Petri J. Tuominen

Kreikkalainen F-16 syöksyi maahan Espanjassa.

11 viestiä aiheessa

Tässä tapahtumapaikka:

https://www.google.fi/maps/place/Albacete+Airport/@38.9498673,-1.8639269,2149m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0000000000000000:0xd3f5151ec2b112b2

Jotenkin tapaus tuntuu oudolta. Kun katsoo kuvia, on osuma tullut melko keskelle koneiden rivistöä, joka on melko kaukana kiitotiestä. Kone on luultavasti lähtenyt 27:lta.

 

Tästä herää kysymys, miksi ei ole hypätty? Onko tapahtuma tahallinen vai vahinko tilanteessa, jossa on haluttu lentää esim. matalalla muiden koneiden yli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ranskalaiskenraalin mukaan kreikkalaiseen F-16-hävittäjään tuli nousussa vika ja lentäjät yrittivät pelastautua heittoistuimilla."

 

Näin kertoo Iltalehti tänään. Eli tekninen vika ollut lienee.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äskettäin valmistuneen tutkimusraportin mukaan F-16:n trimmi oli epähuomiossa tai vahingossa säädetty maksimiasetukseen oikealle (12 astetta). Lentoonlähtöä edeltävät ohjaamotarkastukset, joissa tämä olisi pitänyt havaita, oli jostain syystä tehty jo 20 minuuttia aikaisemmin. Tässä tilanteessa ohjaintehot eivät riittäneet pitämään konetta suorassa lentoonlähdön aikana. Laiminlyönti tai vahinko, kalliiksi kävi joka tapauksessa  :-\

 

Before the F-16 taxied at Albacete air base in Spain, the yaw trim on the aircraft was inadvertently set to the maximum right deflection - 12deg right - which “drastically” affected the aerodynamics of the F-16 during take-off, the final report into the incident states.

 

The trim check, which includes ensuring that the pitch and yaw trim knobs are centred, is part of the “before take-off” procedures, which were carried out while the F-16 was at the parking area some 20min before the flight. This was deemed by the NATO safety investigation board to be “very early”.

 

Other contributing factors include the manual trim panel not being designed to prevent all inadvertent movement, and the aircraft not having a means of alerting the pilot if incorrectly configured.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/trim-error-led-to-fatal-greek-f-16-crash-415427/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään