Jyrki Ahvenainen

Lopetetaan Ilmailu-lehti

46 viestiä aiheessa

Historian tekemisellä tarkoitan sitä, mitä tekeviltä jää jälkipolville, jotka sitten jatkavat tekemällä omaa historiaansa. Lehdessä se säilyy, kuten Timokin sanoi. En ole esittänyt, että lehteä painettaisiin vain muutamia tutkijoita varten; saavat sen arvokkaana sivutuotteena. Aiheetta enempään.

 

Olen samaa mieltä kanssasi, Olavi.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Lehti pitää säilyttää. Niitä on joskus myöhemmin mukava tutkia. Kuten isäni kaikki Tekniikan Maailma lehdet ensimmäisestä numerosta alkaen. Lehden tilaus lopetettiin isäni kuoltua 2010. Vanhat lehdet ovat kaikki tallessa. Olen lukenut kaikki lehdet läpi. Varmaan pariin kertaan.

 

Minä kerään taas Mikrobittilehtiä. Kaikki on tallessa ensimmäisestä numerosta alkaen. Taisi olla vuosi 1984, kun ensimmäinen Mikrobitti ilmestyi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olavin tarkoittamassa merkityksessä paras anti lehdellä olisi jäsenyhdistysten toiminnan jatkuva ja runsas esittely. Siinä mielessä ajat ovat muuttuneet. Nykyisestä päälentokerhostani oli 1930-luvulla vuosittain 1-2 kertaa useamman sivun artikkeli, mutta nyt nuo 1-2 artikkelia ovat jakautuneet kolmelle vuosikymmenelle. Kukin voi tarkistaa tilanteeen oman jäsenyhdistyksensä kohdalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä. Lehti pitää säilyttää. Niitä on joskus myöhemmin mukava tutkia. Kuten isäni kaikki Tekniikan Maailma lehdet ensimmäisestä numerosta alkaen. Lehden tilaus lopetettiin isäni kuoltua 2010. Vanhat lehdet ovat kaikki tallessa. Olen lukenut kaikki lehdet läpi. Varmaan pariin kertaan.

 

Minä kerään taas Mikrobittilehtiä. Kaikki on tallessa ensimmäisestä numerosta alkaen. Taisi olla vuosi 1984, kun ensimmäinen Mikrobitti ilmestyi.

 

 

Muun muassa tästä syystä johtuen en koskaan usko, että paperiversiota voisi korvata nettilehdellä. Sama koskee kirjoja. Olen sitä mieltä, että Ilmailu-lehti kannattaa ehdottomasti säilyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olavin tarkoittamassa merkityksessä paras anti lehdellä olisi jäsenyhdistysten toiminnan jatkuva ja runsas esittely. Siinä mielessä ajat ovat muuttuneet. Nykyisestä päälentokerhostani oli 1930-luvulla vuosittain 1-2 kertaa useamman sivun artikkeli, mutta nyt nuo 1-2 artikkelia ovat jakautuneet kolmelle vuosikymmenelle. Kukin voi tarkistaa tilanteeen oman jäsenyhdistyksensä kohdalta.

 

Kuhmon Ilmailukerhosta onkin ollut hyvin juttuja, kun olen niitä kirjoittanut ja tarjonnut. Varmaan niitä juttuja on jos niitä pyydetään, kirjoitetaan ja tarjotaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keräilijän näkökulmasta katsoen olen ilman muuta paperilehden kannalla. Tuo Ilmailuhan on ihan hyvä lehti ja kiinnostava keräilykohdekin. Minulla on muutamia yli 100-vuotiaita paperilehtiä ja ne ovat vielä ihan luettavassa kunnossa, tosin sivuja on jo syytä käännellä varovasti sillä paperi alkaa pikkuhiljaa haurastumaan mutta lehtien "käyttöjärjestelmä" toimii yhä ja se on käyttövälmis sekunnissa! Miten asia lienee digilehden kanssa vaikkapa 130-vuoden päästä, vieläkö se aukeaa luettavaksi kuten nämä minun lehteni?

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tärkein argumentti sitä kohtaan, että Suomen Ilmailuliiton tulisi julkaista Ilmailu-lehteä (ja laittaa siihen kuuden ihmisen palkkakuluja vastaava summa) siitä syystä , että Ilmailu-lehteä voisi lukea joskus myöhemmin kun isä/pappa/sisko/veli on kuollut ja häneltä on jäänyt jäämistöksi paljon Ilmailu-lehtiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän sellaista henkeä on ollut. Liiton lehden pitää olla suunnattu aktiiviharrastajalle ja kertoa siitä mitä kentällä tapahtuu,perspektiivinä tuleva ja edeltänyt lento-, lennätys- tai muu ilmailusesonki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liiton lehden pitää olla suunnattu aktiiviharrastajalle ja kertoa siitä mitä kentällä tapahtuu,perspektiivinä tuleva ja edeltänyt lento-, lennätys- tai muu ilmailusesonki.

 

Juuri näin - ja minusta tuo lehti nyt suurelta osin täyttää tuon tehtävän. Itse lisäisin vain lehden tekstimäärää nykyisestä, mutta se on taitto- ja makuasia.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvästi halutaan että jotakin pitäisi muuttaa.  Kysynpä siksi

 

- Kuinka te haluaisitte jakaa lehden sivumäärän eri asia- ja aihekokonaisuuksien kesken?

- onko kuvien ja tekstin suhde nykyisessä lehdessä mielestänne

  - a) sopiva

  - b) liikaa kuvia, liian vähän tekstiä

  - c) liikaa tekstiä, liian vähän kuvia

- mitä artikkelityyppejä pitäisi

  - a) lisätä

  - b) vähentää

  - c) jättää kokonaan pois

- onko lehdessä ei-aktiiviharrastajille (siis ns. kadun miehelle) tarkoitettuja artikkeleita

  - a) sopivasti

  - b) liikaa

  - c) liian vähän

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian väljä taitto ja liikaa graafista kikkailua. Enemmän tekstiä, enemmän oikeita valokuvia. Joku edellä kyseli turvallisuusteemasta. Oma nöyrä mielipiteeni on, että lentoturvallisuus pitää tuoda "iholle" eikä ihan näin massiivisesti lehden palstoilla. Yhdistysten sisäinen koulutus, opettajat (kevättarkkarit ym.). Asennevammaiset tuskin tekevät parannusta artikkeleita lukemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian väljä taitto ja liikaa graafista kikkailua. Enemmän tekstiä, enemmän oikeita valokuvia.

Samat täältä. Aivan liikaa tyhjää paperia. Kuvia mahtuu vaikka lisää, jos ei ole turhanpäiväistä hössöä niissä ja tekstiä paljon enemmänkin, kun se blankko-osuus edes puoliksi täytettäisiin tekstillä. Vaikkapa tyyliin Airliner World-lehti. Ei ole turhaa tyhjää tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian väljä taitto ja liikaa graafista kikkailua. Enemmän tekstiä, enemmän oikeita valokuvia.

 

Laskin huvikseni "ympyrän sisälle" rajattujen valokuvien määrää viimeisimmässä lehden numerossa. Niitä löytyy 7:ltä aukeamalta, jopa kannesta. Kun valokuvaaja on rajannut valokuvan mielestään kaikkien taiteen sääntöjen mukaan valmiiksi esim. 3:2-kuvasuhteeseen, niin se, että taitossa siitä tehdäänkin ympyrä, kyllä häiritsee. Häiritsi jo numerossa 9/2012 oman Texan-artikkelini yhteydessä, jossa 2 kuvista oli rajattu ympyröiksi. Sen jälkeen en olekaan tarjonnut lehteen yhtään mitään  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian väljä taitto ja liikaa graafista kikkailua. Enemmän tekstiä, enemmän oikeita valokuvia. Joku edellä kyseli turvallisuusteemasta. Oma nöyrä mielipiteeni on, että lentoturvallisuus pitää tuoda "iholle" eikä ihan näin massiivisesti lehden palstoilla. Yhdistysten sisäinen koulutus, opettajat (kevättarkkarit ym.). Asennevammaiset tuskin tekevät parannusta artikkeleita lukemalla.

 

Tulee fiilis, että väljä taitto on tietoinen valinta, jolla tilaajan puolelta määritelty sivumäärä saadaan täyteen vähemmällä sisällöllä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet-lehden numerosta 1/2015 ei löydy yhtään "pallokuvaa", paitsi Malmia koskevasta tilastoesityksestä, missä ne kuuluvat asiaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pallokuvat ovat todellakin ärsyttäviä. Niistä ei näy mitään.

 

Minä taas pidän pallokuvista  ;D Itse asiasta olen kyllä aivan samaa mieltä  :thmbup:

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän sellaista henkeä on ollut. Liiton lehden pitää olla suunnattu aktiiviharrastajalle ja kertoa siitä mitä kentällä tapahtuu,perspektiivinä tuleva ja edeltänyt lento-, lennätys- tai muu ilmailusesonki.

 

Ai on vai? Vanhojen ilmailujen anti perustuu nimenomaan siihen, että ne kertovat mitä suomalaisessa ilmailussa on tapahtunut ja tapahtuu. Jossakin on duunattu hallia tai ostettu koneita. Jopa lennetty niillä. Nykyinen ILMAILU on kuin Lidlin sitruunasuukko. Päältä hekullisen näköinen, mutta sisältä silkkaa höttöä, eikä makukaan vedä vertoja Brunbergin vastaavalle.

 

Nykyisellään, kun viranomaiset rajoittavat tiedonsaantia (incidentit, vauriot ja uusimpana ilma-alusrekisteri) voisi toimitus pohtia miten näistä kerrottaisiin. En ole ihan varma, kaipaanko reportaaseja yksittäisistä ilmailuelämysreissuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu-lehti 2/2015: onko sellainen ilmestynyt? Kysyin HelMet-järjestelmästä (pääkaupunkiseudun kirjastot), ja sitä ei löytynyt lainkaan! 1/2015 on ja 3/2015 mutta ei kakkosta? Kuka tietää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu-lehti 2/2015: onko sellainen ilmestynyt? Kysyin HelMet-järjestelmästä (pääkaupunkiseudun kirjastot), ja sitä ei löytynyt lainkaan! 1/2015 on ja 3/2015 mutta ei kakkosta? Kuka tietää?

On ilmestynyt 26.2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään