Ilkka Mannikainen

Turkish A330 pellolle Kathmandussa

32 viestiä aiheessa

TC-JOC makaa edelleen Kathmandussa ja raportti onnettomuudesta on ulkona:

 

http://www.tourism.gov.np/uploaded//TURKISH-AIRLINE-Final-Report-finalcopy.pdf

 

Sivulla 28/47 näkyy hyvin miten sivuun on tultu.

 

Joo-o. Perille piti päästä hinnalla millä hyvänsä, vaikka näkyvyys oli 0. Onneksi seurauksena oli vain materiaalisia vahinkoja. Mahdollisuudethan tuossa oli paljon pahempaankiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TC-JOC makaa edelleen Kathmandussa ja raportti onnettomuudesta on ulkona:

 

http://www.tourism.gov.np/uploaded//TURKISH-AIRLINE-Final-Report-finalcopy.pdf

 

Sivulla 28/47 näkyy hyvin miten sivuun on tultu.

 

Luinko tuota raporttia oikein...

 

Kone oli tullut 21,6 metriä vasemmalle keskiviivalta mutta AIP mukaiset GPS koordinaatit olivat 26 metriä vasemmalla ?

 

However, it appears that the coordinates of the displaced threshold were not on the runway centreline, but offset from about 26m on the left of the runway centreline...

 

Eli luotettu tiukasti laitteisiin, vaikka ei olisi pitänyt, ainakaan kun mentiin menetelmien minimien alla ?!

 

Vai oliko siinä vieläkin jotain muuta mistä en saanut kiinni ?

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai siinä ihmeempää ole sitten ollut. Yksi asia mikä tuli vielä mieleen edellä mainitun lisäksi: onkohan kiitotien reunavaloja kenties erehdyksessä luultu syystä tai toisesta keskilinjavaloiksi, kun ei ole kuitenkaan yritetty ylösvetoa, vaan jatkettu ne viimeiset 5 sekuntiakin vielä laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas nämä mielikuvat näistä entisistä Turkin ilmavoimien sankareista liikennekoneiden ohjaimissa vaan vahvistuvat ... Ei mulla muuta tuosta. :P   (kippari, entinen paikallisten ilmailuvoimien mies, oli siis pilot flying, lensi alle minimin ja väkisin laskuun..mitä nyt vähän huti tuli kun ei gps:n kiitotiekoordinaatti ollut ihan kohdallaan)

 

Olipa tuo melkein jopa autolandi epätarkkuuslähestymisen päätteeksi, "The  autopilots remained coupled to the aircraft until 14ft  AGL when it was disconnected and a flare was attempted.". (oikeasti siis AP pitäisi irroittaa ratkaisukorkeudessa tuossa lähestymistyypissä, eli varmaan jotain luokkaa 500 ft AGL)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perämies on ohjeistanut kapteenia seuraavasti:

 

At 01:30 hrs the First Officer told to the Captain that RNP Approach would bring them directly to runway.

 

Kova on ollut luotto RNP Approachiin, jota on käytetty kuten ILS CAT III Autolandia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan perhana. Taas yksi niitä onnettomuuksia, joita voi hyvällä omallatunnolla kutsua täysin turhiksi. Tapahtui vain, koska pilotit rikkoivat aivan alkeellisia sääntöjä. Jokaisella lähestymismenetelmällä on ennalta määrätty minimikorkeus, jossa on tehtävä päätös lennon jatkamisesta laskua varten tai ylösvedosta. Tässä tapauksessa pilotit näyttävät jatkaneen lentoa ratkaisukorkeudesta laskua varten, vaikka minkään valtakunnan edellytyksiä siihen ei näytä olleen. Ja jos ehjän koneen ajaminen mäkeen olisikin ensimmäinen kyseisellä yhtiöllä, ymmärtäisin asiaa edes hieman. Mutta kun tämä sama yhtiö näyttää ottaneen tavaksi ehjien koneiden särkemisen ajamalla ne ketoon muutaman vuoden välein, niin ei paljoa heru sympatiaa. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään