Iiska Siirilä

Potkurin lavan tunnistus

58 viestiä aiheessa

Moro,

 

oheisissa kuvissa oleva potkurin lapa pitäisi saada tunnistettua. Kyseinen lapa on pappavainaan jäämistöä Kauhavan ilmasotakoululta. Korkeutta lavalla on 103 senttiä, leveyttä 18 cm, alaosan niinikään 18 cm, lavan keskireikä on 7 senttiä.

 

-iiska

 

kuva1b.jpg.68c619b2e2942bba57ec7635b2cccade.jpg

 

 

 

 

kuva3b.jpg.c5fff5b43eab5d5a6af203f0a8010e60.jpg

>kuva2b.jpg.683497e691549569fe8ba566d05c32be.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iiskan kuvassa oleva potkuri on ollut kiinni kuudella pultilla. Tuiskun potkuri taasen oli kiinni kahdeksalla pultilla, kuten alla linkissä hyvin näkyy. Myös vanhoissa mv-kuvissa erottuu pultit hyvin. Eli veikkaisin, että ei voi olla Tuiskusta. Viiman potkuri taasen oli kiinni kuudella pultilla, se saattaa olla oikea arvaus.

 

VL Tuisku:

 

http://www.panoramio.com/photo/83502843

 

VL Viima:

 

http://www.ilmailumuseo.fi/uploads/images/lk_viima2.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs Smolik ?

 

Miksi tuo pinta on noin ruvella ?

 

Smolikin potkuri oli kiinni myös kahdeksalla pultilla Walter Gemma-moottorissa, joten ei ole.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa mitä on lavalle tapahtunut vuosien saatossa, oisko pihkaa tuo tuossa pinnassa oleva kova möhnä?

 

Eli vaihtoehtoja on VK Viima tai tuo stiku (Siemens Sh.14a)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyykö keskiössä mitään merkintöjä? Potkurin tiedot on stanssattu keskiön kylkeen, luulisi, että osa olisi mukana katkaistussakin lavassa.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa mitä on lavalle tapahtunut vuosien saatossa, oisko pihkaa tuo tuossa pinnassa oleva kova möhnä?

 

Eli vaihtoehtoja on VK Viima tai tuo stiku (Siemens Sh.14a)?

 

Lakka on voinut paakkuuntua.

 

Mistä materiaalista nuo puupotkurit tehtiin...koivu, kuusi vai mänty ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakka on voinut paakkuuntua.

 

Mistä materiaalista nuo puupotkurit tehtiin...koivu, kuusi vai mänty ?

Suomalaiset valtion lentokonetehtaan valmistamat potkurit ovat tehty koivuviiluista. Siitä nimi kolupuupotkuri (koivuviilu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smolikin potkuri oli kiinni myös kahdeksalla pultilla Walter Gemma-moottorissa, joten ei ole.

 

Jukka

 

Smolikeissa oli muistaakseni kolmea eri moottoria. Walter Gemma, Walter NZ ja Siemens-Halske Sh14

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkurin kokonaispituus pituus/halkaisija on ollut siis 206 cm.

 

Smolikissa käytettyjen potkurien pituudet (lunttasin mainiosta Smolik-kirjasta) olivat 230 cm. (Walter NZ-120), 240 cm. (Walter Mars), 240 cm. (Walter Gemma) ja 220 cm. (Bramo Sh 14 A). Tuiskun nokalla Lynx pyöri eri suuntaan kuin Siirilän potkuri. Bramo Sh 14:n  220 cm. -potkurin myötä taisi mennä Stigun ja Viimankin mahdollisuudet. Sitä paitsi Siirilä oli Kauhavalla koulutuksessa jo ennen Stiguja ja Viimoja, siis jos lapa on peräisin hänen alkeislentokoulutus ajaltaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smolikeissa oli muistaakseni kolmea eri moottoria. Walter Gemma, Walter NZ ja Siemens-Halske Sh14

 

Jouni, olet aivan oikeassa, noita kolmea käytettiin Smolikissa. Eli 6 tai 8 pulttia riippuen moottorin tyypistä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta mitä Jukka sanoi (Jouni ensin). Yksi Walter Mars (145 hv.) oli kuitenkin lainassa (n:o 40028) ja sitä ehdittiin kokeilukäyttää 100 tunnin ajan kunnes piti palauttaa Tsekkeihin. Mars oli asennettuna Smolikiin SM-128. (Tiedot Yrjö Toivasen Smolik-kirjasta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

J. Raunio "Valtion lentokonetehtaan historia 2" tietää kertoa, että kolupuu ja perinteiset potkurit olivat tehtaan menestystuote jota tehtiin Hansoista lähtien ja ensimmäisiä  kolupuupotkureita kokeltiin D.H. Moth-koneissa v.1933. Perinteinen potkuri tehtiin alkuun Koivu-saarnipinkoista tai mahongista. Esim. v.1941  valmistettiin 30 tyyppiä eri moottoreille. Elikkä mahdollisuuksia on tähän propleemiin taitaa olla "riitävästi". Löysin kovalevyn syövereistä Tampereen teknillisessä museossa v.1975 kuvaamani lmattaren - OH-ILA:n kuvan

ss="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="oh-ila_75.2.jpg.85501b59e3d0947b0427c12da1b61dfb.jpg" />

Mothin potkuri lienee n.kahden metrin pituinen? Tiettyä yhdennäköisyyttä mutta mites tuo pulttijako passaa...

Markku

Tiettyä yhdennäköisyyttä mutta mites tuo pulttijako passaa...

Markku

 

Kuva navasta ei ole hirveän tarkka, mutta tuossa ei näyttäisi olevan kiinnityslaipassa sellaisia kevennys(?)reikiä, jotka Tuiskun ja Stieglitzin kuvissa selvästi näkyvät; kysytyssä potkurissa on minusta noiden reikien jättämät jäljet.

 

Sensijaan Wikimedian kuvasta http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:De_Havilland_DH.60_Moth#mediaviewer/File:De_Havilland_D.H.60_Moth_%28OH-EJA%29_K-SIM_02.jpg näkyy hyvin, että ainakin OH-EJA:n potkurissa on 8 pulttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva navasta ei ole hirveän tarkka, mutta tuossa ei näyttäisi olevan kiinnityslaipassa sellaisia kevennys(?)reikiä, jotka Tuiskun ja Stieglitzin kuvissa selvästi näkyvät; kysytyssä potkurissa on minusta noiden reikien jättämät jäljet.

 

Sensijaan Wikimedian kuvasta http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:De_Havilland_DH.60_Moth#mediaviewer/File:De_Havilland_D.H.60_Moth_%28OH-EJA%29_K-SIM_02.jpg näkyy hyvin, että ainakin OH-EJA:n potkurissa on 8 pulttia.

 

Minulla on Mothin potkuri. Se on tosiaan kahdeksalla pultinreiällä varustettu. Valmistettu Hermes-moottoriin vuonna 1936. Halkaisija on aika lailla samaa luokkaa - ihan tarkaa en muista, mutta 208 cm pyörii mielessä. Lavan muoto on minun silmääni karvan leveämpi. Yleensä niihin on tosiaan stanssattu keskiön kohdalle sivuun yhtä jos toista tietoa, kuten nuo mainitut + potkurin nousu. Mitä lakkaa lie käyttäneet, mutta aika monessa näkemässäni yksilössä se on käyttäytynyt suunnilleen tuohon tapaan. Omani muistan 70-luvulta saakka, jolloin pinta oli mennyt muroille. Ei ihan tuollaiseksi kuitenkaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirilän potkurin lapa voisi ollakin juuri nk. "Härkä-Mothista" missä moottorina oli 115 hv:n Cirrus-Hermes.. Mittailin Suomen Ilmailumuseossa olevan potkurin (Cirrus II 80 hv.). Näin ollen se on ollut heikkotehoisemmassa DH 60X Moth -koneessa. Tämän pituus on 194 cm., keskiö 16 cm. ja lavan max. leveys 20 cm. Keskiössä on 8:lle pultille reiät. Myös tämän potkurin lavoissa on VL:n hakaristiset merkit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään