Harri Heikkilä

SIL ry:n ylimääräinen liittokokous ja esikeskustelut.

43 viestiä aiheessa

Esitän kysymyksen "mihin ilmailija tarvitsee liittoa", eikö jäsenyys Malmin lentoaseman ystävissä tai 77 euron lahjoitus omalle kerholle edistäisi asiaa paremmin kuin SIL:in jäsenmaksu?

Itse olen kans miettinyt tätä... jos en kilpalentäisi ja tarvitsisi lisenssiä, niin en kuuluisi liittoon... Taas men liiton pohjattomaan kassaan enenmmän kuin 4:lle kerholle ,joiden jäsen olen, yhteensä.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ari heittää pallon jäsenille, heidän pitää itse ratkaista ongelmansa, kääntää valtion ja kaupungin päättäjien päät ja säilyttää sen jälkeen Malmin lentoasema. Jos lentäjät tämän voisivat tehdä, niin mitä he tosiaan sitten tekevät liitolla, joka vain seuraisi sivusta mitä väki puuhaa. SIL on joskus tainnut ilmaista itseään  sanomalla olevansa ilmailijoiden edunvalvoja.  Kun Suomen ilmailustrategiaa valmisteltiin, niin siellä ei ollut yleisilmailun edustajaa, minulla liiton yksittäisenä jäsenenä ei ollut tietoa valmistelun vaiheista eikä siitä ketä siellä oli sitä valmistelemassa. Sattumalta Malmin lentoaseman tilaa ja toimintaa seurannut lehtimies Johan Alen kysellessään asiaan liittyviä asioita viranomaisilta sai kuulla, että SIL:llä oli paikka valmistelussa, mutta se ei sitä tullut käyttäneeksi. Myöhemmin ilmeni, että kun liiton toiminnanjohtaja vaihtui, niin poistuva ei tullut maininneeksi liitolle eikä seuraajilleen, että tämmöinenkin homma olisi hoidettava ja koska asia ei kiinnostanut liiton hallitusta siinä määrin, että olisivat osanneet perään kysellä, niin mandaatti jäi täyttämättä. Olen sitä mieltä, että yleisilmailu menetti mahdollisuuden vaikuttaa asiaan ja saada yleisilmailijoiden ääni kuuluville. Nyt kun strategia on laadittu johonkin muotoon sen muuttaminen on paljon vaikeampaa.  Olen tätä puutetta yrittänyt korjata ja tällä hetkellä Malmin lentoaseman ystävillä on kutsu saapua seuraavaan eduskunnan liikennevaliokunnan kokoukseen esittämään oman kantansa ilmailuliikennestrategian kehittämiseen ja tarkoitus on pitää tämä kontakti aktiivisena ja Timo Hyvonen varmasti tekee parhaansa, ettemme jää tästä junasta pois. Edellä olevasta huolimatta olen sitä mieltä, että SIL, jos se haluaa todella edistää ilmailun mahdollisuuksia Suomessa toimisi aktiivisesti ja sen sijaan, että se odottaisi, että joku viranomainen tai muu taho kysyisi, se voisi myös aktiivisesti valmistella asioita.

Tietenkin me yksittäiset lentäjät voimme tehdä kaikenlaisia aloitteita, kirjoittaa mediaan ja lähetellä viranomaisille viestejä ja toivomuksia, mutta jos esimerkiksi SIL toimisi meidän äänitorvenamme, niin äännemme saattaisi kuitenkin kuulua pitemmälle. Täällä kysytään myös mitä joku yksittäinen pohjoissuomalainen ilmailukerho voisi tehdä Helsingin kaupungin kaavoittamisen saattamiseksi järkeväksi.  Ei varmaankaan kovin paljon mitään, mutta jos muun Suomen ilmailijoiden kanta on, että ans kattoo kuinka hesalaiset pärjää, varmaan myyvät kohta koneensa halvalla, kun niiltä menee kenttä alta, niin eivät varmasti mitään. Sen sijaan kun SIL:in johto sanoo, että emme me nyt yhden kentä puolesta ryhdy mitään tekemään, niin silloin kaikki seurat voivat sanoa, että Malmin asia on lentäjien ja kaikkien lentäjien asia, he voivat olla mukana kertomassa SIL:n johdolle, että tämä on iso asia ja tähän kannattaa puuttua.

Malmin kenttä on Suomen yleisilmailun keskus, siellä saa koulutusta lähes puolet suomalaisista lentäjistä ja harrastajistakin on luokkaa 45% ja jos yleisilmailun puolella halutaan kehittää mitään liiketoimintaa, niin se tapahtuu välttämättä Malmin ehdoilla.

Adolf Ehrnrooth sanoi, että joukkoja pitää johtaa edestä, mutta vaikuttaa siltä, että jotkut johtaisivat niitä mieluummin takaa.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun puhutaan koko SIL ympäristöstä voinen hieman kommentoida. Asia Malmin säilyttäminen ja SIL. Olin aikanaan henkilökohtaisesti SIL toiminnanjohtajan valinnasta eri mieltä kuin SIL hallitus. SIL hallituksen mielestä ei ollut välttämätöntä, että liiton toiminnanjohtajalla olisi ilmailukokemusta. Olen hieman erimieltä.

Olen keskustellut ihan nokikkain tanskalaisen "Latikan" kanssa ja ymmärrän tanskalaisten valinnan ihan samanlaisen lakimiehen valinnan liiton hallinnon hoitajaksi. Tanskassa toiminnanjohtajalla on asiantuntijaorganisaatio taustalla. Latikalla ei. Sen Tähtinen, Jouppi ja muut ajoivat alas ja se oli VIRHE. Sen jälkeen Trafi ei nähnyt SIL toimistossa osaamista mahdollisen asiantuntijaorganisaation käytölle. No, olihan toki SUIO, mutta onhan se outoa, että SIL saa tukea opetus- ja kulttuuriminestiriöltä toimintaansa ja sitten sitä tuke saa myös SUIO organisaatio ihan samoihin toimintoihin! Jos liitto aikoo käyttää SUIO:n osaamista oman toimintansa tukemiseksi niin sen on selkeästi kerrottava rahoittajilleen, että käytämme teiltä tukea saavaaa organisaatiota osaamisemme osana ilman erillistä korvausta- niin ainakin 2013 SUIO:lle ilmoitettiin. Ja niin on tainnut hra Tähtinen suureen ääneen koko ajan toitottaa. He omistavat SUIO:n osakeenemistön- he määräävät. Kertoisivat sen myös rahoittajalle. Eli että ei tarvitse tuplasti maksaa kun sen me sen SUIO:n omistamme!

No, lipesi hieman alkuperäisestä aiheesta.

Pointtini on se, että Latikka ei osaa itse miettiä näitä ilmailijoita askarruttavia asioita. Hänen täytyy kysyä joka ikinen nippeli joltakin joka siitä asiasta jotain ymmärtää. Latikka on puhunut pitkään, että hänet valittiin ilman mitään tietoa ilmailusta tehtäväänsä ja pitkään myös ettei edelleenkään tiedä siitä muuta kuin mitä on kuullut. HIeman vaikea on ajaa lentäjien etua kun ei tiedä mikä ja millaista etua pitäisi ajaa!

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rekisteröidyssä yhdistyksessä valtaa käyttää jäsenistö, se mitä asioita viedään eteenpäin on vuosikokouksen päätettävissä.

No näinhän se on. Nykymaailmassa tämä toimii ihan yhtä hyvin kuin Neuvostoliiton 5-vuotissuunnitelmat.

;)

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No näinhän se on. Nykymaailmassa tämä toimii ihan yhtä hyvin kuin Neuvostoliiton 5-vuotissuunnitelmat.

;)

T. Mika

Mielestäni aliarvioit pahasti Neuvostoliiton suunnitelmien toimivuutta.

Ei yhdistyksen jäsen yhdistyksen kokouksen kautta tälläiseen oikeasti voi vaikuttaa. Suurta osaa jäsenistöstä tämä säätö ei millään tavalla kiinnosta, ja lopunviimein se kokousedustaja kuitenkin on se, joka sinne äänestyslippuun kirjoittaa ne nimet SIL:n vuosikokouksessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ari heittää pallon jäsenille, heidän pitää itse ratkaista ongelmansa......

- Lauri Tarkkonen

Vai niin... en minä kyllä viestistäni tuollaista sanomaa löydä... mutta yritetäänpä uudestaan.

Malmi on meille tärkeä asia ja se on yhteinen asia.  Malmin pelastamiseksi tarvitaan apuja koko ilmailuväeltä.  En minä ja tuskin kukaan muukaan yksittäinen henkilö pystyy yksin päättäjien kelkkaa kääntämään.

Sen takia ehdotin, että jäsenistö (=me ja te kaikki yhdessä) voisi tuoda esille ajatuksia ja ehdotuksia siitä, miten voisimme SIL:n toimin parhaiten Malmin asiaa edistää.

Jos totettamiskelpoisia hyviä ehdotuksia tulee, tulen viemään niitä SIL:n hallituksen käsiteltäväksi. Se on tapa, jolla yksittäisenä SIL-hallitusjäsenenä pystyn toimimaan ja vaikuttamaan.

Asia ei etene sillä, että väännellään toisten sanomisia tai isketään sanan säilällä. Myöskään sitä, mitä on aikanaan tehty tai jätetty tekemästä, on turha alkaa vatvomaan, ei se Malmia pelasta. Yritetään nyt tarttua asiaan ja tehdä yhdessä Malmin eteen se, mitä vaan suinkin voimme.

Minä olen tässä liikkeellä avoimin mielin ja yritän selvittää, miten voisin / voisimme parhaiten auttaa Malmia. Auttakaa te minua ja SIL:iä omalta osaltanne jakamalla asiaan liittyvää tietoa ja näkemyksiänne, sekä oma kokemuksenne ja osaamisenne esim. hyvien ehdotusten muodossa.   

-Ari-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tässä on nyt tehty SIL:stä syyllinen Malmin kohtaloon, on pakko kysyä yksi kysymys.

Kuka on tehnyt SIL:stä syyllisen Malmin kohtaloon ja missä? Mitä tuo trollaus edistää? SIL ei ole syyllinen Malmin kohtaloon, sen sijaan SIL on syyllinen siihen saamattomuuteen omassa toiminnassaan. Tämän saamattomuuden voi katsoa alkaneen korostetusti viime keväästä, toki jotain on tehty, muttei toimintaa yleisesti ottaen voi millään mittarilla arvioida aktiivisuudeltaan tai muiltakaan ominaisuuksiltaan edes keskinkertaiseksi.

Ovatko kaikki Malmilla lentävät SIL:n jäseniä ?

Eivät ole. Eivät ole myöskään Räyskälässä, tai juuri millään muullakaan kentällä. Edes SIL:n kokouksessa viime viikonloppuna istuneista ihmisistä kaikki eivät olleet SIL:n jäseniä, vaan siellä oli useita muitakin paikalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen takia ehdotin, että jäsenistö (=me ja te kaikki yhdessä) voisi tuoda esille ajatuksia ja ehdotuksia siitä, miten voisimme SIL:n toimin parhaiten Malmin asiaa edistää.

Jos totettamiskelpoisia hyviä ehdotuksia tulee, tulen viemään niitä SIL:n hallituksen käsiteltäväksi.

SIL ryhtyy yhteistyössä MLY:n kanssa selvittämään ja ajamaan säätiön tms. toimijan perustamista, joka ottaa Malmin lentokentän hoidettavakseen kun Finavia (toivottavasti mahdollisimman pian) lähtee kentältä.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SIL ryhtyy yhteistyössä MLY:n kanssa selvittämään ja ajamaan säätiön tms. toimijan perustamista, joka ottaa Malmin lentokentän hoidettavakseen kun Finavia (toivottavasti mahdollisimman pian) lähtee kentältä.

Juha

Kuka tätä hanketta nyt on oikeasti vetämässä? SIL? MLY? Joku muu, esimerkiksi LVM:n tiedotustilaisuuden perusteella koottu työryhmä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

....Eivät ole. Eivät ole myöskään Räyskälässä, tai juuri millään muullakaan kentällä. ...

Heitä nyt joku arvaus kuinka suuri osa on SIL:n jäseniä. Ja SIL:n hallitusta ei ole tässä keskustelussa vaadittu pelastamaan niitä muita kenttiä, joten antaa niiden olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka tätä hanketta nyt on oikeasti vetämässä? SIL? MLY? Joku muu, esimerkiksi LVM:n tiedotustilaisuuden perusteella koottu työryhmä?

Aivan sama kuka sitä vetää. Kunhan SIL valtakunnallisena kattojärjestönä on edes oman uskottavuutensa takia mukana hankkeessa.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainitaan vielä sekin, että Malmilla lennetään 45% kaikista Suomen yleisilmailun operaatioista, vaikka sinun lupakirjasi eivät lentäisikään. Se on melkein puolet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainitaan vielä sekin, että Malmilla lennetään 45% kaikista Suomen yleisilmailun operaatioista, vaikka sinun lupakirjasi eivät lentäisikään. Se on melkein puolet.

Malmi on tärkeä. Edellisen SIL hallituksen olisi pitänyt käsitellä asiaa enemmän. Toiminnanjohtaja on panostanut asiaan. Hän on vaikuttanut eduskuntaan. Pitipä oikein vaikuttavan puheenkin silloin mielenosoituksessa.

Kyllä yksi minunkin lupakirjoistani lentää Malmilla. Viime vuonna seitsemän tuntia... pitääpä avata tämäkin kausi. Malmi on minulle tärkeä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään