Janne Matilainen

Bombardier CSeries tarjolla lentoyhtiöille

74 viestiä aiheessa

Eli nyt sitten virallisesti tarjotaan uutta RJ konseptia lentoyhtiöille. Vielä ei kuitenkaan valmistuspäätöstä tehty. Näinköhän riittää markkinoita tälle tyypille...

 

Montréal, March 15, 2005 – Bombardier's Board of Directors today granted Bombardier Aerospace authority to offer the new CSeries family of aircraft to customers. The authority to offer is an important step in the process that could lead to the aircraft program launch. Prior to launch, Bombardier will seek firm commitments from potential customers, suppliers and government partners. www.bombardier.com

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli konehan on koko luokkaa 100-150 matkustajaa ja yrittäisivät ottaa A318, A319, EMB195 ja 737 paikkoja. Tiukkaa tekee kun airbussilla on nyt jo niin hyvä markkina asema noissa koko luokissa.

 

Perusmallin range 1800nm ja ER version 3000nm.

 

Eka lento olis 2008 ja liikenne käyttöön 2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli konehan on koko luokkaa 100-150 matkustajaa ja yrittäisivät ottaa A318, A319, EMB195 ja 737 paikkoja. Tiukkaa tekee kun airbussilla on nyt jo niin hyvä markkina asema noissa koko luokissa.

 

Olenko väärässä, kun muistaakseni A318, B737-600 ja EMB195 ovat mallisarjojensa huonoimmin myyviä malleja? Ja muista kilpailijoista Avro RJX ja B717 ovat poistuneet kuvioista. Lisäksi Bombardier on pudottanut ennustettaan 50-paikkaisten koneiden kysynnästä, mutta pitänyt suurempien koneiden ennusteen ennallaan.

 

Saattaisi siis olla kysyntää juuri tuohon kokoluokkaan suunnitellulle koneelle, ainakin näin äkkinäisesti ajatellen.

 

Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://news.airwise.com/story/view/1370221392.html

 

Cseries-koneen ensilento tulossa tässä kuussa.

 

Bombardier said on Sunday its new CSeries passenger jet was in good shape to make its crucial first flight by the end of June as it prepares to unveil orders for the more fuel efficient jet at the Paris air show.

 

The first aircraft, which rolled out of the factory in green primer paint and is now under the control of the flight test crew, is "looking great" for a test sortie this month, Chet Fuller, senior commercial vice president, told reporters.

 

The countdown coincides with preparations for the first flight of the larger Airbus A350, which could fly before the June 17-23 air show.

 

 

Tuossa kuvia maaliskuun rolloutista http://airchive.com/html/airplanes-and-airports/bombardier-cseries-cs100-rollout-2013

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lupa koelentoihin" paikalliselta viranomaiselta saatu.

 

http://www.ainonline.com/aviation-news/2013-08-30/transport-canada-clears-cseries-fly

 

Transport Canada has issued Bombardier’s CSeries Clight Test Vehicle 1 (FTV1) its flight-test permit, clearing it for its maiden flight “in the coming weeks,” the manufacturer announced Friday. The approval follows a series of pre-flight tests including low-speed taxi runs. Plans now call for FTV1 to perform high-speed taxi runs, during which the aircraft simulates speeds for flight takeoff.

 

First expected to fly by the end of last year, the CSeries remains on the ground following the failure of Bombardier to meet two subsequent targets for first flight—one at the end of June and the other at the end of July. It blamed the most recent setback on integration delays involving certain unnamed systems.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bombardierin_cseries_ensilento_suunniteltu_tapahtuvaksi_16_syyskuuta_video

 

Bombardierin Cseries CS1 FTV1 -koneen ensilento on suunniteltu tapahtuvaksi maanantaina 16. syyskuuta. Lento suoritetaan vain optimaalisissa sääolosuhteissa ja koneen ollessa täysin kunnossa.

...

Ensilentoa voi seurata Bombardierin videostreamistä osoitteessa www.cseriesfirstflight.bombardier.com.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen lento tulossa lähipäivinä, vähän hitaampi tahti heillä kuin esim. Airbussilla

 

Pidempi juttu: http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_09_23_2013_p28-617973.xml

 

Lyhyempi juttu: http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-readying-cseries-for-second-flight-in-coming-days-390910/

 

Bombardier says the first CSeries flight test vehicle is preparing to fly “in the coming days”.

 

The aircraft has not flown in the nearly eight days since completing a highly publicised first flight on 16 September.

 

The flight test team was given time off immediately after the maiden flight was completed, Bombardier says.

 

Meanwhile, the team also has been reviewing 14,000 data points collected during the inaugural 2.5h flight test, Bombardier says.

 

The absence of follow-up flight tests in the week after the first flight differs with the experience of other manufacturers. The Airbus A350-900 completed three flights, including a fly-by of the Paris air show, in the week after its first flight on 14 June.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen koelento tapahtui eilen. Lennon yhteydessä mitattiin myös lentomelua maanpinnalta käsin, koska koneen on tarkoitus olla mahdollisimman hiljainen, jotta Porter Airlinesin olisi mahdollista lentää sillä Toronton Island Airportilta käsin, mikä edellyttää kentän nykyisen suihkukonekiellon kumoamista, kiitotien pidennyksen lisäksi.

 

Bombardier collected the first noise data on its CSeries airliner during its Oct. 1 second flight from Mirabel, near Montreal.

 

The data will help CSeries customer Porter Airlines build its case for lifting the ban on operating jets from Toronto’s downtown island airport.

 

http://atwonline.com/airframes/bombardier-cseries-conducts-second-flight

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koelento-ohjelman ensimmäinen koneyksilö FTV-1 on lentänyt nyt yhteensä 6 lentoa, viimeksi lennot peräkkäisinä päivinä. Tauon aikana on tehty mm. parannuksia fly-by-wire-järjestelmän ohjelmistoon.

 

The aircraft, a 110-seat CS100 variant known as flight test vehicle one (FTV-1), took off late morning and flew a series of circles roughly 140km (75nm) north of the airport before landing early afternoon, according to PlaneFinder.com.

 

The aircraft, registration number C-FBCS, had last flown the prior evening of 5 November. It also flew 30 October.

 

Reached for comment, Bombardier did not say the purpose of the test flight.

 

Before 30 October, FTV-1 had not flown for 27 days, during which time the aircraft was subjected to a second round of ground vibration testing and software updates for the fly-by-wire flight control system, Bombardier has said.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/cseries-completes-two-flights-in-two-days-392653/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bombardier_cseriesin_ensitoimitus_viivastyy_vuoteen_2015

 

Bombardierin mukaan koelennot ovat edenneet erinomaisesti ja tulokset ovat olleet yhtiön odotusten mukaisia. Ensimmäinen CS100-kone lensi syyskuussa 2013 mutta nyt julkistetun tiedon mukaan koelentoja tarvitaan enemmän varmistamaan laitteistojen toiminta ennen ensimmäistä toimitusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CSeriesin ensimmäinen koelentoyksilö FTV-1 on siirtolennetty pois Kanadan kylmästä talvesta etelämmäksi Wichitaan, Kansasiin, missä koelento-ohjelmaa jatketaan FTV-1:n osalta. Wichitassa sijaitsee Bombardierin Learjet-yksikön päämaja.

 

Bombardier on 16 January completed the first cross-country flight by the CSeries flight test aircraft.

 

The roughly 1,200nm (2,220km) flight repositions the first CS100 test aircraft (FTV-1) to the headquarters of Bombardier’s Learjet division.

 

The new location will help FTV-1 complete more flight tests by escaping the harsh winter weather in Mirabel, Bombardier says.

 

Since flight testing began on 16 September, Bombardier has now completed 25 flights and more than 45 total flight hours by FTV-1 and FTV-2.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-moves-cseries-test-aircraft-to-wichita-394941/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa on tyytyväinen tähän asti saatuihin tuloksiin koneen suorituskyvystä, vastaa luvattua.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/cseries-performance-meeting-expectations-lufthansa-395429/

 

Bombardier’s CSeries has met performance expectations during its first six months of flight tests, says Lufthansa Group chief executive Christoph Franz.

 

“So far, we do not see any major shortfalls from the promised performance data,” he says during a media event in New York on 30 January.

 

Lufthansa-subsidiary Swiss has an order for 30 CS100s, which will be configured with 125 seats.

 

Flight tests on the CS100 began on 16 September 2013 and Bombardier has said that the results were meeting expectations.

 

Despite the positive results, entry-into-service for the CS100 was delayed 15 months to the second half of 2015 earlier in January.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmannen koneyksilön ensilento oli tänään.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/third-cseries-aircraft-enters-flight-test-396544/

 

Bombardier has achieved the first flight of the third CSeries flight test vehicle on 3 March.

 

The take-off of FTV-3 from Bombardier’s factory in Mirabel, Canada, comes two months after FTV-2 joined the flight test programme and nearly six months after first flight of FTV-1.

 

Two more aircraft assigned to the 110-seat CS100 variant are scheduled to enter the flight test programme later this year.

 

Bombardier had accumulated about 100 flight test hours combined on FTV-1 and FTV-2 from 16 September through end of February.

 

The test fleet needs to average between 105-144 flight hours per month across the test fleet to complete the development phase as scheduled in the second half of 2015.

 

The latest schedule represents a delay of 18-24 months compared to Bombardier’s original plan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenen CS100-mallin konetta tilannut uusi yhtiö Odyssey Airlines aikoo aloittaa niillä pelkän bisnesluokan lennot London City-kentältä New Yorkiin v. 2016. Yhtiö kerää aluksi pääomaa "kansalta" netin avulla. Koneisiin tulisi 40 lie-flat-penkkiä. London Citystä lentää bisnesluokan lentoja myös British Airways A318:lla, joka kuitenkin joutuu tekemään Irlannissa välilaskun tankkausta varten. Mitenkähän tuo CS100:lla onnistuu suorana lentona? Lennettävä matka on noin 5700 km eli yli 3000 NM. Ja kuinka yhtiö tulee pärjäämään? Aikaisempia ei niin hyvin onnistuneita yrittäjiä löytyy.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/27761-transatlantic-start-up-odyssey-airlines-looks-to-crowdfunding

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey_Airlines

 

http://www.svd.se/naringsliv/affarsflygbolag-hoppas-pa-grasrotsfinansiering_3521748.svd

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_CSeries

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cseriesin koelento-ohjelma on tilapäisesti keskeytetty. Syynä on koneen PW1500G-moottorille tullut häiriö, joka tapahtui 2 päivää sitten maanpinnalla tehdyissä testeissä. Vielä ei tiedetä, vaikuttaako moottoriongelma koelentojen aikatauluun.

 

http://atwonline.com/engines/cseries-flight-test-program-halted-bombardier-after-gtf-engine-failure

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/cseries-flight-testing-suspended-after-engine-failure-399868/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CSeriesin FTV-1-koelentokoneelle tapahtunut moottorihäiriö oli sen verran vakava, että koneen runkoon tuli vaurioita, joita nyt korjataan. Moottorin koekäyttö maassa on aloitettu uudelleen. Ongelman takia CSeries-koneen vierailu Farnboroughin ilmailunäyttelyssä peruuntuu.

 

Bombardier has restarted engine ground runs on the CSeries, with new “control measures” introduced following the May 29 failure of a Pratt & Whitney PW1500G geared turbofan during maintenance ground tests.

 

But the new narrowbody aircraft will miss its debut at next month’s Farnborough air show to avoid losing more time from the delayed flight-test program.

 

http://aviationweek.com/commercial-aviation/cseries-restarts-ground-runs-misses-farnborough-debut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmö Aviation, jonka piti olla ensimmäinen yhtiö, joka ottaa CSeries-koneet käyttöön, eli siis "launch customer", on nyt ilmoittanut että käyttöönotto viivästyy, eikä yhtiö ole enää ensimmäinen koneet käyttöönottava lentoyhtiö. Bombardier ei ole vieläkään kertonut, koska moottoriin toukokuussa tulleen vian keskeyttämät koelennot jatkuvat, paitsi että niiden pitäisi jatkua "muutaman viikon sisällä". Joidenkin arvioiden mukaan konetyypin käyttöönotto saattaa venyä v. 2016 puolelle.

 

Malmo Aviation, owned by Sweden's Braathens Aviation, was due to be the first CSeries customer to take delivery of the new aircraft in the second half of 2015, but the airline said on Friday that will no longer be the case. It cited worries about further delays after a May engine failure grounded the test aircraft.

 

"It has subsequently emerged that this may cause another delay to the CSeries introduction," Braathens said in its second-quarter 2014 report. "We have informed Bombardier that we will not assume the role of formal launch operator of the aircraft type."

 

Braathens said due to the increased uncertainty, it was in discussion with Bombardier about other possible changes to the delivery schedule. The Swedish firm has ordered 10 CSeries aircraft.

 

"Per the original contract the first CS100 should have been delivered by now - mid 2014," Geir Stormorken, a spokesman for Braathens said.

 

http://news.airwise.com/story/view/1409359376.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CSeries-konetyypin koelennot on vihdoin aloitettu uudelleen eilen koelento-ohjelman kakkosyksilöllä, FTV2:lla. - Bombardierilla on nyt 203 varmaa tilausta ja optiot jne. mukaanlukien sitoumuksia on yhteensä 475.

 

Bombardier Commercial Aircraft resumed flight testing of its CSeries aircraft Sunday with flight test vehicle two (FTV2) taking to the air at the manufacturer’s facility in Mirabel, Quebec.

 

The flight today followed an in-depth review and analysis of the Pratt & Whitney geared turbofan (GTF) engine-related incident that occurred during stationary ground maintenance testing involving CSeries aircraft FTV1 May 29 at the Mirabel facility.

 

Firm orders for the CSeries stand at 203 aircraft, with options, letters of intent and other commitments taking the total to 475.

 

http://atwonline.com/aircraft-engines/bombardier-s-cseries-takes-air-first-time-engine-failure

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään