Pekka Laukkanen

Kiitos trafi

11 viestiä aiheessa

Maksut nousevat,huh!!!

 

8.3 PPL-kouluttajan koulutuslupa ja muutokset (JAR), harrasteilmailun luvat

8.3.1 Koulutuslupa teoria- ja/tai lentokoulutus

8.3.1.1 Vuosimaksu 1 000 euroa

8.3.1.2 Luvan jatkaminen 500 euroa

8.3.2 Muutokset tai lisäykset lupaan, maksu/työtunti 180 euroa

8.3.3. Vuosimaksu/koulutusohjelma ja /tai lisätoimipaikka, vuosimaksu 100 euroa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatellaan ihan koemielessä.

Kerholla on ultrakoulutusluvat lupakirjoja,vesilento-oikeutta,tutumislentokoulutusta,esittelylentokoulutusta varten ja on kolme eripaikkaa mistä toimia.

Hinta on seuraava 1000€+4x100€ ja 2x100€= 1600€/ vuosi.

Kolmen vuoden välein uusintamaksu 500€

Kolmen vuoden periodilla tekee 1600€x3=4800€+500€=5300€

Halpaa,eikö vain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se niin ollut, että viranomainen hinnoittelee lupamaksut lain ja asetuksen mukaisesti eli käytetyn työmäärän mukaan ilman infrakustannuksia. Ja tekee työnsä tehokkaasti tyytyen lakisääteisiin kahvi- ja ruokataukoihin eikä höpöttele työaikana turhia työkavereiden kanssa. Toiseksi oletan ilman muuta, että viranomaistaho on laskenut ensin ennakoidun tulorahoituksen ja vasta sen jälkeen tehnyt päätöksen siitä, kuinka laadukasta viranomaispalvelua niillä rahoilla saa.  Ja jos tehokkaasti tehtyyn työmäärään perustuva tulorahoitus ei riitä kattamaan lakisääteisiä tehtäviä, silloin käännytään budjettivalmistelijan puoleen. Eivät ilmailijat ole valmiita eivätkä velvollisia maksamaan muusta kuin siitä, mihin laki heidät velvoittaa ja sen suuruisina maksuina, jotka on laskettu siten kuin sama laki velvoittaa viranomaista hinnoittelemaan tuotteen. :thmbdn:

 

Seppo  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nähdä miten käy.

 

Tilanne on tällä hetkellä surkea, mutta jotenkin uskon vielä siihen, että asiat saadaan kohdalleen. Aikataulu on vain tuntematon käsite.

 

En yleensä kopioi sähköpostejani tänne, mutta lähetin viimeksi tänään Trafille sähköpostia tähän sävyyn.

... haluaisin nostaa yleiseen keskusteluun sopijapuolten väliset hinnoitteluerot, SMLL ja SIL veloittavat tämänkin (analysointi) palvelun tuottamisesta 0,00 euroa, Trafi veloittaa  SMLL:n ja SIL:n jäseniltä tyypillisesti 180,00 euroa/tunti sekä lukuisia muita maksuja "tuottaessaan" heille palveluita. Erityisesti tämä on tullut esille lentokoulutusohjelmien suhteen.

Olen kirjoittanut aiheesta kriittisen tekstin, mutta en ole sitä vielä julkaissut minnekään, koska se on ehkä liian rajua kylmiltään.

Tilanne on tällä hetkellä se, että useat ilmailukerhot ovat luopuneet tai luopumassa lentokoulutustoiminnasta Trafin perimien hintojen vuoksi. Tämä aiheuttaa saavutetun koulutuskulttuurin romahtamiseen suuressa osassa maata ja se tulee varmuudella heijastumaan myös kerholaisten normaaliin lentotoimintaan.

Tämä on siis kestämätöntä ja meidän tulisi oikeasti ottaa asia pikaisesti esille, puhua asioista suoraan mikä on viranomaistoiminnan perimmäinen tarkoitus ja tehdä asioihin korjaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on tällä hetkellä surkea, mutta jotenkin uskon vielä siihen, että asiat saadaan kohdalleen. Aikataulu on vain tuntematon käsite.

 

En yleensä kopioi sähköpostejani tänne, mutta lähetin viimeksi tänään Trafille sähköpostia tähän sävyyn.

 

Moi, Istun Pariisissa lentokentällä, joten lyhyesti. Asia tärkeä, ja tulen nostamaan sen omalta osaltani esille. Edunvalvonta on kirjattu Ilmailuliiton strategiassa painopistealueitten ykkösasiaksi, joten näkisin, että tähän tulee reagoida. Kohtuuhintaisen ja laadukkaan koulutuksen jatkuvuus myös pienissä kerhoissa kautta maan on tärkeää. Muutamat lento-oppilaat vuosittain ovat myös monelle kerholle jatkuvuuden edellytys.

 

Jos viranomainen ei pysty tuottamaan luvitukseen liittyvää palvelua järkevällä kustannuksella, ehkä voimme harraste, ja yleisilmailuväen voimin tukea toimintaa niin, että kulut saadaan pidettyä kohtuullisina.

 

-Ari-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtuuhintaisen ja laadukkaan koulutuksen jatkuvuus myös pienissä kerhoissa kautta maan on tärkeää. Muutamat lento-oppilaat vuosittain ovat myös monelle kerholle jatkuvuuden edellytys.

 

Olennainen ristiriita asiassa viranomaisen puolelta on se, että ylijohtaja Pekka Henttu on moneen kertaan ilmaissut huolensa "ahvenlammen pojista", jotka toimivat tiiviimpien yhteisöjen (kerhojen, yritysten) ulkopuolella melkolailla omin päin. Mikäli viranomainen ohjaa toimintaa nyt niin, että kouluttaminen käy kustannusten kannalta liki mahdottomaksi pienille toimijoille, ne pienet toimijat vähenevät entisestään ja koulutus mennään hakemaan suuremmasta keskittymästä, mahdollisesti kaupalliselta yritykseltä.

 

Koulutuksen jälkeen onkin taas lisää tuoreita ahvenlammen poikia. Minä en ota kantaa siihen, onko yhteisöllisyydellä turvallisuusvaikutuksia vai ei, mutta viranomainen on antanut näin kuitenkin ymmärtää. Viranomaisen toiminta asiassa ei vaikuta johdonmukaiselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksut nousevat,huh!!!

 

Mikä ihme tuo on, jos Trafi on...

 

Trafi on Suomen ilmailuviranomainen, joka huolehtii ilmailun yleisestä turvallisuudesta, edistää ilmailun ympäristöystävällisyyttä ja hoitaa sekä lentoliikenteeseen että sen sujuvuuteen liittyviä asioita. Ilmailun kysymyksiä Trafissa tarkastellaan niin lentomatkustajan, lentoyhtiön, harrasteilmailijan kuin lentoaseman pitäjän kannalta.

 

Trafin asiantuntijat työskentelevät turvallisen ja toimivan ilmailun hyväksi

•antamalla ilmailumääräyksiä

•myöntämällä lupia

•valvomalla luvanhaltijoita

•osallistumalla kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön

•käsittelemällä ilmailun ympäristöasioita

•valvomalla matkustajien oikeuksia

•neuvomalla ja tiedottamalla

•ylläpitämällä ilmailun rekistereitä.

 

... niin ei tuota palvelua ja viranomaistoimintaa voi ilman rahaa tuottaa.

 

;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olennainen ristiriita asiassa viranomaisen puolelta on se, että ylijohtaja Pekka Henttu on moneen kertaan ilmaissut huolensa "ahvenlammen pojista", jotka toimivat tiiviimpien yhteisöjen (kerhojen, yritysten) ulkopuolella melkolailla omin päin. Mikäli viranomainen ohjaa toimintaa nyt niin, että kouluttaminen käy kustannusten kannalta liki mahdottomaksi pienille toimijoille, ne pienet toimijat vähenevät entisestään ja koulutus mennään hakemaan suuremmasta keskittymästä, mahdollisesti kaupalliselta yritykseltä.

 

Koulutuksen jälkeen onkin taas lisää tuoreita ahvenlammen poikia. Minä en ota kantaa siihen, onko yhteisöllisyydellä turvallisuusvaikutuksia vai ei, mutta viranomainen on antanut näin kuitenkin ymmärtää. Viranomaisen toiminta asiassa ei vaikuta johdonmukaiselta.

 

Erinomainen pointti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään