönmuotoinen" kerrotaan kirjassa.  Vuosi 1911 ei tosin mahdu aikavälille 1915-1920.

Markku

p.s. tämä kuuluisi enempi tuonne ilmaillhistoria osioon..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei !

Kiitos vastauksestasi !

Ostin vähän aikaa sitten vähän sattuman kautta tuon "Varhaisilmailumme"  kirjan, se juuri sai minut laittamaan tämän liitokone kuvan tänne FlightForumille.

Ajattelin kyllä laittaa sen tuonne historia puolelle, mutta kun katselin lukijoitten määrää tällä sivustolla laitoin sen tänne ja nyt on jo yli 1200 katsonut sitä.

Pistän tähän nyt sen toisenkin kuvan, lähdöstä. Kuten näkyy lentoonlähtö ei onnistunut, luulen, että kone rikkoontui ja lentäjä loukkaantuikin.

Olen muuten sitä mieltä, että "lentäjä" on isoisäni ja epäonnistuminen on syy, miksi kuviin ei ole tehty mitään merkintöjä. Olen "Kodin Taitosanakirja" sta saanut

selville, että lentäjän paikalla on suuri merkitys lähdössä. Isoisä on ollut liian takana tai tuuli on ollut liian voimakas ja lento siksi epäonnistunut.

Terveisin,

Ilkka

liitokone_2_copy.jpg.57ab4812141e3457c36ab983ddaafd4f.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia. Tässä jää vähän epäselväksi oliko isoisäsi sukunimi juuri Markun mainitsema Wrede?

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiinnosta !

Isoisäni sukunimi oli sama kuin minulla, Majantie. Hänen vaimollaan o.s. Bruun oli kyllä yhteys Wrede sukuun. Augusta Wrede, myöhemmin naimisissa kenraali Hugo Schulmannin kanssa, oli hänen koulutoverinsa Haminan tyttökoulussa. Kuinka paljon yhteydenpitoa oli, ei ole tiedossa, koska hän poltti heti jatkosodan jälkeen koko erittäin laajan kirjeenvaihtonsa. Muuta kautta tiedetään, että Tyttökoulun oppilaat pitivät kyllä tiiviisti yhteyttä toisiinsa kauan koulun jälkeen.

Mielenkiinto kuvia kohtaan näyttää olevan paljon suurempi, kuin alussa kuvittelin, toivottavasti jotenkin selviää mm. se, missä kuva on otettu. Voin tässä mainita, että isoisän oleskelupaikkakunnat olivat 1893-1910 Vaasa, 1910-1920 Helsinki ja 1920-1926 uudelleen Vaasa. Vaimon suku (Bruun) on vaikuttanut ennen näitä aikoja Haminassa.

Terveisin,

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei !

Tämä näyttää olevan kiinnostava aihe, yli 3000 katsojaa !  Liitänpä tähän pari kuvaa Kodin Taitosanakirjassa olevasta liitokoneen rakennus ohjeesta. Kuten kuvista näkee ei "isoisäni konetta" ole tehty tämän ohjeen mukaan, vaan jonkun vanhemman piirustuksen mukaan. Mistähän ne on silloin löydetty ?

liitokoneen_piirustus_2_copy_pieni_copy.jpg.7c9cd3d7bb35af0c0bd4c02f108444a3.jpg

>liitokoneen_piirustus_1._siipien_karkivali_6_m_pieni._copy_copy.jpg.487ad49bbb270961a34833bb17c45ac9.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään