Tatu Koiranen

Poiketaanko ICAO:n lentosäännöistä Suomessa sitä ilmoittamatta?

4 viestiä aiheessa

ICAO Annex 2:n eli lentosääntöjen viimeisin versio, 10th edition, on julkaistu vuonna 2005. Sen kohdassa 3.6.2.2 c) on säädetty, että jos arvioitu aika ilmoittautumispaikalle (yms.) muuttuu enemmän kuin 3 minuuttia, pitää korjattu aika ilmoittaa ilmaliikennepalveluyksikölle. Näinhän homma on toiminut jo ikuisuuksien ajan ja asia on kirjattu samalla tavalla myös SERAan, jota myös Suomessa ilolla nykyään noudatetaan. Kuitenkin 7.3.2012 on ICAOssa nuijittu läpi amendment 43 (shall become effective 16 JUL 2012 -> shall become applicable 15 NOV 2012), jossa edellä mainittua kohtaa on muutettu yhden numeron verran:

 

annex2-amendment43-3-6-2-2-c.png

 

Suomen voimassaolevassa AIP:ssa GEN 1.7:ssa ei ole julkaistu tietoa siitä, että Suomessa poikettaisiin tästä ICAO:n vaatimuksesta.

 

Kysymys kuuluukin, ovatko ICAO:n julkaisemat amendmentit annexeihin sinänsä yhtä tiukkaa asiaa kuin annexit itsessään, eli pitäisikö tuo poikkeavuus julkaista AIP:ssa vai ei? Aavan meren yläpuolellahan pitäisi jo nyt (tai on pitänyt jo pari vuotta) ymmärtääkseni noudattaa tuota 2 minuuttia. Onkohan lentoturvallisuus nyt päässyt vaarantumaan, kun Finavia Oyj on keskittynyt parkkimittareiden asentamiseen enemmän kuin AIP:n päivittämiseen? Pitäisikö joku laittaa vankilaan? SERA:n yhteydessä eroavuudet on kirjattu taulukkoon muutokseen (amendment) 42 asti ja pikaisesti katsoen tuon luettelon Finaviallakin on joku osannut copypasteta AIP:hen.

 

Kys.nimim. epätietoinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksena kysymykseen,ei.  Suomessa ei koskaan jätetä noudattamatta,tulkitsematta tai olemaan poikkeamatta mistään,jonka Icaon uusi vai vanha artikla millään tavoin rajoittaisi tai olisi rajoittamatta asianomaisen kyselijän oikeutta tai velvollisuutta myös käyttää oikeuttaan avata tai olla avaamatta ennen er nimellä tunnetun viranhaltijan osoitteen nykyistä sisään,-ja varsinkin uloskäynniksi nimitettyä pelastustien pään kulkuaukkoa.  Tosin keskiasteen hallinnan käytäntönä on ollut,että lounasaika on liukuvaa,joten ei kannata tulla silloin kun kahvila on suljettu.   Muulloinhan siellä kokemusperäisesti ei olekaan ketään. muualla kuin suljettujen ovien takana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vastauksena kysymykseen, ei.  Suomessa ei koskaan jätetä noudattamatta, tulkitsematta tai olemaan poikkeamatta mistään, jonka Icaon uusi vai vanha artikla millään tavoin rajoittaisi tai olis rajoittamatta

 

Hahaa Hannu,

 

Paavillista

 

Minulla oli aikanaan harvinaislaatuinen etuoikeus osallistua ilmailun viranomaistoimintaan ja seurata sitä sisältä päin. Ensimmäinen esimieheni lentoturvallisuushallinnossa, ylijohtaja Tapio Kilpinen, oli lentopoika sydämeltään. Hänen jälkeensä alkoivat puhaltaa uudet tuulet. Suomi ryhtyi noudattamaan Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ja Euroopan unionin määräyksiä paavillisemmin kuin paavi itse. Kerroin kansainvälisissä kokouksissa, miten Suomi oli ensimmäisten joukossa ottanut käyttöön uudet määräykset. Monen maan edustajat tuijottivat minua hämmästyksestä mykkinä. Vasta myöhemmin tajusin miksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli myöskin harvinaislaatuinen etuoikeus seurata hallintoalamaisena sitä samaa aikaa josta Esa kirjoitti. Muistelen myös kaiholla Kilpisen Tapsan aikaa. Oli hänelläkin omat taakkansa kannettavanaan mutta hän oli rehti, oikeudenmukainen ja asiantunteva meitä ilmailuyrittäjiä kohtaan ja edisti ilmailua todellakin koko sydämmellään.

 

Hänen lähtönsä jälkeen tuli tunne, että rehtiys, oikeudenmukaisuus ja asiantuntemus olisi kadonnut yhdessä Tapsan mukana. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään