Guest nordicair

Soder Aviationin tapahtumia

663 viestiä aiheessa

Moiks!

 

Luulisi ettei Sööderillä tai what ever enää maksavia asiakkaita tässä rakkaassa Suomessamme syksyllä tai myöhemminkään löydy?

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Suomen kuvalehdessä on kerrottu koko Söderin/Soderin historia aina Hra Söderistä nykypäivään.

 

Piti lukea kahteen kertaan tuo juttu.

 

Kyllä on omituista touhua sekä lentoyhtiön puolelta että ilmailuviranomaisen puolelta. Tietenkin lehti voi kirjoittaa puolueellisesti tai jättää jotain mainitsematta.

 

Esimerkiksi se, että lentoturvallisuushallinto sai Söderin taloudellisesta tilanteesta joulukuussa 2003 tiedot joista olisi ilmennyt, että yhtiöllä ei ole varoja toiminnan pyörittämiseen kuin kuukauden ajaksi vaikka pitäisi olla kolmen kuukauden ajaksi jos kassaan ei tule latin latia. Silti yhtiö sai lentää. ::)

 

Sitten liikemies Juhani Peltosen kommentti helmikuusta 2005 kun elettiin Soderin aikaa.

"Meille kertyi odottamattomia menoja, kuten koneen jäänpoistokuluja. Vaikka kone oli yli puolillaan, lippukertymä ei kattanut edes jäänpoistosta tulleita kuluja."

 

Siis kenelle voi Suomessa tulla yllätyksenä,  että koneesta on talvella poistettava jäätä? :laugh: Sama kun talvi tulee joka vuosi yllättäen autoilijoille.

Toinen omituinen asia on, se että miksi hinnoittelu oli niin pielessä että puolella koneella ei katettu edes jäänpoiston kuluja.

 

Tämä oli Suomen ilmailun kauhutarina nro 2. Flying Finn oli nro 1. Toivottavasti kolmatta ei tule.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ihan samaa ihmettelen...

 

no tosin kerran se MD80 jäätyi Pirkkalaan niin pahasti että jäänpoisto kesti puolitoista tuntia, ja jäänpoistoautoakin täydennettiin välillä :laugh: mutta toi oli tietysti poikkeus....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei nyt välittömästi liity Söderiin eikä Soderiin, mutta "tupakoitsijoille" perustettavan yhtiön, Smintairin sivuilla kohdassa "Investors" sanotaan, että Saksan ilmailuviranomaiselta ei heltiä lentoyhtiölle operaattorilupaa, ennenkuin käytettävissä oleva pääoma on yli 40 miljoonaa euroa.

 

Sielläpäin siis vakavaraisuusvaatimukset ovat tiukemmat kuin Suomessa. Eihän Flying Finnillä tai Söder Airlinesilla tainnut niin isoa osakepääomaa olla. Olisiko ollut kymmenesosa siitä vai vieläkin vähemmän.

 

Luulisi, että Suomesta ei näiden esimerkkien valossa vähään aikaan löydy sellaisia sijoittajia, jotka riskeeraisivat rahaansa uuden, varsinaisen lentoyhtiön perustamiseen. Air Ålandkin on joutunut korottamaan pääomaansa vastikään uusosakeannilla, ja siitä on noussut Ahvenanmaalla pieni riita.

 

Riidan syy on se, että kaikki aikaisemmin osakkeita merkinneet eivät halunneet osallistua uuteen osakeantiin, jolloin Ahvenanmaan maakunnan julkisten toimijoiden suhteellinen osakeosuus kasvaa, mitä yksi lakimies pitää "laittomana valtiontukena", josta pitäisi valittaa EU:n komissiolle. Paikallinen hallinto taas väittää, että koska Suomen valtiokin omistaa Finnairista osake-enemmistön, niin kyllä Ahvenanmaan julkiset toimijat saavat omistaa vähemmistöosuuden Air Ålandista.

 

Meni vähän off-topicin puolelle, mutta tämä osoittaa sen, että lentoyhtiön perustamisessa ja hoitamisessa on niin paljon kiemuroita ja epävarmuustekijöitä, että parempi on varmaankin pitää omat ja lainatut rahat mahdollisimman kaukana lentoliikennebisneksestä. Siellä pärjäävät vain isot pojat, jos hekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soder Aviationin asiakkaat jäänevät ilman rahojaan

 

Lentojen markkinointiyhtiönä toimineen Soder Aviationin konkurssipesästä tuskin riittää jaettavaa ilman lentoja jääneille matkustajille.

 

Konkurssipesän hoitajana toimiva asianajaja Kimmo Kariola on laskenut, että ilman lentoa jäi 2 400 matkustajaa.

 

Soder Aviation markkinoi lentoja, mutta ei itse omistanut lentokoneita. Yhtiö lennätti talvella asiakkaita muutaman kerran Helsingistä Kittilään.

 

Kariola on saanut pettyneiltä matkustajilta satoja sähköpostiyhteydenottoja ja puheluja.

 

– Olen sanonut, että koko lipun hintaa ei saa takaisin. Kannattaa suhtautua niin, että on positiivista, jos jotakin tulee, Kariola sanoo.

 

Asiakkaat olivat maksaneet yhtiölle lennoista keskimäärin noin 140 euroa. Halvimmillaan lentolipuista on maksettu muutama kymppi ja isoimmat laskut ovat kertyneet usean henkilön matkapaketeista.

 

Normaalikonkurssissa alle 50 euron jako-osuuksia ei makseta, koska kulut suhteessa maksettavaan summaan nousevat isoiksi.

 

Soder Aviationin tilinpäätös ei ole vielä valmistunut. (STT)

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet/Soder+Aviationin+asiakkaat+j%E4%E4nev%E4t+ilman+rahojaan/1201519

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin tällöin olen tutkaillut Soderin nettisivuja, jotka ovat näyttäneet tähän asti sen vanhan konkurssi-ilmoituksen huhtikuulta. Nyt sivut ovat ilmeisesti alhaalla?

 

http://www.soder.fi/ ei ainakaan minulla enää näytä yhtään mitään.

 

Se kai siitä sitten?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se kai siitä sitten?

 

Näkisi vaan... Esimerkiksi Enimex on hankkinut BAe ATP:n matkustajaversioita:

http://www.airliners.net/open.file/1103397/M/

 

Voisivat olla sopivaa kokoluokkaa Söderin kaltaiselle firmalle, ainakin helpompi myydä täyteen kuin MD-80.

 

Olikohan se Warren Buffett joka totesi, että aina löytyy joku, jolla on rahaa ja halua perustaa lentoyhtiö. Vaikka ilmailuala on keskimäärin tehnyt tappiota suurimman osan olemassaolostaan...

 

Hänellä itsellään taas on kuulemma tukipuhelin, johon voi soittaa, jos lentoyhtiöt alkavat kiinnostaa. Hän sanoo puhelimeen "Hi, I'm Warren and I'm an aeroholic", ja sitten langan toisesta päästä hänet puhutaan kuiville.  :laugh:

 

  Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En  jaksa uskoa, että Söderin/Soderin taru olisi loppu. Kyllä veljet valitettavasti jonkin kikan keksivät, millä firma herätetään henkiin (ties kuinka monennen kerran)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enimex on hankkinut BAe ATP:n matkustajaversioita:

 

Vain tuo 1 kpl tietääkseni, ollut parkissa tuolla Tallinnassa jo kesästä asti, eikä ole tainnut mihinkään liikkua tuosta..  :P Mutta kai niillä jotain suunnitelmia on tuon koneen "päänmenoksi".

 

Mitenköhän sitten tämä JP Air, tms..? Eikös sekin jollain tavalla nivoutunut tähän Soder-kuvioon, ainakin jollaintapaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Soder taas talven tullen heräämässä?

Nimittäin nettiosoite:

 

http://www.soder.fi

 

on ollut pitkään poissa käytöstä ja on taas

toiminnassa ja siellä on jotain tehtykin tällä viikolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen EFHK:lla kaden maissa kuultua: "Matkustaja Tommi Söder, kiirehtikää välittömästi portille 31C, kone lähtee" (tms)...kone oli finski tallinaan...

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen EFHK:lla kaden maissa kuultua: "Matkustaja Tommi Söder, kiirehtikää välittömästi portille 31C, kone lähtee" (tms)...kone oli finski tallinaan...

 

-Kähmy

Tallinaan mhmmh  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään