Petri Lehtovirta

Norwegianilla lakonuhka

91 viestiä aiheessa

Tarkoitin lähinnä sitä, että ala on sairaaksi kilpailtu.

 

Totta puhut. Onkohan alalla liikaa tarjontaa? Tulee aina vaan uusia yrittäjiä jotka haluavat tulla markkinoille superhalvoilla hinnoilla ja kuolevat pois pian kun "hinnoittelukone" ei menekään ihan niin kuin piti. Henkilöstökustannukset ovat iso osa lentoyhtiön kustannusrakenteesta ja pitääkseen nenän pinnalla on mentävä jokaiseen henkilökunnan aiheuttamaan kuluun kiinni kaikin konstein. Lakkoilu tulee vaan lisääntymään alalla valitettavasti niin kauan kun markkinat ovat epäterveet. Nyt on kuluttajan markkinat. Nautitaan edullisista hinnoista niin kauan kun niitä riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin lähinnä sitä, että ala on sairaaksi kilpailtu.

 

Aikaisemmin se oli sairas, mutta subventoitu. Kilpailu on kuitenkin parempi.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella raukkamainen ja vastuuton temppu IAU:lta tuoda jonkun toisen maan työtaistelu Suomeen. Ihan pelkkää kiusantekoa ja vandalismia.

 

Ay-hihhuloinnila ei tunnu olevan mitään rajaa eikä sille näköjään saadakaan mitään rajaa.

Eikö se ole juuri sitä globalisaatiota ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole oikein että lentojen hinnat kilpaillaan niin mataliksi että yhtiöt voivat taloudellisesti heikosti. Ei ole oikein että matkustajien palveluista lennoilla tingitään. Ei ole oikein että lentäjille, joilla on erittäin suuri vastuu, maksetaan huonohkoja palkkoja suhteessa työn vaativuuteen.

 

Ei ole oikein että lentoyhtiöiden työntekijöiden etuja poljetaan tai heitä uhkaillaan mm. työpaikan menetyksellä jne.

 

Ei ole oikein että sellaisten arvostettujen, hyvien ja perinteisten yhtiöiden kuten Finnair, BA tai Lufthansa, toimintaa vaikeutetaan sairaalla lentolippujen hintadumppaamisella.

 

Ei voi olla oikein, että lentoturvallisuus vaarantuu liiallisen kilpailun tuloksena!

 

Minusta lentolippujen hintataso pitäisi olla sen verran korkea, että lentoyhtiöt voisivat toimia taloudellisesti normaalisti. Jos ei ole varaa asiallisiin lentolipunhintoihin, pitää ihmisten olla lentämättä ja liikkua muilla tavoin.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole oikein että sellaisten arvostettujen, hyvien ja perinteisten yhtiöiden kuten Finnair, BA tai Lufthansa, toimintaa vaikeutetaan sairaalla lentolippujen hintadumppaamisella.

 

Sepustuksessasi olisi montakin asiaa mihin puuttua, mutta kysytään nyt tätä. Miten esim. Finnair on parempi lentoyhtiö kuin vaikkapa Norwegian tai esim. airBerlin?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En viitsi alkaa kinaamaan asiasta. Se minkä kirjoitin, on minun mielipiteeni.

 

 

Ei kannata kinata. Kerro nyt kuitenkin perustelusi. Minuakin kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En viitsi alkaa kinaamaan asiasta. Se minkä kirjoitin, on minun mielipiteeni.

 

yES

 

Kuin myös. En ole itse ainakaan huomannut mitään suurempaa eroa palvelussa Norwegianin ja Finnairin kanssa. Toki molemmissa on hyvät ja huonot puolet, mutta hintakaan ei ole aina edes halpisyhtiön etuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleistäminen on kivaa:

 

Matkustajan vinkkelistä on koomista, että IAU ryhtyy tukilakkoon rikkaiden, hyvin toimeentulevien lentäjien takia.

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/iaun-tukilakon-takia-malagaan-juuttunut-matkustajan-vinkkelista-koomista/2002284?pwbi=ce3c992a96b156a53e4e736dbdc008a8

 

Mistähän Pekka Kantanen tietää norjalaisten lentäjien olevan a) rikkaita b) hyvin toimeentulevia. Vai tietääköhän oikeasti mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Esa, minun mielipiteeni taas on, että sinun mielipiteesi on perseestä. Enkä kerro miksi, koska se on vain minun mielipiteeni.

 

T

 

Minä taas luen mieluummin tekstiä, jossa ei ole anatomisia tehosteita. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/tukilakkoon_jopa_365_000_tyontekijaa__norwegianin_lentajat_saamassa_tukea_muista_pohjoismaista/7857719

http://e24.no/jobb/norwegian-air-shuttle/oppfordrer-365-000-medlemmer-til-sympatistreik/23411928

 

Puolitoista viikkoa työtaistelussa olleet norjalaisen halpalentoyhtiön Norwegianin lentäjät ovat saamassa merkittävää tukea muista Pohjoismaista. VG-lehden haastattelema Pohjoismaiden kuljetustyöntekijöiden liiton NTF:n pääsihteeri Peter Løvkvist suosittelee jäsenliitoille tukilakkoon ryhtymistä. Tukilakkoon osallistuisi yhteensä 365 000 työntekijää.

 

NTF:llä on jäsenliitoja Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Islannissa ja Färsaarilla. Tukilakon aloittaminen vaatii vielä erillisen päätöksen kussakin liitossa.

 

NTF:n jäsenliittoja ovat Suomessa muun muassa Merimies-Unioni ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT.

 

 

http://yle.fi/uutiset/ilmailualan_unioni_uusia_norwegian-tukitoimia_tulossa/7857205

 

Ilmailualan Unioni sekä SLSY eli Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys harkitsevat tukevansa Norwegianin lakkoilevia lentäjiä. Norwegian-lakon tukitoimista keskustellaan parhaillaan Oslossa useiden pohjoismaisten alan liittojen kesken. Liitot kertovat asiasta verkkosivuillaan.

 

IAU on jo antanut valtakunnansovittelijalle ennakkoilmoituksen työtaistelutoimesta, joka kohdistuu epäsuorasti Norwegianiin. Liitto ei aio hoitaa norjalaisyhtiön Oulun-aamukoneen maapalveluja 24. maaliskuuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan sosiaalisessa mediassa oli selvä trendi Björn Kjosin ja toisaalta Norwegianin lakkoilevien lentäjien välisessä "kannatuskisassa". Facebookissa ryhmä "me, jotka kannatamme Kjosia" sai 1 viikossa 28767 tykkäystä, kun taas ryhmä "me jotka kannatamme lentäjiä" sai vain 6587 tykkäystä. Kjos voitti siis artikkelin mukaan kisan "useilla Dreamlinerinmitoilla"  :P

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=59332

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa olla mielenkiintoista juttua:

 

http://yle.fi/uutiset/nrk_norwegianin_lakon_aikana_koneita_ohjasivat_henkilot_jotka_maksoivat_paastakseen_lentamaan/7860313

 

Norwegian hyödynsi lakon aikana lentäjiä, jotka olivat valmiit maksamaan päästäkseen hankkimaan lentokokemusta. Pay to fly -sopimuksia vastustava järjestö sanoo sen heikentävän lentoturvallisuutta ja polkevan työehtoja. Viranomaisen mielestä ongelmia ei ole.

 

Norwegian oli tehnyt sopimuksen liettualaisen Small Planet Airlines -yhtiön kanssa. Yhtiö tarjosi Norwegianille kokemattomia lentäjiä, jotka itse maksoivat Norwegianille päästäkseen lentämään ja hankkimaan lentotunteja. Järjestely tunnetaan nimellä "Pay to fly".

 

NRK on saanut tietonsa nuorten lentäjien Cockpitseeker-järjestöltä, joka vastustaa Pay to fly -sopimuksia. Järjestön mielestä sopimukset heikentävät lentoturvallisuutta ja ovat myös häikäilemätöntä työvoiman väärinkäyttöä.

 

Pay to fly -sopimuksia tekevät työttömät lentäjät, jotka eivät ole saaneet tavanomaista työsopimusta, eikä heille siis kerry lentokokemusta. Vaikeassa tilanteessa olevat lentäjät joutuvat hyväksymään hyvin epäedullisen työehtosopimuksen, joka Cockpitseekerin mielestä lähentelee orjatyötä.

 

Small Planet Airlines ei suostu kertomaan uusista työehdoistaan, mutta Cockpitseeker on saanut haltuunsa vuonna 2013 käytössä olleen työehtosopimuksen. Tuolloin lentäjän piti ottaa 310 000 kruunun (36 000 euroa) suuruinen laina, jota hän maksoi pois työllä. Lentäjän bruttokuukausipalkka oli noin 27 000 kruunua, joten hän olisi ollut sidoksissa palkattomaan työhön yli vuoden.

 

Lainan takaisinmaksuehdot olivat tiukat ja lentäjä voitiin haastaa oikeuteen, jos hän ei onnistunut maksamaan säännöllisesti. Järjestön mukaan sopimus pakotti lentäjän töihin, vaikka hän olisi ollut esimerkiksi sairauden takia kykenemätön lentämään.

 

Sopimuksen sisällön paljastaminen olisi johtanut yli 10 000 euron sakkoon. Kyseisen lentäjän varsinainen työnantaja oli Kyproksella toimipaikkaansa pitäånyt henkilöstövuokrausyhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yhtiö tarjosi Norwegianille kokemattomia lentäjiä, jotka itse maksoivat Norwegianille päästäkseen lentämään ja hankkimaan lentotunteja.

 

Siis kenen koneita nämä väitetyt pilotit lensi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eiköhän nuo lentäneet Small Planet Airlinesin koneita.

 

Norwegianilla oli wet lease koneita norjalaisten spotterien mukaan melkein parilta kymmeneltä eri yhtiöltä (juu lähde on pprune, mutta tuntuu uskottavalta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei lentänyt ei. Norskin omat koneet seisoivat maassa, kun ei ollut miehistöä joka niillä lentäisi. Korvattavia lentoja sitten järjestettiin wet lease sopimuksilla, jossa kone ja miehistö vuokrattiin, mutta pelkkää uutta miehistöä ei lakon ajaksi hankittu lentämään norskin kalustolla. Tämmösen kuvan ainakin itse oon saanu.

 

Mutta tommonen pay to fly järjestelmä pitäisi liikennelentämisessä kieltää ihan kokonaan. Miettii jos itse istuisin koneen kyydissä, jonka lipusta olen maksanut rahaa enemmän tai vähemmän jotta lennon operointikulut tulisi katetuksi ja miehistö saisi palkkaa. Mutta sen lisäksi, että olen ostanut lipun, niin myös se kaveri joka lentää konetta maksaa siitä, että saa lentää vuoron. Täysin järjetöntä. Edes se työttömyys ja kokemuksen kerryttäminen ei käy mielestäni järkeväksi perusteeksi. Sitä, kun voi käyttää perusteena hamaan tappiin asti... Joku vetää tuossa kyllä omaan taskuun rahaa oikein urakalla.

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika erikoinen uutisointi YLEltä. Lakon aikana Norwegian wet leasasi (vuokrasi) lentoja muilta yhtiöiltä. Yksi näistä oli Small Planet. Kyseinen yhtiö tarjoaa näitä ns. pay to fly soppareita jossa maksat x määrästä tiimaa tyypillä perämiehenä. Norwegianin omia koneita nämä lentäjät eivät lentäneet. Small planet on Airbus operaattori jolla on muutama vanha 737 classic. Se, että nämä classic kaverit voisi edes saada Norwegianin ohjaamoon vaatisi yhtiön perämieskurssin sekä simut missä opeteltaisiin yhtiön proseduurit. Sekä line training lennot. Kouluttajat nyt kun vielä sattuivat olemaan lakossa. Joka tapauksessa tämä olisi parin kuukauden prosessi joten lakkorikkureiksi näitä kavereita ei ihan tuosta noin vaan "osteta".

 

Mitä tuohon pay to fly hommaan tulee niin se on vähän kaksipiippuinen juttu. Se, että joku maksaa siitä, että pääsee lentämään ei tarkoita että on huono lentämään. Työllistymismahdollisuudet Euroopassa on tällä hetkellä varmaan huonoimmat koko maailmassa. Jos mietitään kaveria joka maksaa ensin 120k€ lentokoulusta (vai miten paljon noi nykyään maksaakaan), eikä saa duunia. Sitten ostetaan Bussin tyypit, 30k€, jos helppaisi. Eikä löydy. Pay to fly ja vielä yksi 30k€ koko konkurssin päälle ei välttämättä enää tunnukaan niin hirveän huonolta idealta. 500h tiimaa maksusopparilla ja ainakin ovi on auki Aasian markkinoille. Ja jos osaat hommat niin töitä saattaa löytyä jopa yhtiöstä mistä tiimat ostit. Ei välttämättä huono sijoitus tuossa kohtaa. Tavallaan se, että tuo on mahdollista on hyvä. Mutta sotiihan se koko työnteon ideaa vastaan ja aiheuttaa vääristymää kilpailuun. Kukaan siihen ei pakota, mutta ihmisiä ketkä ovat korviaan myöten veloissa lupakirjojensa kanssa on helppo käyttää hyväksi. Mutta aika scheisse homma se on myös olla veloissa, tyypikoulutettu, ilman kokemusta ja ilman töitä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Pay To Fly on mielenkiintoinen jarjestely. Monelle on OK, etta maksetaan se 120k siita Frozen ATPL:sta, ja paalle reilu 20k tyyppikurssia. Mutta sitten se 500hr at 20k onkin suurin hirveys, mita alalla voi tehda.

 

On mielenkiintoista seurata miten AY-touhut pelaa alalla, joka on jo haipynyt niin kauas normaalien tyomarkkinoiden lainalaisuuksista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään