Perttu Karivalo

Päälentonäytös 6.-7.6.2015 Turku

157 viestiä aiheessa

Lentäjäni soitti Turun torniin ja tiedusteli, vieläkö olisi mahdollisuuksia. "Tervetuloa, kyllä mahtuu. Laittakaa plaaniIn RMK "Parking OK".

 

Kunnossapito oli arvioinut alueelle mahtuvan 20 yleisilmailukonetta, jonka mukaan supplementti oli laadittu.

Perjantai iltana saapui 4kpl. Lauantai aamuna n10kpl. Lauantai iltana lähti n12kpl. Sunnuntai aamuna odotettiin kolmea, saapui vain 2kpl. Tilaa oli riittävästi. Kaikki onnistuivat hyvin arvioimaan saapumisaikansa.

Terveisin

kimmo

Turku Airshow GA Marshaller

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Locheed Martin laitto ainakin ovet kiinni tosi aikasin. Siis keskellä päivää...  ??? Tyyliin 13.00

 

Niillä hajosi sieltä teltasta sisältä joku seinä, eikä sitä ollut siinä kohtaa ilmeisesti mahdollista korjata...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheedin teltalla tosissaan hajosi sellainen messuseinä jossa oli c-130, f-16 ja f-35:n kuvat.  Seurailin kavereiden korjailua hetkosen ja aika kohellusta se oli kun ottaa huomioon sen hetken tuulitilanteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuplapostaus, mutta on aivan pakko.

 

Poistuessani hotelliltani(hamburger börs) tuli kiinnitettyä huomiota vastaanottotiskin takana olevaan ns tauluun jossa oli kasa nimmareita. Tarkemmin kuin katsoin niin taulussa komeili C-17 Globemaster III.  Vielä vuorokausi miehistön poistumisen jälkeen oli kuva esillä vastaanotossa ja jos oikein ymmärsin sitä nuorta neitiä joka mut tsekkasi ulos niin kuva voi olla siinä vielä jonkinaikaa. 

 

Taisi Ohion pojat(ja yks tyttö) tehdä vaikutuksen hotellin henkilökuntaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkish Starin huoltokoneet (kolme kappaletta) tulivat/tulevat tänään Pirkkalaan ja koko osasti lähtee noin 10 maastossa keskiviikkona Puolaan Pirkkalasta. Ottakaahan kuvia myös Pirkkalassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantain näytöksessä kolmen koneen yhteislähdössä näytti Gripen hyytyvän. Se jäi heti jälkeen kahta muuta konetta.

 

Hornet lähti ensimmäisenä normaalisti, Norjan F-16 jälkipoltto punaisena ja Gripen jotenkin vaisusti. Eikö moottoriteho vaan riitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantain näytöksessä kolmen koneen yhteislähdössä näytti Gripen hyytyvän. Se jäi heti jälkeen kahta muuta konetta.

 

Hornet lähti ensimmäisenä normaalisti, Norjan F-16 jälkipoltto punaisena ja Gripen jotenkin vaisusti. Eikö moottoriteho vaan riitä?

 

Samaan asiaan kiinnitin huomiota. Soolonumeroon sitten lähtikin paljon tykimmin, en kyllä huomannut katsoa että oliko jälkimmäisessä startissa poltto päällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hiljaa sotakoneet lensivät. Ei edes lähellä äänennopeutta. Harmi.

 

Olisi edes Hornet lentänyt matalalla isoa kovaa.....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaan asiaan kiinnitin huomiota. Soolonumeroon sitten lähtikin paljon tykimmin, en kyllä huomannut katsoa että oliko jälkimmäisessä startissa poltto päällä?

Kuvista katottuna niin eka lähtö ilman jälkipolttoa ja toinen jälkipoltolla,

 

Michael

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teidän olis pitänyt olla sunnuntaina katsomassa miten Gripenillä tehdään sähäkkä startti. Kyse ei ole siitä riittääkö koneessa potkua, vaan miten kuski sitä konetta lentää. Ensimmäistä kertaa puljaa lennettäessä ei ehkä kannata painaa putket punaisena kohti edellä lentävän hanuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hiljaa sotakoneet lensivät. Ei edes lähellä äänennopeutta. Harmi.

 

Olisi edes Hornet lentänyt matalalla isoa kovaa.....

 

Just. Kovin nähdään asioita eri tavalla. Gripenin soolossa ehkä yksi koko näytöksen tyylikkäimmistä jutuista on aina se, kun kone tulee 900 lasissa ensin näytöslinjaa pitkin yleisön ohi ja vetää siitä tiukan 270 asteen vaakakaarron lämä tiskissä matalissa.  Niin tänäkin vuonna. Ihan riittävän nopeaa ja hyvin näyttävää...

 

Ja mitä tulee Hornetin sooloon, niin sehän oli vauhdikkain HN-soolo moneen vuoteen. Ylipäätäänkin HN-soolo oli kokenut piristysruiskeen  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hiljaa sotakoneet lensivät. Ei edes lähellä äänennopeutta. Harmi.

 

OPS M1-2, Lentonäytökset ja lentokilpailut. Katso kohta kahdeksan.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403368/3a6bb42bd4ce7be648e7da8bc8fd7555/889-opm1_02.pdf

8 SUURIN SALLITTU ESITYSNOPEUS

a. Näytöslentäjä ei saa lentonäytöksessä ylittää 600 kts tai Mach 0.95 tosinopeutta tai tehdä mitään lentoliikettä, jonka seurauksena olisi tahaton äänivallin ylittäminen.

b. Näytöksen johtajan on tarvittaessa haettava lentonäytöslupaan liitettäväksi lupa nopeuden 250kts IAS ylittämiseen alle 10.000 ft (FL 100) korkeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja mitä tulee Hornetin sooloon, niin sehän oli vauhdikkain HN-soolo moneen vuoteen. Ylipäätäänkin HN-soolo oli kokenut piristysruiskeen  :thmbup:

Omasta mielestäni Hornetin soolo oli näytöksen paras esitys.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanäyttelyssä oli lauantaina kaksi hienoa F-16 konetta. Niitä pääsi koskemaan, jopa ohjuksia. Olivatko ne "oikeita" ?

 

Hornet oli aidan takana ja sotapoliisi  valvoi. Hornetin vasemman siiven alla oli se vaaleansininen pommi. Se taisi olla oikea.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaina ne F-16 koneetkin olivat aitojen takana.  Teki ihmiset liian läheistä tuttavuutta koneiden kanssa

 

Ymmärrän tuon. Menin kameran kanssa lähelle konetta lauantaina, mutta en koskenut koneeseen.  Näin kyllä, että koskettiin. Olen ollut Turun lentonäytöksissä jo 1970 luvulla.

 

p6060005.jpg.b46584b89d695058355e2e7065880356.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiko vanhaan hyvään aikaan ajella kovempaa lentonäytöksissä kuin 0,95 Machia ?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiko vanhaan hyvään aikaan ajella kovempaa lentonäytöksissä kuin 0,95 Machia ?

 

Hannu

 

Ei. Blue Angelsin esityksessä 1992 näytti, että yksi kone meni lähellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiko vanhaan hyvään aikaan ajella kovempaa lentonäytöksissä kuin 0,95 Machia ?

 

Hannu

 

1970 luvulla lensivät Migit ja Drakenit. Pitäisi digitoida omat ja isäni diakuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiko vanhaan hyvään aikaan ajella kovempaa lentonäytöksissä kuin 0,95 Machia ?

Hannu

Kyllä sai ja "äänivallin rikkominen" Gnatilla oli 60-luvun alkuvuosina jopa näytösten huippukohtia:

psImage ipsImage_thumbnailed" alt="efou.gn-107_1960.jpg.c72863328d8a79d8fecb1f30d1fc993e.jpg" />

Gnatti otti riittävästi korkeutta ja syöksyssä rikkoi äänivallin jota pamausta yleisö ihmetellen kuunteli. Näköhavaintoa koneeseen ei tietenkään ollut. Lentokorkeus tais olla vähintään 10km.

>/mo

GN-107 EFOU 1960

Markku

P.s. muisti palaa pätkittäin: Lehtitiedon mukaan ainakin vuoden 1960 Oulun näytöksessä "yliäänisyöksy" tehtiin 12000m:tä 6000m:n...

sama

efou.naytos_1962.jpg.2955609406a299c40f490c071b29658b.jpg

  • Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

    Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

    Luo käyttäjätili

    Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


    Luo uusi käyttäjätili

    Kirjaudu sisään

    Sinulla on jo käyttäjätili?


    Kirjaudu sisään