Lähettänyt Ilkka Mäkelä
alueella Yleinen ilmailukeskustelu,
Onkohan tätä asiaa käsitelty jo foorumissa? Testataan vähän tietoutta.
Kriittisimpiä tilanteita sekä 1- että 2-moottorisilla (mäntä)koneilla ovat LENTOONLÄHDÖSSÄ tapahtuvat moottorihäiriöt. Yleinen käsitys on, että 2-moottorikone on turvallisempi kuin 1-moottorinen, koska jos 1 moottori simahtaa, toinen on vielä jäljellä.
Verrataanpa tilannetta lentoonlähtöonnettomuustilastojen avulla. Vastatkaapa seuraavaan kysymykseen valitsemalla oikea vaihtoehto:
1) 2-moottorinen kone on turvallisempi lentoonlähdössä ja aiheuttaa vähemmän vakavia onnettomuuksia (vakava loukkaantuminen tai kuolema)
2) Turvallisuus on samaa luokkaa
3) 2-moottorikone on 2 kertaa turvattomampi kuin 1-moottorikone
4) 2-moottorikone on 3 kertaa turvattomampi kuin 1-moottorikone
5) 2-moottorikone on 4 kertaa turvattomampi kuin 1-moottorikone.
Sitten toinen asiaan liittyvä kysymys:
Jos 2-moottorikoneesta toinen moottori simahtaa lentoonlähdössä rotaten jälkeen ja koneella jatketaan lentoonlähtöä, kuinka paljon nousukyvyn menetystä prosentteina toisen moottorin sammuminen aiheuttaa tavallisilla 2-moottorikoneilla keskimäärin?
50 %
60 %
70 %
80 %
90 %
Tästä on tehty useita tutkimuksia, ja yllättävää sinänsä, nousukyvyn menetysprosentti on lähes samaa luokkaa 2-moottorimäntäkoneilla, turboprop-koneilla ja myös business jeteillä.
Yksi esimerkki koneesta, jonka nousukyky on aika huono yhdellä moottorilla, on Piper Seneca. Paljonko putoaa Senecan nousukyky prosentteina 1-moottoritilanteessa lentoonlähtöä jatkettaessa?
Tässä kysymyksiä ensi alkuun...