Ilkka Mannikainen

Turkish A330 pellolle Kathmandussa

32 viestiä aiheessa

Tuota Youtube -videota kun katselee, niin olisiko evakuointiohjeita tarkistettava nykypäivää vastaavaksi ja ensimmäisen liikkeelle lähtevän paloauton kyydissä saatava koneen viereen ihan ensimmäiseksi joku lava tai koroke jolta evakuiointihenkilökunta ja evakuoidut matkustajat voivat käydä ottamassa kuvan ennen bussikuljetusta terminaaliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A330 teki toista laskuyritystä seitsemän tunnin lennon jälkeen kun se ajautui ulos kiitotieltä nokkapyörän petettyä(vai liekö tuo nokkapyörä kaatunut alle vasta koneen ajauduttua pöpelikköön?) .Kiitotie ollut sateen liukastama,eikä tuo paksu sumukaan varmasti helpottanut tilannetta. Kaikki 238 matkustajaa ja miehistön jäsentä selvisivät rytäkästä ehjin nahoin,onneksi.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/nepal/11448454/Turkish-Airlines-plane-crashes-after-overshooting-runway.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten ihmettelen sitä, että kaikilla on käsimatkatavarat mukana ja videon loppuosassa niitä vielä nostellaan käytävälle. Juuri niinkuin evakuointiohjeistuksessa neuvotaan!  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten ihmettelen sitä, että kaikilla on käsimatkatavarat mukana ja videon loppuosassa niitä vielä nostellaan käytävälle. Juuri niinkuin evakuointiohjeistuksessa neuvotaan!  :P

 

Ei siellä mitään ollut liekeissä.. ei ollut kellään kiire pois? :P;D

 

Tulipa tästä mieleen, mitenkähän mahtaa lentoyhtiöiden/ vakuutusyhtiöiden vakuutukset korvata tämäntyyppisessä tapauksessa matkatavarat? Jos ajatellaan että mukana on vaikkapa normi matkalaukku täynnä vaatteita, ja käsimatkatavarana kameralaukku (runko + objektiivit + läppäri/ tabletti), kaikki matkatavarat arvoltaan yhteensä 7000€. Kuka maksaa, vai maksaako kukaan? Jos tavarat säilyy ehjänä, kuka hakee tavarat hattuhyllyltä ja ruumasta, millä perusteella käsimatkatavarat tunnistetaan kenellekin kuuluvaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo turhaan kuulu maailman haastavimpien kenttien joukkoon. Ja noita onnettomuuksiahan sekä itse kentällä että kenttää lähestyttäessä on ollut vuosien saatossa riittävästi.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten ihmettelen sitä, että kaikilla on käsimatkatavarat mukana ja videon loppuosassa niitä vielä nostellaan käytävälle. Juuri niinkuin evakuointiohjeistuksessa neuvotaan!  :P

Toisaalta miksi jättää esim. helposti mukaan otettava reppu edessä olevan istuimen alta ottamatta mukaan? Sen ymmärrän, ettei hyllyiltä aleta hädässä kaivamaan mitään ja jäisi varmaan penkin allekin reppu jos/kun isompi tilanne olisi päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta miksi jättää esim. helposti mukaan otettava reppu edessä olevan istuimen alta ottamatta mukaan? Sen ymmärrän, ettei hyllyiltä aleta hädässä kaivamaan mitään ja jäisi varmaan penkin allekin reppu jos/kun isompi tilanne olisi päällä.

 

Mukana oleva roina ei varsinaisesti ainakaan edistä pikaista poistumista. Jos tuleekin oikeasti kiire ja kone on täynnä savua, käytävälle päätyneet tavarat antavat myös mainiot mahdollisuudet kompastumiseen yms. Sinänsä pidän käytöstä varsin ymmärrettävä kun tilanne ei vaikuta erityisen uhkaavalta, mutta ei se riskitöntä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nepal's Civil Aviation Authority reported one of the wheels had touched down off the runway, the tyre burst, the aircraft subsequently veered left.

 

Eli olisko kosketuskohta ollut huonon näkyvyyden takia sivusuunnassa hieman pielessä. ??? Linkki: http://avherald.com/h?article=482a5e9e&opt=0

 

Kyseessä TC-JOC, eli toimitus ollut vain alle vuosi sitten. Tuleekohan tästä täysi "hull loss", vai vieläköhän tuota aletaan parsimaan kasaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukana oleva roina ei varsinaisesti ainakaan edistä pikaista poistumista. Jos tuleekin oikeasti kiire ja kone on täynnä savua, käytävälle päätyneet tavarat antavat myös mainiot mahdollisuudet kompastumiseen yms. Sinänsä pidän käytöstä varsin ymmärrettävä kun tilanne ei vaikuta erityisen uhkaavalta, mutta ei se riskitöntä ole.

 

Ainakin jonkin jutun mukaan kone täyttyi savusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan tuolla on oikein ollut näkyvyyttä? METAReita laskuaikaan ei ole saatavilla. Kuitenkin evakuointikuvissa ja videossa on aika sumuista. Kone teki laskun kiitotielle 02 jonne VOR/DME lähestymisen vaadittu minimi näkyvyys päiväaikaan on 1,5 km (lähde AIP Nepal).

 

Äkkiä tekisi mieli väittää kuvien ja videon perusteella, ettei ainakaan evakuointihetkellä 1,5 km näkyvyys täyty. Eihän lähestymistä edes saisi aloittaa tuolloin. Näitä "käydään katsomassa mitä siellä on" keissejä on ihan liikaa tapahtunut ilmailun historiassa. Olisi todella mielenkiintoista tietää, aloittiko kone lähestymisen vaikka minimit eivät täyty, vai antoiko torni jaksolla koneelle paremmat säät jotta se pystyy aloittamaan lähestymisen vaikka näkyvyys on alle vaaditun 1,5 km. METAR sähkettä ei syystä tai toisesta oltu tehty 2350Z - 0250Z välisenä aikana, tai ainakaan sitä ei mistään hakemallakaan löydy. Se ettei METARia löydy, ei toki poista sitä mahdollisuutta etteikö havaintoja olisi tuolloin tehty ja laitettu ATIS lähetykseen, mutta silti. Mikäköhän tieto näkyvyydestä ohjaamossa on ollut kun päätös lähestymisestä on tehty?

 

No tutkintaselostuksesta asia selvinnee aikanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissä käy ilmi, että holdaus-aikaa ennen toista laskeutumisyritystä oli jo yli 2h. Tästä mahdollisesti on ollut seurauksena polttoaineen vähyys varakentälle menoa ajatellen. Spekulaatiota vielä tietysti, mutta haiskahtaa "väkisin runnomiselta" kenttään huonossa näkyvyydessä.

 

Linkki keskusteluun:

 

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6331956/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan tuolla on oikein ollut näkyvyyttä? METAReita laskuaikaan ei ole saatavilla. Kuitenkin evakuointikuvissa ja videossa on aika sumuista. Kone teki laskun kiitotielle 02 jonne VOR/DME lähestymisen vaadittu minimi näkyvyys päiväaikaan on 1,5 km (lähde AIP Nepal).

 

Useiden lähteiden mukaan kone tuli alas 02:lle RNAV (RNP)-lähestymisellä, joka on julkaistu AIP supplementilla: http://www.caanepal.org.np/publication/AIP%202011%20Amendment/AIP_AMDT_AIP_SUP_2012/RNP%20AR_AIRAC%20AIP%20SUP%2003%20May%202012_22-05-2012%20Final.pdf

 

Jeppesen: http://i201.photobucket.com/albums/aa214/aterpster/VNKT%20RNAV%20Rwy%2002_zpsjin2y9td.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän on tuon väitetyn holdausajan ? Aikataulun mukaan laskeutumisaika oli 6:55 ja laskeutui 7:44

Jos lento on vaikka ollut reilun tunnin etuajassa alunperin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kathmandun kenttä on tosiaan haastava. Kuten tuossa taannoisessa kuvakertomuksessani totesin, niin esim tämä Bimanin lento jonka kyydissä olin kierteli kentän ympäristössä noin tunnin ajan monen muun koneen kanssa ennenkuin päästiin laskuun. Kuulemma edellisenä päivänä kenttä oli ollut suljettu huonon sään takia ja tilaa siellä on varsin vähän, ollaan kunnon ruuhkassa jos vähääkään enemmän lentoja tulossa/menossa ja kunnolla myöhässä yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lento on vaikka ollut reilun tunnin etuajassa alunperin.

 

Viestissähän lukee: 

Airliners.netissä käy ilmi, että holdaus-aikaa ennen toista laskeutumisyritystä oli jo yli 2h.

 

Jos kerran lähestyminen ja go around kiitoradalle 02 klo 07:11L (01:26Z) ja toinen lähestyminen ja laskeutuminen kiitoradalle 02 klo 07:43L (01:58Z), niin eikö silloin go around kestänyt 32 minuuttia? Arvioitu saapumisaika (portille) on tosin alun perin ollut jo klo 6:22L. Kone on lisäksi ollut holdingissa raja-alueella n. klo 05:45L (00:00Z) - 06:47L (01:02Z). 

Aikataulun mukainen saapumisaika Kathmanduun on ollut 6:55L.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nepalin ainoa kansainvälinen lentokenttä Tribhuvan International Airport (TIA) on kiinni jo kolmatta päivää.

 

Lentokentän viranomaisten mukaan kentän ainon kiitoradan tukkineen Turkish Airlinesin koneen siirtämisessä on edistytty, mutta kenttä pysyy suljettuna ainakin huomisaamuun asti.

 

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/tama-kone-on-tukkinut-kathmandun-lentokentan-hyodyttomaksi-jo-kolmatta-paivaa/4872100

 

Ei ole edes pensselisetää saatu paikalle vetämään logoja piiloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään parasta mahdollista PR:ää neljä kertaa Euroopan parhaimmaksi lentoyhtiöksi valitulle firmalle, kun jo toistamiseen kuuden vuoden sisään pakasta otettu lentolaitos kyntää pitkin nurmikoita koko maailman silmien edessä. Toisaalta Delta teki samat temput heti perään, joten "lentotaitojen" arvostelu yhtiön kotimaan perusteella voidaan jättää hetkeksi (kai?). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään parasta mahdollista PR:ää neljä kertaa Euroopan parhaimmaksi lentoyhtiöksi valitulle firmalle, kun jo toistamiseen kuuden vuoden sisään pakasta otettu lentolaitos kyntää pitkin nurmikoita koko maailman silmien edessä.

Ei kai sen koneen iällä väliä ole, jos lähtee lapasesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten ihmettelen sitä, että kaikilla on käsimatkatavarat mukana ja videon loppuosassa niitä vielä nostellaan käytävälle. Juuri niinkuin evakuointiohjeistuksessa neuvotaan!  :P

 

En tunne Turkishin koulutuksia ja ohjeistuksia henkilökunnalle, mutta on olemassa myös ns. kontrolloitu poistuminen koneesta liukumäkiä käyttäen. Silloin matkustajia ohjeistetaan ottamaan käsimatkatavarat mukaan ja bussi odottaa koneen ulkopuolella. Tälläisessä tilanteessa ei ole hengen hätä kyseessä ja sillä yritetään minimoida normi evakuoinnissa sattuvia loukkaantumisia. Tosin kontrolloidussa poistumisessa pyritään käyttämään portaita mutta joskus on liukumäkien käyttö se ainoa vaihtoehto. Tämä tehdään siis silloin kun koneesta pitää lähteä eikä ole aikaa/mahdollisuutta rullata portille.

 

Vaikea sanoa onko turkkilaiset juuri tätä proceduuria käyttämässä Kathmandussa vai onko kyseessä enemmänkin epävirallinen basaarievakuointi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sen koneen iällä väliä ole, jos lähtee lapasesta.

Ei varmaankaan,paitsi matkustavaiselle kansanosalle,jotka noteeraavat myös sen,kun uutisissa kerrotaan,että kone oli uusi "eihän sille mitään voi sattua" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea sanoa onko turkkilaiset juuri tätä proceduuria käyttämässä Kathmandussa vai onko kyseessä enemmänkin epävirallinen basaarievakuointi  ;)

 

Ovia oli avattu reilunlaisesti tuollaista menetelmää ajatellen, takaovi mukaanlukien (jonka mäki on aika jyrkkä kun nokkateline on sisällä). Muutenkaan kuvamateriaali ei kovin hallitusta poistumisesta anna kuvaa :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Romut, eli TC-JOC siirretty syrjään ja homma jatkuu päiväjärjestyksen mukaisesti. Kansainväliset lennot toimivat normaalisti ja turkkilaisten tämänpäiväisen keikan hoiti TC-JOD.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaankaan,paitsi matkustavaiselle kansanosalle,jotka noteeraavat myös sen,kun uutisissa kerrotaan,että kone oli uusi "eihän sille mitään voi sattua" ;D

 

Eiköhän se ole opittu jo viimeistään Titanicin kohdalla että uusi ja mahtava ei merkitse mitään, jos miehistö sössii :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään