Antti Takkunen

Matkatoimisto ja lentoliput

9 viestiä aiheessa

Ostin lentolipun Helsingistä Bangkokiin (MH, via FRA ja KUL) Eticket.fi-nimisestä matkatoimistosta kesäkuussa 2014. Varaus ei koskaan tullut näkyviin MH:n sivuille, mutta sellainen on aika tavallista agentin kautta ostetuissa lipuissa muillakin yhtiöillä. Viikkoa ennen lähtöä tarkistin matkan tiedot Viewtrip.com-palvelun kautta ja kaikki näytti olevan kunnossa.

 

Joulukuisena aamuna menin Helsinki-Vantaalle tarkoituksena lähteä reissuun. Automaatti ei ottanut varaustietoja vastaan, joten painelin tiskille. Siinä hetken päätään raavittuaan virkailija totesi, että varaus on ikään kuin tyhjä. Eli varaus löytyy systeemistä, mutta varauksella ei ole lentoja. Otin yhteyttä Eticket.fi:n palvelunumeroon, jossa virkailija ei kyennyt tekemään asialle mitään ja lupasi palata asiaan kello 9 jälkeen. Muuten hyvä, mutta lento lähtisi klo 8. Finnairin virkailija jutteli myös Eticketin virkailijan kanssa, yhtä laihoin tuloksin.

 

Finnairin virkailijan mukaan asia ei millään tavoin kuulu heille (koska kyseessä on MH:n lippu, joka on ostettu agentin kautta), mutta esimiehen kanssa juteltuaan hän totesi, että koska koneessa on tilaa Finnair voisi tässä tapauksessa hyväntahtoisesti lennättää minut Frankfurtiin, jossa voisin yrittää hoitaa asiaa Malaysia Airlinesin kanssa. Tosin ehtiminen jatkolennolle olisi joka tapauksessa vaikeaa, sillä matkatavarat tulisi saada ulos Finnairin lennolta ja sitten tulisi ehtiä MH:n tiskille asiaa hoitamaan - ja varaushan on myös siltä osin tyhjä, eli ei olisi mitään takeita, että MH voisi tehdä asialle mitään. Soitin uudestaan Eticket:n asiakaspalveluun ja he pyysivät ottamaan yhteyttä Malaysia Airlinesiin.

 

MH:n kansainväliseen keskukseen oli tuossa tilanteessa noin puolen tunnin jono (jonotusautomaatin arvio) ja Euroopan paikallistoimistot eivät olleet vielä auki (kello oli noin 6 Suomessa). En ajatellut maksaa jonottamisesta Malesialaiseen numeroon lähes sataa euroa, joten päätin jäädä Helsinkiin ja odottaa Eticket.fi:n yhteydenottoa.

 

Eticket ei ottanut yhteyttä, ennen kuin soittelin heille uudestaan kello 10:n jälkeen. Nyt asiakaspalvelu oli muuttunut melko suomenkieliseksi ja tylyksi: tämä on lentoyhtiön ongelma ja Eticket.fi ei voi auttaa, kiitos ja kuulemiin. Siispä soitin juuri avautuneeseen Malaysia Airlinesin Frankfurtin konttoriin. Palvelu oli ystävällistä ja asiaa alettiin selvittää. Hetkisen kuluttua minulle kerrottiin, että varaus näkyy heidän järjestelmässään ja minulla on ollut liput Helsingistä Bangkokiin Frankfurtin ja Kuala Lumpurin kautta, mutta matkatoimisto on peruuttanut liput kuukautta ennen matkapäivää. Toisin sanoen asia on Eticket.fi:n ongelma ja Malaysia Airlines ei voi tehdä asialle mitään.

 

Soitin takaisin Eticket.fi:n puhelinpalveluun ja sain saman tylytyksen kuin aiemmin. Koska asia ei edennyt, pyysin saada puhua esimiehen kanssa. Pyyntöön ei suostuttu, mutta minulle luvattiin soittaa kahden tunnin kuluessa. Tuota puhelua ei tietenkään kuulunut. Kaivoin Eticket.fi:n liettualaisen emoyhtiön tiedot netistä ja soitin sinne. Palvelu oli ystävällisempää ja asia kuului olevan tiedossa, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Oli selvää, että Eticket ei suostunut tekemään mitään sen eteen, että pääsisin päämäärääni, joten menin lopulta takaisin kotiin ja nukkumaan.

 

Seuraavana aamuna tein omat johtopäätökseni, ostin itselleni CX:n liput ja ajattelin palaavani asiaan reissun jälkeen. Lähdin lopulta noin kaksi vuorokautta myöhässä matkaan. Eticket.fi palasi aikanaan asiaan ja ilmoitti palauttavansa lippurahat, koska kyseessa oli "tekninen virhe".

 

Lippurahojen takaisin saaminen on tietysti mukava juttu, mutta lopulta matkaan pääseminen maksoi noin 300 EUR enemmän kuin mitä alunperin maksoin Eticket.fi:lle. Päälle voisi laskea yhden ylimääräisen taksikyydin Helsinki-Vantaalle. Myöhästymisestä ja **tutuksesta ei varmaan varsinaista hinnastoa ole olemassa? Mitäs foorumin raati sanoo, mitä kautta painetta tulisi alkaa Eticket:n suuntaan luomaan ja millaiseen korvausvaatimukseen tässä olisi perustetta? Suomalaisesta verkkopäätteestä huolimatta kyseessa on ilmeisesti liettualais-virolainen yhtiö.

 

Varmaankin on selvää, että Eticket.fi:n ja muiden saman konsernin nettipalveluiden käyttämistä en kenellekään voi tämän kokemuksen perusteella suositella. Virheitä sattuu, mutta silloin pitäisi asiakas mielestäni hoitaa määränpäähän, eikä jättää keikkumaan lentoasemalle oman onnensa nojaan. Oli onni, että lähtö oli kotikentältä ja pystyin hoitamaan asiaani ostamalla itse uuden lentolipun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olen itse taistellut k.o yhtiön kanssa samanlaisesta tapauksesta ja ku mikään muu ei auttanu, haastoin yhtiön käräjille ja vielä voitinkin. V*******takin sain korvausta sekä oikeus- ja tuomarin palkkiot ja maksut. Siis ilmoita niille haastavasi ne oikeuteen elleivät maksa erotusta ja korvauksia. Aikaa se toki vie. Lycka till. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näiden veivarikiskojen käyttöön joku erityinen syy? Tarjoaako ne jotain enemmän?

 

Sen tiedän että jotkut käyttää näitä kun säästää ehkä kympin joka sitten tässä aloittajankin tapauksessa, kun tulee joku hässäkkä, oli kallis ja harmittava kymppi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt varsinaisesti muista miksi päädyin Eticket.fi:n kautta tilaamaan liput. Fakta on kuitenkin se, että olen sieltä joskus takavuosina liput ostanut ja jutellut aivan aidosti ja oikeasti suomalaisen asiakaspalvelun kanssa puhelimessa, joten kioskin imago ei ainakaan mun mielessä ollut erityisen epäilyttävä. Näyttää siltä, että liettualainen UAB Interneto Partneris on hankkinut Eticket.fi:n omistukseensa vuonna 2011.

 

Saman UAB Intereneto Partneris -yhtiön varauskoneita on mm. Flyhi.fi. Tässä kattava lista firman käyttämistä domaineista ja markkinointinimistä:

Aviagid.com.ua

Bookinghouse.ee

Eticket.fi

Flyhi.bg

Flyhi.cz

Flyhi.fi

Flyhi.hu

Flyhi.ro

Flyhi.sk

Flysiesta.com

Flysiesta.lv

Flysiesta.pl

Flysiesta.ru

Greitai.lt

 

Lippuja on tullut veivattua milloin miltäkin puolelta maailmaa ilman ongelmia. Aiemmin olen joutunut vääntämään ainoastaan Air Indian kanssa (liput suoraan Air Indialta), kun lähtöpäivän lähestyessä koko lentoa ei löytynyt mistään järjestelmästä. Tarvii jatkossa vähän tarkemmin katsoa, että mistä lippunsa ostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos vinkistä.

 

Taidan tehdä niin, että osoitan ensin yhtiölle oman näkemykseni heidän korvausvelvollisuudestaan sekä laskelman ja perusteet korvaussummasta. Kun saan yhtiöltä kirjallisen vastauksen (sekä heidän mahdolliset perustelunsa), voin ryhtyä ajamaan asiaa esimerkiksi juuri tuon vähäisiä vaatimuksia koskevan menettelyn turvin.

 

Ehkä tässä voisi piipahtaa pienellä kevätretkellä Vilnassa ja käydä samalla käännättämässä tarvittavat dokumentit sekä toimittaa ne oikeuteen käsiteltäväksi. Lippuja en tosin varaa Eticket.fi:n tai Flyhi.fi:n kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko näiden veivarikiskojen käyttöön joku erityinen syy? Tarjoaako ne jotain enemmän?

 

Sen tiedän että jotkut käyttää näitä kun säästää ehkä kympin joka sitten tässä aloittajankin tapauksessa, kun tulee joku hässäkkä, oli kallis ja harmittava kymppi.

 

Itse ostin toukokuussa samankaltaiset liput travelstartilta (tosin CDG:n kautta, koska A380...), koska edellinen passi oli ostohetkellä vanhentunut eikä uutta vielä ollut. MH:n sivut vaativat passin numeroa, travelstart ei (en sitten tiedä olisiko haitannut, jos olisi laittanut vanhan passin numeron).

 

Syksyllä lähtöpäivää edeltävänä iltana menin muita reissuunlähtijöitä vastaan Vantaalle, päätettiin tehdä lähtöselvitys siinä samalla valmiiksi. Automaateilta ei löytynyt millään tunnisteella mitään varauksia, ja mentiin sitten tiskille. Siellä kaikkiaan viisi Finnairin virkailijaa selvitteli asiaa noin tunnin ja vartin, ongelman oli mahdollisesti aiheuttanut MH:n suorittama codeshare-numeroiden uudelleenjärjestely. Ihailtavalla sinnikkyydellä he jaksoivat tuota tutkia ja järjestellä. Lopulta saatiin kuin saatiinkin boarding passit kahdelle ekalle lennolle.

 

Seuraavana aamuna portilla (AY871) ilmeni kuitenkin taas joku häiriö, eikä tietoja löytynyt systeemeistä. Virkailija pystyi kuitenkin laittamaan meidät lennolle, ja jos oikein ymmärsin, niin suoraan "Finnairin asiakkaiksi" vai mikähän tuohon on oikea termi... CDG:llä oli sitten myös jotain pientä selvittelyä, meille tuo ei aiheuttanut sen kummempia hankaluuksia.

 

Meistä kolmesta yksi varasi lennot sen jälkeen, kun lennonnumeroita oli vaihdeltu, ja hänen tapauksessaan ei ollut noin paljoa ongelmia - tosin tiskillä piti käydä kyllä.

 

En tiedä, miten samanlainen meidän tapaus oli verrattuna ketjun aloittajan tilanteeseen lentoyhtiöiden/matkatoimiston näkökulmasta, mutta Finnair hoiti sen kyllä mainiosti. Päästiin perille silloin kun pitikin. Seuraavalle reissulle voisi kyllä ottaa ihan suoran lennon, ja onhan nämä tämänkaltaiset reititykset vähän hassuja  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kannattaa siis välttää ainakin noiden mainittujen matkatoimistojen palveluksia.

 

Itsekin useasti valinnut mutkikkaampia reitityksiä ja oletusarvona tietysti ollut, että samalle lipulle ostetut lennot toimivat. Ongelmatilanteissa Ebookerisilta on löytynyt nopsasti apua, niillä usein hieman korkeammat hinnat, mutta palvelukin pelannut kun sitä tarvittu.

 

Sama kokemus kuin edellisillä Finnairin lähtöselvityksestä, ovat olleet hyvin auttavaisia vastaavissa tilanteissa. Viimeksi saivat haastetta kun olin liikkeellä (pienellä riskillä) kahdella yhdensuuntaisella oneworld-lipulla Helsingistä Oslon ja Dohan kautta Bangkokiin. Kaksi virkailijaa teki tovin töitä, että laukku saatiin kulkemaan perille asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ostin kerran liput HEL-CPH-HEL, se oli joku espanjalainen nettisivu, jolta SAS lennon sai halvimmalla. Noh, lopputuloksena soitteourumba SAS:lle kun varaustietoja ei sähköpostiin tullut. SAS:lta löytyi sitten edestakainen lento reitille Helsinki-Tukholma-Frankfurt  ;D

 

En ole enää tuon sivun kautta mitään varannut..

 

Edit: Logitravel taisi olla tuo firma.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään