Petri Lehtovirta

Norwegianilla lakonuhka

91 viestiä aiheessa

Mitä tuohon pay to fly hommaan tulee niin se on vähän kaksipiippuinen juttu. Se, että joku maksaa siitä, että pääsee lentämään ei tarkoita että on huono lentämään. Työllistymismahdollisuudet Euroopassa on tällä hetkellä varmaan huonoimmat koko maailmassa. Jos mietitään kaveria joka maksaa ensin 120k€ lentokoulusta (vai miten paljon noi nykyään maksaakaan), eikä saa duunia. Sitten ostetaan Bussin tyypit, 30k€, jos helppaisi. Eikä löydy. Pay to fly ja vielä yksi 30k€ koko konkurssin päälle ei välttämättä enää tunnukaan niin hirveän huonolta idealta. 500h tiimaa maksusopparilla ja ainakin ovi on auki Aasian markkinoille. Ja jos osaat hommat niin töitä saattaa löytyä jopa yhtiöstä mistä tiimat ostit. Ei välttämättä huono sijoitus tuossa kohtaa. Tavallaan se, että tuo on mahdollista on hyvä. Mutta sotiihan se koko työnteon ideaa vastaan ja aiheuttaa vääristymää kilpailuun. Kukaan siihen ei pakota, mutta ihmisiä ketkä ovat korviaan myöten veloissa lupakirjojensa kanssa on helppo käyttää hyväksi. Mutta aika scheisse homma se on myös olla veloissa, tyypikoulutettu, ilman kokemusta ja ilman töitä.

 

Maallikolle tämä on kyllä lukujen valossa aika karsean näköistä hommaa.

 

Jos ammatinhankinnan yhteydessä käy ahkerasti Mäccärissa töissä ja velkaantuu vain 150 k€ tarkoittaa se suunnilleen lyhennyksenä melkein 900 € kuukausierää seuraavat 25 vuotta 5% korolla. Jos kaikki menee kuin Strömsössä. Aika helppo nähdä, että voi mennä huonommin monessa kohtaa jolloin hintalappu vaan suurenee.

 

Ellei pappa betalar niin toivottavasti kaikilla tätä harkitsevilla on tolkku pohdinnoissaan. Ilmiselvästi tämä on valinta jolla on suuria vaikutuksia kulutusmahdollisuuksiin, elintasoon ja jonka kanssa joutuu elämään lähes koko työuran ajan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos ammatinhankinnan yhteydessä käy ahkerasti Mäccärissa töissä ja velkaantuu vain 150 k€ tarkoittaa se suunnilleen lyhennyksenä melkein 900 € kuukausierää seuraavat 25 vuotta 5% korolla.

 

 

Ohi aiheen, mutta kertokaa paljonko rahaa on 150k€?? Siis Euroissa.

Kiittäen Juhani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ovat niitä maailmalta tänne rantautuneita ilmaisuja. Varsinkin jenkit käyttävät näitä kilojotain-ilmaisuja. Eli koska kilo on tuhat niin 150 kiloeuroa on siten 150.000 euroa. Vähän sama juttu kun ruotsalaisten autojen ajokilometrit. Siellähän autot on ajettu niin ja niin monta peninkulmaa eli 16.000 mil = 160.000 kilometriä.

 

Seppo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuon moni maksaa aika paljon nopeamminkin. Nopein mitä tiedän, on ollut hieman reilu 5v. Toki harva maksaa noin nopeasti, mutta uskoisin että aika harvalla menee myöskään 25v.

 

Niin, tuo 5v. takaisinmaksu hoituu helposti kun vaan maksaa lyhennyksiä n. 3 k€/kk. Kääntäen voisi ajatella, että koulukaveri ryhtyy lääkäriksi tai juristiksi ja tällöin vastaavalla rypistyksellä voisi säästää saman summan ja saada pääomalle tuottoa vastaavasti.

 

Kannatan toki hyvin laajaa yksilönvapautta, joten jokainen saa tehdä aivan kuten parhaaksi katsoo eli tarkoitus ei ole holhota ketään. Päinvastoin.

 

Yleisenä kokemuksena voin sanoa, että ylitarjontatilanne on hankalasti hallittava markkinatilanne minkä tahansa hyödykkeen tarjoajan näkökulmasta - Pay2fly näyttäisi juuri tälläiselta markkinahäiriöltä ja on erityisen ikävä, koska vahinko kohdentuu suoraan todennäköisesti tavallisiin ahkeriin ja lahjakkaisiin ihmisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjäkoulutuksesta puhuttaessa ei voi välttyä pohtimasta epäsuhtaa valtion maksamaan ja omakustanteiseen koulutukseen. Parikymmentä vuotta sitten pyrittiin aikaansaamaan kolme parannusta tasapainottamaan tätä epäsuhtaa.                                                                   

 

Ensiksi tavoite oli integroida ammattilentäjäkoulutusta tarjoava organisaatio osaksi ammattikorkeakoulustruktuuria. Siitä olisi seurannut muun ohella se, että koulutus olisi ollut arvonlisäverosta vapaata.

 

Toisena parannuksena koulutus olisi saanut tarkoituksenmukaisen Ammattikorkeakoulun tutkintostatuksen. Tämä tietenkin siinä tapauksessa, että oppilaat olisivat suorittaneet ammattikorkeakoulun perusopinnot ja syventävät opinnot varsinaisen lentäjäkoulutuksen lisäksi. Oleellisuus on kuitenkin tässä se, että opintokokonaisuus ja opintoviikkojärjestelmä oli jo valmiiksi luotuna. Näitä ilmailuammatteihin johtavia opintoja suunniteltiin neljänä eri suuntautumisvaihtoehtona.

 

Kolmantena parannustavoitteena siltä varalta, etteivät kaksi ensimmäistä toteudu suunnitellussa aikataulussa, oli neuvotella verovähennysjärjestelmä. Ajatuksena oli, että osa koulutuskustannuksista olisi voitu vähentää tulevien vuosien palkasta. Tällä tavoiteltiin yhteiskunnan taholta tasa-arvoisempaa kohtelua koskien niitä ammattiin valmistuvia oppilaita, joiden opiskelua yhteiskunta ei muutoin tue.     

 

Valitettavasti yksikään näistä parannuksista ei toteutunut. Eniten kunnioitan Opetushallituksen silloista pääjohtajaa Jukka Sarjalaa siitä, että hän yritti kaikkensa saattaakseen ilmailualan koulutuksen sille tasolle, missä sen kuuluisi olla. Vastus vain oli liian suuri ja vastustuksen motiivit taas kokonaan eri tarina.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kaiken voi toki ajatella euroissa. Ja maailmalla noistakin ammateista joutuu maksamaan. Lisäksi lentäjä ehtii tienata muutaman vuoden, ennen kuin lääkäri tai juristi on saanut opintonsa päätökseen.

 

No euroista viis kunhan tulee tarpeeksi - sitten voi perustella itselleen mitä vaan hömppää tai tarpeellista. Jos näin ei ole niin sitten tilanne on huonompi...

 

Norwegianista, vähän yllättävää että yhtiö päätti ottaa tähän kohtaan ainakin 50 M€ suoran hitin lakosta, jolla ei nyt ainakaan mitään välitöntä kannattavuutta parantavaa tainnut syntyä. Yhtiön markkina-arvo lienee enemmän kuin Finnair ja SAS yhteensä, mutta vähän epäilen onko kasvu terveellä pohjalla. Yhtiö velkaantui viime vuonna jo aika nopeaa tahtia ja jätti-investoinnit vaatisivat varmaan merkittävästi nykyistä parempaa suoriutumista. Kuluissa voi aina säästää, mutta löytyykö kasvua?

 

http://centreforaviation.com/analysis/norwegian-air-shuttle-2014s-heavy-losses-and-record-debt-place-the-focus-on-growth-and-costs-209759

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airpron työtaistelulle tukitoimia

 

Norwegianin maapalvelut seisahtuvat tiistaiaamuna. IAU on jättänyt tänään valtakunnansovittelijalle ja PALTA:lle ennakkoilmoituksen Airpron työtaisteluun kohdistuvasta myötätuntotyötaistelusta Aviatorissa.

 

IAU:n tiedote

 

Taas  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas esimerkki suomalaisesta ay-politiikasta, joka kohdistuu sivullisiin. Mitä pahaa matkustajat ovat asiassa tehneet? Aivan, eivät mitään, mutta joutuvat ay-porukan skismojen maksumiehiksi. Vanhat klikkiytymät pitävät ay-liikkeessä jääräpäisesti kiinni menneisyydestä.

 

He eivät juurikaan tunnu välittävän heistä, jotka lopulta palkan maksavat. Eli maksavista lentomatkustajista. Toivottavasti näihin tuki-jne lakkoihin saadaan pian reilu sanktio. Alaraja voisi olla esim 50.000 €/ päivä. Loppuisi turhat leikit. Samalla lakkoileva liitto olisi velvollinen maksamaan matkustajien ylimääräiset kulut.

 

En henkilökohtaisesti osaa antaa minkäänlaista sympatiaa IAU:lle tässäkään asiassa. Ammattiyhdistysliike on tehnyt aikanaan paljon hyvääkin, mutta nykyään liian usein ollaan liikkeellä väärin perustein. Liian herkästi pahoitetaan mieli jostain ja taas pannaan työt seis. Ellen ole väärin ymmärtänyt tässä on kyse siitä, että toinen yritys soveltaa toista sopimusta. Ja nyt IAU yrittää väkisin saada ko yrityksen muuttamaan omaa voimassaolevaa sopimustaan. Idiotismia omasta mielestäni.

 

Tässä unohtuu vain sellainen perusasia, että työt eivät koskaan ole lakossa. Jotkut työntekijät voivat olla. Parasta olisi pikkuhiljaa vaihtaa koko porukka uusiin jotka tajuavat työn tekemisen perusidean. Maassa on talous kuralla, työttömyyttä vaikka uudeksi vientituotteeksi ja sitten joku pikkuinen liitto sabotoi sitäkin vähää, mikä toimii edes joten kuten.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airpron työtaistelulle tukitoimia

 

Norwegianin maapalvelut seisahtuvat tiistaiaamuna. IAU on jättänyt tänään valtakunnansovittelijalle ja PALTA:lle ennakkoilmoituksen Airpron työtaisteluun kohdistuvasta myötätuntotyötaistelusta Aviatorissa.

 

IAU:n tiedote

 

Taas  :thmbdn:

 

Niin siis nythän on kyse nimenomaan siitä lakosta, joka johtuu tästä Aviator-> Airpro vaihdoksesta, eikä suinkaan liity tähän lentäjien lakkoon mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattiyhdistysliike on tehnyt aikanaan paljon hyvääkin, mutta nykyään liian usein ollaan liikkeellä väärin perustein.

 

No, jonkun toisen mielestä ne perusteet ovat oikeat. Tässähän on se demokratian ja lainsäädännön ikuinen ongelma. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Pitää kuitenkin muistaa, että itse valitsemamme eduskunta lait säätää. Työsopimusjärjestelmien neuvottelevat osapuolet ovat myös erilaisten prosessien kautta valittuja. Missä siis kulkee vastuun raja, jos joku mielensä pahoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas esimerkki suomalaisesta ay-politiikasta, joka kohdistuu sivullisiin. Mitä pahaa matkustajat ovat asiassa tehneet? Aivan, eivät mitään, mutta joutuvat ay-porukan skismojen maksumiehiksi. Vanhat klikkiytymät pitävät ay-liikkeessä jääräpäisesti kiinni menneisyydestä.

 

Oletko huomannut, että Saksassa on menossa 13. lakko vuoden sisällä aiheena "haluan 60% palkastani tekemättä mitään 10 vuoden ajan kun täytän 55 v".

 

;)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis nythän on kyse nimenomaan siitä lakosta, joka johtuu tästä Aviator-> Airpro vaihdoksesta, eikä suinkaan liity tähän lentäjien lakkoon mitenkään.

 

Jos kyse on siitä Norwegianin kilpailutuksen perusteella tekemästä maapalveluyhtiön vaihdosta, niin kertokaapa nyt tyhmälle mikä tämän työnseisauksen idea on?

Miksi Aviatorin myötätuntotaistelu kohdistuu pelkästään Norwegianin lentoihin? Eikö kaikki Aviatorin toiminnot pitäisi tällöin olla taistelun piirissä?

Ja kun samalla Airpron työnseisaus on Oulun kentällä niin luulisi että kaikki Airpron toiminnot suomessa kuuluisi seisauksen piiriin?

 

Kun on kyse työehtosopimuksen yleissitovuudesta niin näin tavallisen duunarin ajatusmaailmassa kaikkien saman liiton jäsenten pitäisi olla

lakossa eikä pelkästään osan.

 

Jotenkin tulee sellainen kuva että IAU haluaa ajaa Norwegianin pois suomesta. Eikä työpaikkojen määrä ainakaan silloin lisääntyisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko huomannut, että Saksassa on menossa 13. lakko vuoden sisällä aiheena "haluan 60% palkastani tekemättä mitään 10 vuoden ajan kun täytän 55 v".

 

;)

 

T. Mika

 

Olen ja olen kokenut pariin kertaan jo niiden vaikutuksen omilla työmatkoillani. Mielestäni Lufthansan lakolla ja tällä IAU:n lakolla on määrätty nyanssi ero.

 

Lufthansalla on kyse yhtiön sisäisistä neuvotteluista, kun taas IAU:n lakkoilussa on kyse yrityksen toiminnan hankaloittamisesta. Varsnkin kun yrityksellä on voimassa olevat sopimukset. Olen vakaasti sitä mieltä, että IAU yrittää sotkeutua asiaan, joka ei tässä kohtaa sille kuulu. Eivät he voi pakottaa Airprota muuttamaan sopimuspolitiikkaansa, en ainakaan ymmärrä miten se voisi niin olla.

 

Paljon puhutaan työsopimus shoppailusta. Yrityksellä lienee oikeus toimia parhaansa mukaan, ainakin luulen niin. Voin olla väärässä, ei olisi ensimmäinen kerta.

 

KAiken kaikkiaan typerää lakkoilua IAU:n taholta, no omaa kuoppaansa kaivavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näillä lyhyillä lakoilla ole mitään merkitystä. Kunnon lakko kestää vaikka kuukausia. Tai niin kauan, kunnes yritys menee melkein polvilleen.

Ja sitten voidaanki irtisanoa kaikki lakkoilijat kun yritys kippaa ja kaikki voittaa kun ei ole enää yritystä tai työpaikkoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin lakon kerrotaan aiheuttaneen tulonmenetyksiä ja ylimääräisiä kuluja yhtiölle yhteensä noin 350 miljoonaa NOK, eli noin 41 miljoonaa euroa.

 

Trafiksiffrorna för mars är kraftigt påverkade av strejken bland de skandinaviska piloterna. Nya beräkningar visar att strejken orsakade förlorade intäkter och extra kostnader i storleksordningen 350 MNOK. För första gången har Norwegian en minskning i antal passagerare jämfört med samma månad året innan. Passagerarnedgången gäller främst Skandinavien där närmare 2 000 flyg ställdes in.

 

http://www.affarsresenaren.se/artikel/pilotstrejken-hos-norwegian-orsakade-kostnader-i-storleksordningen-350-mno/4752

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään