2-moottorikoneiden turvallisuus moottorihäiriötilanteissa

Ilkka Mäkelä
Lähettänyt Ilkka Mäkelä alueella Yleinen ilmailukeskustelu,
Onkohan tätä asiaa käsitelty jo foorumissa? Testataan vähän tietoutta.   Kriittisimpiä tilanteita sekä 1- että 2-moottorisilla (mäntä)koneilla ovat LENTOONLÄHDÖSSÄ tapahtuvat moottorihäiriöt. Yleinen käsitys on, että 2-moottorikone on turvallisempi kuin 1-moottorinen, koska jos 1 moottori simahtaa, toinen on vielä jäljellä.   Verrataanpa tilannetta lentoonlähtöonnettomuustilastojen avulla. Vastatkaapa seuraavaan kysymykseen valitsemalla oikea vaihtoehto:   1) 2-moottorinen kone on turvallisempi lentoonlähdössä ja aiheuttaa vähemmän vakavia onnettomuuksia (vakava loukkaantuminen tai kuolema)   2) Turvallisuus on samaa luokkaa   3) 2-moottorikone on 2 kertaa turvattomampi kuin 1-moottorikone   4) 2-moottorikone on 3 kertaa turvattomampi kuin 1-moottorikone   5) 2-moottorikone on 4 kertaa turvattomampi kuin 1-moottorikone.   Sitten toinen asiaan liittyvä kysymys: Jos 2-moottorikoneesta toinen moottori simahtaa lentoonlähdössä rotaten jälkeen ja koneella jatketaan lentoonlähtöä, kuinka paljon nousukyvyn menetystä prosentteina toisen moottorin sammuminen aiheuttaa tavallisilla 2-moottorikoneilla keskimäärin?   50 % 60 % 70 % 80 % 90 %   Tästä on tehty useita tutkimuksia, ja yllättävää sinänsä, nousukyvyn menetysprosentti on lähes samaa luokkaa 2-moottorimäntäkoneilla, turboprop-koneilla ja myös business jeteillä.   Yksi esimerkki koneesta, jonka nousukyky on aika huono yhdellä moottorilla, on Piper Seneca. Paljonko putoaa Senecan nousukyky prosentteina 1-moottoritilanteessa lentoonlähtöä jatkettaessa?   Tässä kysymyksiä ensi alkuun...
  • 81 vastausta