Erkki Alanko

Mikä lentoasema

16 viestiä aiheessa

Hei,

tietääkö kukaan , mikä lentoasema kyseessä. Kuva vuodelta 1962 jolloin Finnair lensi Caravelle III -koneella Seutulasta Lontooseen. Voiko kuva olla välilaskusta esim. Turusta, Porista, Brommasta, Göteborgista tai joltain Lontoon kentistä ?

 

Tiedoista kiittäen

 

lentoasema.jpg.8bc94f660297ea956b0fd61fb01d5028.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin viime kesänä Torslandassa apteekissa. Systeemi on vähän samanlainen kuin Tampereen Härmälässä. Paikalle on rakennettu ostari. Kiitotie on vielä jollain tapaa näkyvillä ja metsän reunalla kököttää ilmeisesti  lennonjohtotorni, joka on tuoreempi kuin tuo kuvassa oleva. Tai sitten joku on rakentanut asuntoonsa lennonjohtotornia muistuttavan tötsän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa tuo vanhempi "höyry-Caravelle"-kuva, ja toisena uudempi, jossa Superi tekee laskua. Keskellä kuvaa varmaan tuo edellämainittu torni.

 

2015-02-11_18-19-18_0348.jpg.a76bb9d2484d3877133d9b142d5ffb31.jpg

 

 

 

>2015-02-11_18-20-53_0349.jpg.d2f4590df8279cd684dda1dd4b059ad5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olavi se jo tuossa kertoi, että Torslandassa ollaan. Voin vahvistaa asian, minulla sattuu olemaan 256-sivuinen Torslandan lentokentän historiikki, Svensk Flyghistorisk Föreningenin kustantama. Tuon vuodelta 1938 olevan pääterminaalirakennuksen päädyssä olevaa lennonjohtotorniakin on muokattu ikkunoiden osalta jo 1940-50-luvuilla. Kokonaan uusi lennonjohtotorni rakennettiin 1969 kentän toiselle laidalle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno tuo Olavin Caravelle postikortti, jossa BP:n tankkiautokin.  Jos puhutaan ekassa viestissä sanotusta vuodesta 1962 ,  niin silloin Aero/Finnairin Caravellet olivat kai vielä ikivanhassa maalauskaaviossa, jossa sivuvakaaja oli ilman isoa siniristiä (pikku Suomen lippu taitaa olla). Tuossa "ikivanhaa" maalauskaaviota:

 

caravel6.jpg.4208001f96323accb57d88e3af633aea.jpg

 

 

Urkki matkustajana:

tv-cara3.jpg.0d9902226b7fef445f8dc78e31dab607.jpg

>caravel7.jpg.18de80aaaba97b4b5cc4f5491e95684f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vielä kerran kakille näistä arvokkaista tiedoista!  Göteborgia hieman ajattelin vanhana Seutulan spotterina mutta kun en ollut ihan varma asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torslandasta muistuu mieleeni vielä pieni kevennys aiheeseen, jostain 1960-1970-lukujen taitteesta:

 

Mitkä ovat Ruotsin kolme vilkkainta lentokenttää?

 

Arlanda, Torslanda ja Nödlanda.  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torslandasta muistuu mieleeni vielä pieni kevennys aiheeseen, jostain 1960-1970-lukujen taitteesta:

 

Mitkä ovat Ruotsin kolme vilkkainta lentokenttää?

 

Arlanda, Torslanda ja Nödlanda.  :laugh:

 

 

Tuo on hyvä... :) Ja en malta olla lisäämättä että täällä Pohjanmaalla Oravaisissa, Oravais på svenska, oli ainakin takavuosina jollakin pellolla tai niityllä RC-lennokkikenttä... nimeltä Lilllanda!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos puhutaan ekassa viestissä sanotusta vuodesta 1962 ,  niin silloin Aero/Finnairin Caravellet olivat kai vielä ikivanhassa maalauskaaviossa, jossa sivuvakaaja oli ilman isoa siniristiä (pikku Suomen lippu taitaa olla).

 

 

Alkuperäinen maalauskaavio oli käytössä vain vähän aikaa; runsaan vuoden. Tuo uusittu malli, siniristi sivuvakaajassa, maalattiin jo 1961.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäinen maalauskaavio oli käytössä vain vähän aikaa; runsaan vuoden. Tuo uusittu malli, siniristi sivuvakaajassa, maalattiin jo 1961.

 

Oli sitten lyhytikäinen maalauskaavio tuo eka kaavio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskiviivatyyppinen maalaus oli sen ajan henki.

 

Finnairin Caravelleihinkin tuosta laadittiin useita ehdotelmia. Tämä alkuperäinen väritys oli kompromissi. Sen aikainen johto tyrmäsi ajatuksen keskiviivasta, joka laskee alaspäin. Sen pelättiin antavan väärän vaikutelman yhtiön tavoitteista. Viivan pitäsi nousta ylös! Kun koneet sitten saapuivat, nokan ulkonäköä kauhisteltiin ja päädyttiin maalaamaan koneet uudestaan. Näin tehtiinkin jo seuraavana vuonna. Samalla luovuttiin sinällään hienosta nokan tunnuksesta, jossa tosin purjeet ja viiri noudattavat fysiikan lakien sijaan taiteellisia vapauksia.  :)

 

John Wegg kirjassa"Bluebirds" sivu 67:

This particular characteristic was the result of a comment made by Uolevi Raade..."No line should go down on an airline because that indicates that airline itself is going down"! Instead, he instructed the reluctant designer to modify the fuselage stripe to go upwards. According to story, when Raade visited Toulouse and first saw the newly painted Caravelle he exclaimed that, "It looked awful" and was promptly reminded by his colleagues that it was he who had insisted on the design...

 

Samaisessa kirjassa on n. 20 Tapiovaaran luonnosta aiheesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo alkuperäinen maalaus, jossa on edessä kapeneva, ohjaamon ikkunoiden yläpuolelta menevä sininen viiva. Sitä kutsuttiin "hikinauhaksi". :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään