Pekka Potka

Ilmailuvoimien Fokker D.VII

112 viestiä aiheessa

Olen "rakentamassa" 3D-mallia Ilmailuvoimien Fokker D.VII -koneesta 1C.357 / 1.D.357. Pitkälti lienee tehtävä geneerinen myöhempi OAW:n rakentama kone yksilökohtaisten tietojen puuttuessa. Muutama ihmettely aiheesta, jos kenelläkään olisi tarkempaa tietoa:

 

- Onkohan koneen tuulilasi peräisin jostain muusta Ilmailuvoimien koneesta vai varikolla väsätty? Ilmeisesti sama tuulilasi säilyi koko ajan? Kuvista voisi päätella lasin olevan kaarevan ja siinä olevan ohuen yläpuolisen kehyksen...

- 1.D.357:n vasemmalta sivulta otetusta kuvasta voisi päätellä, että konekiväärien poistamisen jättämä iso aukko olisi katettu "peltilevyllä" ja tuulilasi kiinni siinä. Olikohan näin, ja jo 1C.357-vaiheessa?

- Konekiväärien ammusvyö- ja hylsyohjaimien poistamisen jättämiä pienempiä aukkoja tuskin peitettiin?

- Potkurit taisivat olla 1C.357:ssa "alkuperäinen" Axial 160/210/280 ja 1.D.357:ssa vastaava Wolff? Ne tosin olivat kuluvaa tavaraa, joten olisikohan köyhä käyttäjä paikkaillut missään vaiheessa metallivahvikkeilla?

- Säilyiköhän mittaristo koko ajan "alkuperäisenä" mitä se sitten tässä yksilössä olikaan? Lieneekö ohjaamossa ollut suomalaisia merkintöjä/lisäyksiä/ohjeita? Olisikohan (vasemmassa) siipituessa ollut anemometriä missään vaiheessa eli Suomeen tullessa (irroitettuna?)?

- Renkaat koko ajan Gothaniat vain vaihtuivatko jossain vaiheessa muuksi?

 

Maalauksen osalta:

- 1C.357:ssa oli ilmeisesti muuten alkuperäinen ulkonäkö paitsi balkenkreuzit täydennetty hakaristeiksi mustalla ja valkoisella, merkintä 1C.357 molemmin puolin ja numero 3 päällä korkeusvakaajan edessä? Kaikki alkuperäiset Fokker (OAW) merkinnät lienevät olleen paikoillaan ympäri konetta, vasemmalla saksalaiset painomerkinnät ja kokoonpano-ohje? (Olettaisin, että koneessa oli tehtaalta lähtiessä ohut balkenkreuz ohuella valkoisella reunuksella plus ohut musta reunaviiva. Tätä olisi sitten Saksassa laivueessa täydennetty leveämmäksi > musta peitti valkoisen ja lisättiin uusi leveämpi valkoinen reunus mutta ei mustaa reunaviivaa. Nämä lisämaalaukset näyttävät olleen saksalaiskoneissa hiukan vapaalla kädellä vedetyn näköisiä, joten samaa tyyliä taidettiin jatkaa Ilmailuvoimissakin?)

- Siniset hakaristit lienevät mahdolliset nekin mutta pelkkää spekulaatiota? Omalaatuisensahan nuo ovat muutenkin jo muodoltaan ja mitoiltaan...

- Lontoon Hendonin koneeseen on laitettu 5-väri lozenge restauroinnin yhteydessä ja kone on samaa sarjaa 1C.357:n kanssa. Mistähän syystä 1C.357:ssa oletetaan olleen 4-väri lozenge? Esimerkiksi takaviistosta otetussa (Utti 1920) kuvassa näyttäisi kuvion koko olevan enemmänkin 5-väri...

- 1.D.357:n sirpalemaalauksen yhteydessä taisivat kadota kaikki saksalaiset merkinnät?

 

Joo, osin turhan tarkkaa pohdiskelua. Mutta toisaalta, viitseliäisyyshän tässä vain on tarkkuuden rajana, ja 3D-työskentelyn etuna on jatkuva varikolla käynnin mahdollisuus sellaisen puuskan iskiessä.

 

 

 

fokker_d.vii_-finlandaf_-1c.357_vari.jpg.a411d00e383f152242066fcfafbc5480.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Projekti on nyt tällaisessa luonnosteluvaiheessa. Teen asioita hiukan sekaisin, koska se on mielenkiintoisempaa niin. Tuossa on pinnassa vielä erilaisia skaalaus ja kohdistusvirheitä ja puuttuu pikkumerkintöjä. Ohjainpintojen lozenget pitää kääntää oikeaan suuntaansa. Mittarit on laitettu netistä löytyvän kuvamateriaalin mukaan, joten en ole varma niiden vastaavuudesta suomalaiskoneesen. Muuten ohjaamo on aika kunnossa istuinvöitä vaille. Lentää sillä ei vielä voi, koska sauvasta ja polkimista ei mene mitään linkkiä ohjauspinnoille. Seuraavaksi alan mallintamaan näitä tärkeitä pikku yksityiskohtia. Teen tuota Cinema 4D:llä, joten koneen voi haluttaessa tehdä "lentäväksi". Potkurin saa pyörimään ja pakoputkesta voi puskea savuisia pakokaasuja. Siitä voisi tarvittaessa tehdä vaikka videon lentoonlähtöineen ja laskuineen. Se tosin ei ole ainakaan nyt oma päämääräni, joka on mallintaa Ilmavoimien kaikki Fokker-konetyypit. Tämän koneen aion siirtää tästä tehtaan kentältä Uttiin saksalaismallisen kangashallin eteen.

 

fokkerdvii_ver15-02-18.jpg.b4f790ecbb128a038af3bf9f53e5afe1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnitelmien muutos. Aluksi ajattelin tehdä koneen vain ulkoa näkyviltä osiltaan. Pikkuosia mallintaessa päätinkin aloittaa kokonaan alusta eli runkokehikosta ja mallintaa "kaiken" - paitsi hitsaussaumoja en viitsi...

 

 

 

runkokehikko.jpg.0615bfb973e0bd1ddcfc39c46f86c5c2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa hieno. Oliko siinä tosiaan mustat hakaristit ?

 

Kiitos. Yllä oleva värikuva on vain luonnos. Runko on rakentumassa, kiristelen juuri sitä koossa pitäviä pianolankoja. Päätin lopulta mallintaa koneen noin mutterin tarkkuudella, mikä tietenkin on idoottimaista, koska juuri tähänkin koneyksilöön näyttää liittyvän huomattavan paljon epämääräisyyttä. Fokkerin rakenne on kuitenkin hyvin edistyksellinen aikansa koneissa, joten ehkäpä jollekin (museolle?) voisi olla käyttöä tässä syntyvistä rakennetoteutusten kuvittamisesta (tarvittaessa animointeineen). Oikeastaan harmi, että Suomen D-seiskoissa oli Mercedes III(a?)-moottori, joka oli jo vanhahtava. F-versioiden Bemari, joka antoi 120 hv vielä 6000 metrissäkin, olisi tehnyt niistä ihan huippua. Tosin mitäpä merkitystä kolmella nopeasti tuhotulla koneyksilöllä sinänsä olisi paitsi historiallisen anekdoottina...

 

Hakaristien väriä ei taida kukaan oikeasti tietää. Utissa vuonna 1920 otettua kuvaa:

 

fokker_d.vii_-finlandaf_-45617.jpg.8dfb0065d6cbefdad97518f3a6e99929.jpg

 

edeltää kylläkin määritys ja määräys sinisistä hakaristeista. Kuitenkin sen ajan filmit toistivat sinisen hyvin vaaleana, mikä näkyy tuossa kuvassa kaikkialla muualla paitsi hakaristeissa. Oma oletukseni (= arvaukseni) on mustat hakaristit, ellei joku toisin osoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyttä faktaa:

Kolme Fokker D VII:ää saatiin Suomeen syyskuussa 1919. NSDAP, joka myöhemmin otti hakaristin tunnuksekseen, oli tähän aikaan vielä pieni protestiryhmä Münchenissä. Ei ole mitään järkevää syytä, minkä takia näihin, silloin maadotettuihin Luftwaffen koneisin olisi maalattu hakaristi. Sitä paitsi n.k. natsihakaristi, jonka NSDAP otti lippuunsa, seisoi 45 astetta kallellaan yhdellä nurkallaan. Kun Luftwaffe perustettiin uudelleen 1930-luvulla, maatunnukseksi tuli Balkenkreutz.

Esitetyt olettamukset eivät sovi ajallisesti yhteen - eivätkä muuten asiallisestikaan.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen, Partonen, Stenman, ”Suomen ilmavoimat 1 1918-1927”  kirjassa on sivulla 102 kuva Fokker D-seiskasta koottuna Utissa v1919 saksalaistunnuksin elikkä kyllä nuo palkkiristit ympättiin hakaristeiksi Suomessa.  Nuo tuonajan mustavalkokuvien värinmääritys on hieman vaikeaa kun kyseisen Fokkerin kuvilla on sentään ikää n.95 vuotta. Mainitussa kirjassa on peräti 3 - 4 kuvaa joista voi tehdä jonkinlaista poikkitieteellistä päätelmää onko hakaristi musta vai sininen. Kuten Pekka jo totesit, ortokromaattinen filmi toisti mm. sinisen liian vaaleana. Kirjassa sivun 103 alareunassa komeilevaa kuvaa  kun silmäilee tulee kyllä siihen lopputulemaan että 1C.357:n hakaristit olisivat alkuaan mustat. Konehan kaputeerattiin ja korjaukssa sai uuden tunnuksen 1D.357. Siinä asussa samaisen sivun ylälaidassa on kuva koneesta tässä asussa ja hakaristi ovat toistuneet filmille huomattavan vaaleina eli sinisinä. Muuta ”faktaa” tuosta lie vaikea esittää muutakuin voinemme vielä todeta, että Ilmailuvoimien alkutaipaleella hakaristit näköjään pensselöitiin koneisiin vähän minkämuotoisina ja vähän mihin paikkaan konetta kulloinkin sattui…

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyttä faktaa:

Kolme Fokker D VII:ää saatiin Suomeen syyskuussa 1919. NSDAP, joka myöhemmin otti hakaristin tunnuksekseen, oli tähän aikaan vielä pieni protestiryhmä Münchenissä. Ei ole mitään järkevää syytä, minkä takia näihin, silloin maadotettuihin Luftwaffen koneisin olisi maalattu hakaristi. Sitä paitsi n.k. natsihakaristi, jonka NSDAP otti lippuunsa, seisoi 45 astetta kallellaan yhdellä nurkallaan. Kun Luftwaffe perustettiin uudelleen 1930-luvulla, maatunnukseksi tuli Balkenkreutz.

Esitetyt olettamukset eivät sovi ajallisesti yhteen - eivätkä muuten asiallisestikaan.

 

Nähdäkseni kukaan ei ole esittänyt olettamusta, että koneisiin olisi maalattu Saksassa hakaristit. Olettamus oli, että koneissa alun perin ollut risti olisi Suomessa täydennetty hakaristiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nähdäkseni kukaan ei ole esittänyt olettamusta, että koneisiin olisi maalattu Saksassa hakaristit. Olettamus oli, että koneissa alun perin ollut risti olisi Suomessa täydennetty hakaristiksi.

 

Hyvä huomautus. Tulkitsin viiteviestin todennäköisesti liian hätäisesti. On varsin mahdollista, että Suomen ilmailuvoimissa kustannusten säästämiseksi koneen kyljissä olleet Fliegertruppen kansallisuustunnukset, n.k. (myöhemmät 1917-18) Hoheitszeichen'it, jotka olivat hyvin plusmerkin näköiset, täydennettiin poikkipalkeilla suomalaisen hakaristin näköiseksi, joskin tässä unohdettiin kaikki vaakunasäännöt värin ja valkoisten reunaviivojen osalta.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomautus. Tulkitsin viiteviestin todennäköisesti liian hätäisesti. On varsin mahdollista, että Suomen ilmailuvoimissa kustannusten säästämiseksi koneen kyljissä olleet Fliegertruppen kansallisuustunnukset, n.k. (myöhemmät 1917-18) Hoheitszeichen'it, jotka olivat hyvin plusmerkin näköiset, täydennettiin poikkipalkeilla suomalaisen hakaristin näköiseksi, joskin tässä unohdettiin kaikki vaakunasäännöt värin ja valkoisten reunaviivojen osalta.

 

OJ

 

Kuten aloitusviestistäni selviää, natsi-Saksa ei kuulu kuvioon. Nyt on puhe Suomesta vuonna 1920.

 

Alla olevan kuvan rapistuva maali osoittaa laivueissa yleisen tavan unohtaa vaakunasäännöt ja "korjailla" saksalaisen määräyksen mukaista kapeaa ja huonosti erottuvaa ristiä. Tämä korjailu oli varmaankin kunnossa vielä vuonna 1919. Olisiko pelkkää sattumaa, että tällainen "paranneltu" risti sopii suhteiltaan hyvin 1C.357:n kyljessä olevaan?

 

fokker_d.vii_-_peukaloitu_tunnus.jpg.9cd7662e2231f965d20c28854498426e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyttä faktaa:

Kolme Fokker D VII:ää saatiin Suomeen syyskuussa 1919. NSDAP, joka myöhemmin otti hakaristin tunnuksekseen, oli tähän aikaan vielä pieni protestiryhmä Münchenissä. Ei ole mitään järkevää syytä, minkä takia näihin, silloin maadotettuihin Luftwaffen koneisin olisi maalattu hakaristi. Sitä paitsi n.k. natsihakaristi, jonka NSDAP otti lippuunsa, seisoi 45 astetta kallellaan yhdellä nurkallaan. Kun Luftwaffe perustettiin uudelleen 1930-luvulla, maatunnukseksi tuli Balkenkreutz.

Esitetyt olettamukset eivät sovi ajallisesti yhteen - eivätkä muuten asiallisestikaan.

 

OJ

 

Tosin täytyy muistaa että 1918 lahjoitetussa Thulinissa oli jo siniset hakaristit ja lahjoittaja oli ( tai perusti myöhemmin Ruotsin kansallissosialistisen puolueen ) pesunkestävä natsi Ruotsista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuleppas Jukka. Aikakirjat  tietää kertoa, että Eric von Rosen oli ottanut henkilökohtaiseksi onnenmerkikseen hakaristin jo v.1901. Olipa kaukonäköinen mies kun osasi arvata natsismin nousun ja vielä senkin, että myös Aatu otti saman kuvion puolueensa tunnuksesksi. Puhdasta anakronismia.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin täytyy muistaa että 1918 lahjoitetussa Thulinissa oli jo siniset hakaristit ja lahjoittaja oli ( tai perusti myöhemmin Ruotsin kansallissosialistisen puolueen ) pesunkestävä natsi Ruotsista.

 

No nyt pukkaa tarinaa  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo Heinonen, Thulinista Hornetiin

Fokker D.VII, kuvatekstissä "Koneen kansallisuustunnukset tehtiin Saksan tunnukset pohjana..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt pukkaa tarinaa  :thmbdn:

 

Niin se on vaan historiaa.

 

Pesunkestävä natsi; http://en.wikipedia.org/wiki/Eric_von_Rosen

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Nazism_in_Sweden

 

Kannattaa perehtyä jos historian tuntemus heikkoa.

 

Ei kuitenkaan huonossa seurassa aikanaan; http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_VIII

 

Suomeen sininen hakaristi valkoisella pohjalla oli helppo omaksua koska maamme lipussakin oli vastaavat värit ja ristiaihe.

 

Suomen Ilmavoimien hakaristi tietenkään ei ole natsiaatteen pohjalta valittu. Yhteensattuma vaan oli erittäin ikävä ja niin sanottu tapahtumien kulku ( tosin asian voi nähdä toisinkin ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa perehtyä jos historian tuntemus heikkoa.

 

Kyllä minä sen verran historiaa tunnen ettei Suomen ilmavoimien hakaristitunnuksella ole mitään tekemistä natsismin kanssa.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kannattaa perehtyä jos historian tuntemus heikkoa.

 

 

Moni palstalainen varmasti tietää asian, mutta ei lähde siitä kavioeläinsiltoja väsäämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni palstalainen varmasti tietää asian, mutta ei lähde siitä kavioeläinsiltoja väsäämään.

 

En usko että moni tietää mullakin meni 45 vuotta ennen kuin asian havaitsin.

 

Turha siitä on stressiä repiä, mutta asiaa ei kannata kieltääkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko että moni tietää mullakin meni 45 vuotta ennen kuin asian havaitsin.

 

Turha siitä on stressiä repiä, mutta asiaa ei kannata kieltääkään.

 

Eiköhän natsijutut ole sitten käsitelty otsikon aiheen osalta. Eric von Rosen, myöhemmässä elämässään natsi tai ei, ei ainakaan vaikuttanut Fokker D.VII:n käyttöön Suomen ilmavoimissa millään tavalla. Kiitos panoksestasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään