Iiska Siirilä

Potkurin lavan tunnistus

58 viestiä aiheessa

Valtion Lentokonetehdas teki taulukon kaikista potkureista joita ilmavoimilla oli käytössään. Taulukko on päivätty 11.12.1943. Se sisältää säätöpotkurit, maassasäädettävät potkurit ja kiinteälapaiset potkurit.

 

Kiinteistä 2-lapaisista halkaisijaltaan lyhimmät olivat Viiman SH-14A -moottorille VL:lla valmistettu VL E 16181/1, (210 cm.). Seuraavaksi pisimmät olivat  Smolikin ja Stieglitzin potkurit, joiden halkaisija oli 220 cm.   

Mistähän tuon taulukon saisi käsiinsä?

Minulla on vaarin inttimuistona vuodelta -33 tai -34 peräisin oleva potkurin lapa, joka on ulkoasultaan kuten Siirilän potkuri ja joka kertoman mukaan olisi Smolikista. Paitsi, että on ollut kiinni 8 pultilla ja että puolikkaan perusteella potkuri halkaisija on ollut 2,60m. Tummat pilkut pinnassa ovat kasaan vetäytynyttä lakkaa. Tämän potkurin tarina on, että maassa rullatessa on osuttu johonkin ja potkuri rikkoontunut. Tämän keskustelu perusteella ei olisikaan Smolikista koska halkaisija poikkeaa noinkin merkittävästi. Pari kuvaa ohessa.

t. Antti

 

 

 

 

dsc_10054.jpg.7e6a786b9453cf3b74c22a77bd3031b8.jpg

 

 

 

 

dsc_10055.jpg.b63c213358e20804a726777a530c7397.jpg

>dsc_10057.jpg.19e27c534bcb7cd7684a453b2200098e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Raimo. Tuo saattaa olla arvoituksen ratkaisu. Koitin katsella Kauhavalla sodan jälkeen otettuja Curtiss-koneen kuvia, lähinnä kirjasta "Ilmavoimat sodan jälkeen". Kuvat ovat sellaisista kulmista, että potkureista on vaikea sanoa mitään. Kovin pyöreiltä ne eivät kuitenkaan kärjistä näytä olevan. Kuvien koneet ovat CU-560, joka oli havaintovälineenä vielä 1956 sekä CU-578, jolla lennettiin tyypin viimeinen lento 30.8.1947.

 

Onko tietoa, "viilattiinko" kaikkien CU-koneiden potkureita lyhyemmiksi?

 

Jukka

 

Kyllä Curtissilla on osattu tehdä potkurin halkaisija oikeisiin mittoihin, sillä enpä ole VL:n tai ilmavoimien papereista löytänyt enempää kuin yhden Curtiss-potkurin lyhentämisen 3,06 :sta 2,90 metriin. Joulukuun 1943 taulukossa olivat CU-potkurit edelleen halkaisijaltaan 3,06 m.

 

Näyttää vahvasti, että Vesan  potkurin lapa olisi ollut viimeksi kiinnitettynä Kauhavalla vuosia seisoneeseen Curtissiin CUw-560. Lentosotakoulu Kauhava 29.4.1949. Tarkastuskertomus. CUw-560. Potkurin lapojen etureunoissa lovia. Lavat n. 10 cm. lyhyempiä kuin normaalissa CUw-potkurissa. (Potkuri vaihdettu Le.R 1:ssä). Näyttäisi sellainen lovi löytyvän myös Vesan potkurilavasta.

 

Kyselyihin, Kansallisarkistosta muiden tehtaan papereiden joukosta olen VL:n potkuri-taulukon löytänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa asiantuntemusta, kerta kaikkiaan! 

Lapa on kaverini, laittoi kyselyn kauttani. Kyllähän tuo lapa olohuoneen nurkassa olisi näyttävä, niin kauan kun se saisi siellä olla...eli pari minuuttia

Itse keräilen mersu osia ja pari mersun lapaa voisin ottaakin  ;D

 

t. Vesa Ainasoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minulla on vaarin inttimuistona vuodelta -33 tai -34 peräisin oleva potkurin lapa, joka on ulkoasultaan kuten Siirilän potkuri ja joka kertoman mukaan olisi Smolikista. Paitsi, että on ollut kiinni 8 pultilla ja että puolikkaan perusteella potkuri halkaisija on ollut 2,60m. Tummat pilkut pinnassa ovat kasaan vetäytynyttä lakkaa. Tämän potkurin tarina on, että maassa rullatessa on osuttu johonkin ja potkuri rikkoontunut. Tämän keskustelu perusteella ei olisikaan Smolikista koska halkaisija poikkeaa noinkin merkittävästi. Pari kuvaa ohessa.

t. Antti

 

Näyttäs ulkonäöltään Caudron C.60:n huiskalta: Pituus on 2,65m, 8 pulttia ja ajankohtakin passaa. Tyyppi oli käytössä vuoteen 1936

 

http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=Caudron-C-60

Markku

Entä mitenkä olisi Martinsyde F.4 Buzzardin potkuri: pituus on 2,66 m., 8 pulttia ja tässäkin tapauksessa ajankohta sopii. Myös nämä lempinimeltään "Martinsaikkarit" olivat Antin vaarin armeija-aikaan käytössä Kauhavalla. Olen ymmärtänyt että tuo lavan ympärille kierretyn "kankaan" tarkoituksena oli pitää lapa kasassa jos oma luotisarja siihen osuu kun kk.-tahditin ei toimi moitteettomasti, tai vaikka tahditin toimikin täydellisesti saattoi syy potkuriin osumisessa olla moottorin liian alhaisella kierrosluvulla. Caudron-alkeiskoulukone ei ollut aseistettu, siksi kallistuisin Martinsyden puolelle tässä lapa-asiassa.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt että tuo lavan ympärille kierretyn "kankaan" tarkoituksena oli pitää lapa kasassa jos oma luotisarja siihen osuu kun kk.-tahditin ei toimi moitteettomasti, tai vaikka tahditin toimikin täydellisesti saattoi syy potkuriin osumisessa olla moottorin liian alhaisella kierrosluvulla. Caudron-alkeiskoulukone ei ollut aseistettu, siksi kallistuisin Martinsyden puolelle tässä lapa-asiassa.   

 

Ei taida kangas kimmottaa ainakaan luotia pois, mutta kankaalla ja lakalla verhottu puupotkuri kestää kosteutta huomattavasti paremmin kun käsittelemätön pinta. Tästä syystä nykyiset puupotkurit pinnoitetaan yleensä ohuella lasikuitukankaalla, tai jollain muulla komposiitilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä esimerkkikuvat ( by Raimo Heikkinen ).

Minun, maallikon, käsitys on että tuo kangas estää ulostulopuolella repeämät.

 

 

img_2729.jpg.9e65405d0c21a91b3ad8ab73ca1eac9b.jpg

 

 

 

 

Heikki

>img_2733.jpg.6ed5d656a94df7c581669216b7c5ba1b.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään