Petri Lehtovirta

Norwegianilla lakonuhka

91 viestiä aiheessa

http://yle.fi/uutiset/norwegian_peruu_suuren_maaran_lentoja_lakon_vuoksi/7843338

 

Norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian on perunut keskiviikosta alkaen kaikki Norjan, Ruotsin ja Tanskan sisäiset lennot. Lisäksi kaikki Skandinavian pääkaupunkien väliset lennot on peruttu. Suomen osalta peruutus koskee ainakin Helsingin ja Kööpenhaminan ja Helsingin ja Tukholman välisiä aamulentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouslehti E24:n mukaan Norwegian on antanut lentäjien yhdistykselle NPU:lle ja ammattiliitto Paratille aikaa klo 15.00 asti Norjan aikaa saada neuvottelut aikaan valtakunnansovittelijan johdolla, ja NAN:n eli Norwegian Air Norwayn hallituksella on "kaikki valtuudet" tehdä ratkaisuja itsenäisesti. Sitä ei kerrota, onko valtuudet annettu myös tytäryhtiön julistamiseen konkurssiin. 100000 matkustajaa on toistaiseksi joutumassa muuttamaan matkasuunnitelmiaan lakon takia.

 

«Ledelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har fått alle fullmakter fra ledelsen i morselskapet Norwegian Air Shuttle til å få hele konsernet ut av den krisen som er skapt», heter det i pressemeldingen fra flyselskapet.

 

Om fullmakten også innebærer muligheten til å slå selskapet konkurs, er ikke kjent.

 

« Nok er nok. Over 100 000 passasjerer har så langt blitt berørt av pilotstreiken», skriver selskapet.

 

«Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til kl. 15:00».

 

http://e24.no/jobb/norwegian-gir-parat-frist-til-klokken-15-00/23408888

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattiliitto Parat ei suostunut tulemaan paikalle mihinkään Norwegianin määräämään aikaan, joten mitään etenemistä ei ole tapahtunut. Kommentaattorit eivät edes tiedä, onko tytäryhtiö mahdollista julistaa konkurssitilaan ilman, että emoyhtiökin menee konkurssiin. Kaikki voivottelevat ongelmaa. Lakko kuitenkin jatkuu, siitä ei liene epäselvyyttä.

 

http://e24.no/jobb/norwegian-gir-parat-frist-til-klokken-15-00/23408888

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/talous/a1305934875325

Lentoyhtiö Norwegianin ja sen lentäjien välinen kiista työehdoista jatkuu jo seitsemättä päivää.

 

...

 

Suomeen lakolla ei juuri ole vaikutuksia. Muutamia Helsingin-lentoja on kuitenkin peruttu. Aamulla kello 6.55 ei lennetty Tukholmaan, kello 7.00 ei lennetty Kööpenhaminaan ja kello 7.15 ei lennetty Osloon.

 

Lisäksi kello 16.00 lähteväksi suunniteltu lento Tukholmaan on peruttu, ja Osloon lennetään vasta kello 17.30, ei kello 16.15. Myös iltalento Tukholmaan on myöhässä, se lähtee vasta kello 19.40, ei kello 18.55.

 

Helsinkiin saapuvista lennoista on peruttu Tukholmasta kello 15.30 ja Oslosta kelo 23.15 saapuvaksi suunnitellut lennot. Lisäksi Oslosta kello 15.40 saapuvaksi suunniteltu lento saapuu suunnitelmien mukaan vasta kello 16.55 ja Tukholmasta kello 18.25 Helsinkiin saapuvaksi suunniteltu lento saapuu vasta kello 19.10.

 

http://www.norwegian.com/fi/asiakaspalvelu/onko-lento-ajassaan/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

European Cockpit Association lausuu aiheesta

 

https://www.eurocockpit.be/node/2217

 

Strike-breaking & forced transfer of striking workers… Norwegian Air Shuttle’s anti-social behaviour must stop

 

European pilots express their firm disapproval of the anti-social actions from Norwegian Air Shuttle (NAS). Competition is not a blank cheque to do whatever you want: unilateral decision to transfer striking workers to subsidiaries, massive recourse to strike-breaking, virtual crew bases outside Europe and social engineering are some of the social dumping techniques used by Norwegian to gain unfair competitive advantage and to cut cost on the back of its employees.

 

“Norwegian never gets enough,” says Capt. Dirk Polloczek, ECA President. “Hiring and basing cabin crew in Bangkok is not enough; hiring pilots through Singaporean Agencies to base them in Gatwick is not enough; opening a subsidiary in Ireland to avoid Norway’s tax and social law is not enough…. Now they resort to strike-breaking and threaten to move their pilots to subsidiaries and unilaterally break Collective Labour Agreements. Such behaviour is disgraceful and has no place in Europe.”

 

Information suggests that NAS tries everything to break the ongoing strike by bringing in pilots from various European countries and using charter and fleet operators to fly their routes. So far, evidence suggests that SmartLynx (Latvia), White Airlines (Portugal), Euro Atlantic Airways (Portugal), Danish Air Transport (DAT, Denmark) and Jet2 (UK) are operating flights for Norwegian during the strike.

 

According to employment lawyer Arvid Reidar Ødegård, these actions constitute strike breaking. Such practices are illegal in several European countries (e.g. Spain, Croatia, etc.), where the employer cannot substitute workers on strike by workers with no link to the company when the strike was formally notified. In countries where no formal regulations exist, strike-breaking is regarded as immoral and unacceptable, as it is a targeted attempt to undermine the basic worker’s right to strike.

 

“Norwegian clamps down on strikers to make them accept drastic cost cuts. But they seem to have enough cash to hand out 150 USD vouchers to anybody willing to sign a petition that presses the US Congress to open up the American market to the airline’s Irish subsidiary Norwegian Air International (NAI),” says Philip von Schöppenthau, ECA Secretary General. “As we all know, NAI in Ireland is a ‘flag of convenience’ that is based on social dumping techniques, and it is not surprising that NAI failed so far to get access to the US. The anti-social behaviour through strike-breaking and forced crew transfers demonstrates once again that Norwegian is undermining basic social and labour rights.”

 

The Norwegian pilot strike broke out last week due to a Collective Labour Agreement dispute, after mediation failed. The pilots are employed by Norwegian Air Norway (NAN), a subsidiary of Norwegian Air Shuttle (NAS), and are seeking an agreement with their real employer, i.e. NAS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnantaja näyttää saavan mitä tilaa. Pohja se on henkilöstön säkissäkin. Eri asia sitten, seuraako tästä kummallekaan osapuolelle mitään hyvää. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAU uhkaa Norwegiania tukilakolla – lennot saattavat pysähtyä myös Suomessa. IAU:n mukaan tukitoimet koskisivat toteutuessaan Norwegianin maapalveluita Suomessa.

 

http://yle.fi/uutiset/iau_uhkaa_norwegiania_tukilakolla__lennot_saattavat_pysahtya_myos_suomessa/7852264

 

Ilmailualan Unioni IAU kertoo harkitsevansa tukitoimia lentoyhtiö Norwegianin lentäjien lakolle.

 

IAU:n tiedotteen mukaan Norwegianin lentäjien ammattiliitto Parat esitti tukipyynnön työtaistelulleen perjantai-iltana.

 

Norwegianin norjalaisen tytäryhtiön lentäjät ovat olleet lakossa lauantaista asti. Norwegianin suomalaisen haaran lentäjät eivät ole lakossa. IAU:n mukaan Norwegianin lennot pysähtyvät Suomessa jos maapalveluja koskeva tukilakko toteutuu.

 

IAU:lla on käynnissä myös toinen työriita. IAU antoi muutama päivä sitten varoituksen työtaistelusta, joka liittyy IAU:n ja ja Finavian kiistaan maapalveluissa noudatettavista työehtosopimuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAU uhkaa Norwegiania tukilakolla – lennot saattavat pysähtyä myös Suomessa. IAU:n mukaan tukitoimet koskisivat toteutuessaan Norwegianin maapalveluita Suomessa.

 

http://yle.fi/uutiset/iau_uhkaa_norwegiania_tukilakolla__lennot_saattavat_pysahtya_myos_suomessa/7852264

 

 

Eikä vain uhkaa, vaan IAU aloittaa tukilakon huomenna. http://www.hs.fi/politiikka/a1425697319418?jako=e2547424efa4aadfa5c439b30c3909ad&ref=tw-share

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko veikkauksia, kuinka kauan lakko voisi jatkua? On liput ostettu kuun lopulle Köpikseen ja ovat olleet nyt perutuissa lennoissa.

 

Voikohan lippuja peruuttaa jo lakon takia etukäteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko veikkauksia, kuinka kauan lakko voisi jatkua? On liput ostettu kuun lopulle Köpikseen ja ovat olleet nyt perutuissa lennoissa.

 

Voikohan lippuja peruuttaa jo lakon takia etukäteen?

 

"Tukilakko alkaa kello kolme aamuyöllä ja päättyy iltaviideltä", kertoo IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian leasannu ihan kunnolla noita koneita lakon takia. Tällä hetkellä tämmöset koneet lentää Norwegianin lentoja.

 

A319 - OK-OER - Operated by CSA

A320 - CS-TRO - Operated by White

A320 - LY-VEO - Operated by Avion Express

A320 - YL-LCO - Operated by SmartLynx

A320 - LY-SPB - Operated by SmallPlanet

A330-200 - CS-TFZ - Operated by Hi Fly

A330-300 - CS-TRI - Operated by Hi Fly

B737-300 - LY-FLH - Operated by SmallPlanet

B737-800 - CS-TQU - Operated by EuroAtlantic

B737-800 - G-JZHA - Operated by Jet2 .com

B767-300 - CS-TFT - Operated by EuroAtlantic

B767-300 - CS-TRN - Operated by EuroAtlantic

B777-200 - CS-TFM - Operated by EuroAtlantic

 

Lisäksi myös nämä ovat lentäneet norksille pari päivää sitten lentoja.

 

A320 - OY-LHD - Operated by Danish Air Transport

A320 - YL-LCA - Operated by SmartLynx

A320 - YL-LCM - Operated by SmartLynx

A320 - G-POWI- Operated by Titan Airways

A321 - D-ASTE - Operated by Germania

B757-200 - G-POWH - Operated by Titan Airways

MD83 - OY-RUE - Operated by Danish Air Transport

 

Voi olla muitakin koneita, mutta nuo nyt löysin selailemalla nettiä ja varmistamalla fr24 tietokannasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tj. Kjosilla on pelissä myös oma varallisuus eikä mieheltä ole ennenkään keinot loppuneet kesken. Ymmärtääkseni Norwegianilla on tilauksessa 240 konetta, tjsp, ja ne lienee mahdollista sijoittaa taas johonkin uuteen yhtiöön, joka pannaan pystyyn esim. Irlantiin  ;) ja rekrytoida lentäjiä mistä parhaaksi näkee ja jättää nykyiset rannalle ruikuttamaan. Viimeistä sanaa tässä kiistassa ei ole edelleenkään sanottu.

 

Kjos saa nyt voimakasta tukea Norjan elinkeinojärjestöltä NHO:lta (Näringlivets Hovedorganisasjon), jonka johtajan Kristin Skogen Lundin mielestä tällaista vastuuttomuutta ei ole ennen nähty Norjan työelämässä ja hän syyttää vastuuttomuudesta lentäjiä ja ammattiliittoa Paratia, eikä Kjosia:

 

- Uansvarlig opptreden

 

Samtidig går administrerende direktør Kristin Skogen Lund i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) til frontalangrep på de streikende pilotene og Parat.

 

- Dette er en uansvarlig opptreden av en fagforening, som vi ikke har sett maken til i norsk arbeidsliv. Det er en stor utfordring for trepartssamarbeidet i Norge hvis vi får mer av den slags uforsvarlig fagforeningsopptreden, sier Skogen Lund til NRK Kveldsnytt.

 

http://www.dagbladet.no/2015/03/07/nyheter/innenriks/flystreik/norwegian/38106362/

 

Lisäksi uutisessa sanotaan, että Norwegian pyrkii lentämään suurimman osan Euroopan lennoista, vaikka Skandinavian pääkaupunkien väliset lennot perutaan:

 

Selskapet planlegger å gjennføre de fleste Europa-rutene, mens flyene mellom de skandinaviske hovedstedene er innstilt, skriver selskapet i en pressemelding, som først ble sendt ut ved 22.15-tiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella raukkamainen ja vastuuton temppu IAU:lta tuoda jonkun toisen maan työtaistelu Suomeen. Ihan pelkkää kiusantekoa ja vandalismia.

 

Ay-hihhuloinnila ei tunnu olevan mitään rajaa eikä sille näköjään saadakaan mitään rajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakoista ja tukilakoista voidaan olla montaa mieltä. Nähdäkseni oleellisia ovat kuitenkin seuraavat seikat:

 

- Millainen palkkaus on tällä hetkellä ja kuka sen maksaa?

- Millainen työttömyysturva on tällä hetkellä ja kuka sen maksaa?

- Millainen sairausturva on tällä hetkellä ja kuka sen maksaa?

- Millainen eläkekertymä on tällä hetkellä ja kuka sen maksaa?

- Millainen lomakertymä on tällä hetkellä ja kuka sen maksaa?

 

Ja sitten samat kysymykset yhtiön kaavaileman uudistuksen jälkeen. Vasta tämän laskennan jälkeen on se data käytettävissä, jonka perusteella voidaan vetää riittävät johtopäätökset. Ainakin omasta puolestani toivon, että nämä mainitsemani asiat ovat kunnossa nyt ja tulevaisuudessa. Työmies on aina palkkansa, lomansa, sosiaaliturvansa ja eläkkeensä ansainnut.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vaan on kummaa , että nykyihmisten (Cheap Charliet ) pitää saada lennot alle polttoainekustannuksien.

 

Joo, lensimme Helsinki-Berliini-Malaga-Tukholma-Helsinki alle 200 eur / henk sisältäen 23 kg matkatavaraa. Ei tosta kukaan paljoa tienannut, mutta ei se minun vika ole että lentoyhtiöt myi tuolla hinnalla. Ehkä muut matkustajat ja veronmaksajat subventoivat perheemme talvilomaa (mikä on kohtuullista sillä maksoimme viime vuonna 150 000 eur veroja Valtiolle).

 

😃

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella raukkamainen ja vastuuton temppu IAU:lta tuoda jonkun toisen maan työtaistelu Suomeen. Ihan pelkkää kiusantekoa ja vandalismia.

 

Olen kerrankin Mannikaisen kanssa samaa mieltä työtaistelutoimien järkevyydestä. Aika, jolloin Suomessa oltiin chileläisten kaivosmiesten tukilakossa, on mennyttä. Eiköhän norjalaiset lentäjät olisi pärjänneet omillaan. Heillähän on pienen avainalan voimakas lakkoase käytössä. Ehkä solidaarisuus on vastavuoroista. Joo, ihan varmaan.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vaan on kummaa , että nykyihmisten (Cheap Charliet ) pitää saada lennot alle polttoainekustannuksien.

 

Niin, lentoyhtiön pitää strategisesti valita jääkö osa jakkaroista tyhjiksi, vai myydäänkö ne alennuksella. Päätöksen lipun lopullisesta hinnasta tekee AINA lentoyhtiö. - Jos hinnoittelu kiinnostaa, niin Exceliin voi kätevästi tehdä itselleen hinnoittelu(lento)koneen  :D

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se vaan on kummaa , että nykyihmisten (Cheap Charliet ) pitää saada lennot alle polttoainekustannuksien.

 

No onneksi rahamiehille tai sellaista esittäville on tarjolla lippuja jotka on yli polttoainekustannusten, niin pysyy tuotto tasapainossa.

 

Eri asia sitten kokonaan, että mistä yhden lennon polttoainekustannukset aina voikaan realistisesti tarkistaa että tietää kumpaa sarjaa sitä kuluttajana on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään