Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Tänään on turisteilla toivoa (ainakin vielä) päästä Lappiin klo 1700 sillä lentokonekin on tällä kertaa paikalla EFHK:lla. ( LZ-LDY ) Tosin siinä kaikki tieto mikä perustuu silmän näkemään. Mitään "virallista" ei siis taaskaan......vielä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Kiitoksia tuli vastauksistasi. Tämäpä selvensi asiaa. Sitä jotenkin luulisi, että EU-maan operaattorilla olisi jonkinlainen velvollisuus ilmoittaa dep- ja arr-aikoja ilman tällaista tilannetta, että ne ilmestyvät yhtäkkiä tutkanäyttöön 10 min ennen arrivalia...Näköjään ei. No, jos kone on nyt kentällä, niin kaipa se sitten myöhemmin tänään myös lähtee sille puolipimeälle reitilleen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 No nytpä tuli yllätys, jo 4 tuntia ennen lähtöä on kotimaan lähtevissä AVX101 Kittilä. Tosin ei porttia vielä määrätty. Siis operaattorina edelleen Aviapaslauga, eikä Germania, niinkuin Soderin nettisivut edelleen sitkeästi väittävät. Tämähän on huomattavaa edistystä? Toisaalta, miksi Germania lopetti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Tämän päivän (18.2) Aamulehden mukaan Soder tarvitsi reitille isomman koneen, koska Fokkeriin ei mahtunut kuin 100 matkustajaa. -Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Yllättävää kyllä, Aamulehden nettiversio oli luettavana ilmaiseksi, ja minäkin löysin sen uutisen sieltä kotimaa-osastosta. Ainakin siellä selitettiin, että eilisiltainen lento oli 1 1/2 h myöhässä. Ilmankos sitä ei ILL:n sivuilta löytynyt silloin, kun etsin. Toisaalta: eilinen lento oli jo Aviapaslaugan operoima. Miksi siis myöhästyminen? Ja, kun nyt on vaihdettu liettualaiseen yhtiöön, jonka nimeä Tommi Söder ei edes maininnut, miksi sitten lippukauppa ja aikataulut edelleen puhuvat Germanian lennoista? Sitten siellä sanottiin, että ohjaajat ovat saksalaisia. En oikeastaan olettanutkaan, että Aviapaslaugalta olisi yhtäkkiä löytynyt MD-tyyppikelppareilla varustettuja pilotteja. Olisiko niitä pilotteja nyt siis Aviapaslaugan palkkalistoilla Germaniasta tai jostain muusta saksalaisesta yhtiöstä? Aikamoisia akrobaattisia kuvioita edelleenkin. No, noin halvoilla hinnoilla kuin mitä Soder on tähän mennessä myynyt, on selvää, että mikäli isompi kone saadaan täyteen, tulee lisää tuottoja, mutta luulisi, että operointikulut myös kasvavat. Alalla kuitenkin liikkuu ylimääräistä konekapasiteettia ja ehkä yhtiöt suostuvat tinkimään marginaaleistaan saadakseen edes jotain lentoja koneille, joille ei muuten olisi käyttöä. Olisi vielä skarpattavaa yhtiön toiminnassa. Saisivat edes lippukaupan, aikataulut ja operaattoritunnukset täsmäämään yhteen keskenään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 jo 4 tuntia ennen lähtöä on kotimaan lähtevissä AVX101 Kittilä. Tosin ei porttia vielä määrätty. Portti 17A ja arvioitu aika klo 17.30 (aikatauluhan oli klo 17.00). Päivällä kone oli parkissa ulkostandilla 142 eli lähtöporttia 33 vastapäätä. -harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Soderin nettisivujen päivitys ei ainakaan ole ajantasalla, sillä sivuilla mainitaan vielä siitä, että mahdollinen lakko ei vaikuta Germanian Lapin-lentoihin. Lisäksi huomasin sen, että hinnastosivulla yläosassa pörrää vielä Soder Airlinesin väreissä oleva Saabbi. Edit: Vacc Finlandin sivuila pari kuvaa tuosta Aviapaslaugan MD:stä: http://vacc.fi/df/viewtopic.php?p=22456#22456 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Hämärää on. Kone Italiasta,rekisteröity Bulgariaan,operaattori Liettuasta ja Sakut lentää Suomalaisen firman tilauksesta. Onko tämä sitä monikansallisuutta. Kone koki tänään lentoturvahallinnon ramp-tarkastuksen ja jos lähti Lappiin niin lienee selvinnyt läpi tulikokeen. No...eiköhän saksalaislentäjät osaa pitää menopelistään huolta,oikeastaan ainoa "kansallisuus" tässä tapauksessa johon ite luotan. Ihmettelenpä vaan jos Germania vielä näkyy HesaVantaalla Soderin merkeissä. Eiköhän siellä menneet sukset aika ristiin, koneella oli kolmena päivänä viikossa lentoa ja 4 päivää lojui kentällä. Luulen että jos keikoista jollekin taholle jäi euroja ne eivät riittäneet kentän parkkimaksuihin. Kenelle sitten maksukehoitus pysäköintipaikasta osoitetaankaan ellei taksille , ei ainakaan tilaajalle... -- -- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Ehkä tuon Italian voi tiputtaa listalta pois. Se on vähän sama asia kuin Finnairin ysien myynti Ukrainaan ja joihinkin koneisiin jätetty sininen runkoraita, josta koneen alkuperän pystyi helposti tunnistamaan, esim. http://www.airliners.net/open.file/503988/L/. Muuten olen Tarmon kanssa samaa mieltä. En ollut ollenkaan yllättynyt tuosta ramppitarkastuksesta. Tässä klo 11.40 koneesta otettu kuva. [ Attachment removed / expired ] -harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2005 Jos se lähti lappiin, niin myöhässä lähti, sillä odottelin sen lähtöä 17.45 asti ja aikataulun mukainen lähtöaikahan oli 17.00. Kyllähän sitä konetta tankattiin, mutta todistaako se sitten taas yhtään mitään. Sillä koneen ympärillä ei näkynyt pahemmin liikettä kun lähdin pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2005 No, tänään lauantaina voi tapahtua lähes sellainen ihme, että Soderin Lapin lento lähtee melkein ajoissa. Aikataulunmukainen lähtö Ivalo-Kittilä klo 12:00 on listalla ja AVX101 status 10 min ennen lähtöaikaa on lähdössä/boarding. Eli, josko siellä Ivalossakin nähtäisiin Soder/Aviapaslauga/Bulgarian Air Charter MD-83 tänään, aikataulun mukaan 13:45-14:15 välisenä aikana... No, odotetaan vielä, pääseekö lähtemään ajoissa. EDIT: kello on nyt 10 yli, ja viimeistä kutsua on huudettu noin 15 minuuttia, eli ei sittenkään ihan ajoissa ole päässyt portilta lähtöön. Se siitä tällä erää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2005 AVX102 tullut Ivalo-Kittilä-Helsinki lennolta 17.15, vain 15min myöhässä aikataulun mukaisesta. Alkaako tämä jo sujumaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2005 AVX102 tullut Ivalo-Kittilä-Helsinki lennolta 17.15, vain 15min myöhässä aikataulun mukaisesta. Alkaako tämä jo sujumaan? Toivottavasti. Alku on ollut Hesasta vähän liian hankalaa,tosin taas on huomisen jälkeen kolme päivää ilman lentoja, missä lie kone odottavan keskiviikkoa ? Vai kuka operoikaan ensi viikonloppuna ?????????????? - - Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2005 Jostain tuo MD pöllähti eilen illansuussa hikivantaan kentälle. Seisoi ainakin aamuseiskaan saakka 149:ssä. Erikoinen pyrstökartio siinä vehkeessä - mallia DC-9. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2005 Ihmettelenpä vaan jos Germania vielä näkyy HesaVantaalla Soderin merkeissä. Eiköhän siellä menneet sukset aika ristiin, koneella oli kolmena päivänä viikossa lentoa ja 4 päivää lojui kentällä. Ch-Aviation kertoo tälläistä: 18.02.2005 dba (DI/Munich) will wet-lease 12 Fokker 100s from Germania (ST/Berlin Tegel) and take over all scheduled operations. It will add new routes from Berlin Tegel to Frankfurt, Karlsruhe/Baden-Baden, Moscow Domodedovo and Thessaloniki, from Cologne/Bonn to Tbilisi, from Dusseldorf to Moscow Domodedovo and Thessaloniki as well as from its main base in Munich to Athens, Berlin Tempelhof, Bremen, Florence, Moscow Domodedovo, Rome Fiumicino, Stockholm Arlanda and Thessaloniki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2005 Soderiin liittyen löysin sattumalta Ruotsin ilmailulaitoksen nettisivulta julkaisun "'Flygbolag' som inte flyger" eli "'Lentoyhtiöt', jotka eivät lennä" http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/LoS/rapporter/flygb_som_inte_flyger.pdf. En ole vielä tuota lukenut, mutta siinä käsitellään Soderin tapaisia lentomatkojen järjestäjiä ilmailualan uutena ilmiönä. Ruotsissa on ollut viime vuosina (raportti julkaistu jo vuonna 2002) ainakin kuusi tällaista yhtiötä: Gotlandsflyg, Goodjet, Traffic Europa, Gothia Airlines, MyAir ja Aer Olympic. -harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2005 Soderiin liittyen löysin sattumalta Ruotsin ilmailulaitoksen nettisivulta julkaisun "'Flygbolag' som inte flyger" eli "'Lentoyhtiöt', jotka eivät lennä" http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/LoS/rapporter/flygb_som_inte_flyger.pdf. En ole vielä tuota lukenut, mutta siinä käsitellään Soderin tapaisia lentomatkojen järjestäjiä ilmailualan uutena ilmiönä. Ruotsissa on ollut viime vuosina (raportti julkaistu jo vuonna 2002) ainakin kuusi tällaista yhtiötä: Gotlandsflyg, Goodjet, Traffic Europa, Gothia Airlines, MyAir ja Aer Olympic. -harri Eikös Goodjet kuitenkin muuttunut varsinaiseksi lentoyhtiöksi ja sitten menikin nurin. Uusi yrityshän on tämä nykyinen FlyMe? http://www.worldairroutes.com/Goodjet.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Hmm, tämän päivän Kittilän lento on peruutettu.. Eikö sitten ole tarpeeksi matkustajia, vai onkohan jotain muuta sitten vialla? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Jos sallitte, ladies and gentlemen, niin taas :-X pari huomiota: Tänäänhän olisi pitänyt olla 2 lentoa, ensinnäkin HEL-KTT ja toiseksi HEL-IVL. Ilmeisesti peruuntuneet. Saavatko mahdolliset paikan varanneet matkustajat nyt niitä uusia korvauksia? Entä olisiko niin, että Lapin hiihtokohteissa hotelli- ja muut vuorot vaihtuvat vain viikonloppuisin, jolloin keskellä viikkoa ei kerta kaikkiaan kannata lentää? Lippukauppa myy huomiselle, torstaille, Kittilä-lentoa nyt tunnuksella AVX. Sensijaan etusivulla puhutaan edelleen, että mahd. lakko ei vaikuta Germanian lentoihin, ja aikataulusivuilla on sitkeästi Germanian tunnukset ja konetyyppinä Fokker 100. Oli muuten ihan mielenkiintoista tuo Harrin linkki, jossa Ruotsin viranomainen on jo pari vuotta sitten kiinnittänyt huomiota näihin yhtiöihin, jotka eivät lennä. Mutta kun nyt kerran kyseessä on markkinointiyhtiö, niin keskittyisivät nyt siihen, että nettisivujen informaatio täsmää siten, että lippukauppa myy samaa operaattoria kuin aikataulut, jne. En ole missään nähnyt yhtään Soderin mainosta, joten hoitaisivat edes nettikauppansa kunnolla. Mitä markkinointia tämä muuten on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Tänäänhän olisi pitänyt olla 2 lentoa, ensinnäkin HEL-KTT ja toiseksi HEL-IVL. Ilmeisesti peruuntuneet. Saavatko mahdolliset paikan varanneet matkustajat nyt niitä uusia korvauksia? Varmaankin ainakin pitäisi saada. Lentomatkustajan oikeuksista kertovassa esitteessä kerrotaan lennon peruuntumisesta näin: Jos lento peruutetaan, lennosta vastaavan lentoyhtiön on tarjottava matkustajille • mahdollisuus valita joko lentolipun hinnan korvaus (johon sisältyy aiheellisissa tapauksissa ilmainen lento takaisin alkuperäiseen lähtöpaikkaan) tai vaihtoehtoinen kuljetus lopulliseen määräpaikkaan, sekä • ateriat ja virvokkeet, tarvittaessa hotellimajoitus (kuljetuksineen) ja mahdollisuus käyttää viestintävälineitä. Lentoyhtiö voi myös joutua maksamaan matkustajille samantasoisia korvauksia kuin lennolle pääsyn epäämisen yhteydessä, jollei se ilmoita lennon peruuttamisesta riittävän ajoissa ja tarjoa vaihtoehtoista kuljetusta alkuperäisen lähtöajan paikkeilla. Korvaukset voidaan maksaa käteisenä, pankkisiirtona tai sekillä tai, matkustajan allekirjoitetulla suostumuksella, matkakuponkeina, ja ne on maksettava 7 päivän kuluessa. Jos matkustajalle ei tarjota näitä oikeuksia, hänen tulee välittömästi valittaa lennon lentävälle lentoyhtiölle. Entä olisiko niin, että Lapin hiihtokohteissa hotelli- ja muut vuorot vaihtuvat vain viikonloppuisin, jolloin keskellä viikkoa ei kerta kaikkiaan kannata lentää? Omat kokemukseni ns. lumilomista (eli pakettimatkoista, jotka sisältävät lennot ja majoituksen) Lapin hiihtokohteisiin ovat sellaiset, että matkustaja saa täysin vapaasti valita tulo- ja lähtöpäivät, eli ainakaan hotelleilla ei ole mitään yhtä tiettyä viikonpäivää vaihtopäivänä. Lomamökkien osalta tilanne saattaa olla erilainen. -harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Miksihän Soderin lippukaupan sivuilla on myös Kuusamo alasvetovalikoissa? Tietääkseni Kuusamo ei ole kuulunut eikä kuulu Soderin matkakohteisiin. Perjantain Ivalon lentokin on näköjään yhdistetty illalla lähtevän Kittilän lennon kanssa. Hyvä kun tuli katsottua, sillä perjantaina OLISI ollut tarkoitus klo 12.00 lähtevällä koneella lentää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Perjantain Ivalon lentokin on näköjään yhdistetty illalla lähtevän Kittilän lennon kanssa. Hyvä kun tuli katsottua, sillä perjantaina OLISI ollut tarkoitus klo 12.00 lähtevällä koneella lentää... Aikatauluhaulla Helsinki-Ivalo ja Helsinki-Kittilä näkyvät kuitenkin vielä omina eri kellonaikoina lähtevinä lentoina. Tulkitaankohan tuo mahdollinen lentojen yhdistäminen siten, että sinun lentosi "myöhästyy" yli kaksi tuntia? -harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Jostain tuo MD pöllähti eilen illansuussa hikivantaan kentälle. Seisoi ainakin aamuseiskaan saakka 149:ssä. Erikoinen pyrstökartio siinä vehkeessä - mallia DC-9. Kas, ma olenkin pari päivää ihmetelly, että mikäs rimpula toi on, kun en ole täältä tullut lukeneeksi. Mutta mutta, kyseessähän ei tosiaan ole mikään Boeing MD-80, vaan DC-9 Super 80, kuten moottoricowlistakin voi päätellä Niin, eiköös noi kotimaisenkin Super 82:t tullu alunperin tehtaalta vanhanmallisella pyrstökartiolla, vai muistanko totaalisesti väärin??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Aikatauluhaulla Helsinki-Ivalo ja Helsinki-Kittilä näkyvät kuitenkin vielä omina eri kellonaikoina lähtevinä lentoina. Niin näkyy joo, mutta niin on lennon tunnuksenakin vielä ST eli Germania ja Fokker 100... Kait se täytyy mennä jo aamulla kentälle norkoilemaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2005 Eikös kaikkien MD koneiden Virallinen tyyppi ole DC-9-super-82, 83, 87 jne...? Mutta tuo vehje kuitenkin on oltava niin sanottu MD, siinä kun on esimerkiksi tuo taka huolto-ovi?? Mitä häh. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla