Tom Alborg

Pelastustoiminta ja ilmailu.

1 viesti aiheessa

Terve

 

Viimevuonna järjestettiin pelastusharjoitus koskien ilmailuonnettomuutta, harjoituksessa yhdistettiin Meripelastus, pelastuslaitos, ensivasteryhmiä ja Rajavartiolaitos. Harjoitus kantoi salaista nimeä OH-O ja harjoituksen aihe ja luonto

säilyi piilossa harjoituksen alkuun asti, mikä oli aika vaikeaa koska pressi pyöri jaloissa jo kuukauden ennen harjoitusta. Aamulla ennen harjoitusta oli vaikeaa antaa haastattelu radiossa kun ei oikeastaan mitään voinut kertoa.

Harjoitus meni loppujen lopuksi aika hyvin, paljon nopeammin kun olisi luullut koska rajan helikopterit eivät ehtineet mukaan joten kaikki etsinnät suoritettiin vedeltäpäin.

 

Spektaakkelin jälkeen heräsi kumminkin kysymyksiä vaikka muuten sai ylistystä joka taholta, esim. lentoonnettomuuskeskus ei ollut mukana, joten tiedonkulku ei mennyt oikeaa kautta ja meripelastus hoiti harjoituksen johtoa koko ajan mikä normaalisti

olisi siirtynyt MRCC:lle (meripelastuskeskus).

 

Operaatiota myös kyseenalaistettiin jälkeenpäin koska harjoitus oli kenties hieman arkaluonteinen minkä takia tulevaisuuden harjoituksiin käyttäydyttiin hieman varoen ja ehkä vähän skeptisesti.

-jämijärven ja espoon onnettomuudet olivat kenties hieman tuoreita tässävaiheessa.

 

Joten tässä todellinen asia koskien tätä tekstiä, meidän yhteistyökumppanit ja alkuperäiset kontaktit muodostettiin vantaan ilmailumuseon kautta (myös ideoita) ja siitä jatkettiin eri "firmoihin" materiaalien ja infojen perässä. Mutta aikataulujen takia lentäjien näkökulmaa tämmöiseen ei ehditty saamaan kun hieman pintaa naarmuttaen.

 

Eli te lentäjät, kertokaa mitkä skenaariot teidän mielestä olisi tärkeitä tulevissa harjotuksissa? Mitä harjotella, yksityisten koneiden roolit?, Pyöräkoneet tai vesitasot? valitettavasti minulta loppuu toimintaalue mantereella joten kenttä onnettomuuksia ei voida meidän puolesta simuloida.

 

Että jos vaan kiinnostaa vaikuttaa tuleviin harjotuksiin niin infoa vaan tulemaan ja tietenkin jos on mielipiteitä että pitääkö tämänkaltaisia harjotuksia välttää tulevaisuudessa kenties osittain tai kokonaan?

 

p.s. viimevuoden harjoituksessa käytettiin Piper Cherokeeta joka "rysäytettiin" karikolle ulkosaaristoon. Tällä hetkellä valmistuu (kohtapuolin) Cessna 206 mikä on tarkoitus olla upottamis valmiudessa. (pyhäinhäväistystä?)

tarkoittaen että sen voi upottaa ja nostaa vedestä kahvaa kääntämällä.

 

        Terveisin; Tomppa, Meripelastus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään