Jouko Holopainen

SIL:n tulevaisuus

12 viestiä aiheessa

Yritän ohjata tähän viestiketjuun asioita mitä SIL:n pitäisi ajaa. Siis positiivisia asioita.

 

Minusta tärkeimmät ovat

  • Asenne. Ilmailun turvallisuusasenne on huono, ja esim. koulutusorganisaation ylläpitämisen maksujen nostaminen tulee huonontamaan entisestään.
  • Ilmailu-lehdestä on toinen säie.
  • Ilmatilaloukkaukset. SIL:n pitää ajaa ilmaisia ilmailukarttoja. Jo nyt maastokartat ovat ilmaisia, miksei ilmailukartat?
  • Malmi? Minulle hekilökohtaisesti ei tällä ole valtavaa merkitystä, mutta kyllä pääkaupunkiseudulla sen verran on SIL:n jäseniä että asiaa pitää ajaa.

 

P.S. Tänä vuonna en ole SILn jäsen, mutta ehkä ensi vuonna - olettaen että se ajaa asiota jotka näen järkeväksi. En tässä ketjussa halua, että huonoja asioita jauhetaan taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Jouko!

 

Asenteissa voi hyvinkin olla parantamisen varaa, mutta jos verrataan eri liikennemuotoja, ilmailu harrasteilmailu mukaan lukien on turvallisuuskulttuurinsa ja toimintatapojensa puolesta aivan oma maailmansa. Kuka päivätarkastaa auton, kun lähtee vilkkaaseen liikenteeseen? Kuka autoilijoista omaa medikaalin? Onko autonvalmistajia, joilta tulisi huoltotiedotteita samaan tapaan kuin esim leko-moottoreille? Onko tieliikenteessä sääminimejä?

 

jne jne

 

Vaikka siis meidän asenteissa on varmasti parannettavaa, siitä huolimatta jokainen harrasteilmailija, joka vähänkään noudattaa hyväksyttyjä ja vaadittuja menetelmiä, tekee kaikkea edellä mainittua. Tämä on tietyllä tavalla absurdia, sillä jos harrasteilmailija joutuu onnettomuuteen, tyypillisesti hän itse on vaarassa. Tieliikenteessä ohjausvirhe, nukahtaminen, sairaskohtaus tai tekninen vika riskeeraa aina sivullisia.

 

Olen kuitenkin samaa mieltä siinä, että ilmailun turvallisuus on eräs Ilmailuliiton keskeisiä teemoja.

 

Palaa vaan liiton rinkiin takaisin, lupaan, että teemme kaikkemme, että sinäkin kokisit saavasi siitä lisäarvoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelento/laskuvarjo/varjoliito tms. matalan kynnyksen lajiksi nuorisolle teemalla "kesäduunista taivaalle".

 

:thmbup:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ladc4KBm6Do

 

 

Tällaisilla alkuun 20 lentoa á muutama euroa joltain pellolta lähellä taajamaa ja sitten lähdetään "korkean paikan leirille" varsinaiselle lentokentälle.

 

Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi ja voin jopa hiukan sponsoroida (omasta pussista) liitokoneiden ostoa.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisilla alkuun 20 lentoa á muutama euroa joltain pellolta lähellä taajamaa ja sitten lähdetään "korkean paikan leirille" varsinaiselle lentokentälle.

 

.. ja riskiarvioinnin jälkeen menimme kaljalle miettimään seuraavaa hyvää ideaa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. ja riskiarvioinnin jälkeen menimme kaljalle miettimään seuraavaa hyvää ideaa.

 

-M-

 

Käytiin joskus 15 vuotta sitten Liettuassa ja päästiin näkemään lentotoimintaa tuolla L.A.K. 16 -koneella. Kymmenestä kolmeentoista vuotiaat lapset lensivät koko päivän pyörittäen hommaa keskenään, ainoa aikuinen oli vintturiautossa. Kun kysyimme miten turvallisuuspuoli on mennyt, vastaus oli, että koskaan ei ollut tullut vakavia vammoja kenellekkään ja lieviäkin erittäin harvoin. Koulutus alkaa viiden metrin köydellä joka kiinnitetään kitkalukolla vintturiauton pyörittämään päättömään vaijerilenkkiin. Kääntöpyörät olivat arviolta puolen kilometrin päässä toisistaan. Toiminta tapahtui molempiin suuntiin, kääntöpaikalla oli yksi avustaja joka vaihtui joka lennolla kuskiksi ja edellinen jäi avustajaksi. Saatiin myös näytös 13 vuotiaan pojan toimesta 50 metrisellä köydellä. Nämä nuoret, tytöt ja pojat, olivat kentällä koko päivän ja homma pyöri lähes tauotta. Illalla he veivät kaluston hallille ja pesivät siitä ruohojäämät pois, kuivasivat ja voitelivat huoltokohteet. Aivan upeaa hommaa!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen hyvin tietoinen tuosta toiminnasta. Minulla vain on hieman varauksia mutta eihään se ole este muiden mielipiteille. Mielestäni minulla on varauksiini kuhtuulliset perusteetkin.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...seuraavaa hyvää ideaa.

 

Mikä se oli?

 

Mielestäni minulla on varauksiini kuhtuulliset perusteetkin.

 

Kerro toki lisää?

 

T. Mika

 

ps. Poikani (este)ratsastusharrastuksen jälkeen olen alkanut miettimään, että lentäminen on halpaa, helppoa ja turvallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisilla alkuun 20 lentoa á muutama euroa joltain pellolta lähellä taajamaa ja sitten lähdetään "korkean paikan leirille" varsinaiselle lentokentälle.

 

Tällaistahan se oli täälläkin 1950-luvulle saakka, sitten joku keksi kaksipaikkaiskoulutuksen. Ymmärsin toki ajatuksen: nykyistä yksinkertaisempi, halvempi ja helppohoitoisempi kalusto voisi tuoda lajin useamman ulottuville tai ainakin alentaa tutustumiskynnystä.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...voisi tuoda lajin useamman ulottuville tai ainakin alentaa tutustumiskynnystä.

 

Juuri näin. Tuohan ei ole purjelentoa, vaan liitolentoa (matalalla), mutta se olisi sellainen sisäänheittotuote. Tuhansien järvien maassa on talvisin tuhansia lentopaikkoja, jossa suksella varustettua liitokonetta voidaan vetää moottorikelkalla vaikka Vääksystä Jyväskylään (hieman liioitellusti).

 

T. Mika

 

ps. Ostetaan kaksipaikkainen esim. Ikarus C22 tai vast. ultrakevyt ilman moottoria kaksipaikkaiseksi liitokoneeksi muutettavaksi.  Tarjoukset yksityisviestillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään