Jaakko Männistö

ATR törmäsi siltaan Taiwanissa.

112 viestiä aiheessa

Siis mikä aiheutti sen että kone menee miten sattuu ja törmää siltaan?

 

Sitä itsekin ihmettelen! Jotain pahaa feelua on ollut jo ennen videon näyttämää tilannetta ja se on aiheuttanut koko siltaan osumisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö olla huolissaan Flyben atr koneista vai onko Taiwanissa vaan huoltojen taso meitä totuttua "huonompaa" ?

 

Kyllä minä ainakin olisin hyvin hyvin hyvin huollissani  :P Ehkä tässä vaiheessa spekulointi huollon tasosta on hieman hätiköityä?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi mukaan Taiwanin mediassa on joku juttu, että olisi ollut feelua moottorissa

 

B8-TDPdIAAIgp8p.png:large

 

Voisiko näistä still-kuvista ajatella näkevänsä, että vasemman moottorin potkuri pyörisi hitaammin kuin oikean?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voisiko näistä still-kuvista ajatella näkevänsä, että vasemman moottorin potkuri pyörisi hitaammin kuin oikean?

 

Juha

 

Ainakin, että eri nopeutta.(?)

 

Kojelautakamerat kun yleistyvät koko ajan enemmän ja asutuilla alueilla tapahtuvat tapaukset jäävät poikkeuksetta joko jonkin valvontakameran tai kojelautakameran muistiin, ei kyllä lentopelkoisenkaan elämä ainakaan helpotu.

 

Äsken kun avasin tietokoneen ja kävin maikkarin uutissivuilla niin ensimmäisenä etusivulla näkyy lentokoneen maha kuin valaalla ja tietenkin höystettynä dramaattisilla otsikoilla.

 

Vaan näinhän se homma menee.

 

Jos ko. koneella normaalipainoisena ja normaalikelissä, pitäisi pystyä lentämään yhdelläkin moottorilla niin onko se lentäjän taidoista kiinni tullaanko ehjänä alas vai ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö tuossa nyt niin, että taloihin törmäämisen välttämiseksi tuossa joudutaan vetämään nokkaa ylös, ja tuo sitten aiheuttaa nopeuden dramaattisen laskun, joka lopulta aiheuttaa toisen siiven sakkauksen...? Ei tuossa kauheasti ole ollut vaihtoehtoja, ainakaan noiden tallenteiden pohjalta nähdyllä lennon lopulla.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. kentällä on turbulenssia ja useasti jonkinasteista windshearia, varsinkin kun sorvaa laskua rwy 10:lle. Siihen jos lisää vielä mahdollisen moottorihäiriön, niin lopputulos saattaa olla juurikin noin ikävä  :( .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykö tuossa nyt niin, että taloihin törmäämisen välttämiseksi tuossa joudutaan vetämään nokkaa ylös, ja tuo sitten aiheuttaa nopeuden dramaattisen laskun, joka lopulta aiheuttaa toisen siiven sakkauksen...? Ei tuossa kauheasti ole ollut vaihtoehtoja, ainakaan noiden tallenteiden pohjalta nähdyllä lennon lopulla.

 

Sami

 

Täältä voi katsoa kartalta onnettomuuspaikkaa: https://goo.gl/maps/bErFP

 

Kone on lähtenyt Taipei Songshan lentoasemalta, joka sijaitsee noin 4 km länteen putoamispaikalta. Lähtösuunta itään ja otaksuttavasti hieman etelään kaartavalle lähtöreitille. Koneen alapuolella on ollut käytännössä koko ajan tiheää asustusta, poikkeuksena Keeling-joki johon se lopulta putosi.

 

Videossa kone näyttää lentävän vähintään osasakkaustilassa jo rakennuksien yllä, ja lopulta vasen siipi sakkaa täysin. Ohjaajalla on ollut pakkolaskuvaihtoehdot vähissä. Hän on ehkä yrittänyt jokeen, mutta koneen tulosunnassa (videossa näkyvän kaarteen takana) on rautatiesilta joen poikki, jonka hänen on pitänyt päästä yli.

 

Mustat laatikot ovat jonkun uutisen mukaan jo löytyneet, joten tapahtumien tarkka kulku selvinnee aikanaan.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[spekulointi]Moottorihäiriö vasempaan moottoriin 1000ft jälkeen oikeassa kaarrossa, jota seuraa polkaisu väärällä jalalla eli vasemmalle. Seurauksena kone lähtee ns. lapasesta.[/spekulointi]

 

Flightradarin tietojen mukaan ei tippunut suoraan vaan sitä yritettiin oikaista loppuun asti. Ei mikään helppo tehtävä noin matalalla. Oikeilla toimenpiteillä alusta asti pitäisi tietysti olla aina pelastettavissa monimoottorikoneella.

 

-T

Koko tuossa videon kuvissa kone on mielestäni sakkauksessa. Jotenkin tuntuu toi vasemmalle kääntyminen näyttää siltä et jotain yritetään väistää ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletettavasti tuolle kiitotielle on jonkinlainen moottorihäiriöproseduuri, mutta sitä en löytänyt mistään.

RWY 10 ENG FAIL: NON-STD. At 100 turn RIGHT to O. At O turn LEFT to follow QDR 070° O. At 2500 turn RIGHT to JUNTO HP. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään