Ilkka Mannikainen

Germanwingsin A320 tuhoutunut Ranskassa - Uutiset

220 viestiä aiheessa

Tämä ketju on jaettu ylläpidon toimesta kahteen osaan.

 

Tähän ketjuun vain uutispäivitykset tapahtuneesta. Keskustelu ja kommentit tähän ketjuun: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,111282.0.html

 

 

---

 

 

http://yle.fi/uutiset/airbus-kone_pudonnut_ranskassa/7886377

 

Airbus A320 -tyyppinen matkustajakone on pudonnut Ranskan Alpeilla.

 

Asiasta kertovat Ranskan turvallisuusviranomaiset.

 

Lähteet: AFP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

avherald.comista lainattua:

 

"Radar data suggest the aircraft descended from FL380 through FL110 in 8 minutes (average rate of descent 3375 fpm)."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Germanwings statement: 'We have recently become aware of media reports speculating on an incident though we still do not have any own confirmed information'

 

FR24 kuvakaappauksia:

https://twitter.com/flightradar24/status/580325090367315968/photo/1

https://twitter.com/flightradar24/status/580320612155060224/photo/1

https://twitter.com/flightradar24/status/580326370640818176/photo/1

 

(korkeaa maastoa tuolla seudulla missä signaali loppuu)

 

 

"D-AIPX is one of the oldest A320 with serial number 0147 and was delivered in Nov 1990"

@ReutersAero: "Germanwings declared emergency at 1047 local, descending from FL380 to 5000 feet, says French DGAC"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paineistusongelmia ja sitten on tultu vähän liian matalalle?

 

FR24:n tallenteen perusteella korkeus alko hupenemaan rannikolle saavuttaessa ja sen jälkeen on lasketeltu samalla ohjaussuunnalla loppuun saakka, joten jotain tuon tapaista se voisi toki näillä lähtötiedoilla spekuloiden olla. Paineistuksen menetys ja sitä seurannut inkapasitaatio ohjaamossa, keretty kuitenkin laittamaan kone liukuun ennen tätä ja huikata maydayt?

 

-m

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa tiedottaa: "We do not yet know what has happened to flight 4U 9525. My deepest sympathy goes to the families and friends of our passengers and crew on 4U 9525. If our fears are confirmed, this is a dark day for Lufthansa. We hope to find survivors.“ Carsten Spohr (CEO)

(@Lufthansa twitter)

 

 

Ja alue on tosiaan ilmeisesti myös vaativa: "A resident of Prads-Haute-Bléone in southern France, described the plane crash location to @francetvinfo: 'This is a difficult area to access. Only helicopters can go, or it takes several hours of walking, at least three'". (http://www.francetvinfo.fr/faits-divers/crash-d-un-a320-pres-de-digne-les-bains-148-personnes-a-bord-suivez-la-situation-en-direct_857397.html)   Toisaalta jossain mainittiin jo koneen osia löytyneen, eli ei tietysti tässä vaiheessa ole kovin selvää vielä.

 

 

Kaikki FR24:n keräämät paikkatiedot taulukkona: https://twitter.com/flightradar24/status/580332451353985025/photo/1 ja sama CSV:nä: http://www.flightradar24.com/GWI18G_20150324.csv

 

Nopeus on säilynyt aika vakiona koko ajan. Ja jos tuo nopeuslukema on maanopeutta, niin 378 kts GS 6800 jalassa on aika paljon. Riippuen tuulista tietysti, mutta 340 kts IAS on maksimi.. Ja mitenkään kauhean kova pystynopeus ei myöskään ole ollut missään vaiheessa).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

inkapasitaatio ohjaamossa, keretty kuitenkin laittamaan kone liukuun ennen tätä ja huikata maydayt?

 

"distress call" on ilmeisesti tullut aika matalalta, 8000-6000ft korkudesta. Eli kone on tullut yhtenä kappaleeena alas saakka, mikä ehkä sulkisi pommi-iskun pois?

 

Koneyksilö on muuten D-AIPX.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääolosuhteet ovat näköjään olleet ihan hyvät, vaikka tuolla Alpes Maritimes:ien yllä tietenkin voivat vaihdella paikallisesti. Metarien perusteella sään ei olisi pitänyt vaikuttaa onnettomuuden syntyyn.

 

Nice:

LFMN 241100Z 09021KT 9999 FEW050 SCT160 BKN260 15/09 Q1009 NOSIG

LFMN 241000Z 08020KT 9999 FEW050 BKN180 16/09 Q1009 NOSIG

LFMN 240900Z 09019KT 9999 SCT050 BKN180 15/09 Q1009 NOSIG

LFMN 240800Z 07014KT 9999 SCT050 SCT180 15/09 Q1009 NOSIG

 

Grenoble:

LFLS 241100Z AUTO VRB02KT 9999 NSC 13/07 Q1008

LFLS 241000Z AUTO VRB02KT 9999 FEW076 14/07 Q1009

LFLS 240900Z AUTO 10004KT 9999 BKN062 BKN088 12/07 Q1009

LFLS 240800Z AUTO 09006KT 9999 BKN062 11/07 Q1009

 

Marseille:

LFML 241100Z 26007KT 9999 BKN046 SCT260 17/08 Q1008 NOSIG

LFML 241000Z 27005KT 9999 FEW033 BKN210 16/08 Q1008 NOSIG

LFML 240900Z 24006KT CAVOK 14/09 Q1008 NOSIG

LFML 240800Z 26003KT CAVOK 13/09 Q1008 NOSIG

 

 

Onnettomuus siis tapahtui noin 0940Z.

 

Edit: Lisäsin vielä Marseillen, koska vaikeudet saattoivat alkaa jo Välimeren yllä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"distress call" on ilmeisesti tullut aika matalalta, 8000-6000ft korkudesta. Eli kone on tullut yhtenä kappaleeena alas saakka, mikä ehkä sulkisi pommi-iskun pois?

 

Koneyksilö on muuten D-AIPX.

 

Juha

 

Merkillistä tässä on se, että kone on jatkanut samaan suuntaan vuoriston ylle matkakorkeudelta saakka, vaikka sekä Marseillen että Nice:n lentoasemat olivat todella lähellä hätälaskua ajatellen. Tämä viittaa mielestäni jonkinlaiseen seikkaan, joka esti miehistöä ohjaamasta konetta normaalisti. No, kone on löytynyt ja mustat laatikot myös suurella todennäköisyydellä löytynevät pian, joten turha spekuloida sen enempää. 

 

edit: Myös Toulon-Hyeres:n kv. lentoasema oli varsin lähellä, likimain koneen lentoreitin alla, kun kone alkoi vajoamaan. Kiitotie tosin on max 2100 metrinen, mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin pakkolasku vuoristoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlightRadar24:n tallenteessa koneen track näyttäisi olleen loppuun asti sama.

En tiedä millaiset Emergency SOP:it ko yhtiöllä on mutta yleensä emergency descend (esim paineistuksen menetyksen jälkeen) tähdätään vähän reitiltä sivuun.  Koska siinä alempana saattaa kulkea muita.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääosa matkustajista saksalaisia ja espanjalaisia: "The Spanish Deputy Prime Minister says 45 passengers on the Germanwings plane, which crashed in the south of France are believed to be Spanish. However, the majority of those on board are belived to be German, according to French television station RTL." http://rt.com/news/243533-plane-crash-german-wings/

 

Yleiskarttakuva alueesta: http://pic.twitter.com/eJied1gWxq

 

 

 

Pienenä yksityiskohtana myös, firmojen (LH ja GW) mediatiimit ovat poistaneet kaikki "kansikuvat" ja mustanneet logot yritysten sosiaalisten medioiden sivuilta:

https://twitter.com/lufthansa

https://twitter.com/germanwings

https://www.facebook.com/lufthansa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlightRadar24:n tallenteessa koneen track näyttäisi olleen loppuun asti sama.

En tiedä millaiset Emergency SOP:it ko yhtiöllä on mutta yleensä emergency descend (esim paineistuksen menetyksen jälkeen) tähdätään vähän reitiltä sivuun.  Koska siinä alempana saattaa kulkea muita.

 

Peter

 

Tästä olen puhunut monien eri yhtiöiden lentäjien kanssa. Useat yhtiöt eivät enää mainitse kääntöä reitiltä sivuun SOPeissaan. Nykyisin koneet lentävät Euroopassa enemmän reittien ulkopuolella, joten kääntö sen hetkiseltä kurssilta sivuun voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. TCASia seuraten ja lennonjohdon liikenneilmoituksia kuunnellen tilanteen mukaan toimien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea uskoa, että tuolla alueella operoivat tulisivat tolkuissaan matalalle, sektorit jolle suuntasivat olivat yli pinnan 100. Datan mukaan kone tullut vakkarivertikaalinopeudella (noiin -4000 fpm) viimeiset kahdeksan minuuttia. Onko ohjaamossa tapahtunut jotain (graavi äkillinen lasivaurio yms), jonka seurauksena miehistö inkapasitoituneena enää vaistonvaraisena tai hyvin rajoittuneena toimintakykyinen ja ratkaisut sen mukaiset. Tallentimet kertonevat tämän. Ikävä homma.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen uutinen Finnairin A320-koneen vaaratilanteesta v. 2011, joka ensilukemalta hieman muistuttaa tämänpäiväistä. Myös Germanwingsin kone oli juuri noussut matkalentokorkeuteensa (lensi noin 5 minuuttia pinnalla FL380), kun korkeutta piti pudottaa.

 

http://yle.fi/uutiset/finnairin_vastaavassa_koneessa_vakava_vaaratilanne_vuonna_2011/7886758

Minusta muistuttaa enemmän tätä incidenttiä.... http://avherald.com/h?article=47d74074&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC livessä kerrottiin juuri ettei lentäjät olleet tuota maydayta ilmoittaneet vaan sen oli lennonjohto julistanut saamatta yhteyttä koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC livessä kerrottiin juuri ettei lentäjät olleet tuota maydayta ilmoittaneet vaan sen oli lennonjohto julistanut saamatta yhteyttä koneeseen.

 

Germanwingsin tiedotustilausuus tulee paraikaa DW:lla. Sieltä todettiin, että hätäkutsun lähettämistä tutkitaan vielä. Descentistä ei tehty ilmoitusta lennonjohdolle. CEO totesi kyseessä olevan päivän ensimmäinen lento. Ilmeisesti tarkoitti ensimmäistä kohdetta, koska oli jo aamulla lentänyt Barcelonaan melkein aikataulussa ja tehnyt siellä alle tunnin käännön. Myös tyypissä olleista aiemmista tietokoneongelmista kysyttiin, pääohjaaja totesi, että Germanwingsillä softat päivitetty. Huoltopuoli hoidetaan LH:n tekniikassa.

 

CEO painottaa, että asiat tutkittava kunnolla ennenkuin ruvetaan reagoimaan. Jatkokommentoinnista tai spekuloinnista  pidättäydyttiin asiallisesti.

 

EDIT: voi tätä lukulasi-denialia ja siitä seuraavia typoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään